دسته ها

سندروم داون در گربه‌ها | هر آنچه باید بدانید!

سندروم داون در گربه‌ها
به این مقاله امتیاز دهید
0/5

سندروم داون در گربهها | هر آنچه باید بدانید!

به نظر شما امکان دارد سندروم داون در گربه‌ها، از بدو تولد وجود داشته باشد. ابتدا بهتر است بدانید آیا این بیماری در گربه‌ها وجود دارد؟ علائم مشابه سندروم داون گربه را‌ نشان می‌دهد، اتفاق دیگری در رحم گربه مادر رخ داده که بر رشد طبیعی بچه گربه تأثیر گذاشته است؛ برای مثال اگر یک بچه گربه هنگامی که در رحم است به ویروس پانلوکوپنی آلوده شود، عفونت ناشی از آن می‌تواند سبب بسیاری از ناهنجاری‌ها در او شود که معمولاً علائم آن شبیه بیماری سندرم داون گربه است.

همچنین انواع عفونت‌ها، نقایص مادرزادی، مواجهه گربه باردار در معرض سموم خطرناک و بیماری‌های سیستم عصبی گربه مانند پلی‌نوروپاتی دیستال (بیماری اعصاب) یا دیساآتونومی گربه (تخریب سیستم عصبی خودمختار) نشانه‌های سندرم داون را دارند. نمونه دیگر، بیماری هیپوپلازی مخچه است که سبب رشد غیرطبیعی قسمتی از مغز به نام مخچه می‌شود. بیماری هیپوپلازی مخچه سبب می‌شود گربه در خوردن و راه‌رفتن دچار مشکل شود. علاوه بر این، به نظر می‌رسد بچه‌گربه‌هایی که از ناحیه سر یا صورت ضربه می‌خورند، با مشکلات عصبی و ساختار غیرطبیعی مواجه می‌شوند. پس اگر دوست دارید اطلاعات بیشتری درباره راهنمای جامع نگهداری گربه، نحوه معاینه گربه، سندرم داون گربه و تشخیص و درمان آن کسب کنید، با ما همراه باشید.

چرا گربه‌ها نمی‌توانند به سندرم داون مبتلا شوند؟

این سؤال بسیار رایجی است که از دام‌پزشکان و متخصصان بهداشت حیوانات خانگی پرسیده می‌شود. اگرچه پاسخ کوتاه به این سؤال منفی است، در‌‌‌واقع گربه‌ها می‌توانند علائمی شبیه سندرم داون داشته باشند. سندرم داون بیماری اختلال ژنتیکی انسانی است که بر وضعیت جسمی و روانی فرد بیمار تأثیر می‌گذارد و به‌دلیل نقص کروموزوم اتفاق می‌افتد. به‌طور معمول، هرکدام از هسته سلول‌های انسانی 23 جفت کروموزوم دارد، اما افراد مبتلا به سندرم داون سه نسخه از کروموزوم 21 را دارند؛ درنتیجه ممکن است ویژگی‌های فیزیکی غیرعادی داشته باشند. کوتاه‌بودن، مشکل عضلانی و پل بینی صاف، از جمله این ویژگی‌هاست. در این میان، مشکلات یادگیری بیشتر از بقیه مشهود است. از سوی دیگر، یک گربه تنها می‌تواند 19 جفت کروموزوم داشته باشد که باعث می‌شود امکان سندرم داون در این حیوان غیرممکن باشد. البته به غیر از اختلالات ژنتیکی برخی از بیماری ها وجود دارد، که از طریق گربه قابل انتقال به انسان است، مثل هاری و … که با رعایت راهکار های ساده قابل پیشگیری می باشد.

بیشتر بخوانید:  8 راه پیشگیری انتقال بیماری‌ از گربه به انسان + روش‌های درمان

علائم مشابه سندروم داون در گربه‌ها

بیماری سندروم داون در گربه‌ها می‌تواند به‌صورت جسمی و روانی بروز یابد. اولین چیزی که باید در نظر داشته باشید این است که گربه‌ها متفاوت هستند. بهتر است بدانید گربه شما هرگز به‌طور کامل شبیه بهترین نژاد گربه‌ها نخواهد بود. به هر حال مراقب علائم مشابه سندرم داون باشید. این علائم عبارت‌اند از:

  • بینی له‌شده یا صاف
  • چهره همیشه غمگین
  • فاصله بسیار زیاد چشم‌ها
  • چشم‌های رو به بالا
  • راه‌رفتن ناهماهنگ
  • مشکل در دفع
  • اختلال در عملکرد حرکتی
  • مشکلات قلبی
  • از دست دادن شنوایی
  • از دست دادن بینایی

اگر گربه شما هریک از علائم ذکرشده را دارد، او را نزد دام‌پزشک ببرید تا علت اصلی را ارزیابی کند. اگرچه سندروم داون گربه کوچک تشخیص‌دادنی نیست، می‌توان اختلالات ژنتیکی یا بیماری‌هایی مشابه را تشخیص داد.

سندروم داون گربه

تشخیص سندروم داون در گربه‌ها

دام‌پزشک شما می‌تواند برای تشخیص وجود هرگونه اختلال ژنتیکی یا بیماری، اسکن اشعه ایکس، آزمایش‌های ژنتیکی و سایر آزمایش‌های ویژه را انجام دهد. مواردی وجود داشته است که در گربه‌ها یک اختلال ژنتیکی تشخیص داده شده است که ماهیت بسیار نزدیک به سندروم داون در گربه‌ها دارد. اگر گربه شما رفتار دیگری داشته باشد، ممکن است به‌دلیل یک اختلال عصبی باشد که بر اعصاب، مغز یا حتی نخاع او تأثیر می‌گذارد. در ادامه برخی از شایع‌ترین مشکلات عصبی در گربه‌ها ذکر شده است.

  • صرع

اگر گربه شما مرتباً تشنج می‌کند، شاید به این دلیل باشد که صرع دارد. گربه‌های مبتلا به صرع ممکن است به‌طور معمول در هنگام تشنج شروع به لرزیدن کنند، اما وقتی از گربه‌های مبتلا به صرع صحبت می‌کنیم، منظور تشنج جزئی است که بیشتر شایع است. شخیص این بیماری، ممکن است کمی سخت‌تر باشد؛ زیرا تنها بدن گربه شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد، اما علائم ممکن است شامل تکان‌دادن پلک‌ها، غرغرکردن یا میومیوی بیش‌ازحد باشد. برای گربه‌های مبتلا به صرع، درمان چندین دارو شامل داروهای ضد صرع طولانی‌مدت برای کمک به مدیریت این بیماری و همچنین درمان زمینه‌ای درصورت شناسایی وجود دارد. باید به غذای بچه گربه‌هایی که درگیر این بیماری هستند توجه ویژه ایی شود.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع غذای گربه
به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

  • سندرم دهلیزی

گربه‌های مبتلا به سندرم دهلیزی ممکن است نشانه‌هایی از خم‌نشدن یا افتادن را نشان دهند. همچنین ممکن است سر خود را به پهلو خم کنند، دور خود بچرخند و حرکات چشمی سریع داشته باشند. از جمله دلایل احتمالی بیماری دهلیزی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: بیماری‌های بیماری، عفونت گوش، تومورها یا قرارگرفتن در معرض عوامل سمی یا داروها، اما تشخیص علت ممکن است ساده نباشد. کشف علت زمینه‌ای بیماری به درمان علائم کمک می‌کند. درصورت نیاز داروهایی برای کمک به تسکین استفراغ یا حالت تهوع در گربه ممکن است توسط پزشک شما تجویز شود. علائم سندرم دهلیزی ممکن است در مدت کوتاهی از بین برود و دیگر هرگز عود نکند. اگر گربه شما هر یک از علائم بالا را نشان داد، نیاز است به دام‌پزشک مراجعه کنید.

سندروم داون در گربه ها

مراقبت از گربه‌هایی با سندرم داون

حتی اگر گربه شما سندرم داون نداشته باشد، هنگامی که علائم مشابه با سندروم داون در گربه‌ها را نشان داد، سعی کنید با دام‌پزشک مشورت کنید. در این صورت باید بدانید شما گربه‌ای با نیازهای خاص دارید که نیازمند مراقبت و توجه بیشتری است. اگر دوست دارید گربه شما سالم و شاد باشد، بهتر است از یک تیم دام‌پزشکی مجرب کمک بگیرید.

  • اگر گربه شما ناتوانی ذهنی یا جسمی دارد، وظیفه دارید در برابر خطرات احتمالی از او محافظت کنید.
  • گربه‌های با نیازهای خاص باید داخل خانه نگهداری شده و تنها تحت نظارت به بیرون برده شوند. اگر گربه شما دارای اختلال بینایی یا شنوایی است، باید خود را با این ناتوانی او تطبیق دهید.
  • علاوه بر این، اگر استخر یا پله دارید، ممکن است لازم باشد دسترسی به این مناطق را مسدود کنید. اگر گربه شما در عملکردهای اساسی مانند غذاخوردن، تمیزکردن خود یا رفتن به دستشویی مشکل دارد، ممکن است لازم باشد در انجام این کارها به او کمک کنید.
  • اگر گربه شما مشکلات سلامتی دیگری مانند سوفل قلب، یا شرایط هورمونی مانند دیابت درگربه‌ها دارد، دام‌پزشک شما بهترین پشتیبان برای مراقبت از گربه خواهد بود.
  • به اعضای خانواده خود نکات نگهداری از گربه‌‌ها با این شرایط را آموزش دهید؛ با انجام این کار، سفر شما با گربه با نیازهای ویژه شما ممکن است راهنمای بقای دیگران شود.
بیشتر بخوانید:  راهنمای جامع نگهداری گربه

چه چیزی سبب علائم شبیه به سندروم داون در گربه‌ها می‌شود؟

به‌طور خلاصه، اختلالات ژنتیکی مختلف سبب ناتوانی و بیماری‌های متفاوتی در گربه‌ها می‌شود. ناهنجاری‌های فیزیکی و رفتاری در گربه‌ها می‌تواند نشان‌دهنده بسیاری از مسائل دیگر از جمله بیماری‌های عصبی، عفونت‌ها، ناهنجاری‌های مادرزادی و حتی تروما باشد؛ برای مثال گربه‌هایی که چشم‌های گشاد و صورت صاف دارند، مادرانشان در معرض سموم خاصی قرار گرفته‌اند. همچنین این مشکل می‌تواند ناهنجاری‌های مادرزادی متفاوتی را نشان ‌دهد.

این سموم ممکن است بر ساختار صورت و سیستم عصبی تأثیر بگذارند. هر نوع ضربه به صورت و سر گربه، به‌ویژه در سنین بسیار پایین می‌تواند سبب آسیب‌های جدی عصبی دائمی و آسیب‌های فیزیکی شود و به نظر برسد این حیوان از بدو تولد این مشکلات را داشته‌ است.

سندروم داون در گربه ها

سخن پایانی

در این مطلب فهمیدیم سندرم داون در گربه به دلیل ساختار ژنتیکی این حیوان امکان‌پذیر نیست، اما مشکلات عصبی و سایر شرایط ژنتیکی خاصی وجود دارد که احتمالاً شباهت زیادی به علائم سندروم داون در گربه‌ها دارد. به‌طور خلاصه، اگر فکر می‌کنید بچه گربه شما ویژگی‌های مشابهی با سندرم داون دارد، به یک دام‌پزشک واجد شرایط مراجعه کرده و حیوان خود را درمان کنید؛ با این حال اگر قصد دارید یک گربه را بپذیرید، مهم است تمام نیازهای این حیوان را در نظر بگیرید تا مطمئن شوید گربه مناسبی را برای خود و سبک زندگی خود می‌پذیرید. گربه‌هایی با نیازهای خاص ممکن است به کمی محبت و توجه بیشتری نیاز داشته باشند که صاحبشان باید بتوانند به آن‌ها بدهند.

برای نگهداری از پتت نیاز به مشاوره رایگان داری؟

فرم زیر رو پر کن تا باهات تماس بگیریم

"*" فیلدهای الزامی را نشان می دهد

اشکان اسدپور
اشکان اسدپور

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *