دسته ها

علائم و علل مسمومیت سگ چیست؟

مسمومیت سگ
به این مقاله امتیاز دهید
0/5

مسمومیت سگ‌ها یکی از رایج‌ترین مشکلات این حیوانات خانگی است. معمولاً هر سگی در طول دوران زندگی خود چندین بار با این موضوع مواجه می‌شود. البته اگرچه مراقبت و نگهداری صاحبان سگ‌ها تا حد قابل‌توجهی می‌تواند در کاهش مسمومیت سگ‌ها مؤثر باشد، گاهی حتی با وجود مراقبت و دقت کافی نیز این مشکل ناخواسته و با مصرف ماده غذایی نامناسب برای سگ‌ها بروز می‌کند.

درواقع مسمومیت سگ‌ها علل متفاوتی می‌تواند داشته باشد که هرکدام نیز علائمی را از خود بروز می‌دهند؛ از این‌رو ضروری است در وهله اول صاحبان این حیوانات خانگی مواد غذایی مسمومیت‌زا را به‌خوبی بشناسند و با علائم و نشانه‌های مسمومیت سگ‌ها نیز آشنا باشند تا درصورت بروز مشکل بتوانند بهترین اقدامات را انجام دهند.

در این مقاله ابتدا دلایل مسمومیت سگ‌ها بررسی و سپس علائم بروز این مشکل بیان شده‌اند. همچنین رایج‌ترین سم‌ها و مواد غذایی نامناسب برای سگ‌ها معرفی و درمورد آن‌ها توضیحات لازم ارائه شده است. درنهایت نیز درباره راه درمان مسمومیت توله‌سگ‌ها توضیحات مختصری ارائه شده است.

بیشتر بخوانید:  تفاوت غذای سگ بالغ و توله سگ + نکات مهم غذایی هر نوع نژاد خاص سگ

دلایل مسمومیت سگ

موارد متعددی می‌توانند از دلایل مسمومیت سگ‌ها باشند. این موارد گاهی زودگذر هستند و برخی دیگر ممکن است سگ‌ها را تا حد مرگ هم پیش ببرند؛ از این‌رو ضروری است به مواد غذایی و خوراکی که در دسترس این حیوانات قرار می‌گیرند دقت و توجه کافی داشت؛ چراکه مسمومیت سگ‌ها نه‌تنها برای این حیوانات، بلکه برای صاحبان آن‌ها نیز گاهی بسیار آزاردهنده و دردسرساز خواهد بود. در ادامه برخی از مهم‌ترین عوامل مسمومیت سگ‌ها بررسی می‌شوند. از شایع‌ترین این دلایل عبارت‌اند از:

مدفوع

هر نوع مدفوعی می‌تواند زمینه‌ساز مسمومیت سگ‌ها باشد. اگر غذایی که سگ می‌خورد آلوده به مدفوع باشد، سبب ایجاد مسمومیت و مشکلات جدی گوارشی برای سگ‌ها می‌شود. گاهی نیز ممکن است برخی سگ‌ها در بعضی از شرایط، مدفوع خود را بخورند و این موضوع برای سگ‌ها بسیار خطرناک است.

زباله‌ها

زباله‌ها نیز یکی از دلایل مسمومیت سگ‌ها هستند. معمولاً سگ‌ها علاقه شدیدی به بازی کردن با زباله‌ها دارند و در میان زباله‌ها نیز انواع میکروب‌ها و باکتری‌ها از غذاهای فاسد، کپک‌زده و… یافت می‌شوند؛ از این‌رو بازی کردن سگ‌ها با این زباله‌ها سبب ایجاد مسمومیت شدید برای سگ‌ها می‌شود.

دلایل مسمومیت سگ

مواد غذایی نامناسب

مواد غذایی نامناسب نیز گاهی از عوامل مسمومیت سگ‌ها هستند. ممکن است این تصور وجود داشته باشد که تنها غذای مضر سگ و غذاهای آلوده‌ای که بیرون منزل ممکن است در دسترس سگ‌ها قرار گیرند، سبب مسمومیت می‌شوند؛ درحالی‌که این‌طور نیست. گاهی برخی مواد غذایی که برای انسان‌ها بی‌خطر هستند به‌شدت برای سگ‌ها ایجاد مسمومیت می‌کنند. از این مواد غذایی نامناسب می‌توان به شکلات، آووکادو، سیر و پیاز، خوراکی‌های شور، شیر و سایر لبنیات، الکل، انگور، کشمش و… اشاره کرد. در ادامه مقاله به‌طور مفصل در این باره توضیحاتی ارائه شده است.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع غذای سگ رویال کنین به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

 اجساد حیوانات

یکی دیگر از علل مسمومیت سگ‌ها اجساد حیوانات، حشرات و… هستند. این اجساد معمولاً حامل انواع باکتری‌ها، میکروب‌ها و انگل‌های خطرناک هستند. اگر سگ‌ها با این اجساد در هر مکانی برخورد کنند، این باکتری‌ها و میکروب‌ها به بدن آن‌ها نیز منتقل می‌شود و سبب بروز مشکلات گوارشی، انگلی، دردهای شکمی و درنهایت مسمومیت سگ‌ها می‌شود.

شایع‌ترین علائم مسمومیت سگ‌ها

در قسمت قبل برخی از مهم‌ترین عللی که سبب مسمومیت سگ‌ها می‌شوند بررسی شده‌اند، اما باید دانست علائم نشان‌دهنده مسمومیت کدام‌اند. درواقع هرچه زودتر متوجه این موضوع شوید، درمان راحت‌تر خواهد بود. البته از زمان مسمومیت سگ‌ها تا زمان بروز علائم مسمومیت، فاصله زمانی طولانی نمی‌گذرد و معمولاً علائم مسمومیت به‌سرعت خود را نشان می‌دهند؛ از این‌رو با شناخت این علائم به‌سرعت می‌توان اقدامات لازم برای درمان این حیوانات خانگی بازیگوش را انجام داد. از مهم‌ترین علائم مسمومیت سگ‌ها عبارت‌اند از:

  • نفس نفس زدن و ترشح بزاق غیرمعمول
  • عطش و تشنگی غیرمعمول
  • ناتوانی در کنترل ادرار و مدفوع
  • سرگیجه و بی‌حالی سگ
  • گرفتگی اندام‌ها و احساس درد در عضلات
  • فعالیت‌های غیرطبیعی
  • اسهال سگ
  • افزایش ضربان قلب
  • تشنج و لرزش سگ

اگرچه هرکدام از موارد گفته‌شده ممکن است دلایل دیگری نیز داشته باشند، از مهم‌ترین علائم مسمومیت سگ‌ها نیز محسوب می‌شوند. بدیهی است این علائم یک‌باره و با هم بروز نمی‌کنند. ممکن است سگی که به مسمومیت دچار شده است تنها دو تا سه علامت از علائم فوق را داشته باشد و گاهی در مواقع شدیدتر، علائم شدیدتری همچون تشنج نیز ممکن است بروز کند.

درواقع نوع و میزان مسمومیت نیز مؤثر است. هرچقدر میزان مسمومیت و ماده مسمومیت‌زایی که سگ مصرف کرده است، بیشتر باشد، علائم بیشتری نیز بروز می‌کند و بدیهی است در این مواقع طول دوره درمان نیز بالاتر می‌رود.

شایع‌ترین علائم مسمومیت سگ‌ها

رایج‌ترین سم‌ها برای سگ

سگ‌ها ممکن است در محیط بیرون خانه به‌وفور در معرض استفاده از مواد مسمومیت‌زا قرار بگیرند، اما این موضوع تنها مختص بیرون منزل نیست؛ چراکه گاهی برخی مواد غذایی موجود در منزل نیز اگرچه در ظاهر کاملاً بی‌ضرر به نظر می‌رسند، درواقع همچون سم برای سگ‌ها محسوب می‌شوند؛ از این‌رو شناخت این مواد و قرار ندادن آن‌ها در دسترس این حیوانات خانگی از ضروریات نگهداری سگ‌ها محسوب می‌شود. از رایج‌ترین سم‌ها که سبب مسمومیت سگ‌ها می‌شوند عبارت‌اند از:

  • حشره‌کش‌ها
  • ماری‌جوانا
  • رنگ و مواد شیمیایی
  • مشروبات الکلی
  • قرص و داروها
  • چسب
  • پاک‌کننده‌های خانگی شیمیایی
  • سم مورچه، سوسک و موش
  • کلیه محصولات ضد یخ و ذوب یخ

موارد گفته‌شده از رایج‌ترین سم‌هایی هستند که بیشتر آن‌ها در اکثر خانه‌ها یافت می‌شوند و در دسترس سگ‌ها قرار می‌گیرند؛ از این‌رو ضروری است تا حد امکان این مواد از دسترس سگ‌ها دور نگه داشته شوند؛ چراکه خطر مسمومیت سگ با این مواد، ممکن است این حیوانات را تا سر حد مرگ نیز پیش ببرد.

استفاده از برخی مواد همچون سم موش، سوسک و مورچه که در اطراف خانه ریخته می‌شوند، گاهی ضروری هستند، اما باید توجه داشت تا زمانی که از این مواد استفاده می‌شود، سگ‌ها به آن‌ها نزدیک نشوند. مسلماً مراقبت همه‌جانبه در این برهه زمانی سخت است، اما قطعاً سخت‌تر از تحمل دوران بیماری سگ‌ها نخواهد بود.

مواد غذایی نامناسب برای سگ‌ها

گاهی ممکن است عجیب به نظر برسد، اما برخی مواد غذایی نامناسب نیز می‌توانند سبب ایجاد مسمومیت برای سگ‌ها شوند. از مهم‌ترین این مواد غذایی که سبب مسمومیت و مشکلات گوارشی برای سگ‌ها می‌شوند عبارت‌اند از:

زایلیتول

زایلیتول یا شیرین‌کننده‌های مصنوعی در بسیاری از مواد غذایی صنعتی یافت می‌شوند. شیرین‌کننده‌های مصنوعی معمولاً در آدامس‌ها، خمیردندان، برخی شکلات‌ها، برخی غذاهای رژیمی و… وجود دارند. مصرف زایلیتول‌ها سبب کاهش شدید قند خون در سگ‌ها می‌شود و همین‌طور در عملکرد کبد آن‌ها نیز اختلال ایجاد می‌کند تا حدی که ممکن است در عرض چند روز کبد سگ‌ها را از کار بیندازند.

رایج‌ترین سم‌ها برای سگ

سیر و پیاز

یکی از مواد غذایی نامناسب برای سگ‌ها سیر و پیاز به هر شکلی اعم از خام و پخته است. البته شاید مصرف ناچیز آن مشکلی را ایجاد نکند، اما درواقع این دو ماده غذایی به‌شدت مسمومیت‌زا هستند و مصرف آن‌ها برای سگ‌ها بسیار مضر خواهد بود. علائمی مانند ضعف و بی‌حالی، علت استفراغ سگ و مشکلات تنفسی می‌توانند از علائم مسمومیت سگ‌ها با این دو مواد غذایی باشند.

انگور و کشمش

انگور و کشمش نیز از دیگر مواد غذایی نامناسب برای سگ‌ها هستند که گاهی به مسمومیت سگ‌ها نیز می‌انجامند. خوردن این دو مواد غذایی حتی به مقادیر کم می‌توانند عملکرد کلیه سگ‌ها را با اختلال جدی مواجه کنند. معمولاً علائم این نوع مسمومیت خود را به‌صورت استفراغ‌های پی‌درپی نشان می‌دهد.

نوشیدنی‌های کافئین‌دار

از دیگر مواد غذایی نامناسب برای سگ‌ها، انواع نوشیدنی‌های کافئین‌دار مانند چای، قهوه، شکلات، نوشابه، نوشیدنی‌های انرژی‌زا و… هستند. مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار به‌حدی برای سگ‌ها مضر است که حتی ممکن است به مرگ این حیوانات خانگی بینجامد.

فندق استرالیایی

از دیگر مواد غذایی نامناسب برای سگ‌ها فندق استرالیایی است. درواقع مصرف فندق استرالیایی به‌حدی برای سگ‌ها مضر است که تنها مصرف 6 عدد از این دانه‌های خوراکی می‌تواند مسمومیت سگ‌ها و حتی مرگ آن‌ها را در پی داشته باشد. از نشانه‌های مسمومیت با این دانه‌های روغنی می‌توان به لرزش ماهیچه‌ها، استفراغ شدید، دردهای عضلانی و تب اشاره کرد.

لبنیات

لبنیات نیز از دیگر مواد مضر برای سگ‌ها هستند که در بیشتر مواقع مصرف آن‌ها به مسمومیت سگ‌ها ختم می‌شود. زمانی که صحبت از لبنیات می‌شود مصرف بستنی را نباید از دایره شمول لبنیات خارج کرد؛ چراکه مصرف بستنی به‌تنهایی می‌تواند سبب مشکلات گوارشی و اسهال و استفراغ برای سگ‌ها شود.

شکلات‌ها

از دیگر مواد غذایی مضر که سبب مسمومیت سگ‌ها می‌شوند، شکلات‌ها هستند. سگ‌ها معمولاً طعم شکلات را دوست دارند و از خوردن آن استقبال می‌کنند، اما درواقع مصرف شکلات‌ها به‌شدت برای سگ‌ها مضر هستند و سبب بروز بیماری‌های قلبی، دیابت، مشکلات بینایی و تشنج در سگ‌ها می‌شوند.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع مکمل و مولتی ویتامین سگ به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

آشغال گوشت

آشغال گوشت‌ها به‌دلیل وجود چربی‌های جداشده از گوشت‌ها چه به‌صورت خام و چه پخته از مواد غذایی مضر برای سگ‌ها هستند. مصرف آشغال گوشت‌ها به پانکراس سگ‌ها آسیب جدی وارد کرده و در سیستم گوارشی این حیوانات نیز اختلال ایجاد می‌کند.

رایج‌ترین سم‌ها برای سگ

ماهی و گوشت خام

انواع ماهی‌ها و گوشت‌های خام از دیگر مواد غذایی مضر برای سگ‌ها هستند که در بیشتر مواقع مسمومیت سگ‌ها را نیز به دنبال دارند. درواقع مسمومیت باکتریایی ناشی از مصرف خام این مواد غذایی است. گاهی نیز برخی ماهی‌ها دچار برخی از بیماری‌های انگلی هستند و مصرف آن‌ها به‌صورت خام، سبب انتقال این انگل‌ها به بدن سگ‌ها می‌شود. اگرچه این نوع مسمومیت‌ها درمان‌پذیر هستند، مسلماً هم برای سگ‌ها و هم صاحبان آن‌ها بسیار آزاردهنده و البته پرهزینه خواهد بود.

نمک

نمک نیز از دیگر مواد مضر برای سلامتی سگ‌هاست. معمولاً در بسیاری از مواد خوراکی به‌ویژه تنقلات مقادیر زیادی نمک وجود دارد. مصرف این مواد خوراکی، سبب مسمومیت سگ‌ها و همچنین ایجاد مشکلات جدی در دوران کهولت برای این حیوانات می‌شود. درواقع مصرف نمک‌ها سگ‌ها را به‌شدت تشنه می‌کند و سگ‌ها پس از خوردن مواد خوراکی نمکی، به سراغ ظرف آب خود می‌روند و همین امر سبب مسمومیت سدیمی برای سگ‌ها می‌شود.

راه درمان مسمومیت توله‌سگ

توله‌سگ‌ها به‌دلیل اینکه بدن ضعیف‌تری از سگ‌های بالغ دارند، بیشتر در معرض مسمومیت و بیماری قرار می‌گیرند. تمامی مواردی که در مطالب فوق گفته شد، شامل توله‌سگ‌ها نیز می‌شود، اما معمولاً راه درمان مسمومیت توله‌سگ‌ها دشوارتر از سگ‌های بالغ است و این حیوانات به توجه بیشتری نیاز دارند؛ از این‌رو بهتر است درصورت مسمومیت توله‌سگ‌ها، حتماً به کلینیک حیوانات مراجعه شود.

از جمله کارهایی که پیش از رسیدن به کلینیک باید انجام داد این است که توله‌سگ را وادار به استفراغ کنید تا مواد غذایی نامناسبی که خورده‌اند خارج کنند. برای این کار می‌توان از یک قاشق پراکسید هیدروژن استفاده کرد. در برخی مواقع که مشکل حاد و جدی نیست هم می‌توان محلولی از آب و جوش‌شیرین آماده کرد و جرعه جرعه در فواصل زمانی مشخص به توله‌سگ‌ها خوراند.

بیشتر بخوانید:  روش‌های مراقبت از توله‌سگ | چگونه می‌توان از توله‌سگ نگه‌داری کرد؟

 سخن پایانی

در این مقاله درباره مسمومیت سگ‌ها و علل و عوامل مؤثر در آن صحبت شد. همچنین توضیح داده شد که رایج‌ترین سم‌هایی که ممکن است در دسترس این حیوانات خانگی بازیگوش قرار بگیرند چه مواردی هستند. همچنین برخی از مهم‌ترین مواد غذایی نامناسب که سبب مسمومیت سگ‌ها می‌شود و گاهی حتی به مرگ آن‌ها می‌انجامند، معرفی شدند. درنهایت نیز مختصری درباره راه درمان مسمومیت توله‌سگ‌ها صحبت شد. بدیهی است با رعایت موارد گفته‌شده می‌توان به سلامت و افزایش طول عمر این حیوانات خانگی کمک قابل‌توجهی کرد.

برای نگهداری از پتت نیاز به مشاوره رایگان داری؟

فرم زیر رو پر کن تا باهات تماس بگیریم

"*" فیلدهای الزامی را نشان می دهد

اشکان اسدپور
اشکان اسدپور

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *