دسته ها

علائم بیماری قلبی گربه ها چیست؟ + راهکارهای پیشگیری و درمان آن

بیماری قلبی گربه ها
به این مقاله امتیاز دهید
0/5

بیماری قلبی گربه‌ ها یکی از چشمگیرترین نگرانی برای صاحبان آن‌ها در سراسر جهان است. درست مانند هر موجود زنده دیگری گربه‌ها نیز می‌توانند با انواع مختلفی از بیماری‌ها مواجه شوند که می‌تواند هم خفیف باشد و هم زندگی آن‌ها را تهدید کند. برای اطمینان از سلامت و شادی گربه‌تان، مهم است از انواع بیماری‌هایی که می‌توانند به آن مبتلا شوند و همچنین علائم، علل و گزینه‌های درمانی آن‌ها آگاه باشید.

بیشتر بخوانید:  هفت بیماری کشنده در گربه‌ها

برخی از شایع‌ترین بیماری‌های گربه‌ها عبارت‌اند از: عفونت‌های دستگاه ادراری، عفونت‌های تنفسی، مشکلات گوارشی یا مشکلات معده گربه، آلرژی‌های پوستی، مشکلات دندانی و بیماری‌های کلیوی. هریک از این شرایط مجموعه علائم و علل منحصربه‌فرد خود را دارد و ممکن است به روش‌های درمانی متفاوتی نیاز داشته باشد.

در این مقاله می‌خواهیم درباره یکی از شایع‌ترین بیماری در گربه‌ها حرف بزنیم. بیماری قلبی گربه ها، یکی از سخت‌ترین و طاقت‌فرساترین بیماری‌هایی است که یک گربه می‌تواند به آن دچار شود. پس لازم دانستیم اطلاعاتی درباره این بیماری به صاحبان گربه‌ها دهیم تا سلامت حیوان خانگی‌شان تهدید نشود.

بیماری قلبی گربه‌ ها چگونه است؟

بیماری قلبی گربه ها وضعیتی است که بر قلب و توانایی آن برای عملکرد صحیح تأثیر می‌گذارد. گربه‌ها نیز مانند انسان و سایر حیوانات با افزایش سن ممکن است دچار بیماری قلبی شود. درحالی‌که بیماری قلبی می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد، اغلب سبب می‌شود قلب در پمپاژ خون در سراسر بدن کمتر کارایی داشته باشد که این می‌تواند به طیف وسیعی از علائم و مشکلات سلامتی منجر شود که بر کیفیت زندگی گربه تأثیر می‌گذارند.

انواع مختلفی از بیماری قلبی گربه ها وجود دارد که می‌تواند بر گربه‌ها تأثیر بگذارد که هرکدام مجموعه‌ای از علائم و علل خاص خود را دارند. برخی از انواع بیماری‌های قلبی مادرزادی هستند؛ به این معنی که در بدو تولد وجود دارند و اغلب توسط عوامل ژنتیکی ایجاد می‌شوند. سایر انواع بیماری قلبی ممکن است در طول عمر گربه، سبک زندگی یا سایر شرایط سلامتی ایجاد شوند.

درحالی‌که بیماری قلبی می‌تواند یک بیماری جدی باشد، مهم است به یاد داشته باشید که همه گربه‌های مبتلا به بیماری قلبی علائم یا شدت علائم مشابهی را تجربه نمی‌کنند. برخی از آن‌ها ممکن است یک مورد خفیف از بیماری قلبی داشته باشند که تأثیر چشمگیری بر کیفیت زندگی آن‌ها نداشته باشد؛ درحالی‌که برخی دیگر ممکن است موارد شدیدتری داشته باشند که نیاز به درمان فوری دارند.

با وجود انواع مختلف بیماری‌های قلبی، برخی از علائم رایجی وجود دارند که گربه‌های مبتلا به بیماری قلبی ممکن است آن‌ها را تجربه کنند؛ برای مثال، گربه‌های مبتلا به بیماری قلبی ممکن است دچار مشکل تنفسی شوند؛ به‌ویژه در حین ورزش یا دراز کشیدن. همچنین ممکن است خستگی، ضعف و کاهش اشتها را تجربه کنند. در برخی موارد، گربه‌های مبتلا به بیماری قلبی نیز ممکن است سرفه یا استفراغ گربه را تجربه کنند.

بیماری قلبی در گربه‌ها

انواع بیماری قلبی در گربه‌ ها

انواع مختلفی از بیماری قلبی وجود دارد که می‌تواند دوستان گربه ما را تحت تأثیر قرار دهند که هرکدام مجموعه‌ای از علائم و گزینه‌های درمانی خاص خود را دارند. در ادامه برخی از رایج‌ترین انواع بیماری قلبی گربه ها را بررسی می‌کنیم.

  1. کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک (HCM): HCM شایع‌ترین شکل بیماری قلبی در گربه‌هاست که تقریباً 80 درصد موارد را تشکیل می‌دهد و زمانی اتفاق می‌افتد که دیواره‌های قلب به‌طور غیرعادی ضخیم می‌شوند و پمپاژ خون را برای قلب دشوار می‌کنند. علائم HCM می‌تواند شامل بی‌حالی، مشکل در تنفس و فروپاشی ناگهانی باشد. گزینه‌های درمانی شامل دارو برای مدیریت علائم و همچنین جراحی در برخی موارد است.
  2. کاردیومیوپاتی دایلِیتد یا متسع (DCM): DCM در گربه‌ها کمتر از HCM رایج است، اما همچنان یک نگرانی قابل توجه است. این بیماری زمانی رخ می‌دهد که دیواره قلب بزرگ و ضعیف می‌شود و پمپاژ خون را برای قلب دشوار می‌کند. علائم DCM می‌تواند شامل ضعف، بی‌حالی و تنفس سریع باشد. روش‌های درمانی شامل دارو برای مدیریت علائم و بهبود عملکرد قلب است.
  3. کاردیومیوپاتی رِستریکتیو یا محدودکننده (RCM): RCM کمترین نوع بیماری قلبی در گربه‌هاست، اما هنوز هم می‌تواند جدی باشد و زمانی رخ می‌دهد که دیواره‌های قلب سفت و انعطاف‌ناپذیر می‌شوند و پر شدن صحیح قلب از خون را دشوار می‌کند. علائم RCM می‌تواند شامل مشکل در تنفس، بی‌حالی و خستگی باشد. راه‌های درمانی این بیماری شامل دارو برای مدیریت علائم و بهبود عملکرد قلب و همچنین جراحی در برخی موارد است.

بیماری کرم قلب: بیماری کرم قلب به‌وسیله یک انگل ایجاد می‌شود که از طریق نیش پشه منتقل می‌شود. این انگل می‌تواند در قلب و ریه‌ها زندگی کند و باعث آسیب به قلب و سایر اندام‌ها شود. علائم بیماری کرم قلبی در گربه‌ها می‌تواند شامل سرفه، مشکل در تنفس و از هم پاشیدن وضعیت بدن باشد. گزینه‌های درمانی شامل دارو برای از بین بردن انگل‌ها و همچنین دارو برای مدیریت علائم آن است.

دلیل بیماری قلبی در گربه‌ها چیست؟

بیماری قلبی گربه ها می‌تواند به‌دلیل عوامل مختلفی از جمله ژنتیک، سن، شرایط سلامت زمینه‌ای و عوامل سبک زندگی ایجاد شود. درک علل بالقوه بیماری قلبی گربه ها می‌تواند به صاحبان حیوانات خانگی کمک کند تا اقداماتی را برای پیشگیری یا مدیریت این بیماری انجام دهند.

    1. ژنتیک: برخی از نژادهای گربه بیشتر از سایر نژادها مستعد ابتلا به انواع خاصی از بیماری‌های قلبی هستند؛ برای مثال گربه‌های مین‌کون بیشتر احتمال دارد به کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک (HCM) مبتلا شوند؛ درحالی‌که گربه‌های راگدول بیشتر احتمال دارد به کاردیومیوپاتی متسع (DCM) مبتلا شوند (در ادامه به انواع بیماری‌های قلبی در گربه‌ها می‌پردازیم). درحالی‌که ژنتیک در این شرایط نقش دارد، همیشه مشخص نیست که چرا برخی نژادها بیشتر مستعد ابتلا هستند.
    2. سن: با افزایش سن گربه‌ها، خطر ابتلا به بیماری قلبی در آن‌ها افزایش می‌یابد؛ زیرا عضله قلب می‌تواند در طول زمان ضعیف شود و کارایی خود را در پمپاژ خون از دست دهد. گربه‌های مسن نیز بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌های زمینه‌ای مانند فشار خون بالا یا بیماری کلیوی هستند که می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش دهد.
    3. بیماری‌های زمینه‌ای: برخی از شرایط سلامتی می‌توانند خطر ابتلا به بیماری قلبی را در گربه افزایش دهند؛ برای مثال گربه‌های مبتلا به پرکاری تیروئید، وضعیتی که در آن غده تیروئید بیش‌ازحد هورمون تولید می‌کند، در معرض خطر ابتلا به HCM هستند. گربه‌های مبتلا به بیماری کلیوی نیز ممکن است در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری قلبی باشند؛ زیرا کلیه‌ها نقش مهمی در تنظیم فشار خون و تعادل مایعات دارند.
    4. عوامل سبک زندگی: درست مانند انسان، عوامل سبک زندگی می‌توانند در ایجاد بیماری قلبی گربه ها نقش داشته باشند؛ برای مثال چاقی عامل خطر برای بیماری‌های قلبی در گربه‌هاست؛ زیرا می‌تواند فشار اضافی بر عضله قلب وارد کند. گربه‌هایی که فعال نیستند یا منظم ورزش نمی‌کنند نیز ممکن است در معرض خطر بیشتری باشند.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع غذای گربه به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

بیماری‌های عفونی: برخی بیماری‌های عفونی مانند پریتونیت عفونی گربه (FIP) و بیماری لوسمی گربه (FeLV) می‌توانند به عضله قلب آسیب برسانند و خطر بیماری قلبی را افزایش دهند. برای صاحبان حیوانات خانگی مهم است که گربه‌های خود را برای این ویروس‌ها آزمایش کنند و از پروتکل‌های واکسیناسیون توصیه‌شده پیروی کنند.

دلیل بیماری قلبی در گربه‌ها

علائم بیماری قلبی در گربه‌ها

علائم بیماری قلبی گربه ها می‌تواند ظریف باشد و ممکن است تا زمانی که بیماری به‌طور قابل‌توجهی پیشرفت نکرده باشد ظاهر نشود. با این حال تشخیص زودهنگام این علائم می‌تواند به بهبود شانس درمان موفقیت‌آمیز کمک کند. یکی از شایع‌ترین علائم بیماری قلبی در گربه‌ها سرفه است. گربه‌های مبتلا به بیماری قلبی ممکن است دچار سرفه خشک و مداوم شوند. این سرفه ممکن است به‌مرور زمان بیشتر و شدیدتر شود.

یکی دیگر از علائم بیماری قلبی در گربه‌ها مشکل در تنفس یا تنفس سریع است. گربه‌های مبتلا به بیماری قلبی ممکن است دچار تنگی نفس، تنفس سریع یا نفس‌نفس زدن شوند. همچنین ممکن است در نفس کشیدن مشکل داشته باشند. علاوه بر علائم تنفسی، گربه‌های مبتلا به بیماری قلبی نیز ممکن است با ضعف یا بی‌حالی مواجه شوند. آن‌ها ممکن است کمتر از حد معمول فعال باشند، به‌راحتی خسته شوند و به نظر می‌رسد علاقه‌ای به بازی یا تعامل با محیط خود ندارند.

از دیگر علائم بیماری قلبی در گربه‌ها می‌توان به کاهش وزن، کم‌اشتهایی و غش کردن اشاره کرد. برخی از گربه‌های مبتلا به بیماری قلبی نیز ممکن است به‌دلیل تجمع مایعات، اندام‌های متورم یا شکم متورم داشته باشند. توجه به این نکته ضروری است که این علائم می‌توانند ناشی از سایر بیماری‌ها نیز باشد و تشخیص صحیح بیماری قلبی تنها توسط دامپزشک انجام می‌شود.

نحوه جلوگیری از بیماری قلبی در گربه‌ها

چندین قدم وجود دارد که می‌توانید برای جلوگیری از بیماری قلبی گربه ها انجام دهید که عبارت‌اند از:

    1. معاینات منظم دامپزشکی: برای نظارت بر سلامت قلب گربه خود، معاینات منظم را با دامپزشک خود برنامه‌ریزی کنید. این امر سبب می‌شود هر بیماری قلبی یا سایر مشکلات سلامتی زمانی که قابل درمان باشند زود تشخیص داده شود.
    2. گربه خود را فعال نگه دارید: ورزش منظم می‌تواند به سلامت قلب گربه شما کمک کند. گربه خود را به بازی و حرکت در اطراف تشویق کنید؛ حتی اگر فقط چند دقیقه در روز باشد. این امر می‌تواند به حفظ وزن سالم کمک کند، که برای سلامت قلب مهم است.
    3. برای گربه خود، یک رژیم غذایی سالم در نظر بگیرید: یک رژیم غذایی متعادل که چربی و سدیم کمی دارد می‌تواند به سلامت قلب گربه شما کمک کند. با دامپزشک خود مشورت کنید تا بهترین رژیم غذایی برای گربه خود را براساس نیازهای فردی آن تعیین کنید.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع غذای گربه رفلکس به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

  1. استرس را به حداقل برسانید: استرس می‌تواند به بیماری قلبی در گربه‌ها کمک کند. با فراهم کردن محیطی آرام و پایدار، استرس را در زندگی گربه خود به حداقل برسانید.
  2. حفظ وزن سالم: چاقی یک عامل خطر برای بیماری قلبی گربه هاست. با نظارت بر مصرف غذا و تشویق به ورزش، مطمئن شوید گربه شما وزن مناسبی دارد.
بیشتر بخوانید:  راهنمای جامع نگهداری گربه

نحوه جلوگیری از بیماری قلبی در گربه‌ها

درمان بیماری قلبی در گربه‌ها

اولین قدم در درمان بیماری قلبی گربه ها معاینه دامپزشکی است. دامپزشک می‌تواند یک معاینه فیزیکی کامل انجام دهد، به صدای قلب گربه گوش دهد و آزمایش‌های تشخیصی را برای تعیین شدت بیماری انجام دهد. این آزمایش‌ها ممکن است شامل آزمایش خون، اشعه ایکس، الکتروکاردیوگرام (ECG) یا سونوگرافی قلب باشد.

هنگامی که تشخیص داده شد، گزینه‌های درمانی به‌ شدت بیماری بستگی دارد. در برخی موارد، ممکن است برای مدیریت علائم و کند کردن پیشرفت بیماری دارو تجویز شود. این عمل ممکن است شامل داروهایی برای کنترل فشار خون، دیورتیک‌ها برای کمک به کاهش تجمع مایع در ریه‌ها و داروهایی برای تنظیم ضربان قلب باشد.

همچنین ایجاد تغییرات در رژیم غذایی برای مدیریت بیماری قلبی گربه ها مهم است. دامپزشک شما ممکن است رژیم غذایی کم‌سدیم را برای کمک به کاهش تجمع مایعات در بدن توصیه کند. علاوه بر این، اسیدهای چرب امگا 3 ممکن است به رژیم غذایی اضافه شود تا به بهبود عملکرد قلب کمک کند.

در برخی موارد، ممکن است جراحی برای درمان بیماری قلبی گربه ها توصیه شود که احتمالاً شامل روش‌هایی مانند کاشت ضربان‌ساز یا تعمیر/ تعویض دریچه قلب است. صرف‌نظر از برنامه درمانی، مهم است وضعیت گربه خود را از نزدیک زیر نظر داشته باشید و با دامپزشک خود برای مدیریت بیماری همکاری کنید. برای اطمینان از مؤثر بودن درمان و مدیریت خوب بیماری ممکن است قرارهای پیگیری منظم و آزمایش‌های تشخیصی لازم باشد.

برای نگهداری از پتت نیاز به مشاوره رایگان داری؟

فرم زیر رو پر کن تا باهات تماس بگیریم

"*" فیلدهای الزامی را نشان می دهد

اشکان اسدپور
اشکان اسدپور

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *