دسته ها

علت شکستن سبیل گربه چیست و چطور آن را برطرف کنیم؟

شکستن سبیل گربه
به این مقاله امتیاز دهید
0/5

شکستن سبیل گربه به علل مختلفی اتفاق می‌افتد. درصورت ریختن سبیل گربه درنهایت دوباره رشد می‌کند. با این حال، مدت زیادی طول می‌کشد تا سبیل‌ها دوباره رشد کنند. با شکستن سبیل گربه‌ها، مسیریابی آن‌ها دچار مشکل می‌شود. به غیر از این مشکل، گربه‌ها بهره زیادی از سبیل‌های خود می‌برند. خوشبختانه، سبیل‌های شکسته یک گربه برای همیشه از بین نخواهند رفت. با این حال، حدود 6 هفته تا 3 ماه طول می‌کشد تا دوباره رشد کنند.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع مکمل و مولتی ویتامین گربه
به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

سبیل گربه چیست و چه اهمیتی دارد؟

اگرچه سبیل‌ها مانند سایر موها از فولیکول‌های مو بیرون می‌آیند، دارای اهمیت ویژه در بدن گربه هستند. سبیل‌های گربه درشت‌تر و ضخیم‌تر از موهای معمولی هستند و ریشه‌هایی عمیق‌تر دارند. برخلاف موهای معمولی از ریزش موی گربه به دور هستند، سبیل‌ها تمام بدن را نمی‌پوشانند. آن‌ها از نظر استراتژیک بالای چشم، روی چانه، روی پاهای جلویی، نزدیک گوش‌ها و بالای لب بالایی قرار دارند.

بیشتر بخوانید:  با شایع‌ترین بیماری‌های پوستی گربه‌ها آشنا شوید

الگو و محل دقیق سبیل‌ها آن‌ها با توجه به نژاد آن‌ها متفاوت است، اما بیشتر گربه‌ها 12 سبیل دارند که در چهار ردیف در هرگونه قرار دارد. درواقع سبیل‌ها به اندازه نوک انگشتان انسان حساس هستند و نقش حس لامسه برای گربه را دارند، با شکستن سبیل گربه، حس لامسه گربه نابود می‌شود.  سبیل‌ها به‌طور خاص تجهیزات حسی تنظیم‌شده‌ای هستند که گربه را در عملکردهای روزانه هدایت می‌کنند. این موهای تخصصی به بینایی گربه کمک می‌کنند تا در محیط خود حرکت کرده و ورودی حسی بیشتری را فراهم می‌کند. در ادامه با کاربردهای سبیل‌های گربه بیشتر آشنا خواهید شد.

  • سبیل‌های گربه متعادل‌کننده بدن هستند

گربه‌ها اندام‌های حسی خاصی به نام گیرنده‌های عمقی دارند که در انتهای سبیل‌هایشان قرار گرفته است. گیرنده‌های عمقی درمورد موقعیت بدن و اندام‌ها به مغز پیام می‌فرستند تا گربه را از کارهایی که هر قسمت از بدنش انجام می‌دهد آگاه کنند.

افتادن سبیل گربه

  • سبیل‌ها حسگرهای راداری هستند

گربه‌ها به حس بویایی و شنوایی عالی خود معروف هستند، اما بینایی گربه‌ها چندان شگفت‌انگیز نیست. گربه‌ها از فاصله دور بهتر می‌بینند و در تمرکز روی اشیا از نزدیک مشکل دارند. سبیل‌های گربه با ارسال مداوم اطلاعات به مغز به آن‌ها کمک می‌کنند تا چیزهایی را که درست زیر بینی آن‌ها قرار دارد، ببینند. هنگامی که گربه به چیزی در مسیر خود نزدیک می‌شود، جریان‌های هوایی را برمی‌انگیزد که با برخورد به اجسام جامد به عقب بازمی‌گردند. سبیل‌ها ارتعاشات بسیار ضعیف ناشی از این تغییرات در جریان هوا را تشخیص می‌دهند و مانند آشکارسازهای راداری عمل می‌کنند. در طبیعت، سبیل‌ها می‌توانند گربه را از وجود طعمه یا دشمنان احتمالی آگاه کنند. در محیط خانه، سبیل‌ها به گربه‌های خانگی کمک می‌کنند تا کاسه غذا یا اسباب‌بازی گربه را در شب پیدا کنند.

  • سبیل‌ها با احساسات ارتباط برقرار می‌کنند

وقتی گربه در حال استراحت است، سبیل‌ها استراحت می‌کنند. وقتی یک گربه فعال است، سبیل‌ها نیز فعال هستند! یک گربه شاد یا کنجکاو سبیل‌های خود را بالای چشمانش قرار می‌دهد و به او ظاهر زیبا و چشمانی گشاد می‌دهد. اگر یک بچه‌گربه احساس خطر کند، سبیل‌های پوزه‌اش را محکم می‌کشد.

  • سبیل‌ها محافظ هستند

شکستن سبیل گربه، درواقع از دست دادن محافظ اوست. این موهای حساس به لمس کوچک‌ترین ذرات پاسخ می‌دهند. هنگامی که یک ذره ریز گرد و غبار روی سبیل بالای چشم گربه می‌افتد، او پلک می‌زند یا سرش را تکان می‌دهد تا آن را از بین ببرد.

آیا سبیل شکسته به گربه صدمه می‌زند؟

در بیشتر موارد، ممکن است شکستن سبیل گربه به او لطمه بزند. درنهایت سبیل‌ها کهنه می‌شوند و باید از بین بروند تا سبیل‌های جدید در جای خود رشد کنند. این امری کاملاً طبیعی است و نباید مشکلی ایجاد کند. با این حال، گربه‌هایی که ناگهانی شروع به از دست دادن سبیل‌های خود می‌کنند ممکن است یک مشکل اساسی داشته باشند. تیروئید نیز می‌تواند باعث از دست دادن سبیل گربه‌ها شود.

بیشتر بخوانید:  علائم تیروئید گربه | تشخیص و درمان تیروئید کم‌کار و پر‌کار در گربه‌ها

علت شکستن سبیل گربه چیست؟

 اگر به‌طور ناگهانی متوجه شکستن سبیل گربه خود شدید، ممکن است بخواهید برای معاینه گربه دامپزشک مراجعه کنید.

  • گاهی علت ریختن سبیل گربه، به خاطر بیماری زمینه‌ای است.
  • به‌طورکلی، مشکل شکستن سبیل بیشتر در بچه‌گربه‌ها دیده می‌شود که سیستم ایمنی ضعیف‌تری از بزرگ‌سالان دارند.
  • به‌عنوان مثال، کرم حلقوی می‌تواند باعث از بین رفتن بیش‌ازحد سبیل شود و بیشتر در گربه‌سانان جوان شایع است.
  • برخی از عفونت‌های پوستی نیز می‌توانند باعث از بین رفتن خز و سبیل در گربه شوند.
  • خارش، یکی دیگر از عوامل شکستن سبیل در گربه است. گربه‌ها، در حین خاراندن ممکن است به پوست، مو و سبیل‌های خود آسیب بزنند.

ریختن سبیل گربه

علائم شکست سبیل گربه چیست؟

هنگامی که گربه‌ها، سبیل‌های خود را از دست می‌دهند، ممکن است مشکلاتی را تجربه کنند. شایع‌ترین علائم شکستن سبیل گربه عبارت است از:

  • گیجشدن

گربه‌ها از سبیل‌های خود استفاده می‌کنند تا میزان فاصله را به‌خوبی تشخیص دهند و تغییرات را در هوا و محیط خود احساس کنند. سبیل گربه نقشی اساسی در توانایی گربه برای گرفتن طعمه دارد؛ زیرا سبیل‌ها به سیستم عضلانی و عصبی متصل هستند. آن‌ها بسیار حساس و دقیق بوده و به مغز گربه پیام می‌فرستند.

  • استرس

تعداد زیادی از چیزها می‌توانند سبب اضطراب گربه شوند، البته اغلب دشوار است که علت این استرس را تشخیص داد. شکستن سبیل در گربه‌ها می‌تواند یکی از دلایل باشد. نه لزوماً اینکه یک سبیل شکسته است، بلکه بیشتر از آن اینکه چگونه و چرا شکسته شده است.

  • پنجهزدن در صورت

اگر گربه شما به‌طور مداوم به‌صورت خود پنجه می‌زند یا به نظر می‌رسد در حال آراستگی بیش‌ازحد است، باید آسیب‌دیدگی را در جایی که به پنجه می‌زند بررسی کرد.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع موگیر و پرزگیر گربه
به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

آیا سبیل‌های شکسته گربه دوباره رشد می‌کنند؟

حتماً این سؤال برایتان پیش آمده که درصورت افتادن سبیل گربه، امکان رشد دوباره آن وجود دارد؟. جواب این است که رشد سبیل‌های ریخته ممکن است کمی طول بکشد. اگر یک سبیل تنها کمی شکسته شود، ممکن است همچنان کاربردی باشد. سبیل‌های کاربردی هنوز هم باید نیازهای گربه شما را فراهم کنند، حتی اگر طول آن‌ها کامل نباشد؛ با این حال، اگر سبیل تا آخر شکست، احتمالاً حداقل برای چند هفته با یک گربه گیج مواجه خواهید شد. ممکن است تا 3 ماه طول بکشد تا یک سبیل دوباره رشد کند.

شکستن سبیل در گربه‌ها

سخن پایانی

با درک عملکرد اصلی سبیل‌های گربه، تعجب‌آور نیست که اگر گربه سبیل‌های خود را از دست بدهد یا آسیب ببیند، با مشکل مواجه شود. تحقیقات نشان داده است گربه‌های بدون سبیل در تخمین اندازه دهانه‌ها مشکل دارند و به‌راحتی گیر می‌کنند. همچنین با توجه به اینکه سبیل‌ها برای تعادل گربه اهمیت دارند، با شکستن سبیل راه‌رفتن مستقیم و دویدن مشکل است. خوشبختانه، مانند سایر انواع مو، سبیل‌ها درنهایت تا زمانی که خود فولیکول رشد نمی‌کند، دوباره رشد می‌کنند.

برای نگهداری از پتت نیاز به مشاوره رایگان داری؟

فرم زیر رو پر کن تا باهات تماس بگیریم

"*" فیلدهای الزامی را نشان می دهد

اشکان اسدپور
اشکان اسدپور

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *