دسته ها

سرفه گربه به چه دلایلی است؟ + راه‌های تشخیص و درمان سرفه گربه

سرفه گربه
به این مقاله امتیاز دهید
0/5

سرفه گربه چیست؟ آیا سرفه گربه دلیل خاصی دارد؟ برای درمان سرفه گربه از چه داروهایی می‌توان استفاده کرد؟

سرفه گربه می‌تواند دلایل گوناگونی داشته باشد؛ در این مقاله به دلیل سرفه گربه اشاره واضحی خواهیم داشت. گربه‌‌ها موجودات بسیار حساسی هستند و نگهداری از آن‌ها باید با شناخت قابل قبولی همراه باشد تا مشکلی برای سلامتی حیوان به وجود نیاید. امروزه افرادی که به نگهداری گربه خانگی می‌پردازند با این مسئله آشنا هستند که سرفه نیز، یک عملکرد کاملا طبیعی و ضروری بدن محسوب می‎شود که با تحریک گلو به وجود می‌آید.
زمانی‌که گربه قصد دارد گلوی خود را آزاد کند و هرنوع جسمی را از گلوی خود بیرون بیاورد، شروع به سرفه کردن می‌کند. معمولا سرفه را برای سیستم دفاعی بدن یک فرآیند مهم عنوان می‌کنند. شما باید برای جلوگیری از هرگونه آسیب و صدمه به ریه گربه سرفه را عملکردی مهم در نظر بگیرید. اما گربه ممکن است انواع مختلف سرفه را تجربه کند. شما باید دلایل هرکدام را به خوبی شناخته تا در هنگام سرفه این حیوان دچار استرس و اضطراب نشوید.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع غذای مولتی ویتامین گربه به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

 

دلیل سرفه گربه چه چیزی می تواند باشد؟

در مورد دلیل انواع سرفه گربه به چند مورد می‌توان اشاره کرد. اولین مورد این است که گربه شما ممکن است به برونشیت حاد دچار شده باشد، که در صورت ابتلا به برونشیت عمدتا گربه بعد از سرفه ممکن است، مقداری مخاط از دهان خود خارج کند. اما اگر گربه خانگی به آسم مبتلا شود حتی بد نفس کشیدن گربه هم یکی از مشکلات بسیار خطرناک محسوب خواهد شد و به دستگاه تنفسی گربه آسیب جدی وارد خواهد کرد.
شما با وجود سرفه‌های مداوم و به قول معروف پشت سرهم باید آگاه باشید. البته خس خس کردن گربه(wheezing)  نیز یکی از دلایل انواع سرفه به حساب می‌آید. در این شرایط گربه دهان خود را باز نگه می‌دارد و شما می‌توانید رنگ لثه‌های گربه را تقریبا به حالت کبود مشاهده نمایید. توصیه ما را جدی بگیرید و با توجه به این شرایط هرچه سریع‌تر گربه را به یک دامپزشک ماهر معرفی کنید؛ زیرا احتمال هر نوع بیماری و اتفاق بدتر وجود دارد.

 

درمان خانگی سرفه گربه

 

  دلایل خس خس گربه wheezing چیست؟

صدای خس خس گربه، مانند صدای سوت شنیده می‌شود؛ در این شرایط گربه بدن خود را عقب می‌برد و با عقب نگه داشتن شانه و جلو آوردن گلو به سختی نفس می‌کشد. شما می‌توانید این مورد را مشاهده کنید که عمدتا خس خس کردن گربه همانند سرفه کردن او ممکن است مشاهده شود؛ تمامی گربه‌ها در هر سن و نژادی ممکن است یک‌بار به این عارضه دچار شوند.
به خاطر وجود انواع مواد غذایی و شیمیایی، گرده گل و گرد و غبار خس خس گربه به واسطه آلرژی مشاهده می‌شود. شما علاوه‌بر سرفه شاید تورم، خارش و ریزش مو را مشاهده کنید. البته این آلرژی‌ها فصلی هستند، ولی شما باید دلیل آلرژی گربه را پیدا کرده و هرچه سریع تر به درمان آن بپردازید. همیشه نمی‌توان آلرژی را مقصر دانست؛ چرا که آلودگی‌های خاصی مانند دستگاه تنفس، عفونت پوستی و یا آلودگی‌های انگلی نیز باعث سرفه گربه به حساب می‌آیند.

در هرکدام از موارد گفته شده، سرفه نشانگر یک بیماری خطرناک دیگر است که شاید به قیمت از بین رفتن گربه تمام شود. یکی از این بیماری‌های خطرناک می‌تواند نارسایی قلبی گربه باشد. نارسایی قلبی با سرفه‌های مداوم یکی از موارد شایع است. شما باید دقت کنید، اگر گربه همراه با سرفه دچار آبریزش چشم و بینی است، بدون هیچ شکی به یک عفونت خاص مبتلاء شده است.

بیشتر بخوانید:  بهترین غذا برای گربه های مسن چیست؟ + معرفی بهترین برندهای غذایی

از جمله بیماری‌های دیگری که به واسطه سرفه در کنار نارسایی قلبی می‌تواند بسیار آسیب‌زا باشد، بیماری‌های:

  • لنفوم
  • عفونت قارچی
  • کرم قلب
  • ذات‌الریه

شما باید هر کدام را یک مسئله جدی در نظر بگیرید و هر چه سریع‌تر به یک دام‌پزشک با تجربه مراجعه کنید. هرچه شما سریع‌تر به روند درمانی گربه توجه کنید، یک هزینه کمتر را درکنار امید بیشتر برای بهبود گربه می‌توانید در نظر بگیرید. سرفه تا یک حدی نرمال و طبیعی است و زمانی‌که از حد خود بگذارد، می‌تواند به عفونت دستگاه تنفسی اشاره واضحی داشته باشد.

زمانی که یک شیء خارجی در پشت گلوی گربه گیر می‌کند در این شرایط گربه به صورت کاملا ناگهانی دهان خود را باز می‌کند تا شیء را به بیرون هدایت کند. اما در هنگام سوزش گلو و یا حفره بینی احتمال عطسه معکوس نیز وجود دارد. استفراغ گربه اصولا زمانی رخ می‌دهد، که گربه محتویات معده خود را نمی‌تواند نگهداری کنند مانند انواع گلوله مویی یا هربال.

اما دلایل بسیار برای سرفه در گربه وجود دارد، مانند عفونت تنفسی که یکی از رایج‌ترین بیماری‌های مسری شناخته می‌شود به گونه‌ای که گلو و بینی گربه را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این‌چنین است که شما سرفه را در انواع گربه مشاهده می‌کنید.

 

خس خس کردن گربه

 

باکتری‌های خاصی باعث تنگی ریه و مجاری تنفسی می‌شوند که این‌گونه سرفه به صورت ناگهانی مشاهده می‌شود. با کم شدن اشتها شما باید به وجود یک بیماری باکتری در بدن گربه مشکوک شوید؛ به این دلیل که مشکلات خاصی را به وجود می‌آورند و بدین ترتیب شما باید به دنبال یک راه حل مناسب باشید.

التهاب ریه که به ذات‌الریه معروف است و باعث تب و بی‌اشتهایی گربه در کنار سرفه‌های مداوم می‌شود. سرطان نیز یکی از دلایل بسیار خاص سرفه در گربه شناخته می‌شود که به خاطر توده‌ای که در قفسه سینه و یا گلو وجود دارد، بسیار به گربه فشار وارد می‌کند.

ماده خاصی به نام پلورال افیوژن وجود دارد که این ماده داخل سینه گربه جای گرفته است. شما برای خارج کردن آن از ریه باید هرچه سریع‌تر وارد عمل شوید و عفونت باکتریایی که یک عامل بسیار شدید سرفه در گربه محسوب می‌شود را از بین ببرید.

داروی سرفه برای گربه‌ها چه چیزهایی هستند؟

از این سه دارو به هیچ عنوان برای درمان سرفه در گربه استفاده نکنید.

  • داروی حاوی مواد مخدر
  • Tylenol
  • کدئین
بیشتر بخوانید:  علت اسهال گربه چیست؟ راه تشخیص و درمان اسهال گربه به چه صورت است؟

دارو برای سرفه گربه را می‌توانید با استفاده راهنمایی‌های دامپزشک تهیه کنید. البته داروهای ضد سرفه تنها باعث می‌شود علائم سرفه گربه تا حدودی فروکش کند، اما علت اصلی درمان نمی‌شود. این چنین است که مشکل اصلی باقی می‌ماند. در ابتدا سعی کنید به یک دامپزشک مراجعه کنید؛ اما در برخی از موارد عوامل محیطی و شرایط فیزیکی نیز باعث می‌شود تا سرفه گربه تشدید شود؛ مانند مصرف دخانیات که گربه نسبت به آن حساسیت نشان می‌دهد. پس سعی کنید، عوامل محیطی را نیز به بهبود حال گربه مدیریت کنید. به طور کلی برای درمان سرفه گربه می‌توانید از داروهایی مانند موارد زیر کمک بگیرید:

  • داکسی سایکلین
  • آنرو فلوکساسین
  • استروئیدها
  • فنبندازول
  • ایمیداکلوپرید
  • موکسیدکیتین
  • دکسترومتورفان
  • گایافنسین

اما چنانچه همراه با سرفه، خس‌خس و تنگی نفس مشاهده می‌شود به دنبال یک روش خانگی برای درمان سرفه گربه نباشید، بلکه تنها راه مراجعه به یک متخصص دام‌پزشک است؛ البته شاید با کم کردن رطوبت هوا تا حدی سرفه در گربه بهبود پیدا کند. خرید آنتی بیوتیک مانند آموکسی‌سیلین می‌تواند برای روند درمان سرفه مفید باشد، که از انواع پودر و قرص آن می‌توانید استفاده کنید؛ اما گربه‌ها مایع آن را راحت‌تر مصرف می‌کنند. ما در قبل‌تر به این موضوع اشاره کردیم که از داروهای حاوی مواد مخدر برای درمان سرفه در گربه استفاده نکنید.

از داروهای استامینوفن به هیچ عنوان برای گربه استفاده نکنید؛ چرا که این داروها به شدت می‌تواند باعث آزار گربه شود. عمدتا گربه‌ها به صورت سرپایی درمان می‌شوند و نیاز به بستری ندارند. اما به هر صورت مراجعه به دامپزشک را از یاد نبرید و در یک محیط آرام به نگهداری گربه بپردازید.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع غذای تشویقی گربه به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

 

 درمان خانگی سرفه گربه

چنانچه قصد دارید از درمان خانگی سرفه گربه استفاده کنید، به هیچ عنوان نباید از داروهای سرماخوردگی انسان استفاده کنید؛ چرا که این داروها به هیچ وجه برای گربه و بهبود سرماخوردگی آن مفید نیست. مواد خاصی در داروی سرماخوردگی انسان وجود دارد که نمی‌تواند برای گربه منفعتی داشته باشد.

  • در صورت چسبیدگی پلک‌های گربه با یک پنبه که به آب ولرم آغشته شده است و پلک‌های گربه را از یکدیگر جدا کنید.
  • رطوبت محیط را کنترل کنید.
  • تا حد ممکن سعی کنید از انواع غذای خشک برای گربه استفاده نکنید.
  • بیشتر از پوچ و یا سوپ گربه استفاده کنید.
  • دارو های اشتها آور
  • داروهای ضد احتقان

بدین ترتیب درمان سرفه در گربه تا حدودی روند اصلی خود را طی می‌کند. قطره‌های چشمی را برای گربه به کار نبرید؛ چرا که کارایی قابل توجهی ندارد. بیشتر از انواع غذای مقوی استفاده کنید.

آیا واکسینه کردن گربه خوب است؟

اصولا گربه‌هایی بیشتر دچار سرماخوردگی می‌شوند که در محیط‌های جمعی قرار دارند. البته اگر گربه شما واکسن نخورده باشد، ممکن است به بیماری‌های خطرناکی مبتلا شود و در معرض کوچک‌ترین بیماری نمی‌توانند دوام و استقامت بدنی خود را حفظ کنند. واکسینه نشدن گربه به تضعیف سیستم دفاعی بدن گربه اشاره می‌کند پس موضوع واکسن گربه را یک مسئله مهم در نظر بگیرید. بچه گربه را از 6 هفتگی الی 4ماهگی، 3تا 4 هفته یک مرتبه واکسینه کنید.

البته شما نباید این‌چنین فکر کنید که با واکسینه شدن هیچ خبری از سرفه در گربه نیست، بلکه بسیاری از بیماری‌ها و عفونت‌ها تنها به صورت کم، گربه را دچار مشکلات جسمی می‌کند؛ زیرا سیستم دفاعی بدن گربه قوی است و می‌تواند تاب بیاورد و درمان شود.

برای جلوگیری از سرماخوردگی گربه شما باید حداقل تا پایان دوره واکسن دوازده هفتگی گربه، خصوصا بچه گربه‌ها را از یکدیگر دور کنید. گربه‌های باردار را در دوران بارداری به صورت اختصاصی واکسینه کنید. زمانی که یک گربه واکسینه شده در بین گربه‌ها وجود داشته باشد، احتمال انتقال سرماخوردگی نیز بسیار زیاد است.

 

دارو برای سرفه گربه

 

تجمع گلوله مویی در معده گربه

هربال نیز باعث سرفه گربه و استفراغ می‌شود. در این شرایط گربه‌ها اصولا بدن خود را برای تمیز کردن بسیار لیس می‌زنند. زمانی‌که مو به داخل معده گربه هدایت می‌شود گلوله مو و یا هربال می‌تواند باعث سرفه و استفراغ گربه گردد؛ البته این مشکل را عمدتا گربه‌های مو بلند تجربه می‌کنند. یکی از دلایل رایج سرفه همین موضوع در ظاهر ساده است.

درمان هربال:

  • استفاده از مالت گربه
  • شانه زدن مرتب موهای بدن گربه حداقل روزی یک مرتبه

نکات کلیدی در هنگام رویارویی با سرفه گربه

هنگام مشاهده سرفه در گربه سعی کنید اگر گربه سر خود را تکان می‌دهد، سریعا گلوی گربه را مورد بررسی قرار دهید؛ چراکه این احتمال وجود دارد یک شیء خارجی در گلوی گربه گیر کرده باشد. شما باید در این شرایط دهان گربه را باز می‌کنید تا گربه بتواند جسم مورد نظر را از گلوی خود خارج کند. بسیار مشاهده شده است که در بین دندان‌ها جسم و یا شیء گیر کرده در این شرایط شما تنها باید رفع این مشکل را به دامپزشک بسپارید.

البته برخی از افراد متاسفانه با بستن بیش از حد محکم قلاده باعث فشار به گلوی گربه می‌شوند و این‌چنین است که گربه مدام سرفه می‌کند. همیشه باید سایز استاندارد قلاده را بشناسید و آن را به درستی بر روی گردن گربه تنظیم کنید. سرفه همیشه نمی‌تواند به خاطر بیماری خاص مشاهده شود اما تا زمانی که شما تمام موارد را رعایت کنید و باز هم سرفه درمان نشود قطعا مشکل خاصی وجود دارد که باید به فکر درمان آن باشید.

دلایلی که گربه احتیاج به کمک دارد

یکی دیگر از مواقعی که سرفه گربه می‌تواند بسیار خطرناک باشد زمانی است که گربه اشتهای خود را از دست می‌دهد. در این مواقع شما باید هرچه سریع‌تر به فکر یک راه درمان باشید. اما هر نوع فعالیت بی‌حوصلگی و کسلی می‌تواند یک دلیل اساسی در کنار سرفه‌های مداوم برای درمان به حساب آید. رفتارهای خاصی را ممکن است از گربه مشاهده کنید، مانند پنهان‌کاری که صددرصد این یک عامل استرس‌زا محسوب می‌شود تا شما هرچه سریع‌تر به دام‌پزشک مراجعه کنید .اگر بیشتر از ۶۰ ثانیه نفس گربه احساس نشود صددرصد به کمک نیاز دارد. در کنار سرفه‌های مستمر شما باید هرچه سریعتر به فکر راه درمان باشید تا علت را شناخته و آن را از بین ببرید.

سخن پایانی

ما در این مقاله در مورد سرفه گربه و دلایل آن با شما صحبت کردیم. انواع سرفه با دلایل خاص می‌تواند به مشکل خاصی اشاره داشته باشد که شما باید در ابتدا علت را پیدا کنید. چنانچه به نگهداری گربه خانگی می‌پردازید، اگر گربه شما با مشکل سرفه مواجه شده است برای درمان چه راهکاری را توصیه می‌کنید؟ آیا راهکار شما نتیجه اثر بخشی داشته است؟

برای نگهداری از پتت نیاز به مشاوره رایگان داری؟

فرم زیر رو پر کن تا باهات تماس بگیریم

"*" فیلدهای الزامی را نشان می دهد

پشتیبانی دیجی‌پت
پشتیبانی دیجی‌پت

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *