دسته ها

علائم مشکلات معده گربه + روش معالجه

مشکلات معده گربه
به این مقاله امتیاز دهید
0/5

تعداد زیادی از شواهد حاکی از مرگ و میر بالا در گربه‌ها از اختلالات گوارشی و مشکلات معده گربه است. در بیماری گوارشی گربه، حیوان دچار آروغ زدن، استفراغ، بی‌اشتهایی یا برعکس گرسنگی شدید، خوردن علف، لیسیدن فرش و سایر اشیا و تجمع گازها می‌شود. این گروه از مشکلات معده گربه‌ها، علاوه‌بر بیماری‌های مرتبط با اندام‌های گوارشی، می‌تواند باعث ایجاد شرایط دردناکی نیز باشد که در پس زمینه تغذیه نادرست رخ می‌دهد، زیرا منجر به اختلال در عملکرد اندام‌های دستگاه گوارش می‌شود.

سیستم گوارشی گربه تا حد زیادی مسئول نگه داشتن سلامت اوست. مانند انسان، هضم غذا باعث می‌شود گربه‌ها انرژی و مواد مغذی ضروری برای عملکرد بدن را دریافت کنند. به همین دلیل توجه مربیان به غذای گربه بسیار مهم است. مشکلات معده گربه بسیار رایج است، براساس این فرضیه‌های کلی، جالب بود که به صاحبان‌شان نشان دهیم که مشکلات گوارشی رایج در گربه‌ها چیست. ما تاکید ویژه‌ای بر علائم خواهیم داشت، هر چند خفیف باشند، زیرا یک تغییر کوچک یا تغییر در رفتار می‌تواند یک بیماری پنهان را نشان دهد.

مهم‌ترین بیماری‌های گوارشی گربه

اگرچه این حیوانات در پنهان کردن علائم خود متخصص هستند. پس به هر رفتار عجیب و غریب توجه ویژه‌ای داشته باشید. مشکلات گوارشی در گربه‌‌ها مانند ورم معده گربه بسیار رایج است، اگرچه این حیوانات اغلب علائم آشکاری از ناراحتی یا درد خود را نشان نمی‌دهند.

یبوست

مطالعات تخمین می‌زند که تا 6 درصد از گربه‌ها از یبوست رنج می‌برند. بنابراین، می‌توان انتظار داشت که این آسیب‌شناسی در خانه‌های کوچک، جایی که حیوان حرکات کمی انجام می‌دهد و در بسیاری از موارد، محرک‌ها حداقل است، بیش‌تر رخ می‌دهد. در بیش‌تر موارد، یبوست به دلیل کمبود آب بدن رخ می‌دهد. اگر صاحب متوجه شد که گربه در دفع مدفوع مشکل دارد، بهترین گزینه این است که رژیم غذایی را برای چند روز به غذاهای نرم، غذاهای غنی از فیبر و مهم‌تر از همه، دادن آب فراوان به حیوان تغییر دهد. در صورت عدم بهبود وضعیت، لازم است حیوان را نزد دامپزشک ببرید.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع سوپ و کنسرو گربه به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

آویتامینوز

آویتامینوز بیماری است که در گربه به دلیل کمبود طولانی‌مدت ویتامین‌ها در بدن او ایجاد می‌شود و زمانی رخ می‌دهد که کمبود یک ویتامین یا پرو ویتامین در رژیم غذایی وجود داشته باشد اگر مکمل و مولتی ویتامین‌ گربه به طور مجزا به گربه داده شود و یا به اندازه کافی از طریق غذا تامین شود، اما به دلایل مختلف جذب بدن آن‌ها ضعیف باشد، هیپوویتامینوز درون‌زا رخ می‌دهد.

مشکلات معده گربه‌ها

استوماتیت

استوماتیت التهاب مخاط دهان است که به علت غذای داغ، مایعات یا آسیب اجسام نوک تیز که داخل غذا می‌افتند، رخ می‌دهد. استوماتیت ثانویه می‌تواند با بیماری‌های عفونی، بیماری‌های معده، روده و مشکلات معده در گربه‌ها رخ دهد. علائم اصلی نشان‌دهنده استوماتیت عبارتند از: احتیاط در خوردن غذا، مشکل در جویدن، ترشح بزاق، بوی بد دهان و تشنگی شدید. یک پوشش مات و سفید مایل به قهوه‌ای روی زبان ظاهر می‌شود، لثه‌ها متورم شده و ممکن است خونریزی کنند. در بچه گربه‌ها، ممکن است استوماتیت گانگرونی مشاهده شود که با نکروز مخاط دهان و بافت‌های زیرین همراه با آسیب همزمان به لب‌ها، گونه‌ها و قسمت زبان مشخص می‌شود.

بیشتر بخوانید:  چرا دهان گربه من بو می‌دهد؟ | علت بوی بد دهان گربه‌ها

اوریون

اوریون التهاب غده بزاقی پاروتید است. معمولا به صورت ثانویه رخ می‌دهد، زمانی که عفونت از طریق هماتوژن، لنفوژن یا داخل مجاری از کانون‌های التهاب مزمن وارد می‌شود. پاروتیت اغلب بچه گربه را تحت تاثیر قرار می‌دهد. علاوه‌براین، تورم بافت‌ها در ناحیه پاروتید، وضعیت افسرده حیوان و عدم تمایل آن به غذا مشاهده می‌شود. تلاش برای بازکردن دهان گربه با واکنش درد حاد همراه است.

فارنژیت

فارنژیت التهاب غشای مخاطی حلق است. با توجه به دوره، حاد و مزمن و به‌طور طبیعی – فارنژیت اولیه و ثانویه متمایز می‌شوند. در حالت طبیعی، تعداد زیادی میکرو فلور مختلف در ناحیه حلق وجود دارد. خنک‌شدن عمومی حیوان، مصرف غذای گرم یا سرد، آسیب رساندن به غشای مخاطی با اشیاء خارجی به انتقال میکروب‌های غیر بیماری‌زا به بیماری‌زا و ورود آن‌ها به غشای مخاطی حلق کمک می‌کند و باعث یک فرآیند التهابی می‌شود.

فارنژیت ثانویه زمانی رخ می‌دهد که فرآیند التهابی از غشاهای مخاطی دهان، بینی، حنجره و همچنین در بیماری‌های عفونی پخش شود. در موارد خفیف، حیوان درد را در حلق احساس می‌کند، با افسردگی عمومی و افزایش جزئی در دمای بدن و شکل شدید بیماری با افزایش دمای بدن و امتناع از غذا مشخص می‌شود.

بیشتر بخوانید:  علائم افسردگی گربه چیست؟ | چراگربه‌ها افسرده می‌شوند

تلاش برای غذاخوردن باعث استفراغ گربه می‌شود. فارنژیت را باید از ورود جسم خارجی به گلو تشخیص داد. در مورد دوم، حیوان مضطرب، تمایل به برداشتن یک جسم خارجی با پنجه‌های خود را نشان می‌دهد و همزمان ترشح بزاق و استفراغ فراوان مشاهده می‌شود. تشخیص در کلینیک دامپزشکی انجام می‌شود. یک دوره آنتی‌بیوتیک تجویز می‌شود و حفره حلق را با محلول پنی‌سیلین شستشو می‌دهند. شما باید یک رژیم غذایی را دنبال کنید. برای جلوگیری از مشکلات معده گربه به گربه‌ها نباید گوشت منجمد، آب سرد یا ماهی استخوانی داده شود.

ورم معده گربه

گاستریت

گاستریت، التهاب معده است که با اختلال در عملکرد ترشحی اندام همراه است. در میان مشکلات معده گربه در حیوانات بالغ، گاستریت 8-12٪، در بچه گربه‌ها 0.5-1.5٪ است. با توجه به ماهیت دوره بیماری، گاستریت حاد و مزمن تشخیص داده می‌شود. گاستریت حاد یک بیماری التهابی مخاط معده است که بدون نقض قابل توجه عملکرد گوارشی رخ می‌دهد.

گاستریت مزمن در نتیجه تغییرات طولانی‌مدت دیستروفیک و نکروبیوتیک در اپیتلیوم مخاط معده ایجاد می‌شود که با اختلال ترشحی یا حرکتی اندام ظاهر می‌شود. علاوه‌براین، گاستریت مزمن می‌تواند ناشی از تومور، زخم، انگل و کمبود مواد معدنی در غذای گربه باشد. در شکل حاد بیماری، حالت افسرده حیوان مشاهده می‌شود. پلاک روی زبان ظاهر و درد در معده مشاهده می‌شود، افزایش دمای بدن 1-2 درجه سانتی‌گراد امکان‌پذیر است و مدفوع به صورت مایع دفع می‌شود.

این بیماری می‌تواند در عرض یک هفته ادامه یابد و با ترمیم کامل مخاط پایان یابد. در گاستریت مزمن، دمای بدن طبیعی است، اما حیوان وزن کم می‌کند، اشتها کاهش می‌یابد، استفراغ بدون دلیل مشاهده می‌شود. این بیماری می‌تواند ماه‌ها یا سال‌ها طول بکشد. تشخیص براساس تصویر بالینی و تجزیه و تحلیل علل ایجاد بیماری انجام می‌شود. گاستریت با فلوروسکوپی معده و مطالعه محتویات معده که در یک کلینیک دامپزشکی انجام گرفته، تأیید می‌شود.

زخم معده

زخم یک نقص در غشای مخاطی است. در گربه‌ها، دو نوع زخم وجود دارد که ساختار آن‌ها متفاوت است: ساده و پیشرونده.

علت زخم معده می‌تواند تغذیه طولانی مدت از ضایعات پذیرایی عمومی مخلوط با مقادیر زیادی نمک، خردل، فلفل و سایر مواد محرک، نقض رژیم غذایی، تغذیه ماهی و گوشت منجمد باشد. حیوان درد دائمی دارد که با استفراغ همراه است، به‌خصوص بعد از غذاخوردن. استفراغ و مدفوع هم ممکن است حاوی خون باشد. گربه به‌طور چشم‌گیری وزن خود را از دست می‌دهد، او دچار بی‌حالی، خواب‌آلودگی، سیانوز غشاهای مخاطی، یبوست و تب می‌شود.

علائم مشکلات معده در گربه‌ها

مشکلات معده گربه چه جوان و چه بالغ، بسیار رایج است و می‌تواند دلایل بسیار متفاوتی داشته باشد که عبارتند از:

  • عدم تحمل غذایی
  • التهاب روده
  • خلق بد
  • سوء جذب
  • رشد بیش از حد باکتری‌ها
  • کولیت روده
  • کاهش وزن بدون کاهش مصرف غذا
  • نفخ شکم
  • صداهای روده (بوربوریگموس)
  • اسهال
  • استفراغ
  • بوی بد دهان گربه
  • از دست دادن اشتها
  • افزایش ترانزیت روده‌ای
  • زور زدن و درد هنگام اجابت مزاج
  • خون و مخاط در مدفوع
  • امتناع از غذا (بی اشتهایی)

در این حیوانات صرف نظر از علت، شایع‌ترین علائم استفراغ و اسهال است. هیچ تمایل جنسی یا نژادی برای این آسیب‌شناسی وجود ندارد و هر حیوانی در هر سنی می‌تواند تحت تاثیر قرار گیرد.

روش معالجه مشکلات معده در گربه

با توجه به این که دو علامت شایع مشکلات معده گربه، استفراغ و اسهال در گربه است، درمان این اختلالات شامل مراقبت‌های اساسی زیر است:

  • ناشتایی کامل حداقل به مدت 24 ساعت
  • تجویز داروهای ضد استفراغ (برای کنترل استفراغ)، آنتی‌بیوتیک‌ها و غیره.
  • رژیم درمانی (بعد از رفع استفراغ): شامل فراهم‌کردن حجم کمتری از غذای حیوانی متشکل از مواد مغذی بسیار قابل هضم است.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع غذای خشک گربه به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

  • اگر حیوان خانگی شما از نارسایی برون ریز پانکراس رنج می برد، تجویز آنزیم های پانکراس اگزوژن برای بهبود هضم ضروری است.

بیماری گوارشی گربه

اگر گربه شما یک یا چند مورد  علائم را دارد:

  • با دامپزشک خود مشورت کنید.
  • از آن‌جایی که وجود مشکلات گوارشی به معنای کمبود مواد مغذی ضروری برای ارگانیسم است، حیوان نیاز به درمان سریع دارد.
  • اصلاح فقدان مواد مغذی با غذایی که به‌طور خاص برای بازیابی و حفظ سلامت سیستم گوارشی مناسب است، ضروری است.
  • آزمایشات تکمیلی برای تایید تشخیص
  • آزمایشات تشخیصی اضافی (مثلا آزمایش خون و ادرار) ممکن است برای ایجاد تشخیص دقیق‌تر و درمان مناسب مورد نیاز باشد.

نکات پایانی

همان‌طور که می‌بینید، گربه‌ها در پوشاندن درد خود متخصص هستند. آن‌ها غریزه طبیعی بسیار قوی دارند و بنابراین اجازه نمی‌دهند کسی آن‌ها را آسیب‌پذیر یا بیمار ببیند. بنابراین، اگر صاحب گربه متوجه شد که گربه‌سان او هر چند کوچک اما رفتار عجیبی از خود نشان می‌دهد، باید به دقت به آن توجه کند. مشکلات معده گربه معمولا با مدفوع سفت و از دست دادن اشتها و گاهی‌اوقات مقدار کمی استفراغ ظاهر می‌شود. حتی اگر به صورت پراکنده رخ دهد، لازم است حیوان را نزد دامپزشک ببرید زیرا این می‌تواند یک عفونت ساده یا یک بیماری مزمن باشد که نیاز به درمان فوری دارد.

برای نگهداری از پتت نیاز به مشاوره رایگان داری؟

فرم زیر رو پر کن تا باهات تماس بگیریم

"*" فیلدهای الزامی را نشان می دهد

پشتیبانی دیجی‌پت
پشتیبانی دیجی‌پت

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *