دسته ها

هربال یا گلوله مویی گربه چیست؟ + علائم و درمان

گلوله مویی گربه
به این مقاله امتیاز دهید
0/5

گلوله مویی گربه چیست؟

اکر هربال یا گلوله مویی در استفراغ گربه مشاهده کردید بهتر است بدانید که پای یک مسئله جدی در میان است. بالاآوردن هربال گربه با‌این‌که باعث استفراغ و ناراحتی گربه و صاحب گربه می‌شود اما تنها به دلیل لیس‌زدن گربه ایجاد می‌شود و درکل زمانی‌که گربه این موها را از طریق دستگاه گوارش خارج کند هیچ مشکلی ندارد و اگر بالاآوردن گربه هرازگاهی اتفاق بیفتد و گلوله‌های مو را استفراغ کند، جای نگرانی ندارد. اما مشکل و خطر اصلی زمانی به وجود می‌آید که این گلوله موی گربه از بدن او خارج نشود و یک جایی در دستگاه گوارش گیر کند و ایجاد انسداد کند، انسداد روده و دستگاه گوارش در گربه‌ها کاملاً خطرناک است و اگر زودتر درمان نشود ممکن است به خطر بیفتد. در زمانی‌که حجم گلوله موی زیاد شود معمولاً چاره‌ای جز عمل جراحی برای خارج‌کردن هربال گربه وجود ندارد.

گلوله مویی گربه چیست؟

در زمان مواجهه گربه‌تان با این علائم باید گربه را فوراً به بیمارستان یا کلینیک دامپزشکی برسانید. توجه داشته باشید که گاهی اوقات سرفه‌ گربه را با عق‌زدن اشتباه نگیرید. درصورتی‌که سرفه و بی‌حالی می‌تواند نشانه اسم گربه یا دیگر مشکلات تنفسی باشد. بنابراین اگر گربه شما سرفه می‌کند و عق نمی‌زند از بابت گلوله مویی خیالتان راحت باشد. گفتیم که گربه‌ها در تمام طول سال به نظافت بدن خود می‌پردازند اما در فصل پوست‌اندازی یعنی بهار و پاییز، ریزش موی گربه زیادتر می‌شود و مقدار موی بیشتری را از دست می‌دهد به‌همین‌دلیل در این فصل‌های سال خطر بیشتری برای ایجاد گلوله مویی گربه وجود دارد در این فصل‌ها باید به رفتار گربه خود بسیار توجه کنیم این‌که غذا می‌خورند و به طور عادی به توالت می‌روند یا خیر. با کمک به آن‌ها می‌توان از مشکل هربال گربه جلوگیری کرد.

بیشتر بخوانید:  12 علت غذا نخوردن گربه و راه حل آن

علت گلوله مویی گربه چیست؟

می‌دانیم که گربه‌ها دائماً بدن خود را لیس می‌زنند و معمولاً ۳۰ تا ۵۰ درصد از روز را صرف پیرایش خود می‌کنند که امری طبیعی است و موجب تمیزشدن گربه‌ها و هم‌چنین آرامش آن‌ها می‌شود زبان خاردار او مانند یک شانه گربه کوچک عمل می‌کند که موهای سست و ضعیف او را از بین می‌برد. درست مثل زمانی‌که ما موهای گربه را برایش شانه می‌زنیم. پس گربه‌ها هنگام لیس‌زدن بدن خود مقدار زیادی از این موهای مرده خود را می‌بلعند. این موها به‌طورمعمول از روده عبور کرده و با مدفوع دفع می‌شوند و چون موها از کراتین ساخته شده‌اند که نوعی پروتئین غیرقابل‌هضم برای گربه‌ها است در معده گربه جمع می‌شوند که دراین‌صورت با استفراغ از معده خارج می‌شوند.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع شانه گربه
به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

تشخیص گلوله مویی در گربه‌ها

ورود گلوله‌های مو که به شکل موهای فشرده مانند است برای اکثر گربه‌ها طبیعی می‌باشد و ممکن است نیاز به تشخیص‌دادن نباشد اما اگر این گلوله‌های مو را به‌طور مکرر ببینید یا اگر استفراغ مکرر و سرفه بدون وجود گلوله‌های مو مشاهده شود نیاز به اقدامات تشخیصی اضافی مانند آزمایش خون و یا انجام روش‌های تصویربرداری اشعه ایکس یا سونوگرافی به وجود می‌آید. دلیل استفراغ گلوله مویی به دفعات زیاد می‌تواند به دلیل عدم کارایی مناسب سیستم گوارش گربه باشد. یعنی این‌که غذا و مایعات به صورت طبیعی هضم نمی‌شوند. گلوله مویی می‌تواند اشتهای گربه را کم کرده و انرژی او را به میزان زیادی کاهش دهد. هم‌چنین می‌‌تواند علایمی مانند آسم را از خود بروز دهد. سونوگرافی شکمی در این شرایط برای گربه‌ای که این حالت استفراغ را دارد توصیه شود. درواقع سونوگرافی برای ارزیابی سلامت معده و روده‌های گربه انجام می‌گیرد. حتی در بعضی از موارد برای تشخیص گلوله‌های مو در گربه ممکن است آندوسکوپی از مری یا دستگاه گوارش انجام شود.

علت گلوله مویی گربه چیست؟

نحوه درمان گلوله مویی گربه

انواع مختلفی از غذاهای گربه وجود دارد که به منظور جلوگیری و کنترل گلوله‌های مویی در فروشگاه‌ها به عرضه می‌رسند بیشتر این رژیم‌ها از فیبر بالایی برخوردارند. زیرا فیبر به حرکت طبیعی دستگاه گوارش کمک می‌کند. اما به خاطر داشته باشید که این روش ممکن است برای بعضی از گربه‌ها مؤثر باشد و برای بعضی از آن‌ها مؤثر نباشد. بعضی از مکمل‌های غذایی برای کمک به هضم غذای گربه‌هایی که گلوله‌های مویی مکرر دارند مناسب است. در این شرایط اگر بیماری‌هایی مانند بیماری انگلی و بیماری التهابی روده تشخیص داده شوند باید تحت درمان قرار بگیرند.

ایجادشدن گلوله مویی در معده گربه طبیعی است. میزان تشکیل آن‌ها بستگی به تراکم و طول موهای بدن و میزان تمیزکردن و لیسیدن موها توسط خود گربه ،فصل سال به اندازه درجه حرارت محیط، میزان آب بدن و در نهایت وضعیت سلامتی دارد. درمان این گلوله‌های مو به‌راحتی با مکمل‌های غذایی انجام می‌شود. اکثر این گلوله‌ها در معده به‌راحتی با استفراغ دفع می‌شوند اما در بعضی موارد حجم توده‌ها و گلوله‌ها به‌حدی بالا است که خارج نمی‌شود و موجب انسداد روده‌ها و مشکلات شدید گوارشی می‌شوند که هر چه زودتر باید برای درمان گلوله‌های موی گربه اقدامات لازم انجام گیرد.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع مکمل و مولتی ویتامین گربه
به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

علاوه‌بر غذاهای حاوی فیبر که در قبل گفتیم درمان گلوله‌های مویی عبارتند از: استفاده از سبزیجات طبیعی، سبوس گندم، هویج، جوانه یونجه تازه، که روزانه با غذای گربه‌تان مخلوط کنید و هم‌چنین می‌توانید مواد ملین مانند پوره آلو و عصاره‌ه‌ی نارون قرمز به جیره غذایی گربه اضافه کنید. در صورت وجود گلوله‌های مویی بزرگ در معده می‌توان برای درمان به غذای گربه تا 5 روز کمی کره گیاهی اضافه کرد. توجه داشته باشید که همه گربه‌ها دچار گوله مویی می‌شوند. اما این مشکل بین نژادهایی که موهای بلند دارند مانند پرشین هیمالین شایع‌تر می‌باشد.

بیشتر بخوانید:  آشنایی با نحوه تهیه غذای خانگی گربه و بچه گربه

بااین‌حال گلوله مویی بین نژادهای موکوتاه هم دیده می‌شود گربه‌هایی که ریزش موی زیادی دارند و یا نظافت بیش‌ازحد انجام می‌دهند دچار گوله موی بیشتری می‌شوند. گربه شما زمانی‌که کوچکتر است ممکن است توپ مویی نداشته باشد اما با بزرگ‌شدن و رشدکردن گلوله مویی بزرگتر می‌شود. این پدیده نرمال است به‌این‌صورت که هر چه سن بیشتر شود نظافت برداشتن موها و خزها در گربه‌ها بیشتر می‌شود.

برای نگهداری از پتت نیاز به مشاوره رایگان داری؟

فرم زیر رو پر کن تا باهات تماس بگیریم

"*" فیلدهای الزامی را نشان می دهد

پشتیبانی دیجی‌پت
پشتیبانی دیجی‌پت

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *