دسته ها

آشنایی با تغذیه سگ باردار و غذای سگ شیرده

غذای سگ شیرده غذای سگ باردار
به این مقاله امتیاز دهید
0/5

تغذیه سگ باردار و غذای سگ شیرده یکی از مسائل بسیار مهم برای صاحبان سگی است که میخواهند از پت‌هایشان بچه بگیرند. همان طور که می‌دانید هر موجود زنده‌ای برای ادامه بقا و رشد خود به تغذیه مناسب و کافی نیاز دارد. این موضوع به ویژه در زمان بارداری اهمیت بیشتری پیدا می‌کند؛ زیرا تغذیه و رشد جنین به تغذیه مادر بستگی دارد؛ به همین دلیل مادران باردار باید از تغذیه خوبی برخودار باشند تا کودکان آن‌ها به خوبی رشد کنند و بدن خود این افراد دچار سوء تغذیه نشود.

این موضوع برای تمامی گونه‌های جانوری صدق می‌کند. برای مثال یک سگ آبستن باید در حین بارداری و شیردهی تغذیه مناسبی داشته باشند. شاید اهمیت این موضوع برای این گونه حیوانات کمرنگ شده و مورد غفلت واقع شده است، در حالی که سلامت سگ شما و توله‌های او ارتباط مستقیم و تنگاتنگی با تغذیه مادر در دوران شیردهی و بارداری دارد. در این مقاله قصد داریم موضوعاتی مانند تغذیه سگ باردار و غذای سگ شیرده را مورد بررسی قرار دهیم.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع غذای سگ شیرده به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

 

همه چیز در مورد تغذیه سگ

ما انسان‌ها روی تغذیه خود بسیار حساس هستیم و کتاب‌ها و مقالات زیادی در مورد تغذیه صحیح انسان، هرم غذایی و نیازهای تغذیه‌ای انسان منتشر شده است. اما در این میان تغذیه حیوانات خانگی مانند سگ هم مهم است و نحوه تغذیه آنها باید از قاعده خاصی پیروی کند. میزان غذایی که یک سگ در طول شبانه روز نیاز دارد، به عوامل مختلفی مانند جثه و نژاد آن سگ بستگی دارد و معمولا هنگامی که سگی را خریداری می‌کنید، باید راهنمای تغذیه‌ای او را نیز تهیه کنید.

اما به طور کلی غذای سگ‌ها فارق از نژاد و جثه آنها یا مقدار حجم غذا، باید شامل انواع مواد مغذی مانند: پروتئین، انواع ویتامین‌ها، فیبر، چربی، مواد معدنی مانند کلسیم، آهن و مس و نیز خاکستر باشد. البته نوع و حجم غذای سگ نیز مانند غذای انسان، در طی دوره‌های مختلف زندگی آن‌ها ( توله سگ، سگ بالغ، سگ آبستن، سگ شیرده و…) با یکدیگر فرق دارد.

بیشتر بخوانید:  همه چیز در مورد غذای سگ قدرجونی + بایدها و نبایدهای غذایی

تغذیه سگ ماده در دوره شیردهی و آبستنی باید چگونه باشد؟

برای یک سگ ماده تغذیه در دوران‌های خاصی از اهمیت بیشتری برخوردار است. این دوران‌های مهم تغذیه‌ای عبارت است از:

  • غذای سگ باردار
  • غذای سگ شیرده

غذای سگ باردار

کیفیت تغذیه سگ ماده باید از زمان جفت‌گیری کنترل شود. برای جلوگیری از سوء تغذیه سگ ماده و به دنیا آوردن توله‌های طبیعی و سالم، باید غذای سگ باردار و غذای سگ شیرده از کیفیت خوبی برخوردار باشد. این موضوع حتی به زمان جفت‌گیری برمی‌گردد؛ یعنی کنترل تغذیه سگ ماده از زمان شروع چرخه جنسی او آغاز می‌شود.

یک سگ ماده آبستن که اضافه وزن یا کمبود وزن دارد، نمی‌تواند بارداری استانداردی داشته باشد. پس از ابتدای زمان بارداری و حتی قبل از آن رژیم غذایی سگ کنترل می‌شود تا ریسک سقط توله‌ها، به دنیا آوردن توله‌های ناقص یا مرگ مادر کاهش یابد.

غذای سگ شیرده

غذای سگ شیرده

تغذیه سگ ماده در دوران شیردهی اهمیت زیادی دارد و در این دوران به نظر می‌رسد که باید کیفیت و حجم غذای سگ شیرده افزایش یابد. تغذیه سگ شیرده باید از نظر کیفیت و کمیت در حدی باشد که وزن توله‌ها بعد از 10 روز دو برابر شود. همچنین میزان نیازهای تغذیه‌ای مادر، به تعداد توله‌ها و نیازهای ‌آن‌ها بستگی دارد؛ پس باید غذای سگ شیرده از بهترین غذاها بوده و همیشه در دسترس او باشد.

عوارض تغذیه نامناسب برای سگ باردار یا شیرده چیست؟

همان‌طور که تغذیه نامناسب برای یک خانم باردار یا شیرده می‌تواند عوارض زیادی به دنبال داشته باشد، در مورد سگ باردار یا شیرده هم سوء تغذیه، کمبود وزن یا اضافه وزن می‌تواند به سلامتی مادر و توله‌ها آسیب‌های جدی وارد کند. به همین دلیل است که سگ‌ها حتما باید نزد دامپزشک معاینه شوند و دامپزشک غذای سگ باردار و غذای سگ شیرده را مورد بررسی قرار دهد. برخی از عوارض تغذیه نامناسب برای سگ باردار یا شیرده عبارت است از:

  • افزایش احتمال مرگ‌ومیر در توله‌ها: یکی از عوامل اصلی و کلیدی برای مرگ توله‌ها سوء تغذیه مادر در زمان جفت گیری و بارداری است. اگر به همان اندازه که نیازهای تغذیه‌ای مادر در دوران بارداری افزایش می‌یابد، کیفیت و کمیت غذای او افزایش پیدا نکند، خطر سقط توله‌ها بیشتر می‌شود.
  • مرگ توله‌ها به هنگام تولد یا به دنیا آوردن توله‌های ناقص.
  • اختلال در سیستم ایمنی مادر یا توله‌ها.
  • بروز سندرم توله سگ لاغر در توله‌ها بعد از تولد: اگر غذای سگ باردار یا غذای سگ شیرده کیفیت خوبی نداشته باشد، توله‌های آن‌ها با وزن خیلی کمی متولد می‌شوند، در حرکات خود هماهنگی ندارند، خوب غذا نمی‌خورند و دائما اشک ریزی دارند. به مجموعه این علائم سندرم توله سگ لاغر می‌گویند و معمولا چنین توله سگ‌هایی زیاد عمر نمی‌کنند و خیلی زود می‌میرند.

غذای سگ باردار

غذاهای مضر برای سگ باردار و سگ شیرده چیست؟

تا به این‌جا اهمیت غذای سگ شیرده و غذای سگ باردار را مورد بررسی قرار دادیم. اما برخی از مواد خوراکی به طور کلی برای سگ‌ها مضر هستند به ویژه اگر سگ در دوران بارداری یا شیردهی باشد، به هیچ‌وجه نباید از این خوراکی‌ها استفاده کند. غذاهای مضر برای سگ باردار و سگ شیرده شامل موارد زیر است:

  • کافئین و مواد کافئین‌دار مانند قهوه و نسکافه
  • کشمش و انگور
  • چای
  • شکلات

برای خرید و مشاهده قیمت انواع غذای تشویقی سگ باردار به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

سخن پایانی

سلامتی همه موجودات زنده ارتباط تنگاتنگی با تغذیه آن‌ها و غذاهایی که می‌خورندT دارد. در این میان برخی از دوره‌ها در زندگی موجودات زنده از اهمیت بیشتری برخوردار است. برای مثال دوران بارداری و شیردهی یکی از دوره‌های بسیار حساس در زندگی هر موجودی به حساب می‌آید.

در این مقاله اهمیت غذای سگ شیرده و سگ ماده را مورد بررسی قرار دادیم و گفتیم که اگر به تغذیه مادر در این دوران توجه کافی نشود، مشکلات زیادی مانند سقط توله‌ها، سندرم توله سگ لاغر، مرگ مادر یا به دنیا آمدن توله‌های ناقص را در پی دارد. همچنین تغذیه سگ‌ها در دوران بارداری و شیردهی به نژاد و سن آن‌ها بستگی دارد از این رو باید قبل از هر چیز با یک دامپزشک مشورت کرده و رژیم غذایی مناسبی برای سگ خود تهیه کنید.

برای نگهداری از پتت نیاز به مشاوره رایگان داری؟

فرم زیر رو پر کن تا باهات تماس بگیریم

"*" فیلدهای الزامی را نشان می دهد

پشتیبانی دیجی‌پت
پشتیبانی دیجی‌پت

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *