دسته ها

انواع شکستگی استخوان در سگ + نحوه درمان

شکستگی استخوان در سگ
به این مقاله امتیاز دهید
0/5

شکستگی استخوان در سگ یک تجربه آسیب‌زا برای حیوان و بهبودی آن نیز از چالش‌برانگیزترین شرایط پزشکی شناخته می‌شود. این شکستگی اغلب در اثر افتادن، تصادفات وسایل نقلیه موتوری، جراحات گلوله یا سرطان سگ ایجاد می‌شوند. اگر نیرویی بیش از حد استحکام هسته به استخوان وارد شود شکستگی اتفاق می‌افتد. بیشتر شکستگی‌ها در اندام عقبی رخ می‌دهد. استخوان ران و بازو بیشتر در معرض این شکستگی است. همچنین شکستگی‌های لگن و شکستگی‌هایی که فک پایین را درگیر می‌کنند نیز شایع هستند.

چگونه شکستگی در سگ را تشخیص دهیم؟

شکستگی استخوان در سگ پس از نوعی فعالیت یا تصادف رخ می‌دهد که علاوه‌بر نشانه‌هایی از شکستگی استخوان ممکن است صدمات دیگری نیز وجود داشته باشد. به عنوان مثال سگی که با ماشین تصادف کرده ممکن است پایش شکسته باشد اما خونریزی داخلی و مشکل در تنفس نیز رخ دهد. از علائم شکستگی استخوان در سگ‌ها می‌توان به لنگیدن که اغلب با بالا نگه داشتن اندام آسیب‌دیده مشخص می‌شود، درد، تورم مفصل، کرپیتوس (کرپیتوس در داخل مفصل) یا افزایش شلی اندام، شکل غیر طبیعی (زاویه یا کوتاه) اندام آسیب دیده، استخوان شکسته که از پوست بیرون زده است و تورم یا کبودی اشاره کرد.

بیشتر بخوانید:  راهنمای جامع مراقبت و نگهداری سگ

برای آزمایش‌های لازم یک معاینه فیزیکی صورت می‌گیرد. برای رد آسیب به ریه‌ها در اثر تروما رادیوگرافی قفسه سینه و برای سایر شکستگی‌ها یا آسیب‌های مفصلی، معاینه کامل ارتوپدی توسط دامپزشک انجام می‌شود. همچنین برای رد آسیب عصبی، معاینه عصبی پاهای عقبی و رادیوگرافی لگن صورت می‌گیرد. شکستگی لگن سگ نیز از شایع‌ترین شکستگی‌ها شناخته می‌شود که معمولاً در نتیجه ترومای بزرگ اتفاق می‌افتد. این شکستگی باعث لنگش حاد و بدون تحمل وزن در پاهای عقبی می‌شود. به دلیل شکل لگن این شکستگی‌ها معمولاً در چندین مکان به‌طور همزمان در هر دو سمت چپ و راست رخ می‌دهد. در این مواقع برای حمل آن بهتر است از باکس سگ استفاده کنید.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع باکس حمل سگ
به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

مراقبت‌های فوری شکستگی استخوان در سگ

شکستگی دست سگ و دیگر اعضای بدن حیوان باید فوراً درمان شود. اما برای کاهش شکستگی اقدامات شما می‌تواند اوضاع را بدتر کند. اولین کاری که باید انجام دهید این است که سگ خود را به آرامی و با ایمنی کامل از مسیر آسیب دور کنید. در شکستگی استخوان سگ هرگز اقدام به تنظیم مجدد استخوان نکنید و مواد ضد عفونی کننده یا پماد در شکستگی‌های باز نباید استفاده شود. اگر سگ دچار جراحت شده هنگام دست‌زدن به آن مراقب باشید.

تشخیص شکستگی در سگ

سگ شما ممکن است درد و ناراحتی شدید و حتی حالت شوک داشته باشد و این احتمال وجود دارد که در صورت ضربه گاز بگیرد. در نتیجه بهتر است از پوزه‌بند استفاده کنید. اگرچه این کار برای سگی که مشکل تنفس دارد توصیه نمی‌شود. سگ خود را برای جلوگیری از شوک گرم نگه دارید با استفاده از یک گاز تمیز یا یک حوله شکستگی‌های باز را بپوشانید و در حالت خونریزی فشار کمی وارد کنید. بدون این‌که اندام آسیب دیده را حرکت دهید.

انواع شکستگی پای سگ

شکستگی استخوان پای سگ می‌تواند در پاهای جلویی یا پشتی رخ دهد. اگر سگ تصادف کند و دچار شکستگی شود دامپزشک باید شدت و محل شکستگی را ارزیابی کند. شکستگی در سگ‌ها و انسان‌ها مشابه است و می‌توانند به طور تصادفی استخوان پا را در زمان ورزش یا بازی بشکنند. پاها همچنین ممکن است دررفته باشند یا شکستگی‌های کوچک‌تری به نام شکستگی‌های خط مو (ترک کوچک در استخوان) اتفاق بیفتد. بسته به نوع و شدت شکستگی، این آسیب می‌تواند تهدیدی برای زندگی باشد. اگر شکستگی استخوان باعث خونریزی بخشی از بدن شود ممکن است به سرعت عوارض شدیدتری را ایجاد کند.

انواع استخوان‌های شکسته را می‌توان به چند نوع طبقه‌بندی کرد. شکستگی ناقص تنها در قسمتی از اطراف استخوان رخ داده است، اما در شکستگی کامل محیط استخوان به طور کامل شکسته شده است. در شکستگی عرضی که استخوان به طور مایل خرد شده شکستگی کامل نیز گفته می‌شود. شکستگی مستقیم روی استخوان همچنین ممکن است به صورت عرضی رخ دهد و در حالت مورب، شکستگی حالت مورب دارد و یا شکستگی ممکن است در سه یا چند قطعه رخ داده باشد. درصورتی که زخمی در پوست وجود داشته باشد به این شکستگی، شکستگی باز گفته می‌شود و در صورت عدم مشاهده زخم، شکستگی”بسته” است.

علائم شکستگی پا در سگ‌ها

صاحب حیوان خانگی در بسیاری از موارد، شاهد رویدادی است که منجر به شکستگی پای سگ می‌شود. با این حال، گاهی ممکن است متوجه این اتفاق و شکستگی پای سگ نشویم. اگر سگ شما هر یک از علائم زیر را نشان داد بدون تاخیر به کلینیک مراجعه کنید.

  • حرکت غیرطبیعی اندام
  • بالا نگه داشتن پا
  • تورم در اندام
  • احساس درد و ناله ناخواسته یا ناتوانی هنگام پیاده‌روی سگ
  • لنگش شدید
  • ساییدن یا ترکیدن صداهای استخوان
  • کبودی

علائم شکستگی پا در سگ‌ها

در مورد یک ترومای شدید همچنین ممکن است مسائل مهم دیگری مانند خونریزی داخلی یا آسیب اندام اتفاق افتاده باشد که باید فورا به دامپزشکی مراجعه کنید.

علل شکستگی پا در سگ‌ها

شکستگی استخوان پای سگ ممکن است به طور غیر منتظره رخ دهد. سگ شما در صورت آسیب درد خواهد داشت و ممکن است بسیار مضطرب باشد و پرخاشگری کند. همانطور که برای رفتن به کلینیک آماده می‌شوید آرام باشید و سگ خود را ناراحت یا هیجان زده نکنید زیرا با این کار می‌توانید وضعیت را بدتر کنید. این آسیب‌ها می‌تواند از طریق وسیله نقلیه، بازی، ورزش، بیماری زمینه‌ای، رژیم غذایی که دارای فسفر یا ویتامین A بیش از حد و کمبود کلسیم است رخ دهد. همچنین سرطان استخوان و نقص ارثی کلاژن باعث می‌شود استخوان‌ها ضعیف شوند. از دیگر علل شکستگی می‌توان به سن و نژاد سگ اشاره کرد. برخی از نژادها استخوان‌های ریزی دارند که راحت تر شکسته می‌شوند.

بیشتر بخوانید:  پرخاشگری سگ | علت عصبی‌بودن و خشونت سگ چیست؟

درمان شکستن استخوان سگ

هنگامی که عضوی از بدن سگ شکسته می‌شود این شکستگی باید تحت مراقبت قرار گیرد. به منظور کاهش درد و جلوگیری از آسیب بیشتر به عضلات، عروق خونی و اعصاب بی‌حرکت نگه داشتن استخوان بسیار مهم است. گاهی‌اوقات درمان به جراحی نیاز دارد و در مورد یک شکستگی ساده و بسته آتل یا گچ برای بهبودی انجام می‌شود. در صورت گچ گیری یا آتل ناحیه آسیب‌دیده را همیشه خشک و تمیز نگه دارید. گاهی اوقات جراحی با استفاده از دستگاه‌های فلزی انجام می‌شود. سایر روش‌های درمان همچنین به سن سگ، محیط خانه و گزینه‌های مالی شما بستگی دارد. دامپزشک شما می‌تواند بهترین راه حل‌های درمانی را به شما توصیه کند.

گچ‌گیری ممکن است در ابتدا مقرون به‌صرفه‌ترین انتخاب برای درمان به نظر برسد اما به دلیل ارزیابی‌ها، تغییرات و تعویض‌های احتمالی، گچ یا آتل، باید به‌طور مداوم به کلینیک مراجعه کنید. در موارد دیگر برای آتل‌کردن از پین‌هایی استفاده می‌کنند که بدون ورود به بدن و از طریق یک دستگاه تثبیت داخلی در زیر پوست و در استخوان با استفاده از پیچ، پین، سیم یا صفحه انجام می‌شود. ممکن است در مورد قطع عضو احساس ناراحتی کنید اما گاهی‌اوقات این بهترین تصمیم در مورد یک پای آسیب دیده است. سگ‌ها خیلی سریع با زندگی با سه پا سازگار می‌شوند.

بازیابی شکستگی در سگ‌ها

مدت اقامت در بیمارستان به درمان بستگی دارد و از یک روز تا دو هفته زمان خواهد برد. بخش بسیار مهمی از روند بهبودی مراقبت در منزل است. در مورد آتل یا گچ گیری، باید وضعیت بانداژ یا پوشش را به دقت کنترل کنید. شل بودن آتل می‌تواند سرعت بهبودی را آهسته کند و زخم‌های فشاری ایجاد شوند. اجازه ندهید سگ گچ یا آتل را بکشد یا لیس برند. دامپزشکان با توجه به علائم باید آتل‌ها را به صورت هفتگی بررسی کنند. در مورد دستگاه‌های داخلی و خارجی که در بدن حیوان کار گذاشته می‌شود باید در صورت نیاز به حذف برخی از دستگاه‌های فلزی با دامپزشک مشورت کنید. آن‌ها تمام اطلاعات مورد نیاز در مورد زمان و الزامات را در اختیار شما قرار می‌دهند.

بازیابی شکستگی در سگ‌ها

در همه روش‌های درمانی رادیوگرافی‌های بعدی برای هشت تا دوازده هفته ضروری است تا بتوان استراحت را مجددا ارزیابی کرد. توجه داشته باشید مصرف داروهای ضد درد یا آنتی بیوتیک‌ها را طبق دستور انجام دهید. از پریدن و بازی‌های ضربه‌ای زیاد سگ جلوگیری کنید. بهتر است سگ‌ها در این دوران از اسباب‌بازی‌هایی استفاده کنند که بیشتر آن‌ها را در یک نقطه سرگرم کند.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع اسباب‌بازی سگ
به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

با مشورت دامپزشک می‌توانید پیاده‌روی، شنا و راه‌رفتن در آب را امتحان کنید. فیزیوتراپی حرفه‌ای مانند تردمیل زیر از دیگر روش‌های درمانی شکستگی استخوان در سگ‌هاست. طول دوره بهبودی برای یک آسیب معمولی معمولا بین چهار تا دوازده هفته خواهد بود. سن سگ شما از عامل مهم بهبودی محسوب می‌شود. زیرا سگ‌های جوان سریع‌تر از سگ‌های مسن‌تر بهبود می‌یابند.

جلوگیری از شکستگی استخوان در سگ

شکستگی استخوان در سگ به وسیله نیرو یا ضربه ناگهانی، تصادف جاده‌ای یا سقوط از ارتفاع اتفاق می‌افتد. همچنین بیماری‌های زمینه‌ای نیز می‌تواند باعث شکستگی شود. شکستگی استخوان ممکن است برای همه سگ‌ها صرف نظر از سن و نژاد رخ دهد. اگرچه برخی از نژادها بیشتر از بقیه مستعد شکستگی هستند. بسیاری از وقایع آسیب‌زا، تصادفات واقعی و در نتیجه اجتناب ناپذیر هستند. برای پیشگیری از شکستگی استخوان در سگ می‌توانید در محیط‌های شلوغ حیوان را محصور و یا فقط با راه‌رفتن با بند از احتمال آسیب به وسیله نقلیه موتوری جلوگیری کنید. همچنین رعایت رژیم مناسب و غنی از کلسیم و ویتامین D یکی از مهم‌ترین کارهایی است که می‌توانید انجام دهید. از مصرف پروتئین و میزان سدیم روزانه حیوان خانگی خود مطمئن شوید و آن را کنترل کنید. در طول زندگی مصرف کلسیم برای حفظ استخوان‌های سالم و قوی بسیار ضروری است.

برای نگهداری از پتت نیاز به مشاوره رایگان داری؟

فرم زیر رو پر کن تا باهات تماس بگیریم

"*" فیلدهای الزامی را نشان می دهد

پشتیبانی دیجی‌پت
پشتیبانی دیجی‌پت

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *