دسته ها

غذای بچه گربه از تولد تا بلوغ

غذای بچه گربه
به این مقاله امتیاز دهید
0/5

انتخاب غذای بچه گربه یکی از موضوعات بسیار چالش برانگیزی است که در رابطه با مراقبت از گربه‌های تازه متولد شده با آن مواجه خواهید شد. در این مقاله شما را با نحوه تغذیه و شیردهی بچه گربه‌های تازه به دنیا آمده آشنا می‌کنیم. همچنین با خواندن این مقاله شما اطلاعاتی را در رابطه با مراقبت از بچه گربه‌های کوچک خود یاد می‌گیرید و خواهید آموخت که چگونه آن‌ها را به شکل صحیحی بزرگ کرده و مراقب وضعیت تغذیه آن‌ها باشید.

بچه گربه‌ها از آن دسته موجودات بانمک و دوست داشتنی هستند که اکثر مردم از بازی کردن با آن‌ها لذت می‌برند. اگر به تازگی یک یا چند بچه گربه تازه متولد شده به جمع شما اضافه شده‌اند، قطعا بسیار خوشحال و هیجان‌زده هستید، اما همان‌طور که می‌دانید مراقبت از این بچه گربه‌های بانمک کار آسانی نیست و سختی‌ها و مشکلات خاص خود را دارد.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع غذای خشک گربه به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

 

چطوری از بچه گربه تازه به دنیا اومده مراقبت کنیم؟

بخش اعظمی از مراقبت بچه گربه‌های تازه به دنیا در گرو تغذیه آن‌ها است. پس برای مراقبت از توله گربه‌های خود، ابتدا باید با انواع غذاهای مناسب برای آن‎‌ها که متناسب با سن و سال‌شان است آشنا شوید. در ادامه غذاهای مناسب برای تغذیه بچه گربه در سنین مختلف را به شما معرفی خواهیم کرد.

 

  • غذای بچه گربه چند روزه

توله گربه‌های چند روزه معمولا توسط مادر خود به خوبی نگهداری و مراقبت می‌شوند. با این حال امکان دارد گاهی مادر گربه‌ها به دلایل مختلفی قادر به مراقبت صحیح از فرزندان خود نبوده و به خوبی به آن‌ها شیر ندهد؛ یا آن‌ها را به درستی گرم نکند. در این وضعیت شما به عنوان صاحب بچه گربه‌های تازه متولد شده باید چه اقدامی انجام دهید تا از آسیب به آ‌ن‌ها جلوگیری کنید؟

نیازهای بچه‌ گربه‌های چند روزه را می‌توان در نیاز به گرم شدن، تغذیه، یادگیری دفع و یادگیری مهارت‌های اولیه محدود دانست. برای تغذیه بچه گربه‌های تازه متولد شده، در صورت عدم تامین نیازهای تغذیه‌ای آن‌ها توسط مادر، باید از شیر یک گربه ماده دیگر استفاده کنید. توله گربه‌های چند روزه نمی‌توانند از منبعی غیر از شیر گربه تغذیه کنند؛

به همین علت بهتر است که یک گربه مادر دیگر را انتخاب کرده و مقداری از شیر او را به روش‌های ممکن مانند استفاده از شیر دوش، بدوشید. حتی اگر امکان داشت، می‌توانید از تغذیه مستقیم بچه گربه‌های خود توسط سایر گربه‌های مادر کمک بگیرید. حال اگر استفاده از شیر گربه به عنوان غذای بچه گربه چند روزه شما ممکن نبود، می‌توانید از یک دامپزشک بخواهید تا غذاهایی را که می‌توانند جایگزین شیر مادر توله گربه باشند، به شما معرفی کند. در هرحال اصلا نمی‌توانید برای تغذیه آن‌ها خود به صورت خودسرانه عمل کنید زیرا چنین کاری می‌تواند خطرات جدی را برای توله‌ها به همراه داشته باشد.

بیشتر بخوانید:  آشنایی با نحوه تهیه غذای خانگی گربه و بچه گربه

احتمالا می‌خواهید بدانید که به بچه گربه‌های چند روزه‌تان در یک روز چند بار باید غذا بدهید؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که لازم است روزانه دوبار بچه گربه‌های چند روزه را با شیر گربه و استفاده ار شیشه‌های شیر مخصوص تغذیه کنید. استفاده از سرنگ برای غذا دادن به بچه گربه‌های چند روزه کار درستی نیست و حتی می‌تواند منجر به خفگی و مرگ آن‌ها شود.

برای تغذیه کردن توله گربه‌ها، آن‌ها را به حالت ایستاده یا نشسته نگه دارید و هرگز در وضعیت درازکشیده به بچه گربه‌ها غذا ندهید. اگر بچه گربه‌ها در حالت درازکشیده تغذیه شوند، ورود غذا به کبد می‌تواند برای آن‌ها بسیار دردسر ساز شود.

 

  • غذای بچه گربه سه هفته ‌ای

وقتی توله گربه‌ها وارد هفته سوم بعد از تولد خود شدند، تغذیه آن‌ها کمی متفاوت‌تر خواهد شد. غذای این توله‌ها می‌تواند شیر بچه گربه به همراه غذاهای خیس استاندارد برای بچه گربه‌های زیر ۱ ماه باشد. به جز غذاهای مخصوص بچه گربه‌های زیر ۲ ماه، می‌توانید از غذای خانگی گربه مانند سینه مرغ نرم و خورد شده پخته هم استفاده کنید.

در این سن، توله گربه‌های شما می‌توانند شیر بچه گربه را از داخل ظروف کم عمق میل کنند و دیگر نیازی به تغذیه با شیشه شیر گربه نخواهند داشت. بچه گربه‌های سه هفته‌ای خود را می‌توانید روزانه ۴ تا ۶ بار و با حجمی بیشتر از قبل تغذیه کنید.

 

غذای بچه گربه

 

  • غذای بچه گربه یک ماهه

پس از این‌ که بچه گربه‌ها به سن یک ماهگی رسیدند، معمولا مادران به آن‌ها کمک می‌کنند که تغذیه خود را به سوی غذاهایی به جز شیر مادر سوق دهند. قصد مادر این توله‌ها از انجام این کار، ایجاد آمادگی در آن‌ها برای ترک کردن تغذیه شیر مادر است. وقتی بچه گربه‌های شما به سن یک ماهگی پا گذاشتند می‌توانید از غذای بچه گربه یک ماهه برای تغذیه آن‌ها استفاده کنید.

برای تغییر رژیم غذایی توله‌های خود به غذای بچه گربه یک ماهه می‌توانید از دامپزشک آن‌ها بخواهید شما را در این باره راهنمایی کند. در ابتدا بهتر است که بچه گربه‌های کوچک خود را با غذای کنسروی گربه تغذیه کنید و به مرور و پس از دو ماهگی از غذای خشک بچه گربه استفاده نمایید.

نکته‌ای که در رابطه با این نوع از رژیم غذایی توله گربه‌های یک ماهه وجود دارد این است که بهتر است از غذاهایی استفاده کنید که مخصوص بچه گربه‌های زیر ۲ ماه هستند و خوردن آن‌ها می‌تواند یک وعده مناسب و غنی از تمامی ویتامین‌ها و مواد مورد نیاز برای بدن توله‌ها باشد.

هنگام خرید این غذاهای آماده حتما به تاریخ انقضای آن‌ها توجه داشته باشید و از خرید غذاهای گربه تاریخ گذشته خودداری کنید. همچنین چنانچه کنسرو غذایی بچه گربه شما بیش از ۳۰ دقیقه درمعرض هوا قرار گرفت، دیگر به گربه اجازه خوردن آن را ندهید و باقی‌مانده کنسرو را دور بریزید.

  • غذای بچه گربه دو ماهه

برای تغذیه توله‌های دوماهه خود می‌توانید از غذاهای مخصوصی مانند غذای خشک بچه گربه استفاده کنید. این غذاها را می‌توانید از مغازه‌های فروش تجهیزات و غذای حیوانات خانگی خریداری کنید. پیش از خرید هرگونه غذای بچه گربه برای توله‌های خود بهتر است ابتدا با دامپزشک آن‌ها مشورت کنید.

  • غذای بچه گربه ۳ تا ۶ ماهه

بچه گربه‌های ۳ ماهه می‌توانند همچنان با غذاهای خشک مخصوص توله‌های دو ماهه تغذیه شوند. توجه داشته باشید که دیگر لازم نیست این بچه گربه‌ها را به دفعات زیاد در طول روز تغذیه کنید و ۳ باز تغذیه با غذای خشک برای آن‌ها مناسب و کافی خواهد بود. برای تغذیه گربه‌های ۳ ماهه خود با غذای خشک به یاد داشته باشید که در کنار غذا یک ظرف آب تازه هم قرار دهید.

در این صورت گربه شما راحت‌تر خواهد بود و می‌تواند تشنگی خود را در کنار غذا خوردن برطرف کند. این سبک تغذیه را تا ۶ ماهگی توله‌ها ادامه دهید تا کاملا بالغ شوند. کاهش تعداد وعده‌های غذایی این گربه‌‌ها به ۳ بار در روز می‌تواند برای جلوگیری از تجمع چربی‌ها و چاقی آن‌ها مفید باشد و تناسب وزن بچه گربه‌های شما را در محدوده استاندارد حفظ کند.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع غذای تشویقی گربه به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

انواع غذاهای مخصوص برای بچه گربه ها

انواع مختلفی از غذاها وجود دارند که می‌توانید برای تغذیه بچه گربه‌های خود از آن‌ها استفاده کنید. همان‌طور که در قسمت‌های قبلی گفتیم، شما می‌توانید هم از غذاهای آماده بچه گربه و هم از غذای خانگی گربه استفاده کنید که در ادامه هر کدام از آن‌ها را بررسی خواهیم کرد:

 

تغذیه بچه گربه با غذای خشک

در قسمت‌های قبلی ذکر کردیم که تغذیه بچه گربه به دو صورت غذای خشک و غذای آماده مخصوص توله گربه امکان‌پذیر است. در تهیه و ساخت این غذاهای آماده کلیه قواعد و فرمولاسیون استاندارد غذای بچه گربه به شکل دقیقی رعایت شده است. همچنین این غذاها می‌توانند منابع غذایی غنی، ایمن و بسیار مناسبی برای تغذیه بچه گربه شما باشند.

با توجه به این که قیمت این غذاهای آماده بچه گربه کمی زیاد است، امکان دارد نخواهید آن‌ها را برای توله‌های چند ماهه خود تهیه کنید و از پس از هزینه‌های آن برنیایید. در این صورت می‌توانید از غذای خانگی گربه استفاده کرده و بچه گربه‌های خود را با آن‌ها تغذیه کنید.

 

غذای خشک بچه گربه

غذای خانگی برای بچه گربه

همان‌طور که قبلا اشاره کردیم غذای گربه خانگی با غذای گربه خیابانی میتواند متفاوت باشد. غذای خانگی گربه یک گزینه بصرفه و اقتصادی برای افرادی است که قصد ندارند هزینه‌های زیادی را صرف تهیه و تامین غذای بچه گربه خود کنند؛ اما بهتر است این نکته را مورد توجه قرار دهید که تهیه غذای خانگی برای توله گربه‌ها کار راحتی نبوده و حتما باید با رعایت یک سری از استانداردها این کار را انجام دهید.

غذای بچه گربه باید حاوی مقادیر استانداردی از یک سری از مواد مغذی و خوراکی باشد تا به سلامت توله‌ها آسیبی وارد نشود. از جمله مواد غذایی که باید در رژیم غذایی بچه گربه‌ها مورد استفاده قرار بگیرند، می‌توان به پروتئین‌های حیوانی، اسیدهای چرب و چربی‌های مفید، کربوهیدارت‌ها، مواد معدنی، ویتامین‌ها و آب تازه و خنک اشاره کرد.

با توجه به این‌که تغذیه بچه گربه‌ها با غذاهای خانگی کار بسیار حساسی است، بهتر است این کار را با دقت بالایی انجام دهید و مواد غذایی را با وسواس و رعایت استانداردهای لازم انتخاب کنید. برای این که بتوانید از غذاهای خانگی مخصوص گربه‌ها استفاده کنید بهتر است دستور عمل‌های مربوط به تهیه آن را از دامپزشکان مخصوص یا وب سایت‌های معتبر دریافت کنید.

بیشتر بخوانید:  به گربه چه غذایی بدهیم؟

نکته مهم دیگیری که در این رابطه باید آن را در نظر بگیرید این است که میزن غذا خورد بچه گربه خود را کنترل کنید. چرا که همانطور که در مقاله علت اضافه وزن و چاقی گربه گفتیم، میزان دریافت غذای زیاد باعث بروز مشکلات متعددی در حیوان می‌شود.

نحوه تغذیه بچه گربه‌های خیابانی

بسیاری از افرادی که به حیواناتی مانند گربه‌ها علاقه دارند، تغذیه حیوانات خیابانی را یک عمل خیرخواهانه می‌دانند و امکانات زیادی را برای انجام این کار فراهم می‌کنند. این کار در ظاهر بسیار خوب است اما در برخی از موارد عواقب آن ممکن است بسیار خطرناک و دل‌خراش باشد و سبب مرگ بچه گربه‌ها شود.

دلیل این موضوع این است که بسیاری از افراد و کمپین‌هایی که برای تغذیه بچه گربه‌های خیابانی اقدام می‌کنند غذاهای مخصوص توله گربه‌های خانگی را مورد استفاده قرار می‌دهند. این درحالی است که غذاهای مخصوص گربه‌های خیابانی از غذای سایر نژادهای دیگر متفاوت است.

بچه گربه‌های خیابانی باید به شکل ویژه‌ای تغذیه شوند و غذای آن‌ها باید حاوی مواد خاصی باشد. این دسته از رژیم غذایی باید به صورت منحصربه‌فردی تهیه شود و در اختیار بچه گربه خیابانی قرار بگیرد. در ادامه نکاتی را درمورد نحوه تغذیه بچه گربه‌های خیابانی بیان خواهیم کرد:

  1. غذای بچه گربه خیابانی باید فاقد هرگونه مواد کافئین‌دار یا الکل باشد.
  2. توله گربه‌های خیابانی را مدام از شیر و مواد لبنی تغذیه نکنید؛ زیرا مصرف این مواد به صورت دراز مدت و مداوم می‌تواند مشکلات تغذیه‌ای را برای آن‌ها ایجاد کند.
  3. از غذاهای شیرین برای تغذیه بچه گربه‌های خیابانی به هیچ وجه استفاده نکنید و غذاهای سرد و یخ زده را در اختیار آ‌ن‌ها قرار ندهید.
  4. خوردن غذاهای پخته مانند گوشت پخته ممکن است برای توله گربه‌های خیابانی مضر باشد و در آن‌ها ایجاد بیماری کند؛ به همین علت بهتر است غذای آن‌ها را به صورت خام و نپخته در اختیارشان قرار دهید.

 

علت غذا نخوردن بچه گربه

غذا نخوردن بچه گربه‌ها و بی‌اشتهایی آن‌ها ممکن است به دلایل مختلفی اتفاق بیافتد. از جمله دلایل غذا نخوردن بچه گربه‌ها می‌توان به مسمومیت‌های غذایی، اضطراب جدایی، دل‌درد، وجود انگل‌ها در بدن گربه، افسردگی، مشکلات دندانی و… اشاره کرد. درصورت بروز هرکدام از این موارد سعی کنید به دامپزشک مخصوص مراجعه کرده و دست به عمل خودسرانه‌ای نزنید.

سخن پایانی

در این مقاله در رابطه با نحوه تغذیه و مراقبت از بچه گربه‌ها از زمان تولد تا رسیدن به بلوغ با شما صحبت کردیم. اگر می‌خواهید توله گربه‌ای سالم و سرحال داشته باشید و از بزرگ شدن او لذت ببرید، توصیه می‌کنیم که دستورات غذایی در رابطه با مراقبت و پرورش بچه گربه‌ها را حتما در نظر بگیرید. رعایت رژیم غذایی مناسب بچه گربه‌ها می‌تواند از ایجاد بیماری در آن‌ها جلوگیری کرده و نیاز به مراجعه به دامپزشک و خرج‌های اضافی را از بین ببرد.

برای نگهداری از پتت نیاز به مشاوره رایگان داری؟

فرم زیر رو پر کن تا باهات تماس بگیریم

"*" فیلدهای الزامی را نشان می دهد

پشتیبانی دیجی‌پت
پشتیبانی دیجی‌پت

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *