دسته ها

روش‌های مراقبت از توله‌سگ | چگونه می‌توان از توله‌سگ نگه‌داری کرد؟

مراقبت از توله‌سگ
به این مقاله امتیاز دهید
0/5

خرید یک توله‌سگ و آوردن آن به خانه، هیجان‌انگیز و کمی دلهره‌آور است. در واقع، توله‌سگ‌ها علاوه بر شیرین‌بودنشان، احتیاج به مراقبت‌های ویژه‌ای نیز دارند که باید قبل از به سرپرستی‌گرفتن آن‌ها، در جریان این موارد باشید. راهنمای مراقبت از توله‌سگ به شما کمک می‌کند تا بهترین شروع زندگی را برای توله‌سگ خود داشته باشید و از هرگونه مشکل احتمالی جلوگیری کنید. توله‌سگ‌ها از لحظۀ به دنیاآمدن، هر روز در حال رشد و تغییر هستند و شما به‌عنوان صاحب جدید آن‌ها، باید همواره در حال مراقبت از آن‌ها باشید. به‌طورکلی، در انتهای ۱۲ ماهگی، دوران توله‌بودن سگ‌ها به پایان می‌رسد و آن‌ها به‌دنبال کشف تجربیات جدید و پیداکردن همبازی هستند. در ادامه، به تمام روش‌های مراقبت و نگه‌داری از توله‌سگ می‌پردازیم تا با آگاهی، آن‌ها را به سرپرستی بگیرید.

بیشتر بخوانید:  راهنمای جامع مراقبت و نگهداری سگ

خواب و استراحت توله‌سگ

مانند نوزادهای تازه به دنیاآمده، توله‌سگ‌ها نیز روزهای اول زندگی خود، تمام وقتشان را صرف خوردن و خوابیدن می‌کنند. در واقع، توله‌سگ‌ها اگر خیلی خوب غذا خورده باشند، در هفتۀ اول زندگی خود کاری جز خواب و استراحت انجام نخواهند داد. البته در کنار استراحت‌کردن، باید از پستان مادر خود نیز تغذیه کنند. بعد از گذشت هفته‌های اول و مشغول‌بودن به استراحت، کم‌کم سعی می‌کنند مقدار فعالیت خود را افزایش دهند.

به‌طوری‌که بعد از هفتۀ سوم، تلوتلوخوردن به اطراف خود را تجربه می‌کنند و به‌دنبال محل خوابشان می‌گردند. این روند تا سن ۱۲ تا ۱۴ هفتگی ادامه خواهد یافت و در عین حال که فعالیت آن‌ها روزبه‌روز بیشتر خواهد شد، زمان‌هایی وجود دارد که تنها به خواب و استراحت می‌پردازند. علاوه بر تمام موارد گفته‌شده، طبق نظر کارشناسان، روند طبیعی خوابیدن سگ‌ها ممکن است به ۵۰ درصد از روز برسد و ۲۰ درصد نیز مشغول فعالیت و بازی‌کردن باشند.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع خرید لانه و خانه سگ به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

محل نگه‌داری توله‌سگ

یکی از مواردی که در حین مراقبت توله‌سگ‌ها باید به آن اهمیت زیادی داد، محل نگه‌داری آن‌هاست. از آن‌جایی که سگ‌ها حداقل نصف روز خود را در محل نگه‌داری خود می‌گذرانند، توجه به نکات و شرایط آن دارای اهمیت زیادی است. برای این‌که توله‌سگ‌ها در مکان مناسبی نگه‌داری شوند، باید به درجۀ حرارت و دمای محیط آن‌ها توجه ویژه‌ای داشت. هنگامی که توله‌سگ در در رحم مادر رشد می‌کند، در دمای حدوداً 38.5 درجۀ سانتی‌گراد است و با واردشدن به یک دنیای دیگر، دچار شوک خواهد شد. ازاین‌رو، حفظ دمای مناسب در محل نگه‌داری توله‌سگ مسئله‌ای ضروری است. سعی کنید درجۀ حرارت اتاق آن‌ها را بین 27 تا 30 ثابت نگه دارید. یکی از نکات مهم این است که نوسان دما بین ۲۷ تا ۳۰ برای توله‌ها قابل تحمل نیست.

ازاین‌رو، می‌توانید درجۀ حرارت را روی ۲۱ سانتی‌گراد نگه داشته و برای مکان خواب آن‌ها منبع حرارت دیگری را در نظر بگیرید. علاوه بر موارد گفته‌شده، برای توله‌سگ‌های زیر ۲ ماه، باید مکانی نرم و تمیز در نظر بگیرید؛ زیرا در این زمان بسیار آسیب‌پذیر هستند. از نگه‌داری آن‌ها در معرض مستقیم هوا یا باد کولر خودداری فرمایید. برای جلوگیری از اذیت‌شدن توله‌سگ بهتر است از جعبه‌هایی با دیوارۀ بلند که فضای کافی نیز داشته باشند، استفاده کنید.

همچنین، اگر ته جعبه با استفاده از چند لایه روزنامه پوشیده شده باشد، بهتر است؛ چراکه در صورت آلوده‌شدن، می‌توان سریع آن را تعویض کرد. یکی دیگر از نکاتی که برای انتخاب محل نگه‌داری توله‌سگ باید به آن توجه داشته باشید، این است که تا جای ممکن از رفت‌وآمد افراد در روز به‌‌دور باشد و آن را بیرون از منزل نگذارید. محل نگه‌داری سگ‌ها بعد از دو ماهگی باید طوری ساخته شده‌ باشد که در مواقع لازم، از بیرون‌رفتن حیوان جلوگیری کند و از بیرون بسته شود.

 

محل استراحت توله‌سگ

محل استراحت توله‌سگ

محل استراحت توله‌سگ‌ها از مهم‌ترین مکان‌هایی است که در طول روز مورد استفاده قرار می‌گیرد و باید مانند دیگر اعضای خانواده مشخص‌شده و راحت باشد. در واقع، برای این‌که توله‌سگ در ساعات استراحت بتواند به آرامش برسد، باید محل استراحت او نیز دارای ویژگی‌هایی باشد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت. اولین نکته‌ای که باید برای مراقبت توله‌سگ‌ها به آن توجه داشت، انتخاب رخت‌ خواب متناسب با جثۀ سگ است.

اگر بتوانید بدن سگ خود را در حالت خوابیده اندازه‌گیری کنید، انتخاب راحت‌تری خواهید داشت. علاوه‌برآن، باید سعی کنید جنس رخت خواب خریداری‌شده قابل شست‌وشو باشد تا در هر زمان، به‌راحتی و به محض آلوده‌شدن بتوان آن را شست. هم‌چنین، بهتر است ضدآب، ضدخش و ضدبو نیز باشد. این‌که سگ شما دارای چه جنس مویی است، مسئلۀ بسیار مهمی در انتخاب محل استراحت است.

بیشتر بخوانید:  جای خواب سگ چگونه باید باشد؟ | راهنمای خرید جای خواب سگ

برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها بهتر است تا قبل از هفت‌ماهگی که سگ‌ها بازیگوش‌تر هستند و آموزش‌های تربیتی را به‌خوبی یاد نگرفتند، رخت خواب ارزان‌قیمت و مناسب را با توجه به جثۀ آن‌ها خریداری کنید و بعد از هفت‌ماهگی در حالی که فهم آن‌ها بیشتر شده است، اقدام به خرید رخت‌خواب گران‌تر کنید. اگر صاحب توله‌سگی هستید که پوشش بدنی او دارای پشمی بلند است، بهتر است از رخت خوابی استفاده کنید که لبه‌های کوتاه‌تری دارد و جنس پارچۀ آن نخی است.

این کار به‌خاطر انتقال کمتر گرما به بدن سگ است؛ اما اگر موی بدن سگ شما کوتاه است، سعی کنید رخت خواب آن دارای لبه‌های بلند باشد که احساس امنیت بیشتری در آن داشته باشد. علاوه‌بر موارد گفته‌شده، اگر توله‌سگ شما هنگام خواب خروپف می‌کند، بهتر است برای رخت خواب او بالشی تهیه کنید و با قراردادن آن زیر سر، مجاری تنفسی باز خواهد شد و به‌راحتی می تواند نفس بکشد.

غذای توله‌سگ تا دوماهگی

در ادامه، به دیگر روش‌های مراقبت توله‌سگ و نکات مهمی که به‌عنوان صاحب سگ باید بدانید، خواهیم پرداخت.

غذای توله‌سگ تا دوماهگی

تا به الان راجع‌به محل نگه‌داری و استراحت توله‌سگ‌ها به‌طورکامل صحبت کردیم. همان‌طور که می‌دانید، یکی از مهم‌ترین فاکتورها برای رشد توله‌سگ، تغذیۀ مناسب است. در روزهای ابتدایی زندگی توله‌سگ، شیر مادر بهترین گزینه برای تغذیۀ اوست؛ چرا که تمام مواد مغذی برای تأمین نیازها و انرژی توله‌سگ شما را دارد. بااین‌حال، ممکن است به هر دلیلی دسترسی به مادر سگ شما امکان‌پذیر نباشد و به‌عنوان یک صاحب قرار است از یک توله‌سگ چند روزه مراقبت کنید. در چنین شرایطی، بهتر است شیر خشک مخصوص آن را با استفاده از شیشۀ شیر توله‌سگ، منبع اصلی تغذیه او قرار دهید.

بیشتر بخوانید:  غذای توله سگ از بدو تولد تا بلوغ

برای تهیۀ شیر خشک مخصوص توله‌سگ می‌توانید آن را از پت‌ شاپ‌های آنلاین و وبسایت‌های معتبر سفارش دهید یا از دامپزشک کمک بگیرید. علاوه‌بر موارد گفته‌شده، نحوۀ شیردادن به توله‌سگ نیز کاری بسیار حساس است و اگر به‌اندازۀ کافی در آن مهارت نداشته باشید و نحوۀ درست استفاده از آن را ندانید، ممکن است شیر به داخل ریۀ توله‌سگ شما رود و باعث بروز مشکلات جدی شود. ازاین‌رو، حتماً توصیه می‌کنیم از دامپزشک تمام این موارد را به‌خوبی آموزش ببینید و در مورد آن اطلاعات کافی داشته باشید.

محل نگه‌داری توله‌سگ

نقش صاحب سگ در قبال توله‌سگ

همان‌طور که مشخص است، شما به‌عنوان صاحب سگ، نقش مهمی در مراقبت توله‌سگ خود دارید و باید سعی کنید وظایف خود را به‌خوبی در قبال او انجام دهید. اگر این را به نحو احسن انجام دهید، توله‌سگ در کنار شما به آرامش می‌رسد و می‌تواند مانند زمانی که در کنار مادر واقعی خود است، احساس امنیت کند. یکی از وظایفی که شما در قبال توله‌سگ خود دارید، بازی‌کردن با او و ابراز علاقه است. باید سعی کنید چند ساعتی در روز را برای توله‌سگ خود وقت بگذارید و هم‌بازی خوبی برای او باشید. برای کسب اطلاعات دراین‌مورد نیز می‌توانید از دامپزشک یا وبسایت‌وهای دیگر کمک بگیرید.

از دیگر وظایفی که باید به‌خوبی به آن عمل کنید، دور نگه‌داشتن او از وسایلی است که باعث ترسش می‌شود. همان‌طور که می‌دانید، توله‌سگ‌ها از برخی از وسایل خانه می‌ترسند و با شنیدن صدای آن‌ها شروع به فرار می‌کنند. یکی دیگر از نقش‌های مهمی که در قبال توله‌سگ خود دارید، تهیه‌کردن شناسنامه برای اوست. این کار باعث ایجاد هویت برای او می‌شود و علاقمندی شما را نشان خواهد داد. هم‌چنین، سعی کنید به‌موقع و برای پیشگیری از هرگونه بیماری، او را نزد دامپزشک ببرید و به سلامت و بهداشت توله‌سگ خود توجه ویژه‌ای داشته باشید.

امکانات و وسایل ضروری توله‌سگ

امکانات و وسایل ضروری مراقبت از توله‌سگ

برای مراقبت توله‌سگ، مانند دیگر حیوانات احتیاج به وسایل و امکانات ضروری است که باید از قبل، آن‌ها را تهیه کرده باشید. بسیاری از این وسایل برای سلامت توله‌سگ شما بسیار ضروری هستند؛ درحالی‌که بعضی وسایل دیگر تنها به‌عنوان یک کمک‌کننده عمل می‌کنند. از مهم‌ترین ابزارهایی که حتماً باید در اختیار داشته باشید، می‌توان به افسار و قلاده برای نگه‌داری سگ، ظرف آب و غذای سگ و اسباب‌بازی‌های جدید اشاره کرد. یکی دیگر از مهم‌ترین ابزارهای موردنیاز برای توله‌سگ، انتخاب یک تخت خواب مناسب است که در قسمت‌های بالاتر به آن اشارۀ کامل داشتیم؛ به‌عنوان مثال، این تخت خواب می‌تواند یک صندوق بزرگ یا یک لانۀ سگ باشد.

بیشتر بخوانید:  اسباب بازی سگ چیست؟ | پرطرفدارترین اسباب‌بازی‌های سگ و نحوه بازی با آن‌ها

علاوه‌بر تمام موارد گفته‌شده، بهتر است بدانید که خرید بعضی از این ابزارها بیهوده نیست و تا سالیان سال می‌تواند مورداستفاده بگیرد؛ اما بعضی دیگر نیز با بزرگ‌شدن و رشدکردن توله‌سگ باید تغییر کند. برای این‌که بهتر این مسئله را درک کنید، باید بگوییم که هنگام خرید قلاده آموزشی سگ دقت داشته باشید که دارای قابلیت تنظیم باشد تا هر هنگام که قصد تغییر اندازۀ آن را داشتید، بتوانید آن را تنظیم کنید یا در انتخاب صندوق برای تخت خواب توله‌سگ، می‌توانید سایز بزرگ‌تر را انتخاب کنید تا در آینده نیز مورد استفاده قرار بگیرد.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع خرید قلاده سگ به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

کلام آخر

همان‌طور که در این مقاله سعی کردیم به آن بپردازیم، روش‌های مراقبت از توله‌سگ بسیار زیاد است و شما به‌عنوان صاحب آن باید تمام تلاش خود را برای نگه‌داری از توله‌سگ انجام دهید. از آن‌جایی که توله‌سگ‌ها توانایی مراقبت از خود را ندارند، باید سعی کنید وظایفی مانند محبت‌کردن، آموزش‌دادن، نظافت‌کردن و غیره را به‌خوبی انجام دهید تا کم‌کم با رشدکردن، فهم او نیز افزایش یابد. هم‌چنین، سعی داشته باشید قبل از وقوع اتفاق از دامپزشک مربوطه کمک بگیرید تا مسیر سلامتی توله‌سگ را به‌خوبی طی کنید.

برای نگهداری از پتت نیاز به مشاوره رایگان داری؟

فرم زیر رو پر کن تا باهات تماس بگیریم

"*" فیلدهای الزامی را نشان می دهد

پشتیبانی دیجی‌پت
پشتیبانی دیجی‌پت

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *