دسته ها

روش های پیشگیری و درمان لرزش سگ

لرزش سگ
به این مقاله امتیاز دهید
0/5

لرزش سگ می تواند علل مختلفی داشته باشد، حیوانات نمی‌توانند برای برقراری ارتباط و بیان نیازهای خود صحبت کنند؛ درنتیجه از روش‌های دیگری برای بیان کردن استفاده می‌کنند. حرکات بدن یکی از روش‌های مهمی است که بیشتر حیوانات برای برقراری ارتباط با انسان‌ها از آن استفاده می‌کنند؛ برای مثال می‌توان گفت لرزش بدن در سگ‌ها از روش‌های ارتباطی بسیار مهمی است که آن‌ها در موارد خاص به کار می‌برند این روش ارتباطی می‌تواند بیانگر مسائل مختلفی باشد که در این مقاله به آن‌ها اشاره خواهیم کرد و گاه بی‌توجهی به این حرکت سگ می‌تواند خسارت‌های جبران‌ناپذیری را برای او داشته باشد. اگر در منزل خود یک حیوان خانگی مانند سگ نگهداری می‌کنید بهتر است با زبان بدن این حیوان آشنایی پیدا کنید تا بتوانید ارتباطی بهتر و مؤثرتر با او برقرار کنید. درک احساسات عواطف و نیازهای حیوان شما در گرو اطلاعاتی است که درباره زبان بدن کسب می‌کنید. در این مقاله سعی داریم شما را با یکی از مهم‌ترین روش‌های ارتباطی و زبان بدن سگ که همان لرزش است آشنا کنیم و دلایل این حرکت روش پیشگیری و درمان آن را با شما در میان بگذاریم. اگر می‌خواهید بدانید علت لرزش دست و پای سگ چیست ما را تا پایان این مقاله همراهی کنید

بیشتر بخوانید:  شایع‌ترین بیماری‌های سگ را بشناسید!

علت لرزش بدن سگ چیست؟

لرزش بدن سگ ممکن است به دلایل مختلفی ایجاد شود که در ادامه به بررسی تک‌تک آن‌ها خواهیم پرداخت. البته ممکن است این سؤال برای شما پیش آمده باشد که آیا لرزش سگ یک بیماری است؟ آیا باید از بابت لرزش سگ نگران باشید یا جای نگرانی وجود ندارد؟ در پاسخ به این سؤال می‌توان گفت لرزش در بدن سگ گاه ممکن است به‌دلیل وجود یک بیماری ایجاد شود و گاه ممکن است بدون هیچ دلیلی باشد و به‌مرور از بین برود. از جمله دلایلی که ممکن است به لرزش سگ منجر شوند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • لرزش دست و پای سگ به‌دلیل ترس

یکی از رایج‌ترین و معمول‌ترین مواردی که ممکن است در سگ شما لرزش ایجاد کند، ترس است. سگ‌ها معمولاً در زمان اضطراب و ترس مشکل خود را به‌صورت لرزیدن بروز می‌دهند؛ البته لرزش بدن سگ به‌دلیل ترس و اضطراب موضوعی کاملاً گذراست و پس از گذشت مدت‌زمان کوتاهی به‌طور کامل رفع می‌شود، اما ممکن است به‌طور موقتی دوباره این حالت به سگ دست دهد. با این حال لرزش بدن سگ به‌دلیل ترس و اضطراب طولانی نخواهد بود. ریزش موی سگ و ترشح بزاق از جمله دیگر علائمی است که به همراه لرزش بدن ناشی از ترس و اضطراب دیده می‌شود. اگر حیوان شما به مدت طولانی در معرض عوامل استرس‌زا قرار داشته باشد به مرور مقاومت سیستم ایمنی خود را از دست خواهد داد. به احتمال زیاد باید منتظر ابتلای او به انواع بیماری‌ها باشید. درمان لرزش سگ از ترس به‌صورت حذف عامل وحشت و اضطراب انجام شده و به سلامت روحی و جسمی حیوان شما کمک می‌کند.

  • لرزش دست و پای سگ به‌دلیل آسیب‌دیدگی

آسیب‌دیدگی از جمله مواردی است که می‌تواند به ایجاد لرزش در سگ‌ها منجر شود؛ برای مثال زمانی که قسمتی از بدن سگ مانند عضلات دست یا پا یا استخوان دست یا پا دچار آسیب‌دیدگی و شکستگی استخوان در سگ شوند، آن قسمت از بدن سگ هنگام جابه‌جایی یا راه رفتن دچار لرزش خواهد شد. این لرزش به‌دلیل ناتوانی سگ در انداختن وزن خود روی اندام آسیب‌دیده به وجود می‌آید و به احتمال زیاد بیانگر وجود درد در ناحیه آسیب‌دیده خواهد بود. یکی از علائم مهم لرزش بدن سگ به‌دلیل آسیب‌دیدگی این است که حیوان شما در فواصل کوتاه‌مدت برای استراحت توقف می‌کند. لرزش بدن سگ به‌دلیل آسیب‌دیدگی باید سریع شناسایی و درمان شود. درمان در چنین مواردی می‌تواند به خسارت‌های جبران‌ناپذیری منجر شود. به‌طورکلی می‌توان گفت آسیب‌دیدگی در اندام‌ها یکی از مهم‌ترین موارد علت لرزش پای سگ یا لرزش دست سگ است.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع کنسرو و سوپ سگ به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

  • لرزش دست و پای سگ به‌دلیل بیماری

بیماری‌های مختلفی در سگ‌ها وجود دارند که می‌توانند با لرزش بدن دست یا پا نمود پیدا کنند. از جمله این بیماری‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

علت لرزش بدن سگ چیست

  1. بیماری دیستمپر

این بیماری یکی از بیماری‌های ویروسی کشنده و خطرناک است که با لرزش دست و پا نمود پیدا می‌کند. لرزش دست و پا در بیماری دیستمپر عمدتاً به‌دلیل آسیب سیستم عصبی است. از جمله دیگر علائم این بیماری می‌توان به استفراغ، اسهال و بی‌اشتهایی اشاره کرد. آسیب به سیستم ایمنی یکی از عوارض دیررس این بیماری است و معمولاً دیرتر از سایر علائم نمود پیدا می‌کند، اما زمانی که لرزش را در سگ مبتلا به دیستمپر مشاهده کردید، به احتمال زیاد دیگر زمان را برای درمان این بیماری از دست داده‌اید و حیوان شما تلف خواهد شد؛ درنتیجه می‌توان نتیجه گرفت همان‌طور که لرزش بدن سگ می‌تواند جای هیچ نگرانی نداشته باشد، این موضوع می‌تواند بیانگر مشکلی بسیار حاد و جبران‌ناپذیر باشد که سلامت حیوان شما را به خطر خواهد انداخت.

  1. بیماری آدیسون

بیماری دیگری که می‌تواند در سگ‌ها با لرزش بدن نمود پیدا کند، بیماری آدیسون است. در این بیماری تغییرات هورمونی مختلف منجر به لرزش بدن حیوان خواهند شد. بیماری آدیسون خطر بسیار کمتری از بیماری دیستمپر دارد و به کشندگی بیماری قبلی نیست، اما چنانچه این بیماری به موقع تشخیص داده نشده و درمان نشود می‌تواند عوارض جبران‌ناپذیری را برای حیوان شما به دنبال داشته باشد یا حتی منجر به مرگ حیوان شود. در این بیماری لرزش به‌دنبال تغییرات هورمونی، نرسیدن بعضی مواد مهم به برخی اندام‌ها و درنتیجه ضعف و بی‌حالی سگ در آن اندام ایجاد می‌شود.

  1. سرماخوردگی

شایع‌ترین بیماری که منجر به ایجاد لرزش در سگ‌ها می‌شود سرماخوردگی است. زمانی که حیوان شما به مدت طولانی در معرض هوای سرد قرار بگیرد به احتمال زیاد دچار سرماخوردگی خواهد شد. افت دمایی که در سرماخوردگی سگ‌ها ایجاد می‌شود، لرزش بدن را به همراه خواهد داشت. البته بهتر است بدانید چنانچه حیوان شما از پوشش متراکمی برخوردار باشد به میزان کمتری در معرض سرماخوردگی قرار خواهد گرفت. سگ‌هایی که مو و پوشش بیشتری دارند و از مقاومت بیشتری در برابر ابتلا به سرماخوردگی برخوردار هستند، شامل سگ‌های نژاد گلدن رتریور و ژرمن شپرد هستند. در مقابل سگ‌های نژاد دوبرمن و پیت بول مو و پوشش کوتاه‌تر و کمتری روی سطح بدن خود دارند و بیشتر در معرض ابتلا به سرماخوردگی قرار خواهند داشت. درصورت ابتلای سگ به سرماخوردگی باید با گرم کردن محیط یا استفاده از مکمل‌ها دوره بیماری را کوتاه‌تر کنید.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع مکمل و مولتی ویتامین سگ به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

  1. مسمومیت

خوردن غذای مسموم و فاسد یا مواد خطرناکی مانند شوینده‌ها سبب ایجاد مسمومیت در سگ و لرزش بدن او خواهد شد. گاه لرزش ناشی از مسمومیت به حدی زیاد است که می‌تواند به تشنج منجر شود. برای حل این مشکل لازم است در اسرع وقت به یک دامپزشک مراجعه کنید و به‌هیچ‌وجه درمان مسمومیت را در منزل انجام ندهید.علت لرزش دست و پای سگ

پیشگیری و درمان لرزش سگ چگونه انجام می‌شود؟

همان‌طور که می‌دانید بهتر است پیش از آنکه بیماری یا مشکل جدی ایجاد شده و نیاز به درمان پیدا کنید از ایجاد مشکل پیشگیری کنید؛ برای مثال با گرم نگه داشتن حیوان خود در فصل سرما می‌توانید از ابتلای او به سرماخوردگی و ایجاد لرزش پیشگیری کنید یا نظارت خود را بر غذای حیوانتان بیشتر کرده و مانع مسمومیت او با غذاهای ناسالم شوید، اما چنانچه لرزش در بدن حیوان شما پدیدار شد و شما در پیشگیری با شکست مواجه شدید، بهتر است به فکر درمان باشید. بهترین درمان در چنین مواردی این است که عامل ایجادکننده لرزش را شناسایی کرده و آن را برطرف کنید؛ برای مثال زمانی که سگ شما در اثر ترسیدن می‌لرزد می‌توانید او را از عامل ترس و اضطراب دور کنید و با آرام کردن حیوان مشکل لرزش را برطرف کنید. یا زمانی که لرزش در بدن حیوان شما منشأ بیماری دارد هرچه سریع‌تر با مراجعه به یک دامپزشک درمان را آغاز کنید. یکی از راهکارهای بسیار مهمی که برای پیشگیری در موارد بیماری می‌توان استفاده کرد این است که حیوانتان را به‌طور مداوم برای چکاب به دامپزشکی ببرید و با انجام آزمایش یا معاینه دامپزشک هرچه سریع‌تر از عوامل خطر آگاه شده و پیش از وارد شدن خسارت جدی برای درمان یا پیشگیری اقدام کنید. با این کار شما به حیوانتان کمک خواهید کرد که زندگی سالم‌تر و باکیفیت‌تر و بهتری داشته باشد.

علت لرزش توله‌سگ هنگام خواب چیست؟

چنانچه در منزل خود این موجودات کوچک و زیبا را نگهداری می‌کنید، به احتمال زیاد لرزش آن‌ها را در زمان خواب مشاهده کرده‌اید و احتمالاً این مسئله شما را نگران کرده است. لرزش توله‌سگ هنگام خواب ممکن است در بیشتر موارد کاملاً طبیعی بوده و جای هیچ نگرانی نداشته باشد؛ با این حال در برخی موارد لازم است این مسئله را بررسی کنید. در برخی موارد، لرزش توله‌سگ در زمان خواب به‌دلیل سندرم عمومی لرزش سگ ایجاد می‌شود. این سندرم می‌تواند با تغییرات دمای محیط، اضطراب یا شرایط زمینه‌ای در ارتباط باشد.

بیشتر بخوانید:  راهنمای جامع مراقبت و نگهداری سگ

سخن پایانی

در این مقاله درباره لرزش سگ، دلایل ایجادکننده این مشکل و درمان آن با شما صحبت کردیم. لرزش سگ به دلایل مختلفی ایجاد می‌شود که گاه نگران‌کننده بوده و گاه خیلی عادی هستند؛ برای مثال بزرگ‌ترین علت لرزش سگ باردار را می‌توان ترس و اضطراب ناشی از دامپزشکی یا یکی از رایج‌ترین دلایل لرزش کلی و عمومی سگ‌ها را دمای پایین هوا و سرما دانست. به‌طورکلی و بنا بر احتیاط ضروری است دلیل لرزش سگ را شناسایی کرده و این مسئله را به‌صورت ریشه‌ای حل و فصل کنید تا در آینده حیوان شما با مشکل حاد و جدی مواجه نشود.

برای نگهداری از پتت نیاز به مشاوره رایگان داری؟

فرم زیر رو پر کن تا باهات تماس بگیریم

"*" فیلدهای الزامی را نشان می دهد

اشکان اسدپور
اشکان اسدپور

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *