دسته ها

همه چیز درباره مراقبت از پوست و مو گربه

مراقبت از پوست و مو گربه
به این مقاله امتیاز دهید
0/5

مراقبت از پوست و مو گربه و ظاهر عمومی حیوان شما نشانه‌های خوبی از سلامت اوست. موی گربه سالم باید براق و صاف باشد و خیلی ضخیم یا شکننده نباشد. سلامت پوست و مو گربه بسیار فراتر از ظاهر اوست و ارتباط زیادی با سلامت عمومی این حیوان دارد. بهداشت پوست و مو گربه مانند تغذیه سالم، نظافت مناسب و پیشگیری مؤثر از کک برای پوست خوب و پوشش سالم و براق ضروری است. مشکلات مربوط به مو و پوست در میان گربه‌ها نشانه‌ای از نداشتن ‌تعادل است. اگر احساس می‌کنید سلامت پوست و مو گربه شما در حد ایده‌آلی نیست، ممکن است وقت آن رسیده باشد که به دامپزشک مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید:  بهترین روش‌های مراقبت از چشم گربه 2023

اصول مراقبت از پوست و مو گربه چیست؟

پوشش گربه شما تقریباً به‌طور کامل از پروتئین تشکیل شده است. اگر رژیم غذایی گربه حاوی پروتئین با کیفیت کافی نباشد، موهای گربه شما ممکن است ریزش داشته باشد یا خشک، ضعیف و شکننده شود. از سوی دیگر پوست از سلول‌های مسطح تشکیل شده است که به‌طور محکم در کنار هم قرار گرفته‌اند. سلول‌های پوستی غشاهای سختی دارند که از پروتئین‌ها و چربی‌ها تشکیل شده‌اند. بدون مواد مغذی مناسب، غشای سلولی می‌تواند ضعیف شود که به آب اجازه می‌دهد از آن خارج شود و باکتری‌ها و ویروس‌ها راحت‌تر وارد شوند، که شایع‌ترین بیماری‌های پوستی گربه‌ها از آن شروع می شود. در اینجا چند نکته اساسی وجود دارد که می‌توان برای بهبود و مراقبت از پوست و مو گربه انجام داد.

مکمل غذایی را فراموش نکنید

اگر گربه شما دارای پوست خشک یا پوسته‌پوسته است، می‌توانید مکمل‌ها را برای گربه در نظر بگیرید. مکمل‌های روغن ماهی به‌دلیل فواید ضد التهابی می‌توانند برای پوست‌های خارش‌دار یا تحریک‌شده گربه بسیار مفید هستند. روغن آفتابگردان یا گلرنگ نیز می‌تواند منابع عالی دیگری باشد؛ با این ‌حال بهترین روش این است که همیشه ابتدا برای معاینه گربه به دامپزشک خود مشورت کنید.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع مکمل غذای گربه به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

تمیز کردن و نظافت پوست و مو گربه

نظافت و مراقبت از پوست و مو گربه نقش مهمی در سلامت پوست و موی این حیوان دارد. برس زدن مناسب و درست گربه‌ها باعث از بین بردن سلول‌های مرده پوست و انگل‌های خارجی می‌شود و آن‌ها با پخش روغن طبیعی درامتداد ساقه‌های مو لذت می‌برند.

نظافت پوست و مو گربه

گربه‌هایی با موی بلند، به برس زدن روزانه نیاز دارند تا از گره خوردن یا مات شدن مو جلوگیری شود؛ به‌خصوص در اطراف گوش، زیر بغل و در امتداد پشت پاها نیاز به برس کشیدن است. گربه‌هایی با موی کوتاه ممکن است نیاز به برس زدن کمتر داشته باشند.

فقط نظر از نوع پوشش مو، شما باید موی گربه خود را هر چند روز یک‌بار بررسی کنید تا مطمئن شوید زیر بغل، کشاله ران یا پشت گوش هیچ گره یا توده‌ای وجود ندارد. اگر به‌طور منظم پوست و مو گربه را چک کنید، به‌مرور نتیجه آن را می‌بینید.

بیشتر بخوانید:  راهنمای کامل آموزش شانه‌زدن موی گربه | آیا اصلاح موی گربه ضرورت دارد؟

 گربه خود را برای شرایط خاص پوست شامپو کنید

اگر گربه شما به مراقبت از پوست و مو گربه به صورت خاص نیاز دارد و لازم است او را حمام کنید، از شامپویی که مخصوص شست‌وشوی گربه‌هاست استفاده کنید. از شامپوهای حاوی روغن درخت چای که برای گربه‌ها سمی است خودداری کنید. گربه‌ها معمولاً خیلی اشتیاقی به حمام کردن ندارند؛ بنابراین سعی کنید گربه‌تان را با یک پارچه خنک و مرطوب پاک کنید. این روش مراقبت از پوست و مو گربه به حذف آلرژن‌های موجود در هوا مانند هاگ‌های کپک، کنه‌های گرد و غبار و گرده کمک می‌کند.

 مراقب استرس گربه باشید

استرس یکی از عوامل ریزش موی گربه‌ است. ریزش مو در اثر لیس زدن بیش‌ازحد، ممکن است یک علت روانی داشته باشد که به‌خاطر سطح بالای اضطراب یا تنش است. استرس خطر ابتلا به بیماری‌های جدی‌تر، از جمله بیماری ایدیوپاتیک دستگاه ادراری گربه را افزایش می‌دهد.

تغذیه بر ظاهر پوست و مو گربه من تأثیر میگذارد؟

پوست بزرگ‌ترین عضو بدن گربه است و سلول‌های آن به‌سرعت تغییر می‌کنند. برای بیشتر گربه‌ها، تقریباً تمام پوست با پوششی پوشیده شده است که بارها در سال می‌ریزند و عوض می‌شوند. گربه برای حفظ سلامت پوست و مو، یک رژیم غذایی کامل نیاز دارد که حاوی مواد غذایی با کیفیت بالا، کربوهیدرات‌ها، مواد معدنی و ویتامین‌ها بوده و برای تأمین انرژی مورد نیاز برای تأمین انرژی مناسب باشد. اگر مواد مغذی به‌خوبی هضم نشوند و کیفیت پایینی داشته باشند، نه‌تنها برای رفع نیازهای بدن مشکل پیش می‌آید، بلکه سبب می‌شوند مواد غذایی و کلیه‌ها برای دفع مواد زائد هضم‌نشدنی بیشتر کار کنند.

نظافت پوست و مو گربه

رژیم غذایی ایده‌آل براساس مرحله زندگی خاص گربه شما (برای مثال، بچه گربه، سلامتی و سالمند) و وضعیت فردی متفاوت است. گربه‌هایی که رژیم غذایی آن‌ها برای نیازهای غذایی‌شان ناکافی است، پوشش موی کدر و خشکی خواهند داشت و ممکن است بیش‌ازحد ریزش کند.

در همه موارد، کیفیت و ترکیب کلید تغذیه خوب است. گربه‌ای که رژیم غذایی برای نیازهای غذایی‌اش ناکافی است، پوشش موی خشکی خواهد داشت و ممکن است موی او بیش‌ازحد ریزش کند. برای مشاوره درباره انتخاب رژیم غذایی مطلوب برای گربه با دامپزشک خود مشورت کنید.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع غذای گربه به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

هر چند وقت یک‌بار گربه را حمام کنم؟

بیشتر گربه‌های بالغ سالم، نظافت‌کنندگان خوبی هستند و به‌ندرت نیاز به حمام دارند. اینکه هر چند وقت یک‌بار گربه شما نیاز به حمام کردن دارد تا حدودی به سن، سبک زندگی و اینکه آیا مشکلی در زمینه سلامتی دارد یا نه وابسته است؛ آموزش حمام کردن گربه‌ها برای کسانی که گربه نگهداری می کنند بسیار مهم می‌باشد، برای مثال یک گربه مبتلا به آرتروز یا اضافه وزن که در نظافت مشکل دارد، ممکن است برای از بین بردن موهای شل و بوی نامطبوع گاهی به حمام نیاز داشته باشد. اگر گربه شما حساسیت پوستی دارد، دامپزشک شما ممکن است حمام مکرر با شامپوی درمانی را به‌عنوان بخشی از رژیم‌درمانی قرار دهد.

گربه مبتلا به آرتروز یا اضافه وزن که در نظافت مشکل دارد ممکن است گاهی به حمام نیاز داشته باشد تا موهای شل و بوهای نامطبوع را از بین ببرد. فرض کنید متوجه شده‌اید گربه شما نیاز به حمام کردن مکرر دارد. در این صورت، دامپزشک شما ممکن است استفاده از «شامپوی خشک» یا یک شامپوی درمانی خاص و شست‌وشوی حالت‌دهنده را توصیه کند؛ بنابراین گربه دچار مشکلات پوستی بعد از حمام‌های مکرر نمی‌شود.

نظافت پوست و مو گربه

چرا گربه من تنها در زمان‌های خاصی از سال مشکلات پوستی یا پوششی دارد؟

برخی گربه‌ها ممکن است از تحریک پوستی ناشی از شرایط خشک زمستانی رنج ببرند که عمدتاً به‌دلیل کمبود رطوبت در خانه است. گربه‌های دیگری که به گرده درختان، گیاهان یا علف آلرژی دارند ممکن است در طول فصل گرده‌افشانی گل‌ها دچار مشکلات پوستی شوند که این امر ممکن است در بهار با گرده درختان یا در تابستان یا پاییز برای آلرژی به گرده گیاهان رخ دهد. برخی گربه‌ها به کک یا سایر حشرات گزنده حساسیت دارند و ممکن است با یک نیش حشره دچار جوش یا ریزش موی تکه تکه شوند.

اگر گربه خود را به حمام می‌برید یا نظافت می‌کنید و مشکل پوست به‌سرعت عود می‌کند، باید او را برای معاینه به کلینیک دامپزشکی ببرید. گاهی ‌اوقات مشکلات پوستی مانند بثورات پوستی، خارش، شوره بیش‌ازحد، ریزش شدید سر، پوشش چرب یا بوی نامطبوع می‌تواند نشان‌دهنده یک مشکل اساسی جدی باشد. در بسیاری از موارد، این مشکل اساسی برای تشخیص و درمان ساده خواهد بود، اما گاهی ‌اوقات اختلال زمینه‌ای می‌تواند یک چالش تشخیصی باشد و حتی ممکن است نیازمند ارجاع به متخصص پوست باشد. هنگامی که مشکل اصلی تشخیص داده شد، درمان مناسب برای کنترل علائم گربه شما تجویز می‌شود.

 از کک پیشگیری کنید

اگر گربه شما خارش پوست دارد، برای تسکین آن شروع به لیسیدن می‌کند که این می‌تواند به زخم و لکه‌هایی روی پوست گربه منجر شود. دلایل رایج خارش کک و آلرژی به آن است؛ به‌ویژه گربه‌های خارج از منزل باید با داروی پیشگیری از کک معمولی درمان شوند. انگل‌های دیگری نیز وجود دارند که مستقیم روی پوست و مو تأثیر می‌گذارند. همچنین عفونت‌های باکتریایی و قارچی نیز ممکن است سبب ناهنجاری‌های پوستی و مویی شوند.

آزمایش و تشخیص مشکلات پوست و مو گربه

دامپزشکان مرکز دامپزشکی، انواع مختلفی از آزمایش‌ها را درباره مسائل پوستی گربه در دسترس دارند. یکی از این آزمایش‌ها این است که مقداری از مواد را از پوست یا گوش جمع‌آوری کرده و زیر میکروسکوپ نگاه می‌کنند و به‌دنبال کنه‌ها، مخمرها یا باکتری‌ها یا انواع خاصی از سلول‌ها برای تعیین مشکلات پوستی و موی گربه هستند.

کرم حلقوی یک بیماری شایع پوست گربه است که می‌تواند به بچه گربه‌ها یا گربه‌های بزرگسال منتقل شود. بیوپسی پوست نیز یک ابزار تشخیصی است. در این حالت با استفاده از بی‌حس‌کننده موضعی، نمونه کوچکی از بافت آسیب‌دیده را برمی‌دارند تا علت مشکلات پوستی را تشخیص دهند. برای مراقبت از پوست و مو گربه موارد زیادی وجود دارد که دامپزشک شما برای تعیین مناسب‌ترین درمان به آن‌ها توجه خواهد کرد.

سخن پایانی

در این مطلب با مهم‌ترین عواملی که هنگام مراقبت از پوست و مو گربه لازم است آشنا شدید، مشکلات پوست و مو در گربه‌ها بیشتر نشانه این است که اتفاق مهمی در حال وقوع است؛ بنابراین اگر متوجه هرگونه ناهنجاری پوستی یا پوششی شدید، گربه خود را برای تشخیص و درمان نزد دامپزشک خود ببرید. مشکلات پوستی معمولاً به سطح اورژانس نمی‌رسد، اما اگر گربه شما به مراقبت‌های اضطراری نیاز دارد حتماً به دامپزشک مراجعه کنید.

برای نگهداری از پتت نیاز به مشاوره رایگان داری؟

فرم زیر رو پر کن تا باهات تماس بگیریم

"*" فیلدهای الزامی را نشان می دهد

اشکان اسدپور
اشکان اسدپور

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *