دسته ها

راه‌ تشخیص و درمان هاری سگ + راه درمان هاری سگ چیست؟

هاری سگ
به این مقاله امتیاز دهید
0/5

بیماری هاری یکی از بیماری‌های خطرناکی است که شنیدن نام آن موجب وحشت می‌شود. همان طور که می‌دانید این بیماری از طریق حیوانات به انسان منتقل می‌شود و به شدت کشنده است. این بیماری مغز و نخاع بیماران را درگیر می‌کند و در صورت عدم درمان سریع می‌تواند موجب مرگ حیوان و فرد آسیب دیده شود. در نتیجه بهتر است اگر حیواناتی مانند سگ را نگهداری می‌کنید، نکات و مراقبت‌هایی را در رابطه با آن‌ها رعایت کنید.
همچنین بهتر است در برخورد با حیوانات با دقت بیشتری عمل کنید و مراقب باشید که پوستتان آسیب و خراشی نبیند یا حیوان شما را گاز نگیرد. چرا که بیماری هاری از طریق گاز گرفتن و چنگ انداختن حیوانات منتقل می‌شود. در این مقاله مطالبی را در رابطه با بیماری هاری، علائم و نشانه‌ها و درمان آن با شما صحبت خواهیم کرد.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع غذای مولتی ویتامین سگ به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

بیماری هاری سگ چیست؟

خیلی‌ها با شنیدن نام هاری فورا سگ‌هایی وحشی را تصور می‌کنند که با دهان کف کرده منتظر فرصت مناسبی برای حمله هستند. البته تصور برخورد با یک حیوان یا سگ هار به همین اندازه می‌تواند وحشت آور باشد؛ چرا که آسیب دیدن به وسیله یک سگ هار می‌تواند عواقبی خطرناک و کشنده داشته باشد. این بیماری منتقله را هاری می‌نامند. معمول‌ترین حیوانی که عامل انتقال این بیماری در سراسر جهان به شمار می‌رود، سگ است.
طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی سالیانه بیماری هاری جان ۲۹ هزار نفر را در سراسر جهان می‌گیرد. ۹۹ درصد این افراد به وسیله گاز گرفتگی سگ به هاری سگ مبتلا شده‌اند و جان خود را از دست داده‌اند. البته در دسترس بودن واکسن هاری می‌تواند تا حد زیادی از میزان مرگ و میر این بیماری بکاهد.
هاری نوعی بیماری ویروسی است که از طریق خون منتقل نمی‌شود؛ بلکه راه انتقال آن از طریق مغز بوده و به این وسیله روی مغز و نخاع تاثیر می‌گذارد و ممکن است التهابات شدید مغزی را ایجاد کند.

 

بیماری هاری سگ چیست؟

 

حیواناتی از جمله سگ، گربه، خرگوش، خفاش، راکون، راسو و سایر حیوانات وحشی می‌توانند عامل انتقال این بیماری باشند. اصلی‌ترین و تنها راه مقابله با این بیماری را می‌توان انجام اقدامات سریع دانست.

انواع هاری

چنان چه به موقع با بیماری هاری مقابله نکنید و این بیماری مغز را درگیر کند، امکان ایجاد دو نوع بیماری مختلف وجود خواهد داشت. این دو نوع شامل هاری خشمگین و هاری ساکت( فلجی) هستند که در ادامه آن‌ها را معرفی کرده‌ایم:

  • هاری خشمگین

هاری خشمگین موجب بروز علائمی از جمله بیش فعالی و خشونت می‌شود. سایر رفتارهایی که افراد مبتلا به هاری خشمگین از خود بروز می‌دهند شامل بی‌خوابی، اضطراب، گیجی، تحریک پذیری، توهم، ترشح بیش از حد بزاق، مشکلات بلع و ترس از آب است.

  • هاری ساکت ( فلجی)

این نوع هاری حدودا ۳۰ درصد از مبتلایان سالیانه بیماری هاری را شامل می‌شود. هاری ساکت (فلجی) طولانی‌تر از هاری خشمگین است؛ اما شدت اثرات این دو نوع هاری را می‌توان مثل هم دانست. هاری ساکت (فلجی) موجب می‌شود که افراد به آرامی فلج شوند. افراد مبتلا به این نوع هاری به آهستگی وارد کما می‌شوند.

بیشتر بخوانید:  بهترین غذای سگ مالتیز چیست؟ | قیمت و خرید غذای سگ مالتیز

نشانه‌ها و علائم هاری در سگ

حال شاید بپرسید که چگونه می‌توان علائم هاری را در سگ‌ها تشخیص داد و با آن مقابله کرد تا از انتقال بیماری به سایرین جلوگیری شود. علائم سگ هار می‌توانند ما را در شناسایی بیماری در این حیوانات کمک کنند. سگ‌های هار علائمی را از خود نشان می‌دهند که در سگ‌های معمولی نمی‌توان آن‌ها را مشاهده کرد. از جمله این علائم می‌توان به تغییرات رفتاری سگ، شامل دوره‌های بی‌قراری شدید یا بی‌حوصلگی شدید اشاره کرد.
این نوسان خلقی در حیوان شما ممکن است حتی به حمله منجر شود. امکان دارد که سگ هار شما حتی با کوچکترین تحریکاتی به شدت از خود واکنش نشان دهد. همچنین او روز به روز بیمارتر شده و با شدت بیشتری علائم را بروز می‌دهد. علائم سگ هار تنها شامل حمله به انسان‌ها نبوده و ممکن است هاری سگ موجب شود تا حیوان شما به اشیا بی‌جان و حیوانات دیگر نیز حمله‌ور شود.

 

نشانه ها و علائم هاری در سگ

 

هاری سگ می‌تواند باعث شود تا سگ هار شما مدام در حال لیس زدن اجسام و افراد باشند یا آن‌ها را گاز بگیرند و یا حتی بجوند. از دیگر علائم سگ هار می‌توان به تب اشاره کرد که ممکن است وجود داشته باشد یا در سگ شما مشاهده نشود. در نهایت هاری سگ به مرگ حیوان شما منجر خواهد شد. از دیگر علائم هاری سگ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کم شدن یا از بین رفتن اشتها
  • ضعف و بی‌حالی
  • تشنج
  • مرگ ناگهانی
  • حساسیت به لمس
  • حساسیت به نور و صدا
  • خوردن و جویدن چیزهای غیر معمول
  • پنهان شدن در مکان‌های تاریک
  • بی‌قراری و ناسازگاری
  • غرور شدید
  • فلجی در پاها و عدم تحرک
  • شل شدن عضلات گلو و فک و بسته نشدن دهان حیوان
  • آویزان شدن آب دهان

برای خرید و مشاهده قیمت انواع غذای تشویقی سگ به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

بیماری هاری سگ بعد از چند مدت بروز پیدا می‌کند؟

معمولا دو تا هشت هفته پس از ورود ویروس هاری به بدن حیوان، علائم هاری در سگ بروز پیدا می‌کند. البته به طور متوسط این دوره حدود ۱۰ روز طول می‌کشد.

چه سگ‌هایی در معرض ابتلا به بیماری هاری هستند؟

اگر هنوز برای حیوان خود واکسیناسیون انجام نداده‌اید، بهتر است مانع از برخورد او با سایر حیوانات شوید. چرا که اغلب سگ‌های هار، سگ‌های واکسینه نشده‌ای هستند که در اثر برخورد و درگیری با یک سگ یا حیوان هار به این بیماری مبتلا شده‌اند. بزاق آلوده به ویروس هاری می‌تواند به سرعت سگ و با یک خراش، سگ واکسینه نشده شما را آلوده کند.

چگونه می‌توان هاری سگ را تشخیص داد؟

اصلی‌ترین و رایج‌ترین راه شناسایی بیماری هاری سگ توجه به علائمی است که حیوان از خود بروز می‌دهد. هیچ تست آزمایشگاهی دقیقی وجود ندارد که بتوان با کمک آن بیماری هاری را در سگ تشخیص داد؛ اما با استفاده از تست آنتی بادی فلورسنت مستقیم می‌توان این بیماری را پس از مرگ سگ به طور قطعی تشخیص داد. به این منظور باید بافت مغزی حیوان را پس از مرگ او جدا کرد و مورد آزمایش قرار داد.

 

واکسن هاری سگ

 

درمان هاری سگ

پس از ورود ویروس هاری به بدن سگ و بروز علائم بیماری هاری سگ، هیچ راهی برای درمان این بیماری وجود نخواهد داشت. درمان بیماری هاری برای سگ ممکن نیست؛ در نتیجه بهتر است از بروز این بیماری پیشگیری کنید. این بیماری یک بیماری تهدید کننده سلامتی و زندگی سگ‌ها است و آن‌ها را از بین می‌برد. واکسیناسیون سگ‌ها راه پیشگیری از ابتلای آن‌ها به هاری است و می‌تواند سلامت حیوان شما را تضمین کند.

واکسن هاری سگ

همان طور که گفتیم، واکسیناسیون سگ یک راه پیشگیری از ابتلای حیوان به این بیماری است. تمامی سگ‌ها باید در سن ۳ ماهی واکسینه شوند تا در برابر این ویروس از خود مقاومت نشان دهند. همچنین اگر حیوان شما با یک حیوان هار در تماس بود، باید حتما او را به دامپزشکی ببرید تا دامپزشک تزریق واکسن هاری را برای حیوان شما تکرار کند.
با توجه به این که این ویروس می‌تواند دو ساعت در پوست حیوان زنده باقی بماند، لازم است که حیوان خود را در این مدت لمس نکنید. اگر خواستید با حیوان خود در این مدت تماس برقرار کنید، بهتر است از تماس مستقیم پوست به پوست خودداری کنید و حیوان خود را تنها با کمک دستکش و لوازم محافظت فردی لمس کنید.
همچنین باید سگ خود را حتما تا پایان آخرین واکسیناسیون در محلی جداگانه قرنطینه کنید تا از انتقال احتمالی هاری به سایرین جلوگیری شود. مشورت با دامپزشک و پرس و جو در رابطه با تاریخ دقیق تزریق واکسن‌ها می‌تواند به شما کمک کند تا برای واکسیناسیون به موقع اقدام کنید. همچنین بهتر است برای پیشگیری از انتقال این بیماری از تماس مستقیم با حیوان مشکوک اجتناب شود.

بیشتر بخوانید:  بهترین غذای سگ دوبرمن چیست؟ | قیمت و خرید غذای سگ دوبرمن

پس از آسیب دیدن توسط سگ هار چه کنیم؟

پس از آسیب دیدن توسط حیوان هار یا حیوان مشکوک به هاری بهتر است در نهایت آرامش، محل خراش یا گاز گرفتگی را خوب با آب و صابون شست و شو دهید. حیوان را بگیرید و زندانی کنید. بلافاصله پس از آسیب دیدن باید به نزدیکترین مرکز بهداشت مراجعه کنید و تزریق واکسن و ایمنوگلوبولین را آغاز کنید. دوز اول واکسن را باید همان لحظه یا تا حداکثر یک روز بعد تزریق کنید. دوزهای بعدی واکسیناسیون باید ۳، ۵ و ۱۰ روز بعد انجام دهید. البته اگر حیوان هار شما تا ۱۰ روز بعد زنده ماند، نیازی برای تزریق چهارمین دوز واکسن وجود ندارد.

سخن پایانی

در این مقاله در رابطه با بیماری هاری سگ با شما صحبت کردیم و توضیح دادیم که سگ هار را چگونه می‌توان شناسایی کرد. با توجه به این که این بیماری در حیوانات راه درمان ندارد، تنها با واکسیناسیون می‌توان از آن پیشگیری کرد؛ به همین علت بهتر است این مشکل را کاملا جدی بگیرید و به آن رسیدگی کنید. البته بهتر است برخورد با حیوان و سگ هار را جدی بگیرید و به سادگی از کنار آن رد نشوید؛ چرا که در صورت گذر از زمان طلایی برای واکسیناسیون هاری، این بیماری درمان نشده و قطعا منجر به مرگ خواهد شد. به این منظور می‌توانید به نزدیکترین مرکز شبانه روزی تزریق واکسن به محل زندگی خود مراجعه کرده و درمان رایگان دریافت کنید. امیدواریم مطالب گفته شده در این مقاله برای شما مفید بوده باشند و بتوانند به حفظ سلامتی شما و حیوان خانگی‌تان کمک کنند.

برای نگهداری از پتت نیاز به مشاوره رایگان داری؟

فرم زیر رو پر کن تا باهات تماس بگیریم

"*" فیلدهای الزامی را نشان می دهد

پشتیبانی دیجی‌پت
پشتیبانی دیجی‌پت

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *