دسته ها

انواع هاری در گربه‌ها + علائم و نشانه‌های بیماری‌ هاری گربه

هاری گربه
به این مقاله امتیاز دهید
0/5

هاری گربه یک ویروس کشنده است که به سیستم عصبی مرکزی پستانداران آسیب می‌رساند. این بیماری مشترک بین انسان و دام می‌تواند به افراد و سایر حیوانات سرایت کند و معمولاً این اتفاق از طریق نیش حیوان آلوده‌ اتفاق می‌افتد. هاری اغلب بر حیات‌وحش مانند راکون‌ها، اسکنک‌ها و خفاش‌ها تأثیر می‌گذارد، اما می‌تواند به‌راحتی گربه‌ها و سگ‌های اهلی را تحت تأثیر قرار دهد.

بیشتر بخوانید:  8 راه پیشگیری انتقال بیماری‌ از گربه به انسان + روش‌های درمان

بیماری هاری گربه چیست؟

گزارش‌های مربوط به گربه‌های مبتلا به هاری بیشتر از گزارش‌های مربوط به هاری سگ‌ها است، شاید به این دلیل که گربه‌های بیشتری مجاز به پرسه‌زدن آزاد هستند و ممکن است با حیات‌وحش هار یا حیوانات ولگرد تماس داشته باشند. بعد از این‌که گربه در معرض هاری قرار گرفت، ممکن است هفته‌ها تا ماه‌ها طول بکشد تا علائم ظاهر شوند. هنگامی که علائم هاری در گربه ظاهر می‌شود، مرگ معمولاً در عرض یک هفته اتفاق می‌افتد. هیچ درمانی برای هاری در حیوانات وجود ندارد به همین دلیل است که واکسیناسیون هاری برای همه گربه‌ها کاملاً ضروری است.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع مکمل و مولتی ویتامین گربه به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

علائم هاری در گربه‌ها چیست؟

علائم هاری در گربه‌ها به‌طور معمول در سه مرحله مشاهده می‌شود: پرودرومال، تحریکی و فلج.

1) زخم نیش

قبل از ظاهرشدن علائم هاری، ممکن است متوجه زخم گازگرفتن یا آبسه روی پوست گربه خود شوید. این ممکن است از حیات‌وحش، گربه دیگر، یا حتی یک سگ باشد که هر یک از آن‌ها ممکن است ناقل هاری باشند. هر زخم گزش یا آسیب باید در اسرع وقت توسط دامپزشک درمان شود. در مورد سابقه واکسیناسیون هاری گربه خود با دامپزشک صحبت کنید تا بتوانید خطر ابتلای آن‌ها به این بیماری را کاهش دهید.

بیماری هاری گربه چیست؟

درمان هاری گربه

اگر طبق برنامه زمانی واکسن گربه، این حیوان قبلاً در مقابل هاری واکسینه شده باشد، دامپزشک ممکن است واکسیناسیون مجدد را پس از گزش توصیه کند، به‌خصوص اگر واکسن دیر شده باشد. این می‌تواند ایمنی را تقویت کند و از ابتلا به هاری گربه جلوگیری کند. اگر گربه هرگز برای هاری واکسینه نشده باشد، هیچ درمانی در دسترس نیست. این حیوانات معمولاً به قرنطینه و مشاهده علائم هاری نیاز دارند. متأسفانه، اوتانازی تنها گزینه پس از شروع علائم هاری است. دوره کمون معمولی هاری در گربه‌ها یک تا سه ماه پس از مواجهه به طول می‌انجامد، اما ممکن است در برخی موارد بیشتر طول بکشد. در این مدت، ویروس از طریق بدن به سیستم عصبی می‌رسد و درنهایت به مغز می‌رسد. علائم عفونت‌ هاری پس‌ازاین دوره کمون ظاهر می‌شود. هنگامی‌ که علائم هاری ظاهر می‌شود، مرگ معمولاً در عرض یک هفته اتفاق می‌افتد. توجه داشته باشید که گربه‌ها ممکن است چندین روز قبل از ظاهرشدن علائم، هاری را منتشر کنند.

2) مرحله پرودرومال

این زمانی است که اولین علائم هاری بر رفتار گربه تأثیر می‌گذارد. ممکن است متوجه شوید که گربه شما به‌طور ناگهانی خجالتی و پنهان شده است. گربه‌های ترسو حتی ممکن است اعتمادبه‌نفس بیشتری پیدا کنند. هم‌چنین ممکن است بی‌حال شود و اشتهای او کاهش یابد. تغییرات رفتار و شخصیت بسته به مورد متفاوت است. برخی از گربه‌ها تغییرات شخصیتی بسیار محسوسی را نشان می‌دهند، زیرا ویروس بر مغز تأثیر می‌گذارد. گربه‌های دیگر در ابتدا فقط تغییرات خفیفی را نشان می‌دهند که تشخیص قطعی را دشوار می‌کند. مرحله پرودرومال هاری معمولاً دو تا سه روز طول می‌کشد.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع غذای تشویقی گربه به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

3) مرحله هیجان (تحرک فراوان)

در مرحله دوم، گربه‌ها تمایل دارند تغییرات رفتاری شدیدتری از خود نشان دهند. آن‌ها آشفته و بی‌قرار به نظر می‌رسند و اغلب نسبت به مناظر و صداهای عادی بیش‌ازحد واکنش نشان می‌دهند. بسیاری از گربه‌ها بدون هیچ دلیلی تهاجمی می‌شوند. آن‌ها ممکن است بدون تحریک، به افراد، حیوانات دیگر و حتی اشیا حمله کنند. مرحله برانگیختگی می‌تواند یک تا هفت روز طول بکشد و ممکن است تا حدودی با مراحل دیگر همپوشانی داشته باشد.

بیشتر بخوانید:  مفهوم انواع رفتار گربه‌ها را بشناسید | حرکات گربه­‌ها چه معنایی دارد؟

4) مرحله فلج

در مرحله آخر هاری، گربه دچار ضعف و درنهایت فلج در سر، گردن و قفسه سینه می‌شود. حنجره فلج می‌شود و گربه دیگر نمی‌تواند صدا بزند یا قورت دهد. این زمانی است که علامت معروف «کف‌کردن در دهان» شروع می‌شود. اگر گربه قادر به قورت‌دادن نباشد، ترشح بزاق بیش‌ازحد می‌شود. وقتی ضعف به فلج تبدیل می‌شود، ماهیچه‌هایی که تنفس را کنترل می‌کنند دیگر نمی‌توانند کار کنند و منجر به مرگ می‌شود. مرحله فلج هاری دو تا چهار روز طول می‌کشد و درنهایت منجر به مرگ می‌شود.

انواع هاری گربه 

هر مورد هاری منحصربه‌فرد است و علائم گربه ممکن است با علائم معمولی مطابقت نداشته باشد. گربه‌هایی که در معرض هاری قرار گرفته‌اند با هر نشانه‌ای، حتی با علائم ضعیف، باید قرنطینه شوند تا از افراد و سایر حیوانات در برابر قرارگرفتن در معرض هاری محافظت شود. حیوانات مشکوک به هاری نیز باید معدوم شوند.

هاری از گربه (هاری از چنگ گربه)

اگر یک گربه مشکوک به هاری فردی را گاز گرفته باشد، آن گربه باید ده روز قرنطینه شود. به این دلیل که می‌دانیم مرگ بلافاصله پس از ظاهرشدن علائم هاری اتفاق می‌افتد. اگر گربه در طول قرنطینه نمیرد نیش نمی‌تواند باعث انتقال هاری از گربه به آن شخص شود. تنها راه برای تشخیص قطعی هاری، تجزیه‌وتحلیل بافت مغز است. پس از مرگ، مغز باید برای آزمایش به پاتولوژیست فرستاده شود.

هاری از چنگ گربه

آیا تزریق دارو بعد از خراش گربه ضروری است؟

کزاز یک عفونت جدی است که توسط باکتری به نام کلستریدیوم تتانی ایجاد می‌شود. اگر بیش از 5 سال از تزریق واکسن می‌گذرد، توصیه می‌شود پس از گازگرفتن گربه، یک داروی تقویت‌کننده کزاز مصرف کنید.

چه مدت بعد از گازگرفتن گربه باید واکسن کزاز دریافت کرد؟

اگر در طی 10 سال تزریق واکسن کزاز انجام نشده باشد، ممکن است به واکسن کزاز نیاز باشد. اگر مطمئن نیستید که تزریق آخرین واکسن کزاز را چه زمانی انجام داده‌اید و گاز گرفته شده‌اید، باید ظرف 72 ساعت پس از آسیب‌دیدگی این واکسن را دریافت کنید. اگر گاز گرفته شدید، اما خونریزی جزئی بود، زخم را تمیز کنید و مانند یک زخم جزئی آن را درمان کنید.

آیا می‌توانم بدون گزیده‌شدن به هاری مبتلا شوم؟

مردم معمولاً از نیش یک حیوان هار به هاری مبتلا می‌شوند. به‌ندرت افراد مبتلا به هاری در اثر برخورد بزاق حیوان هار با خراش، ساییدگی، یا زخم‌های باز مبتلا شوند. به دلیل مشترک‌بودن بیماری هاری گربه با انسان بسیار ضروری است که ابتدا از علائم این بیماری آگاهی کامل داشته باشید و هم‌چنین اقدامات لازم پس از خراشیده‌شدن، گزیده‌شدن و … توسط گربه بیمار را بدانید!

برای نگهداری از پتت نیاز به مشاوره رایگان داری؟

فرم زیر رو پر کن تا باهات تماس بگیریم

"*" فیلدهای الزامی را نشان می دهد

پشتیبانی دیجی‌پت
پشتیبانی دیجی‌پت

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *