دسته ها

مقدار غذای سگ و زمان غذا دادن به‌ آن در نژادهای مختلف

مقدار غذای سگ
به این مقاله امتیاز دهید
0/5

در میان حیوانات خانگی مختلف، سگ‌ها به دلیل خاصیت وفاداری که دارند، بیشتر از سایر حیوانات مورد توجه والدین قرار می‌گیرند. یکی از موضوعات اساسی که در نگهداری از سگ‌ها باید در نظر داشته باشیم، موضوع تغذیه و البته مقدار غذای سگ در هر وعده غذایی است. بنابراین در ادامه به بررسی این موضوع در نژادهای مختلف می‌پردازیم تا به صورت کامل برای شما روشن شود.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع غذای خشک سگ به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

 

تعیین مقدار غذای سگ در روز

سگ‌های نژادهای مختلفی دارند و طبیعتاً نیازهای تغذیه‌ای هر نژاد هم با نژاد دیگر تفاوت دارد. اما جدا از بحث نژاد، به صورت اصولی، بهتر است به سگ‌ها تنها یک وعده غذایی در روز داده شود. البته می‌توان مقدار غذای این حیوان را به دو قسمت تقسیم کرده و دوبار در روز به آن‌ها غذا داد. دادن وعده غذایی به سگ‌ها به صورت پی در پی و بدون پیروی از یک برنامه خاص، سبب می‌شود تا نظم رفتاری سگ از بین رفته و تربیت آن با خلل روبه‌رو شود.

حالا ممکن است سگی که از آن مراقبت می‌کنید، همیشه گرسنه باشد و با استفاده از شیوه‌های مختلف به شما بفهماند که غذا می‌خواهد؛ اما شما باید در برابر این رفتار مقاومت کرده و برای سگ بالغ خود، یک وعده یا نهایتاً دو وعده غذایی در روز را تعیین کنید. توله‌ها به وعده‌های بیشتری نیاز دارند، بنابراین اگر به صورت همزمان از سگ‌های بالغ و توله مراقبت می‌کنید، باید مقدار غذای حیوان را برای هرکدام از آن‌ها جداگانه در نظر بگیرید. در ادامه، موضوع مقدار غذای توله‌سگ را نیز بررسی خواهیم کرد.

 

 مقدار غذای سگ نسبت به وزن 

گفتیم که سگ‌های بزرگسال و متوسط به یک الی دو وعده غذا در روز نیاز دارند. اما مقدار این وعده‌ها نیز اهمیت به‌سزایی دارد که باید حتماً به آن توجه داشته باشیم. معمولاً مقدار غذایی که سگ باید مصرف کند را از روی فاکتورهای زیر در نظر می‌گیرند:

  • وزن سگ
  • وضعیت سلامت سگ
  • شرایط زندگی و محیطی سگ
  • متابولیسم سگ
  • سن سگ
  • نژاد سگ

اگرچه تمام این موارد در تعیین مقدار غذای سگ نقش دارند، اما مهم‌ترین فاکتور، وزن سگ است که از روی آن می‌توان مقدار غذای مناسب برای هر نژاد از سگ را به درستی تعیین کرد. به صورت استاندارد، بهتر است به هر سگ، یک بیستم وزنش غذا بدهید. یعنی سگی که 10 کیلو وزن دارد، باید روزانه نیم کیلوگرم غذا بخورد.

همچنین سگی که 20 کیلو وزن دارد، در طول روز به یک کیلوگرم غذا نیاز خواهد داشت. اما تعیین بهترین مقدار غذا برای سگ‌تان، به طوری که دقیقاً با نیازهای این حیوان تطابق داشته باشد، به نظر دامپزشک بستگی دارد. پس اگر نمی‌خواهید از مقدار غذای سگ به‌صورت استاندارد پیروی کنید و خواستار مقدار غذای اختصاصی برای سگ‌تان هستید، حتماً در این مورد از دامپزشک‌ها مشورت بخواهید.

 

 مقدار غذای سگ نسبت به وزن 

 

زمان غذا دادن به سگ

پس از این که فهمیدیم چند وعده در روز به سگ‌مان غذا بدهیم و چه مقدار غذا را برای آن در نظر بگیریم، حالا باید به زمان غذا دادن به سگ‌مان نیز فکر کنیم. در واقع، تعیین یک زمان همیشگی برای غذا دادن به سگ‌ها نیز جزء ضروریات تربیتی آن‌ها است و نباید پشت گوش انداخته شود. بر همین اساس، زمانی را برای غذا دادن به سگ‌تان در نظر بگیرید که در آن زمان در کمترین مقدار فعالیت و بازیگوشی قرار داشته باشد.

چرا که در این زمان‌ها، می‌تواند به ‌جای بازی، روی غذا خوردنش متمرکز شود. ممکن است عادت دادن سگ برای میل کردن غذا در یک زمان خاص، سخت باشد. بنابراین باید صبور باشید و سگ‌تان را به این برنامه عادت دهید. توصیه می‌کنیم که در کل بین 15 تا 30 دقیقه را برای هر وعده غذایی سگ در نظر بگیرید. حالا اگر سگ در این زمان غذایش را تمام هم نکرد، در هر صورت، غذا را از جلویش بردارید و تا زمان وعده بعدی به آن غذا ندهید.

با این برنامه، سگ‌تان یاد می‌گیرد که به محض آمدن غذا، آن را تمام کند. همچنین بهتر است زمان بین وعده‌های غذایی این حیوان را نیز بین 8 تا 12 ساعت در نظر بگیرید. یعنی هر 8 ساعت یکبار، یا هر 12 ساعت یکبار به آن غذا بدهید.

 

مقدار غذای توله سگ

مقادیر غذایی که تا به این جا مشخص کردیم، کلاً به سگ‌های بالغ  بزرگسال اختصاص داشت. اما تغذیه توله‌ها با تغذیه سگ‌های بالغ، تفاوت زیادی دارد. توله‌های در حال رشد، به مقدار و وعده‌های بیشتری نیاز دارند تا رشد اندام‌های داخلی و استخوان‌های آن‌ها کامل شود.

به‌صورت کلی، سگ‌ها تا رسیدن به سن یک سالگی، توله به حساب می‌آیند و رژیم غذایی مجزایی هم دارند. براساس سنی که توله‌ها دارند، می‌توان مقدار غذای آن‌ها را به صورت زیر تعیین کرد:

  • توله‌های یک ماهه:

توله‌ها تا رسیدن به سن یک ماهگی از شیر مادر تغذیه می‌کنند. شما می‌توانید در کنار شیر مادر از شیرخشک‌های مخصوص توله سگ نیز استفاده کرده و آن را به وسیله قطره‌چکان به توله‌ها بدهید. در این دوران، توله‌ها هرگاه احساس گرسنگی کنند، برای خوردن شیر مادر اقدام کرده و تمام مواد ضروری برای رشد خود را از همان شیر دریافت می‌کنند.

  • توله‌های دو تا 6 ماهه:

توله‌ها با رسیدن به سن یک‌ماهگی، علاوه بر شیر مادر به غذاهای نرم استارتر هم نیاز پیدا می‌کنند که باید در وعده‌های متعدد به آن‌ها داده شود. بیشتر والدین به توله‌ها، بین 3 الی 4 وعده در روز غذا می‌دهند. البته این تعداد در شرایط خاص می‌تواند کمتر یا بیشتر نیز باشد. مقدار غذا نیز باید با توجه به نیازهای تغذیه‌ای توله – به مقدار متناسبی – توسط دامپزشک تعیین می‌شود.

با رسیدن به سن سه ماهگی، می‌توان از غذاهای خشک و مرطوب تجاری مخصوص توله سگ استفاده کرد. همچنین در صورت داشتن یک برنامه تهیه غذای خانگی مناسب، می‌توانید از غذاهای خانگی مغذی نیز به توله‌ها بدهید. این روند را برای چهار و پنج ماهگی نیز ادامه دهید. به این صورت که با بزرگتر شدن، مقدار غذا را در حد کمی کاهش دهید.

  • توله‌های شش تا 12 ماهه:

توله‌های شش تا 12 ماهه باید کم‌کم به سمت رژیم غذایی بزرگسالی بروند. یعنی دو وعده در روز غذا بخورند و مقدار کالری غذای آن‌ها نیز کاهش پیدا کند. معمولاً توله‌ها در این ایام عقیم می‌شوند و همین موضوع، نیاز به کالری را در بدن آن‌ها تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

پس با توجه به شرایط زندگی و فیزیولوژیکی توله‌ها، می‌توانید مقدار غذاهای آن‌ها را نیز تعیین کنید. همچنین باید نحوه تربیت توله‌ها را نیز در نظر داشته و از غذا به عنوان یک اهرم مهم برای تربیت صحیح آن‌ها بهره بگیرید.

نکته:

تعیین بهترین مقدار غذا برای توله‌سگ‌ها در ماه‌های اولیه زندگی آن‌ها، توسط دامپزشک تعیین خواهد شد. پس تا جایی که امکان دارد، نظر دامپزشک را در اولویت قرار دهید!!

برای خرید و مشاهده قیمت انواع غذای تشویقی سگ به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

 

مقدار غذای سگ باردار

سگ‌های باردار علاوه بر تأمین انرژی و کالری مورد نیاز خود، باید نیازهای تغذیه‌ای جنین‌های خود را نیز برآورد کنند. پس طبیعی است که به مقدار غذای بیشتری نیاز داشته باشند. البته گاهی توصیه می‌شود که میزان غذای سگ باردار همچنان میزان غذای سگ بالغ باقی بماند، اما ترکیب غذایی آن را با مواد مغذی بیشتری همراه کنند.

به طوری که انواع پروتئین‌ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی در غذای آن‌ها وجود داشته باشد. این در حالی است که تعداد وعده‌های غذایی سگ باردار، باید به چهار وعده غذا در روز افزایش پیدا کند. ایام بارداری سگ ممکن است بین 60 تا 65 روز طول بکشد که در این مدت، رژیم غذایی سگ نیز تغییر می‌کند.

اگر تغذیه سگ باردار به صورتی باشد که یک وزن نرمال را برای آن در پی داشته باشد، قطعاً تغذیه مناسبی برایش بوده است. اما اگر مقدار غذای سگ در دوران بارداری سبب شود تا این حیوان به افزایش یا کاهش وزن زیاد دچار شود، عوارض این افزایش یا کاهش وزن، سگ را دچار آزار و اذیت فراوان خواهد کرد. پس سعی کنید برای تعیین یک رژیم کاملاً متناسب برای سگ باردار خود، به دامپزشک مراجعه کنید.

 

مقدار غذای سگ بیمار

میزان غذای سگ‌های بیمار به نوع بیماری آن‌ها بستگی دارد. برخی از بیماری‌های صعب‌العلاج در سگ‌ها، رژیم‌ها و مقادیر غذایی اختصاصی را می‌طلبند. همچنین در ایام استراحت تا رها شدن از بیماری نیز، مقدار غذا و داروی حیوان، باید توسط دامپزشک چک شده و مقوی‌تر از سایر ایام باشد.

گاهی سگ‌ها به دلیل مشکلات گوارشی، از خوردن غذای خشک و سفت امتناع می‌کنند؛ بنابراین در چنین شرایطی، باید غذاهای مرطوب و نرم را همراه با آب فراوان در اختیار آن‌ها قرار دهید. به صورت عمده، سگ‌های بیمار اشتهای خود را از دست می‌دهند. بنابراین سعی کنید با دادن غذای موردعلاقه‌شان، آن‌ها را به خوردن غذا ترغیب کنید.

 

مقدار غذای سگ شیرده

تغذیه سگ‌های شیرده، بلافاصله پس از به دنیا آمدن توله‌ها شروع می‌شود. اما تعداد توله‌ها نیز ممکن است بر تعیین مقدار غذای مناسب برای مادر، نقش داشته باشند. به صورت کلی بهتر است تعداد وعده‌های غذای سگ شیرده، توسط دامپزشک تعیین شود. چراکه سگ‌ها در این ایام که گاهی بیشتر از دو ماه هم طول می‌کشد، به مواد غذایی مقوی نیاز دارند.

البته برخی از کارشناسان توصیه می‌کنند که در دوران شیردهی، برای غذا خوردن، سگ را آزاد بگذارید. یعنی مقدار غذای مقوی را همیشه در اختیار سگ بگذارید تا هر وقت احساس گرسنگی کرد، به سراغش برود. اما باید مراقب باشید که سگ برای همیشه به این مدل غذا خوردن عادت نکند!

بیشتر بخوانید:  بهترین غذای سگ ژرمن شپرد چیست؟ | قیمت و خرید غذای سگ ژرمن شپرد

مقدار غذای سگ چاق

سگ‌هایی که دچار چاقی و اضافه‌ وزن می‌شوند، باید رژیم بگیرند و مقدار غذای آن‌ها کاهش پیدا کند. شما می‌توانید با توجه به روحیات سگ خود، مقدار غذا و وعده‌های غذایی آن را نسبت به گذشته کمتر کنید. به صورتی که پس از چند هفته یا چند ماه به وزن نرمال برگردد و به سلامت آن نیز خللی وارد نشود.

اگر نگران هستید که مبادا کم کردن غذا، سگ‌تان را با مشکل مواجه کند، باز هم مشورت با دامپزشک، بهترین راه‌حل ممکن خواهد بود. پس ریسک نکنید و مقدار و تعداد وعده‌های سگ چاق‌تان را به کمک یک دامپزشک و از روی برنامه اختصاصی، در نظر بگیرید.

 

مقدار غذای تشویقی سگ‌ها

تشویقی‌ها جدا از غذای اصلی به سگ‌ها داده می‌شوند و صرفاً جنبه‌ی تربیتی و سرگرمی دارند. همانطور که بدن ما انسان‌ها به تنقلات نیازی ندارد، اما این مواد را از روی سرگرمی و لذت مصرف می‌کنیم، سگ‌ها نیز علی‌رغم خوردن غذای اصلی خود به تشویقی هم نیاز دارد.

اما مقدار تشویقی باید نهایتاً بین 5 تا 10 درصد غذای اصلی این حیوانات را تشکیل دهد. مصرف کمتر از این مقدار، موردی ندارد، اما مصرف بیشتر از این مقدار، ممکن است برای سگ‌ها خطرناک باشد. همچنین حواستان به کیفیت و مقدار سفتی تشویقی‌های تجاری باشد تا سگ‌ها با خوردن آن دچار مشکلات گوارشی نشوند. لازم به ذکر است که برخی از خوراکی‌های خانگی مانند سیب، هویج، گوشت خشک شده و …. نیز در صورت تمایل سگ، می‌توانند تشویقی‌های مناسبی برای آن‌ها باشند.

مقدار غذای تشویقی سگ

غذای سگ در نژادهای متفاوت

همانطور که قبلاً هم اشاره کردیم، میزان غذای سگ علاوه بر وزن و سن، به نژاد سگ‌ها نیز بستگی دارد. بنابراین در ادامه، غذای سگ در نژادهای مختلفی که در ایران وجود دارند را بررسی می‌کنیم که این بررسی به قرار زیر است:

  • غذای سگ نژاد «شیتزو»

سگ‌های شیتزو، حساسیت‌های غذایی زیادی نسبت به سایر نژادها دارند. شیتزوهای بالغ در برابر هر کیلو از وزن خود، به یک فنجان غذای مخصوص سگ شیتزو نیاز دارند. لازم به ذکر است که این نژاد از سگ‌ها، باید 25 درصد پروتئین و 80 درصد چربی را در رژیم غذایی خود داشته باشند.

  • غذای سگ نژاد «دوبرمن»

بهتر است برای تغذیه سگ‌های دوبرمن، به جای ذرت و گندم، تنها از گوشت‌های مرغ، ماهی و …. استفاده کنید. توله‌های دوبرمن به 4 تا 6 وعده غذا در روز نیاز دارند. این در حالی است که دوبرمن‌های بالغ، باید دو وعده غذا در روز مصرف کنند.

  • غذای سگ نژاد «هاسکی»

در تغذیه سگ هاسکی بایذ نظر داشته باشید که سگ‌های هاسکی اصلاً حریص یا شکمو نیستند. در واقع این سگ‌ها به مقدار موردنیاز خود غذا خورده و مابقی غذا را در ظرف باقی می‌گذارند. همچنین این سگ‌ها در فصول گرمتر سال، غذای کمتری مصرف می‌کنند. با توجه به اینکه هاسکی‌ها سگ‌های بزرگ و فعالی هستند، بهتر است دو وعده در روز غذا بخورند. این در حالی است که توله هاسکی‌ها به 3 الی 4 وعده غذایی در روز نیاز دارند.

  • غذای سگ نژاد «ژرمن شپرد»

توصیه می‌شود تا سگ‌های ژرمن در طول روز دو وعده غذا بخورند. چراکه اگر مقدار غذای دو وعده را در یک وعده به ژرمن بدهید، ممکن است با خوردن همه‌ی آن، دچار مشکلات گوارشی شوند. قسمت اعظم غذای سگ ژرمن را باید گوشت و پروتئین تشکیل دهد. توله‌ ژرمن‌ها نیز مانند اکثر نژادهای دیگر به 3 الی 4 وعده غذا در روز نیاز دارند.

بیشتر بخوانید:  بهترین غذای سگ مالتیز چیست؟ | قیمت و خرید غذای سگ مالتیز
  • غذای سگ نژاد «پامرانین»

معمولاً سگ‌های پامرانین به شیر حساسیت دارند، اما هویج یک ماده غذایی ایده‌آل برای آن‌ها است. غذای سگ پامرانین 3 کیلویی، شامل دو فنجان می‌شود و یک پارمرانین دو و نیم کیلویی نیز به یک فنجان غذا در روز نیاز خواهد داشت.

  • غذای سگ نژاد «سرابی»

سگ‌های سرابی در سن 14 ماهگی به بلوغ می‌رسند. توله‌های سرابی به 4 تا 6 وعده غذا در روز نیاز دارند. اما برای سرابی‌های بالغ، دو وعده غذا در روز کفایت می‌کند. البته مقدار فعالیت روزانه، وزن و عادت‌های این پت، بر میزان غذای سگ سرابی تاثیر مستقیم دارد.

  • غذای سگ نژاد «گلدن رتریور»

عمر سگ‌های گلدن رتریور در سال‌های اخیر، به دلیل تغذیه نامناسب و دیگر عوامل زندگی‌شان، کاهش چشمگیری پیدا کرده است. این سگ‌ها به تعداد و مقدار غذای کاملاً متعادلی نیاز دارند تا دچار کاهش یا افزایش وزن نشده و نیازهای حیاتی آن‌ها نیز به شیوه صحیح تأمین شود. به طور طبیعی این سگ‌ها در طول روز به 900 الی 1700 کالری نیاز دارند. بنابراین توصیه می‌شود که غذای سگ گلدن رتریور در دو فنجان – یکی برای صبحانه و یکی برای شام – به آن‌ها داده شود.

  • غذای سگ نژاد «بولداگ»

آناتومی بدنی سگ‌های بولداگ به‌صورتی که است به هیچ وجه نباید دچار چاقی شوند، در غیر این‌صورت زیبایی خود را از دست داده و به سگ‌های تپل و عصبانی تبدیل می‌شوند. پس بهتر است با مشورت دامپزشک، میزان غذای سگ بولداگ خود را طوری تعیین کنید که ضمن متناسب بودن، باعث چاقی آن نشود.

  • غذای سگ نژاد «پاگ»

سگ‌های پاگ در دوران بزرگسالی، نهایتاً به دو وعده غذایی نیاز دارند که باید کاملاً متعادل باشد؛ چراکه این سگ‌ها مستعد چاقی هستند و با خوردن کمی غذای اضافه هم چاق می‌شوند. توله‌های پاگ، در روزهای اولیه زندگی خود تا 6 وعده شیر می‌خورند. سپس پاگ‌ها با بزرگتر شدن، 4 وعده در روز غذا می‌خورند که باید یک دوم یا یک سوم فنجان باشد. این سگ‌ها نهایتاً با رسیدن به سن بزرگسالی، به یک رژیم غذایی بالغانه دو وعده‌ای راضی می‌شوند.

  • غذای سگ نژاد «لابرادور»

توله‌های لابرادور به 4 وعده غذا در روز نیاز دارند که در هر وعده آن‌ها نیز باید 55 گرم غذا موجود باشد. این توله‌ها با رسیدن به رسیدن به سن بلوغ، تنها به دو وعده غذا در روز نیاز دارند که مقدار کلی وعده‌های آنان نیز باید حاوی 350 تا 450 گرم غذا باشد.

 

سخن نهایی

اگرچه استانداردهای زیادی برای تعیین مقدار غذای سگ‌ها وجود دارد، اما طبق توصیه‌های قبلی، هنوز هم تأکید ما بر این است که دستور تمام نیازهای تغذیه‌ای و زیستی سگ خود را از دامپزشک دریافت کنید. باید در نظر داشته باشید که سگ‌ها نیز جدا از نژاد، روحیات و سلایق مختلفی دارند.

بنابراین ممکن است نیازهای غذایی دو سگ هاسکی یا حتی دو سگ ژرمن نیز با یکدیگر متفاوت باشند. پس همواره در هر مرحله‌ی مراقبت از سگ‌های ملوس خود، مشورت با دامپزشک را در برنامه اصلی مراقبتی‌تان قرار دهید تا ویژگی‌های منحصر به فرد آن‌ها مورد توجه قرار بگیرد!

 

برای نگهداری از پتت نیاز به مشاوره رایگان داری؟

فرم زیر رو پر کن تا باهات تماس بگیریم

"*" فیلدهای الزامی را نشان می دهد

پشتیبانی دیجی‌پت
پشتیبانی دیجی‌پت

مقالات مرتبط

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *