دسته ها

12 غذای ممنوعه و مضر که سگ ها هرگز نباید بخورند!

غذاهای ممنوعه برای سگ
به این مقاله امتیاز دهید
0/5

سگ‌ها حیوانات قوی و جذابی هستند. آ‌ن‌ها در طبیعت حتی در شرایط سخت نیز از خود و توله‌هایشان مراقبت می‌کنند. اما سگ‌های خانگی به نسبت سگ‌های وحشی ضعیف‌تر هستند و به مراقبت بیشتری نیاز دارند. این مراقبت‌ها در مورد غذاهایی که به سگ‌های خانگی‌مان می‌دهیم، از اهمیت بالاتری برخوردار است. با داشتن اطلاعات کافی در مورد غذاهای ممنوعه برای سگ می‌توانید در خرید غذاهای مناسب برای سگ‌تان، دقت بیشتری داشته باشید.

تعدادی از غذاها هستند که مصرف آن‌ها برای سگ‌ها ضروری است و در صورت عدم مصرف، دچار کمبود مواد معدنی می‌شوند؛ در برابر تعدادی دیگر از غذاها وجود دارند که مصرف آن‌ها سگ‌ها را دچار بیماری یا حتی مرگ می‌کنند. با شناخت غذاهای مفید و غذاهای مضر برای سگ می‌توانید سلامت همیشگی پت باوفای خود را تامین کنید.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع غذای خشک سگ به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

 

غذاهای ممنوعه و مضر برای سگ‌ کدامند؟

غذاهای زیادی هستند که برای سگ‌ها مضر هستند. مصرف بعضی از آن‌ها باعث ایجاد اسهال و استفراغ در سگ‌ها می‌شود. مصرف تعدادی دیگر باعث ایجاد مشکلات داخلی و معده می‌شوند و مصرف تعدادی دیگر نیز خطر مرگ را برای سگ‌ها به همراه دارند. اما در این بین، تعدادی از مواد غذایی هستند که به اشتباه در لیست غذاهای مضر برای سگ قرار گرفته‌اند که در ادامه در مورد آن‌ها توضیح خواهیم داد. به هرحال غذاهای ممنوعه برای سگ ها لیست مشخصی از مواد غذایی است که با شناخت آن‌ها می‌توان همیشه مراقبت‌های غذایی سگ‌مان را به درستی تامین کنیم. با ما همراه باشید.

غذاهای مضر سگ

قبل ازینکه به سراغ لیست ممنوعه های مواد غذایی سگ‌ها برویم، باید بدانید که علاوه بر رعایت کردن تمامی نکات می‌توانید از مولتی ویتامین سگ در کنار دیگر غذاها استفاده کنید

لیست مواد غذایی ممنوعه برای سگ‌ ها و دلیل ممنوعیت آن‌ها

انواع غذا و گوشت خام

مصرف مواد غذایی خام همیشه با ریسک بالایی همراه است. باکتری سالمونلا نوعی باکتری مضر است که با پختن مواد غذایی از بین می‌رود و در صورت عدم پخت غذا، این باکتری مضر وارد بدن سگ شده و سلامت او را تهدید می‌کند. علاوه بر این باکتری، مصرف تخم مرغ خام، کمبود ویتامین B در سگ را به همراه دارد. به والدین توصیه می‌شود که از دادن گوشت، تخم مرغ و ماهی خام به سگ‌شان اکیداً خودداری کنند.

بیشتر بخوانید:  غذاهای مفید برای سگ کدامند؟ + معرفی بهترین مارک‌های غذا

اسکلت و پای مرغ

درست است که سگ‌ها علاقه بسیار زیادی به استخوان دارند، اما استخوان‌هایی که به سگ‌مان می‌دهیم باید بزرگ باشند. دادن استخوان‌های کوچک مانند استخوان اسکلت مرغ یا استخوان پای مرغ می‌تواند به دهان و گلوی سگ آسیب وارد کند. تغذیه سگ با استخوان  خطر آسیب رساندن به دهان و گلوی سگ را به همراه داشته باشند ممنوع است؛ این موضوع در مورد استخوان ماهی نیز صدق می‌کند. استخوان ماهی به مراتب خطرناک‌تر از استخوان مرغ است و در لیست ممنوعه ها قرار دارد. توصیه می‌کنیم در دادن ماهی به سگ‌تان، حتما استخوان‌های آن را کاملاً جدا کنید.

شیر

مضر بودن لبنیات برای سگ‌ها یک باور اشتباه و رایج است. لبنیات برای سگ‌ها مضر نیستند. تنها چیزی که لازم است به آن توجه کنید، شیر است. سگ‌ها به لاکتوز موجود در شیر حساسیت دارند؛ پس بهتر است برای آن‌ها شیر بدون لاکتوز تهیه کنید. دادن پنیر با چربی و نمک کم به سگ‌ها مانعی ندارد. ماست هم که جزو خوراکی‌های محبوب برای سگ‌هاست و مصرف آن به مقدار کافی هیچ مانعی ندارد.

بستنی

در مورد اخیر اشاره کردیم که سگ‌ها به لاکتوز موجود در شیر حساسیت دارند و این شیر در تهیه و تولید بستنی استفاده می‌شود. همچنین در تهیه بستنی از شیرین‌کننده‌های مصنوعی استفاده می‌شود که برای بدن سگ مضر هستند. پس بنا به این دلایل، دادن بستنی به سگ‌ها کاملاً ممنوع است.

شکلات

شکلات با بدن سگ‌ها کاملاً ناسازگار است. حتی مصرف مقدار کمی از شکلات می‌تواند سگ‌ها را دچار اسهال و استفراغ شدید کند. مصرف بیشتر شکلات می‌تواند خونریزی داخلی، بروز رعشه در بدن سگ و ضربان قلب نامنظم سگ‌ها را به همراه داشته باشد. دادن شکلات به سگ‌ها اکیداً ممنوع است.

انواع آدامس و آبنبات

در تهیه‌ی تمام تنقلات اعم از انواع آبنبات‌ها، آدامس‌ها، ژل و پاستیل و … از شیرین‌کننده‌ای به نام زایلیتول استفاده می‌شود که مصرف آن باعث افت شدید قند خون سگ می‌شود. حتما تمام موادی که در ساخت آن‌ها از شیرین‌کننده‌های مصنوعی استفاده شده را دور از دسترس سگ‌تان نگه‌دارید.

چای و قهوه

نوشیدنی‌های حاوی کافئین برای سگ‌ها ممنوع هستند. چای و قهوه به دلیل داشتن کافئین برای سگ‌ها توصیه نمی‌شوند و جزو مواد مضر برای سگ‌هاست.

بیشتر بخوانید:  شناخت کامل خوراکی‌های خنک و غذای سگ در تابستان

الکل و نوشیدنی‌های الکلی

نوشیدن الکل، به رشته‌های عصبی سگ‌ها آسیب وارد کرده و موجب مرگ آن‌‌ها می‌شود. به‌همین خاطر هم در لیست غذاهای ممنوعه سگ‌ قرار گرفته است. پس به هیچ‌ وجه نوشیدنی‌های حاوی الکل به سگ‌تان ندهید.

آجیل

آجیل و دانه‌ها به دلیل داشتن چربی زیاد، قابل هضم توسط معده سگ نیستند. تنها دانه‌هایی که می‌توان به مقدار بسیار کم برای سگ استفاده کرد، بادام زمینی و بادام هندی بدون نمک است. جالب است بدانید که خطرناک‌ترین مغز برای سگ‌ها مغز گردو است. هرگز به سگ‌تان گردو ندهید.

ادویه

در پخت غذای سگ‌تان از هیچ نوع نمک و ادویه‌ای استفاده نکنید. نمک و انواع ادویه‌جات (بخصوص جوز هندی) جزو خطرناک‌ترین مواد برای سگ‌ها هستند و در لیست غذاهای مضر برای سگ قرار دارند.

سیر و پیاز

سولفات گوگرد موجود در سیر، پیاز، پیازچه و موسیر باعث از بین رفتن گلبول های قرمز خون سگ‌ها می‌شود و مصرف آن برای سگ‌ها ممنوع است. پس این موارد نیز در لیست غذاهای مضر برای سگ ها جای دارند.

آووکادو و سایر میوه‌های مضر

چند نوع میوه هستند که مصرف آن‌ها برای سگ ها بسیار مضر است. در راس میوه‌های ممنوعه برای سگ‌ها، آووکادو قرار دارد؛ این میوه به دلیل داشتن سمی به‌نام «پرسین» برای سگ ها بسیار مضر است. علاوه بر آووکادو، انگور، کشمش،انجیر و آلبالو نیز از میوه‌های مضر برای سگ‌ها هستند که به کلیه این حیوان آسیب وارد می‌کنند. در مورد مصرف سایر میوه‌ها نیز باید دقت داشته باشید که حتما هسته آن ها به صورت کامل جدا کرده باشید. بعضی از سگ‌ها هم به مرکبات حساسیت دارند. پس قبل از دادن میوه مرکبات به سگ‌ها با دامپزشک مشورت کنید.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع غذای تشویقی سگ به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

در دادن چه مواد غذایی به سگ ها باید دقت کنیم؟

همانطور که در مقاله مزایای استفاده از کنسرو سگ گفتیم، سوپ و کنسرو برای سگ یک ضرورت است اما نه هر کنسروی! بعضی از مواد غذایی هستند که اگر به صورت درست و اصولی به سگ‌ها داده شود، هیچ مانعی ندارد؛ اما در صورت استفاده نادرست می‌تواند سلامت سگ‌ها را تهدید کند.

خوراکی های ممنوع و مضر برای سگ

مثلاً وجود تعداد کمی دانه ذرت در غذای سگ مشکلی ایجاد نمی‌کند. حتی در غذاهای آماده سگ مقدار کمی ذرت وجود دارد. اما اگر یک ذرت بزرگ با چوبش را به سگ ‌بدهید، باعث ایجاد مشکل در معده آن خواهد شد.

بعضی از والدین نیز تصور می‌کنند که حبوبات نیز جزو غذاهای ممنوعه است؛ اما حبوبات در صورتی که کاملاً پخته شده باشند، برای سگ‌ها حتی مفید نیز هستند. همین‌طور دادن قارچ های غیرسمی به سگ‌ها مشکلی ایجاد نمی‌کند اما باز هم دادن آن به سگ‌ها با ریسک مسمومیت همراه است و بسیاری از والدین از دادن قارچ به سگ‌شان امتناع می‌ورزند. ماکارونی بدون ادویه و گوجه فرنگی نیز باید به مقدار کم و در صورت عدم حساسیت به سگ‌ها داده شود. بهتر است به سگ‌های نژاد بزرگ هم سویا ندهید.

اجازه ندهید سگ‌تان از غذای سایر حیوانات مانند گربه‌ها تغذیه کند. غذای هر حیوانی متناسب با نیازهای بدنش تولید می‌شود؛ به همین‌خاطر غذای گربه ممکن است باعث بروز مشکل در بدن سگ شود. همچنین لازم است اشاره کنیم که سگ‌ها باید به دور از دود سیگار و قلیان باشند.

بیشتر بخوانید:  شناخت کامل خوراکی‌های خنک و غذای سگ در تابستان

سخن پایانی

در نگهداری از حیوانات خانگی، نباید آن‌ها را با انسان‌ مقایسه کنیم. انسان‌ها همه‌چیز‌خوار هستند و در صورت برخورداری از سلامت کامل، هیچ محدودیت غذایی ندارند. اما حیوانات خانگی طبع و رژیم غذایی خاص خود را دارند. در مورد سگ‌ها، والدین لازم است لیست غذاها و مواد خوراکی ممنوعه برای آن‌ها را بدانند. مواد خوراکی مانند آجیل، ادویه‌جات، استخوان‌ مرغ و ماهی، شکلات و انواع تنقلات دیگر، میوه‌هایی مانند آووکادو، آلبالو، انجیر و انگور برای سگ‌ها خطرناک و حتی کشنده نیز هستند.

تعدادی دیگر از مواد خوراکی مانند ذرت، قارچ، ماکارونی و… هستند که باید به مقدار مشخص و با دقت بیشتر به سگ‌ها داده شوند. به‌خاطر سپردن لیست بلند غذاهای ممنوعه برای سگ‌ها و توجه به هریک از آن‌ها ممکن است برای والدین خسته‌کننده باشد. اما گزینه دیگری نیز در دسترس است و آن بهره بردن از غذاهای آماده‌ی سگ است. غذاهای آماده با ترکیبات مخصوص سگ‌ها، تحت نظارت متخصصین و با رعایت تمام اصول تغذیه‌ای مناسب برای این حیوان، تولید می‌شوند. به‌همین خاطر اکثر والدین بدون دغدغه از این نوع خوراکی‌های آماده برای سگ‌ خود استفاده می‌کنند.

برای نگهداری از پتت نیاز به مشاوره رایگان داری؟

فرم زیر رو پر کن تا باهات تماس بگیریم

"*" فیلدهای الزامی را نشان می دهد

کوثر حسنی
کوثر حسنی

مقالات مرتبط

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *