دسته ها

بیماری های شایع  کلیه گربه چیست؟

کلیه گربه
به این مقاله امتیاز دهید
0/5

کلیه گربه، نقش زیادی در بدن گربه ایفا می‌کند. کلیه به کنترل فشار خون، تولید هورمون‌ها، تحریک مغز استخوان، تولید گلبول‌های قرمز بیشتر و حذف مواد زائد از خون کمک می‌کند. کلیه گربه‌ها ممکن است با افزایش سن شروع به از کار افتادن کنند.

بیماری کلیوی که درمان نشود می‌تواند منجر به یک سری مشکلات سلامتی شود. وقتی بیماری مزمن باشد، هیچ درمانی وجود ندارد. اما با تشخیص زودهنگام و مراقبت خوب، می‌توانید به افزایش کیفیت و طول عمر حیوان خانگی خود کمک کنید. بهتر است بدانید گربه‌های پیر، تنها گربه‌هایی نیستند که در معرض خطر بیماری‌ کلیه هستند، بعضی از بچه‌گربه‌ها ممکن است با بیماری‌های کلیوی متولد شوند. تروما، سموم و عفونت نیز از علل بیماری‌های کلیوی در گربه‌ها هستند.

بیشتر بخوانید:  علائم و عوارض پیری گربه چیست؟

دلایل ایجاد امراض کلیوی در گربهها

چند نوع نارسایی کلیه در گربه‌ها وجود دارد. هر کدام علل، درمان متفاوتی دارند. نارسایی حاد کلیه به‌طور ناگهانی، طی چند روز یا چند هفته ایجاد می‌شود. این مشکل در گربه‌ها در هر سنی اتفاق می‌افتد و معمولا نتیجه موارد زیر است:

  • سموم که شایع‌ترین علت نارسایی حاد کلیه هستند، ضدیخ، گیاهان سمی مانند نیلوفر، آفت‌کش‌ها، مایعات پاک‌کننده و برخی داروهای انسانی برای کلیه‌های گربه شما بسیار سمی هستند.

گاهی حتی یک قرص ایبوپروفن می‌تواند منجر به از کار افتادن کلیه گربه می‌شود. اطراف خانه و گاراژ خود را برای وجود این مواد بررسی کنید و مطمئن شوید که گربه شما به این موارد دسترسی ندارد.

  • شوک ناشی از از دست دادن سریع خون زیاد یا کم‌آبی سریع: گرمای بیش از حد در هوای گرم، افزایش بیش از حد فعالیت، استفراغ و اسهال گربه همگی می‌توانند باعث کاهش شدید کم‌آبی در گربه‌ها شوند.
  • عفونت در کلیه‌ها: انسدادهایی که باعث تغییر جریان خون به کلیه و خروج ادرار از آن می‌شود (مانند گربه نر که به دلیل انسداد مجرای ادرار نمی‌تواند ادرار کند)

دلایل ایجاد امراض کلیوی در گربه‌ها

علائم بیماری کلیوی در گربه

در ادامه مطلب چند نشانه که ممکن است نشان‌دهنده مشکل کلیه گربه باشد را بررسی می‌کنیم؛

  • تکرر ادرار: در حالی که ممکن است فکر کنید این نشانه‌ای است که کلیه‌های گربه شما خوب کار می‌کنند، در واقع به این معنی است که آنها دیگر قادر به نگه داشتن آب نیستند. ادرار کردن در خارج از جعبه زباله آنها نشانه دیگری از مشکل کلیه گربه است.
  • نوشیدن آب زیاد؛ این بدان معنی است که گربه شما سعی می‌کند مایعی را که از طریق ادرار از دست داده است جایگزین کند.
  • عفونت‌های باکتریایی مثانه و کلیه
  • کاهش وزن و کاهش اشتها
  • استفراغ گربه، اسهال و ادرار خونی یا کدر
  • زخم‌های دهان به‌خصوص روی لثه و زبان
  • بوی بد دهان گربه با بوی آمونیاک مانند
  • زبان قهوه‌ای رنگ
  • کت خشک
  • یبوست گربه

برای خرید و مشاهده قیمت انواع سوپ و کنسرو گربه به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

علائم نارسایی کلیه در گربه ها

نارسایی کلیه گربه می‌تواند تأثیر مخربی بر کلیه‌ها، اندام‌های مرتبط و عملکرد بدن گربه شما داشته باشد. کلیه‌های سالم مواد زائد را از خون دفع می‌کنند، تعادل الکترولیت طبیعی را حفظ می‌کنند، هیدراتاسیون و کلسیم را تنظیم می‌کنند، فشار خون را مدیریت کرده و تولید گلبول‌های قرمز را تحریک می‌کنند. اگر گربه شما نارسایی کلیه را تجربه کند، می‌توان گفت دیگر کلیه‌ها کارآمد نیستند.

نارسایی حاد کلیه

نارسایی حاد کلیه در گربه، به‌طور ناگهانی طی چند روز یا چند هفته رخ می‌دهد. این می‌تواند در گربه‌ها در هر سنی اتفاق بیفتد و معمولاً ناشی از سموم، اختلالات، بیماری‌ها، نارسایی اندام‌ها، داروها و علل دیگر است. نارسایی حاد کلیه گربه در اغلب موارد در صورت تشخیص به‌موقع قابل درمان است.

علت نارسایی کلیه در گربه‌ها چیست؟

سیستم فیلتر در کلیه‌های گربه شما از هزاران لوله میکروسکوپی (نفرون) تشکیل شده است. در حالی که اگر برخی از نفرون‌ها آسیب ببینند، کلیه همچنان کار می‌کند، اما اگر تعداد زیادی نفرون خیلی ناگهانی کار نکنند تا نفرون‌های خوب جبران کنند، کلیه‌ها می‌توانند از کار بیفتند.

فوری‌ترین علامت نارسایی کلیه این است که آنها از پاکسازی خون از سموم خطرناک جلوگیری می‌کنند. اگرچه کلیه گربه‌ها ممکن است با افزایش سن شروع به از کار افتادن کنند، اما آنها تنها کسانی نیستند که در معرض خطر هستند (همانطور که در بالا ذکر شد).

علت نارسایی کلیه در گربه‌ها چیست؟

اغلب‌اوقات علائم نارسایی کلیه در گربه‌ها به اندازه کافی زود تشخیص داده نمی‌شود و بیماری تا مرحله نهایی خود پیش می‌رود. علائم نارسایی کلیه در مرحله نهایی در گربه‌ها شامل علائم کلی ذکر شده در بالا، همچنین چشم‌های کدر، گود رفته، ناتوانی در راه رفتن، بوی بدن، بی‌اختیاری در مثانه یا تشنج روده، گیجی، امتناع از خوردن یا نوشیدن، انقباض، کوری، گام برداشتن و بی‌قراری، کناره‌گیری، پنهان شدن و فرار کردن است.

اگرچه بیش از یکی از این علائم وجود دارد، اما ممکن است همه آنها را در گربه وجود نداشته باشد. همچنین ممکن است یک بهبودی کوتاه‌مدت در علائم وجود داشته باشد، اما اجازه ندهید این شما را فریب دهد.

در مورد نارسایی کلیه، هیچ پاسخ آسانی وجود ندارد، زیرا علائم مختلف ممکن است در زمان‌های مختلف وجود داشته باشد. این علائم همچنین می‌تواند نشانه‌ای از بیماری‌های دیگر باشد، به همین دلیل است که تشخیص زودهنگام، مدیریت بیماری و ارتباط با دامپزشک بسیار مهم است.

وقتی صحبت از علائم نارسایی کلیه در گربه‌ها می‌شود، اگرچه هیچ درمانی برای بیماری مزمن کلیوی وجود ندارد، اما اگر زود تشخیص و درمان شود، طول عمر و کیفیت زندگی گربه شما بهبود می‌یابد.

در نارسایی مزمن کلیه نارسایی مزمن کلیه، کلیه‌ها به تدریج در طی ماه‌ها یا سال‌ها کار نمی‌کنند زیرا توانایی تصفیه خون از سموم را از دست می‌دهند. این نوع نارسایی کلیه می‌تواند منجر به نارسایی کلی کلیه شود.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع غذای گربه به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

سنگ کلیه در گربه‌ها

سنگ کلیه در گربه‌ها به چند دلیل مختلف تشکیل می‌شود. علل مختلف در نهایت پیش‌بینی می‌کنند که کدام نوع نفرو (کلیه) + سنگ (سنگ) به احتمال زیاد تشکیل می‌شود.

نوع سنگ کلیه گربه بر نوع درمان تاثیر می‌گذارد. گربه‌هایی که دارای سنگ کلیه کوچک هستند واقعاً ممکن است هیچ علامتی نداشته باشند. سنگ‌های کلیه ممکن است در عکس‌های اشعه ایکس شکم که به دلایل نامرتبط گرفته می‌شوند، به‌عنوان یافته‌ای «تصادفی» ظاهر شوند .

علت بزرگ شدن کلیه گربه

بزرگ شدن کلیه یا رنومگالی زمانی است که کلیه‌های گربه بزرگتر از حد معمول باشد. این ممکن است به دلایل زمینه‌ای از جمله عفونت، تومور و سایر اختلالات پزشکی رخ دهد. اگرچه رنومگالی به خودی خود ممکن است برای گربه مضر نباشد، اما این مشکل می‌تواند نشانه ای از یک بیماری جدی‌تری باشد که نیاز به مراقبت فوری دارد.

دلایل بزرگ شدن کلیه‌ها در گربه‌ها بزرگ شدن کلیه‌های گربه یا رنومگالی در گربه‌ها می‌تواند چندین علت زمینه‌ای داشته باشد. این مشکل می‌تواند توسط یک عفونت، مانند پیلونفریت باکتریایی یا قارچی ایجاد شود. رنومگالی در گربه‌ها همچنین می‌تواند توسط تومورها، آبسه‌ها و کیست‌های کلیوی ایجاد شود. علاوه بر این، برخی شرایط پزشکی مانند بیماری کلیه پلی‌کیستیک، لنفوم کلیوی و آمیلوئیدوز نیز می‌توانند منجر به بزرگ شدن کلیه‌ها شوند. به‌ندرت، برخی داروها یا سموم ممکن است باعث رنومگالی نیز شوند.

علت بزرگ شدن کلیه گربه

تشخیص و درمان بیماری‌های کلیه گربه

برای تشخیص بیماری‌های کلیه، دامپزشک شما آزمایش خون و ادرار را انجام خواهد داد. اشعه ایکس، سونوگرافی (تصویری از داخل گربه شما) یا بیوپسی (نمونه بافت) نیز ممکن است برای تشخیص مورد نیاز باشد.

اگر بیماری کلیوی بروز کند درمان‌ها می‌تواند از جراحی برای رفع انسداد مایعات داخل وریدی تا رژیم غذایی و داروها باشد. همچنین ممکن است بتوانید در خانه مایعات زیر پوست گربه خود تزریق کنید. در مورد بهترین گزینه‌ها با دامپزشک خود صحبت کنید.با یک رژیم غذایی که به‌دقت کنترل می‌شود، آب شیرین فراوان، محیطی آرام و معاینات منظم، می‌توانید به گربه خود کمک کنید بهترین زندگی ممکن را داشته باشد.

بیشتر بخوانید:  روش‌های درمان درماتوفیت گربه

جمع‌بندی

گربه‌هایی که مشکلات کلیوی داشتند باید از نظر تغذیه کاملا کنترل شوند. از آنجایی که مشکل کلیه در گربه‌ها قابل درمان نیست کنترل رژیم غذایی به کنترل این بیماری و تقویت کلیه گربه کمک بسیاری می‌کند.

برای نگهداری از پتت نیاز به مشاوره رایگان داری؟

فرم زیر رو پر کن تا باهات تماس بگیریم

"*" فیلدهای الزامی را نشان می دهد

اشکان اسدپور
اشکان اسدپور

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *