دسته ها

عقیم‌سازی سگ چیست؟ | بهترین زمان عقیم کردن سگ‌ها

به این مقاله امتیاز دهید
0/5

عقیم سازی سگ برای جلوگیری از تولد توله سگ‌ها و بچه گربه‌های ناخواسته راهکار مناسبی است. عقیم‌سازی، برخی مشکلات جدی سلامتی و رفتاری مرتبط با غریزه جفت‌گیری را کاهش می‌دهد. پرسه زدن و جولان سگ‌های بی‌خانمان در محیط شهری به یک معضل جدی تبدیل شده است و باعث می‌شود، شهروندان احساس نا امنی کنند. علاوه بر به خطر افتادن امنیت شهروندان، حیوانات نیز باید در محیط ایمنی زندگی کنند. در ادامه با معرفی مزایا و معایب عقیم‌سازی سگ همراه ما باشید.

عقیم کردن سگ چیست؟

عقیم کردن حیوان به روشی گفته می‌شود که عضو جنسی حیوان از بین می‌رود که به دنبال آن برای حیوانات اهلی مانند سگ و گربه که جمعیت‌شان روزبه‌روز در حال افزایش است، مزایای زیادی به همراه خواهد داشت. بسیاری از این حیوانات را در خیابان‌های سطح شهر دیده‌اید که رها شده‌ و بدون سرپرست و غذای کافی و بدون مراقبت‌های بهداشتی ممکن است به راحتی جان خود را از دست بدهند. عقیم کردن اگر راه حل اخلاقی به نظر نرسد، اما می‌تواند به عنوان بهترین و معقول‌ترین روش برای نگهداری و مدیریت این موجودات به شمار رود. زندگی در محیط شهری حیوانات را مجبور کرده که از سیر طبیعی تکامل خود دور شوند. وظیفه انسانی ایجاب می‌کند تا حد ممکن برای بهبود این شرایط اقدامات ضروری را انجام دهیم.

عقیم‌کردن سگ

شیوه‌های عقیم‌سازی سگ‌ها

عقیم‌سازی سگ ماده با خارج کردن رحم و تخمدان‌ها به سه روش باز، بسته و تزریق واکسن صورت می‌گیرد و بسته به شرایط، این روش‌ها متفاوت خواهد بود. در سگ‌ها و گربه‌ها معمولا هر دو تخمدان برداشته می‌شود. برای حفظ سطح هورمون‌های جنسی حیوان، بستن لوله فالوپ روش دیگری است که توصیه می‌شود. تزریق واکسن نیز از دیگر شیوه‌های عقیم‌سازی سگ ماده است‌. در این شیوه به مدت بیست‌ودو ماه تا هفت سال بسته به نژاد حیوان چند دوز واکسن تزریق می‌شود تا از بارداری سگ جلوگیری شود. هورمون‌های جنسی کمتر ترشح شده و سبب می‌شود رفتارهای خشونت‌آمیز در حیوان کاهش یابد و یا از بین برود.

بیشتر بخوانید:  پرخاشگری سگ | علت عصبی‌بودن و خشونت سگ چیست؟

عقیم سازی سگ نر با برداشتن بیضه‌های حیوان صورت می‌گیرد. سگ‌های نری که عقیم نمی‌شوند قلمرو خود را برای جلب توجه علامت‌گذاری می‌کنند. سگ‌ها برای این کار روی دیوار خیابان تا بالاترین ارتفاع ممکن و یا روی درختان و ستون‌ها ادرار می‌کنند. اگرچه این تمایل در سگ‌های عقیم شده هم وجود دارد، اما شدت آن پس از عقیم‌سازی کاهش می‌یابد.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع توالت سگ به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

در زمان فحل که دو بار در سال برای سگ‌های ماده اتفاق می‌افتد، سگ‌ها دورانی شبیه به عادت ماهیانه را سپری می‌کنند و بدنشان برای بارداری آماده می‌شود‌. بوی خاصی که از بدن حیوان ساطع می‌شود، سگ نر را از کیلومترها دورتر متوجه سگ ماده می‌کند و در این زمان جفت‌گیری می‌تواند صورت گیرد و بارداری سگ آغاز شود. امروزه جمعیت سگ‌ها به طور قابل توجهی افزایش پیدا کرده و کنترل و مراقبت از جمعیت زیاد سگ‌های رها شده به مراتب سخت‌تر خواهد شد.

مزایای عقیم‌سازی سگ

برای کاهش جمعیت بیش از حد حیوانات اهلی رها شده، عقیم‌سازی سگ‌ها می‌تواند گزینه مناسبی باشد. اکثر کشورها با این مشکل روبه‌رو هستند و با باید با آن روبه‌رو شوند یا آن را نادیده بگیرند. حیوانات برای کاهش جمعیت به عقیم‌سازی نیاز دارند و همچنین عقیم‌سازی گربه یا سگ به آن‌ها شانس زندگی طولانی‌تر و سالم‌تری می‌دهد. سگ‌های بی‌خانمان ممکن است تهدیدی برای جان شهروندان در خیابان باشند و با عقیم‌سازی سگ‌های ولگرد از این خطر می‌توان جلوگیری کرد.

سگ برای سال‌ها در بین انسان‌ها زندگی کرده و اهلی شده و نقش‌های گوناگونی در جوامع انسانی بر عهده داشته است. تمایل به نگهداری این حیوان در بین خانواده‌ها در سراسر جهان افزایش پیدا کرده و با عقیم‌سازی سگ خانگی می‌توان شرایط بهتری را فراهم کرد. همچنین جمعیت این حیوانات در محیط بیرون هر روز افزایش پیدا می‌کند و باید با واژه عقیم‌سازی آشنا شویم. عقیم‌سازی به عنوان بهترین شیوه سازمان‌دهی و کنترل زندگی حیوانات رها شده در محیط شهری به شمار می‌رود و شرایط امن و بهتری را برای حیوانات فراهم می‌کند.

عقیم‌سازی سگ نر

مزایای عقیم‌سازی سگ‌ها در مقایسه با نکات منفی آن بیشتر است و صاحبان حیوانات خانگی باید تردید خود را برای عقیم سازی حیوانات خانگی کنار بگذارند. عقیم کردن سگ به زندگی طولانی تر و سالم تر حیوان کمک می‌کند، هر‌چند عقیم سازی نادرست می‌تواند مشکلات قابل توجهی را در سلامت حیوانات ایجاد کند. سگ‌های نر و ماده حدود شش الی دوازده ماهگی به بلوغ جنسی می‌رسند و قابلیت جفت‌گیری دارند، عقیم سازی از جفت گیری و باردار شدن سگ‌ها جلوگیری می‌کند.

بیشتر بخوانید:  طول عمر سگ چند سال است؟ | راه‌های افزایش طول عمر سگ

با انجام عقیم‌سازی، سگ‌هایی که جسور و پرخاشگر و همچنین غیراجتماعی و آموزش ندیده هستند، آرامتر شده و رفتارهای پرخاشگری کمتری نسبت به سگ‌های نر دیگر نشان داده و کمتر با آن‌ها درگیر می‌شوند. آن‌ها همچنین کمتر تمایل به سلطه گری پیدا می‌کنند. سگ‌های نری که عقیم نشده باشند رفتارهای جنسی مثل لیس زدن سگ، سوار شدن روی سگ‌های دیگر و حتی روی بالش، روی پاهای افراد و…. را دارند. این موضوع می‌تواند برای افرادی که سگ را به عنوان حیوان خانگی نگهداری می‌کنند حائز اهمیت باشد. عقیم‌سازی سگ‌های نر باعث می‌شود وقتی آ‌ن‌ها سگ ماده‌ای می‌بینند رفتارهایی مثل بی‌قراری و ریزش آب دهان را نداشته و بر طبق رفتارهای جنسی خود رفتار نکرده و رفتار عادی‌تری داشته باشند. به این نکته توجه داشته باشید که سالیانه تعداد زیادی توله سگ در خیابان‌ها رها می‌شوند و به خاطر نداشتن توانایی‌های لازم در محیط شهری امروز به راحتی تلف می‌شوند.

معایب عقیم‌سازی سگ‌ها

تمام حیوانات حق برابری برای حیات دارند و مداخله در زندگی حیوانات می‌تواند نظم طبیعی زندگی آن‌ها از بین ببرد. فضای طبیعی برای حیوانات در زندگی شهری محدود شده و برای تطبیق بیشتر با انسان، غریزه‌های طبیعی حیوان بسیار کاهش می‌یابد. عقیم‌سازی سگ‌ها اگرچه امری غیر اخلاقی است، اما مزایای زیادی هم برای انسان و حیوان دارد. طرفداران حقوق حیوانات، عقیم‌سازی را دخالتی در سیر طبیعی زندگی حیوانات تلقی می‌کنند و ممکن است با این کار مخالف باشند. علاوه‌بر این، عمل جراحی نادرست می‌تواند جان حیوان را به خطر اندازد؛ از جمله این خطرات می‌توان به عفونت و خونریزی بعد از جراحی، عوارض ناخواسته بیهوشی و حتی مرگ حیوان اشاره کرد. افزایش میزان خشونت در سگ‌های ماده، افزایش وزن و چاقی، کاهش قدرت یادگیری، تغییرات در چرخه خواب و بیداری، پیشرفت اختلالات شناختی از دیگر معایبی است که باید در نظر گرفت.

بهترین زمان عقیم کردن سگ

عقیم‌سازی زیر سه ماهگی می‌تواند منجر به بی‌اختیاری ادرار در هر دو جنس شود و گاهی این عقیم‌سازی باعث کم کاری تیروئید نیز می‌شود. برای عقیم‌سازی سگ نر باید نژاد و شرایط نگهداری را مورد توجه قرار داد. از عوارض عقیم‌سازی می‌توان به بد شکلی لگن و بیماری‌های رباط صلیبی که در بعضی نژادها رخ می‌دهد، اشاره کرد. عقیم‌سازی در سن دوازده ماهگی نیز در بسیاری از مقالات و نظرها رد شده است. شش ماهگی بهترین زمان برای عقیم کردن سگ‌های نر در نظر گرفته می‌شود. در غیر این صورت ممکن است مشکلات زیادی را ایجاد ‌کند. خدمات دامپزشکی معمولاً عقیم کردن حیوان خانگی را در سنین شش تا نه ماهگی توصیه می‌کنند. اگر هیچ تضمینی برای نگهداری از این حیوانات ندارید بهتر است آن‌ها را به پناهگاه‌های حیوانات بسپارید. فراموش نکنید که همیشه این شانس وجود دارد که کسی تمایل داشته باشد از توله‌سگ یا بچه گربه شما نگهداری کند.

عقیم‌سازی سگ ماده

باورهای اشتباه در مورد عقیم کردن سگ

باورهای غلط در مورد عقیم کردن حیوانات خانگی بسیار است. برخی از رایج‌ترین تصورات غلط در مورد عقیم‌سازی شامل موارد زیر است.

1_ عقیم کردن سگ خانگی بر رفتار حیوان خانگی تأثیر منفی می‌گذارد. باید بدانید عقیم کردن حیوان خانگی هیچ تأثیر منفی بر شخصیت یا رفتار آن‌ها نخواهد گذاشت. تنها ممکن است حیوان عقیم شده کمتر با حیوان دیگری درگیر شود یا تمایلی به جفت مخالف نداشته باشد. زیرا حیوان عقیم متحمل نوسانات هورمونی نخواهد بود‌. همچنین عقیم کردن گربه‌های نر باعث می‌شود، تمایل کمتری برای علامت‌گذاری قلمرو داشته باشند.

2_ حیوان خانگی یک نژاد خالص و باید پرورش داده شوند. بهتر است بدانید جمعیت تعداد حیوانات خانگی بیشتر از خانواده‌هایی است که می‌توانند آن‌ها را به سرپرستی قبول کنند. این موضوع همچنین در مورد حیوانات خانگی اصیل نیز صدق می‌کند.

3_ در داخل خانه حیوانات خانگی به عقیم شدن نیازی ندارند. هر لحظه ممکن است حیوان خانگی شما باردار یا حیوان دیگری را باردار کند. حیوان خانگی نیز بیرون می‌آیند و در جست‌وجوی جفت هستند.

4_ممکن است بگویید: ‌«حیوان خانگی من برای عقیم شدن بسیار جوان است». گربه‌ها و سگ‌های نر در شش ماهگی به اندازه کافی بالغ هستند که بچه گربه‌ها یا توله سگ‌ها را پدر کنند. در اوایل چهار ماهگی نیز گربه‌ها و سگ‌های ماده می‌توانند باردار شوند.

مراقبت‌های بعد از عقیم‌سازی سگ نر

پس از آوردن سگ به خانه، ممکن است متوجه شوید که او سرگردان یا افسرده‌تر از حد معمول به نظر می‌رسد. 24 ساعت اول پس از عقیم‌سازی سگ این حالات کاملا طبیعی بوده و بهتر است محیط آرامی برای او مهیا کنید. مخصوصاً در مورد سگ ماده که احتمال باز شدن بخیه‌ها بیشتر است. مطمئن شوید در طول دوره بهبودی، سگ در یک مکان ساکت و در نور کم قرار گیرد. تخت باید راحت و دمای اتاق باید دلپذیر و مناسب باشد. حیوانات خانگی دیگر یا کودکان را از آن‌ها دور کنید. سگ شما ممکن است در طول دوره بهبودی احساس سردرگمی و استرس داشته باشد. بعد از 24 ساعت اثر بیهوشی کاملاً از بین می‌رود و سگ شما مثل همیشه رفتار می‌کند. پس از عقیم کردن سگ خانگی، می‌توانید مقدار کمی آب به او بدهید. اما نباید اجازه داد بیش از حد آب بخورد، زیرا ممکن است باعث استفراغ سگ شود. در هنگام هشیاری سگ می‌توانید به او مقدار کمی غذای مرطوب بدهید. اگر سگ نمی‌خواست غذا بخورد یا استفراغ کرد، او را مجبور نکنید. روز بعد می‌توانید غذای او را بدهید‌. اشتهای سگ در طول روزهای اول مثل سابق نیست. با این حال، اگر همه چیز در 48 ساعت اول پس از جراحی به حالت عادی برنگشت، باید با دامپزشک خود مشورت کنید.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع سوپ و کنسرو سگ به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

آیا عقیم کردن حیوان امری اخلاقی است؟

حامیان حقوق حیوانات بر این باورند که ایجاد درد و رنج برای جانوران امر اخلاقی نبوده و آن‌ها برای حقوق قانونی حیوان ارزش قائل هستند. عقیم‌سازی سگ‌های ولگرد باید توسط شهرداری‌ها به صورت رایگان و دوره‌ای انجام شود. انجام صحیح این جراحی امری است حیاتی که باید به آن توجه کرد تا حیوان متحمل مشکلات کمتری در آینده شود. اگرچه این جراحی برای سرپرست حیوانات خانگی رایگان نیست. با کمک دپارتمان‌های تخصصی برای انجام عمل‌های ضروری و پیچیده با رعایت اصول درست عمل جراحی روی حیوان می‌توان آسیب‌های بعدی را به حداقل رساند.

عمل عقیم‌سازی سگ

ضرورت عقیم‌سازی سگ‌های ولگرد

سگ‌های بی سرپرست در خیابان و محیط‌های شهری سلامت افراد را تهدید می‌کنند. اگرچه سگ‌ها حیوان‌های اهلی هستند اما بیماری‌ها و مسائل دیگر می‌تواند از کنترل خارج شود. عقیم‌سازی سگ گزینه مناسبی است که به کنترل جمعیت آن‌ها کمک ‌کند. عقیم‌سازی همچنین باعث می‌شود هزینه‌های بالای مراقبت و نگهداری از سگ‌ها کاهش یابد. این موضوع نیاز به بررسی‌های جدی داشته و شهرداری را ملزم می‌کند بودجه‌ای در این باره اختصاص دهد. از دیگر مزایای عقیم‌سازی می‌توان به کاهش خطر ابتلا به برخی بیماری‌ها مثل عفونت رحم، سرطان رحم، تخمدان و بیضه اشاره کرد. سرطان پستان از مشکلات رایجی است که در سگ‌های ماده (3/4% ازسگ‌ها) اتفاق می‌افتد که 50/9% می‌تواند از نوع بدخیم باشد‌. تحقیقات نشان می‌دهد درصد زنده ماندن سگ‌هایی که عقیم شده‌اند تقریبا 45% افزایش می‌یابد.

برای نگهداری از پتت نیاز به مشاوره رایگان داری؟

فرم زیر رو پر کن تا باهات تماس بگیریم

"*" فیلدهای الزامی را نشان می دهد

پشتیبانی دیجی‌پت
پشتیبانی دیجی‌پت

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *