دسته ها

همه چیز درباره اضطراب گربه‌ها | آیا گربه‌ها دچار استرس می‌شوند؟

اضطراب گربه
به این مقاله امتیاز دهید
0/5

استرس در موجودات زنده، ذاتا با سیستم ایمنی مرتبط است. حیوانات به‌خصوص گربه‌ها، موجوداتی معمولی هستند. به این ترتیب، هرگونه تغییراتی در محیط، می‌تواند باعث اضطراب، ترس یا ناامیدی آنان شود و به افزایش اضطراب‌شان کمک کند. اضطراب گربه‌ها خوشبختانه قابل درمان است و شما با شناخت علت آن می‌توانید راهکارهای مناسبی برای آن پیدا کنید. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا با دلایل اضطراب و استرس در گربه‌ها و روش‌های مقابله با آن آشنا شوید.

دلایل اضطراب و استرس در گربه‌ها

  • افزایش تعداد اعضای خانواده

معرفی یک عضو جدید، چه انسان یا حیوان خانگی دیگر، ممکن است با افزایش اضطراب گربه و یا ترس در گربه‌ها و در نتیجه بالارفتن سطح استرس همراه باشد.

  • ازدست‌دادن یکی از اعضای خانواده

رفتن یکی از اعضای خانواده نه تنها برای ما انسان‌ها سخت است، بلکه گربه‌ها نیز به‌خاطر ازدست‌دادن فردی در زندگی خود رنج می‌برند.

  • مهمانی

تغییر محیط خانواده با حضور افراد زیاد، مانند جشن تولد، یکی دیگر از دلایلی است که می‌تواند بر سطح اضطراب گربه شما تاثیر بگذارد.

  • عدم تعامل با انسان یا تعامل نادرست

تعامل اندک با حیوان خانگی شما، یعنی توجه کم، یکی دیگر از شاخص‌های مرتبط با اضطراب گربه‌‌هاست. البته، تعامل نامناسب مانند سرزنش مداوم گربه، برای کسی نیز سودی نخواهد داشت.

استرس در گربه‌ها

  • درگیری با یک حیوان دیگر در خانه

تصور کنید با کسی زندگی می‌کنید که با او ارتباط خوبی ندارید. مطمئنا خوشحال نخواهید شد و ازطرفی اضطراب بالایی خواهید داشت. در مورد حیوانات هم این مورد صدق می‌کند. زندگی با موجود دیگری که دائما با آن‌ها درگیری دارند، می‌تواند یکی از دلایل اضطراب گربه باشد.

علائم اضطراب در گربه‌ها

اضطراب اغلب با سایر بیماری‌های روانی مانند استرس و افسردگی گربه همراه است. بااین‌حال، علیرغم شباهت‌ها، دامپزشکان توضیح می‌دهند که اضطراب در گربه‌ها به دلیل داشتن علائم فیزیکی نیز برجسته است. بنابراین، نشانه‌ها را می‌توان به دو نوع تقسیم کرد:

علائم فیزیکی:

این تغییرات در ارگانیسم گربه نشان می‌دهد چیزی اشتباه است. از عمده‌ترین آن‌ها می‌توان به خس‌خس سینه، ضربان قلب سریع، مشکلات روده‌‎ای و گشادشدن مردمک چشم اشاره کرد.

پیامدهای اضطراب در گربه‌ها

علائم ذهنی:

این علائم بیشتر با رفتار گربه مرتبط است. ما باید رفتار یک گربه آشفته، میوکردن مداوم، ادرارکردن خارج از جعبه، علاوه‌بر بی‌تفاوتی یا بیش‌فعالی را در نظر بگیریم. علائم فوق، مشخصه یک اختلال اضطرابی در حیوانات است. علاوه‌براین، دامپزشکان یکی دیگر از شاخص‌های بسیار مهم برای سلامت گربه را برجسته می‌کنند و آن نظافت شخصی است.

بچه‌گربه‌ها به بهداشت خود معروف هستند و وقتی ظاهر خود را نادیده می‌گیرند، به این دلیل است که دچار اضطراب شده‌اند. بااین‌حال، باید به یاد داشته باشید که فقط یک متخصص می‌تواند تشخیص دقیق را انجام دهد. اگر متوجه رفتار متفاوتی در گربه خود شدید، از متخصص کمک بگیرید.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع توالت و خاک دستشویی گربه به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

علائم و نشانه‌های استرس در گربه‌ها چیست؟

  1. ترس هنگام استفاده از جعبه شن و ماسه

اگر گربه شما شروع به ترسیدن و ممانعت از رفتن به جعبه شن و ماسه کرد، مراقب باشید. ممکن است این مشکل ناشی از اضطراب گربه باشد.

  1. ادرار یا مدفوع‌کردن خارج از جعبه شنی

آیا بچه گربه شما در جایی غیر از توالت خود ادرار یا مدفوع کرده است؟ این کار می‎‌‌تواند نشانه اضطراب او باشد.

  1. کاهش اشتها

به اشتهای گربه خود توجه کنید. آیا غذاخوردن را متوقف کرده یا به میزان قابل‌توجهی کمتر غذا می‌خورد؟ این مورد، احتمال درد که نشانه‌ای از اضطراب گربه باشد.

بیشتر بخوانید:  12 علت غذا نخوردن گربه و راه حل آن
  1. انزوا

آیا گربه شما بیش‌ازحد معمول شروع به منزوی‌شدن کرده است و نسبت به همه‌چیز بی‌علاقگی و یا بی‌تفاوتی نشان می‌دهد؟ این یک علامت رایج است که گربه شما درد دارد و یا تحت استرس است.

  1. پرخاشگری

آیا گربه شما شروع به نشان دادن علائم پرخاشگری هم به حیوانات دیگر و هم به انسان‌های خانه کرده است؟ این مورد هم می‌تواند نشانه اضطراب و استرس در او باشد.

پرخاشگری در گربه‌ها

  1. نظافت بیش‌ازحد

گربه‌ها به‌طور طبیعی موجوداتی بسیار بهداشتی هستند و مرتبا خود را می‌شویند. بااین‌حال، توجه کنید اگر گربه شما شروع به شست‌وشوی بیشتر از حد معمول می‌کند، می‌تواند به این معنی باشد که استرس دارد.

  1. خارش بیش‌ازحد

مشابه نظافت، اگر متوجه شدید که گربه شما مرتبا شروع به خاراندن خود می‌کند، ممکن است انگل داشته یا تحت استرس باشد.

  1. آلرژی و بیماری‌های پوستی

آلرژی و بیماری‌های پوستی نیز می‌توانند با اضطراب بچه‌گربه مرتبط باشند.

  1. مشکلات مربوط به دستگاه گوارش و ادراری

استفراغ، اسهال و یبوست، نشانه‌های دیگری هستند که ممکن است با اضطراب در گربه‌ها مرتبط باشند.

  1. صداهای بلند و برجسته

ترس از صداهایی که گربه‌ها به آن عادت ندارند، مانند طوفان رعدوبرق یا آتش‌بازی با افزایش استرس همراه است.

  1. بازدید از دامپزشک

مراجعه به پزشک می‌تواند باعث ناراحتی بسیاری از ما شود. در مورد گربه‌های ما هم همین‌طور است. به‌خصوص که خارج از محیط آشنا و در فضایی ناآشنا هستند.

  1. منابع محدود آب، غذا و جعبه شن و ماسه

فرض بر این است که نداشتن آب یا غذای کافی و همچنین جعبه‌های شن تمیز و کافی یکی دیگر از شایع‌ترین علل اضطراب و استرس در گربه‌هاست.

چطور می‌توانیم به درمان استرس و اضطراب گربه کمک کنیم؟

اگر گربه شما از استرس رنج می‌برد، به این نکات توجه کنید:

از چندین اسباب بازی در اطراف خانه استفاده کرده تا او را تحریک کنید. همیشه از آب نامحدود و یک جعبه بیشتر از تعداد گربه‌هایی که دارید، استفاده کنید (مثلا اگر 2 گربه دارید، 3 جعبه شن بگذارید و مرتبا آن‌ها را تمیز کنید). اگر بیش از یک گربه دارید، مطمئن شوید که چندین کاسه آب و غذا در اطراف خانه دارید. به اشتراک گذاشتن کاسه‌های مشابه می‌تواند اضطراب گربه را افزایش دهد.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع ظرف آب و غذای گربه به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

به گربه خود توجه کنید و با آن بازی کرده و به او محبت کنید

مطمئن شوید که گربه شما یک فضای استراحت یا پناهگاهی دارد که در آن، احساس امنیت و راحتی کند. اگر بیش از یک گربه دارید، مطمئن شوید که هر یک مکان جداگانه‌ای دارند و در صورت درگیری، ترجیحا جدا از هم باشند.

آیا گربه‌ها دچار استرس می‌شوند؟

اضطراب یک مشکل جدی است که هر روز بیشتر مورد بحث قرار می‌گیرد. چیزی که بسیاری از مردم نمی‌دانند این است که حتی حیوانات خانگی نیز ممکن است از این مشکل رنج ببرند. یک گربه مضطرب ممکن است نادر به نظر برسد. از این گذشته، آن‌ها به‌خاطر رفتار آرام خود شناخته می‌شوند.

به‌علاوه با انباشته‌شدن کارها و مسئولیت‌ها، اضطراب کانون توجه پزشکی را به خود اختصاص داد. بااین‌حال، در دنیای حیوانات خانگی، این احساس بیشتر با سگ‌ها مرتبط است. امکان پیداکردن یک گربه مضطرب وجود دارد اما به میزان کمتری نسبت به سگ‌ها هستند. به این دلیل که گربه‌ها درک متفاوتی از جهان دارند و عواملی که باعث ایجاد اضطراب در آن‌ها می‌شوند، متفاوت است.

مرحله اول: علائم اضطراب گربه را شناسایی کنید

علائم فیزیولوژیکی اضطراب در گربه شامل افزایش ضربان قلب و تنفس، لرزش، مشکلات گوارشی و عفونت‌های مجاری ادراری است. بااین‌حال، طبیعی است که برای صاحبان، این علائم ممکن است مورد توجه قرار نگیرد.

علائم اضطراب گربه‌ها

مردمک‌های گشادشده، خیره‌شدن، لیسیدن و یخ‌زدن ناگهانی و سریع همه نشانه‌هایی از زبان بدن هستند که با اضطراب گربه مرتبط هستند. اما استراتژی‌های رفتاری که گربه برای مقابله با اضطراب ایجاد می‌کند، می‌تواند شدیدتر باشد:

  • ادرارکردن در مکان‌های نامناسب
  • لیسیدن بیش‌ازحد یا کاهش بهداشت روزانه
  • صداهای بیش‌ازحد
  • تغییر در الگوهای خواب و خوردن
  • خاراندن
  • پرخاشگری و تغییر شخصیت
  • پنهان‌شدن
  • کاهش تعامل اجتماعی (بازی کمتر)
بیشتر بخوانید:  آموزش و شناخت زبان بدن گربه‌ها | معنی حرکات گربه‌ها چیست؟

گام دوم: علل اضطراب گربه را شناسایی کنید

اکنون که علائم اضطراب را در گربه خود می‌دانید، رفتار گربه ممکن است برای شما منطقی‌تر باشد. اگر فکر می‌کنید گربه شما مضطرب است، مهم است که سعی کنید بفهمید چرا و چه چیزی باعث استرس و اضطراب او می‌شود.

بیماری و درد

اگر متوجه شدید که گربه شما مضطرب است، اولین کاری که باید انجام دهید این است که او را نزد دامپزشک ببرید. بیماری و درد باعث ایجاد اضطراب در گربه می‌شود. برای مثال، گربه‌ای که از آرتریت رنج می‌برد، ممکن است پیش‌بینی کند که هنگام استفاده از جعبه درد داشته باشد. بنابراین لازم است قبل از بررسی سایر دلایل احتمالی تغییر رفتار گربه، مطمئن شوید که همه چیز با سلامتی او مناسب است. مراجعه به دامپزشک به شما اطمینان می‌دهد و به شما کمک می‌کند تا دلایل دیگر استرس را در نظر بگیرید.

تغییرات در روال و قلمرو

گربه‌ها دوست دارند قلمروی خود را تحت کنترل داشته باشند و کارهای روزمره خود را انجام دهند. به همین دلیل، هر تغییری در برنامه روزانه یا منطقه آن‌ها، می‌تواند باعث ایجاد اضطراب گربه شود. یک تغییر ساده مکان مبلمان در خانه می‌تواند برای بی‌ثبات کردن گربه شما کافی باشد. موقعیت‌های واضح‌تر مانند رفتن به دامپزشک، مسافرت، افراد یا حیوانات جدید در خانه، خانه تکانی یا حتی تغییر ناگهانی رژیم غذایی می‌تواند باعث اضطراب او شود.

تعاملات اجتماعی کم

وجود گربه‌های دیگر، حیوانات یا انسان‌هایی که باعث می‌شود گربه احساس ناراحتی کند یا از کنترل قلمروی خود خارج شود، می‌تواند منجر به پیش‌بینی تعاملات منفی و ایجاد اضطراب گربه شود. نحوه تعامل ما انسان‌ها با گربه نیز می‌تواند عامل اصلی اضطراب او باشد. فریادزدن و تنبیه‌های دیگر که برای جلوگیری از رفتار ناخواسته استفاده شده، باعث می‌شود گربه تعاملات منفی را پیش‌بینی کند.

اجتماعی‌شدن نادرست

بین 2 تا 7 هفتگی زمان مناسبی است تا گربه خود را با همه چیزهایی که در طول زندگی با آن‌ها روبه‌رو می‌شود، مواجه کنید. در این دوره، گربه‌ها یاد می‌گیرند که چه چیزهایی در زندگی روزمره آن‌ها عادی است و نباید از آن‌ها بترسند. اگر گربه در این دوره، تجربیات منفی داشته باشد یا در معرض موقعیت‌ها و اشیاء خاصی قرار نگیرد، می‌تواند منبع ترس و اضطراب بعدی در زندگی او باشد.

مرحله سوم: جلوگیری از اضطراب گربه و کمک به گربه‌های مضطرب

وقتی می‌خواهیم از اضطراب گربه جلوگیری کنیم یا به گربه‌هایی که از قبل مضطرب هستند کمک کنیم، چندین نکته وجود دارد که باید در نظر بگیریم. شما باید به‌عنوان یک گونه به نیازهای آن‌ها فکر و تا حد امکان سعی کنید هر آنچه را که نیاز دارند، فراهم کنید تا بتوانند رفتار طبیعی خود را تمرین کنند.

مخفیگاه‌ها و نقاط دیده‌بانی

درحالی‌که پنهان‌شدن بیش‌ازحد می‌تواند نشانه‌ای از اضطراب گربه شما باشد، پنهان‌شدن به خودی خود یک رفتار طبیعی است. به همین دلیل مهم است که گربه شما جایی داشته باشد. پس مطمئن شوید که مکان‌های مخفی راحت و مکان‌های مرتفعی وجود دارد که گربه می‌تواند در سرتاسر خانه به آن‌ها برسد. گربه‌ها دوست دارند در مکان‌های مرتفع باشند تا بتوانند قلمروی خود را مشاهده کنند و کنترل داشته باشند. احساس کنترل و یک گزینه برای فرار می‌تواند سطح اضطراب گربه شما را کاهش دهد.

روال قابل پیش‌بینی

یک محیط نسبتا ثابت که در آن گربه احساس می‌کند کنترل دارد، احتمال اضطراب گربه را کاهش می‌دهد. اگر مجبور به ایجاد تغییرات در خانه هستید، آن‌ها را به تدریج ایجاد کنید تا گربه فرصت داشته باشد تا به تغییرات جدید عادت کند. چیزهایی به سادگی تغییر در غذا یا در جعبه شن می‌تواند برای ایجاد اضطراب گربه کافی باشد. فراموش نکنید که قسمت‌های جداگانه‌ای برای جعبه و آب و غذای گربه داشته باشید.

اضطراب جدایی در گربه‌ها

تعامل با انسان و سایر حیوانات

گربه‌ها دوست دارند کسانی باشند که تعاملات را آغاز می‌کنند و پایان می‌دهند. آن‌ها دوست دارند احساس کنند که کنترل اوضاع را در دست دارند. بنابراین، باید به آن‌ها این فرصت را بدهیم که زمان نزدیک‌شدن و مدت‌زمان تعامل‌شان را کنترل کنند. تلاش برای دوستی با گربه یا دست‌زدن به آن بدون رضایتش می‌تواند باعث اضطراب شود. اجتناب از هرگونه تنبیه برای کاهش رفتار ناخواسته بسیار مهم است، زیرا این کار تنها باعث افزایش اضطراب گربه می‌شود.

کمک اضطراب جدایی در گربه‌ها

اولین چیزی که برای کمک به گربه مضطرب خود باید بدانید این است که هرگز او را به خاطر رفتار مضطربش تنبیه یا سرزنش نکنید. این فقط ترس او را افزایش می‌دهد و به جای بهترشدن، اوضاع را بدتر می‌کند. هدف باید کمک به آن‌ها باشد که اطراف شما احساس امنیت و آرامش کنند. هنگامی که رفتارهای مضطرب گربه خود را شناسایی کردید، اولین گام این است که با دامپزشک خود قرار ملاقات بگذارید تا مشکلات بهداشتی یا سمومی که ممکن است باعث بیماری گربه شما شود را تشخیص داده یا رد کند.

از آن‌جایی که گربه‌ها تمایل دارند درد خود را پنهان کنند، این امر واضح نیست و ممکن است به یک سری کامل آزمایش خون‌های دیگر نیاز داشته باشد. اگر متوجه شدید که گربه شما از درد یا یک مشکل پزشکی رنج می‌برد، درمان این مشکل ممکن است تنها چیزی باشد که برای ازبین‌بردن رفتار اضطراب‌آور و کمک به او برای بازگشت به حالت عادی نیاز دارید.

اضطراب بچه‌گربه

از سوی دیگر، اگر دامپزشک شما مشکل فیزیکی را به‌عنوان علت رد کند، می‌تواند به این معنی باشد که مشکل روانی است. در این صورت، دامپزشک می‌تواند به شما در مورد یک برنامه درمانی راهنمایی کند.

در صورت عدم درمان اضطراب گربه

اضطراب درمان نشده به خودی خود بهبود نمی‌یابد و احتمالا با گذشت زمان، بدتر می‌شود و رفتارهای نامطلوب آشکارتر می‌شود. مانند انسان، استرس مزمن می‌تواند تأثیر فیزیولوژیکی بر سلامت بچه‌گربه شما داشته باشد. اگر ادامه پیدا کند، سیستم ایمنی بدن آن‌ها را به خطر می‌اندازد و آن‌ها را در برابر بیماری آسیب‌پذیرتر می‌کند که به نوبه خود، استرس آن‌ها را نیز افزایش می‌دهد. گربه‌ها همچنین می‌توانند علاوه‌بر اضطراب به افسردگی شدید نیز مبتلا شوند که می‌تواند منجر به مشکلات رفتاری زیادی شود. این فقط به نفع گربه شما نیست، بلکه به نفع داشتن یک خانه آرام است که در اسرع وقت با اضطراب او مقابله کنید.

بیشتر بخوانید:  انواع تیپ شخصیتی گربه‌ها و نوع رفتار آن‌ها

اضطراب جدایی در گربه‌ها

گربه‌ها برای حفظ سلامت و تندرستی خود نیاز به توجه و فعالیت بدنی دارند. بنابراین وقتی در خانه هستید، لحظاتی را برای بازی و محبت به بچه‌گربه خود بگذارید. علاوه‌براین، مهم است که از حضور طولانی مدت خارج از منزل خودداری کنید. آماده‌سازی خانه نیز برای حیوان خانگی شما بسیار مهم است. گربه‌ها چندین رفتار غریزی دارند و خانه باید عناصر لازم برای رشد مهار‌ت‌ها و آرامش آن‌ها را داشته باشد. مطمئن شوید که گربه شما مکان‎هایی برای بالارفتن و استراحت در ارتفاع دارد.

هم‌چنین، می‌توانید برای جلوگیری از اضطراب جدایی، تمریناتی انجام دهید. مانند:

  • برای چند دقیقه خود را در اتاقی متفاوت جدا کنید. حیوان باید بفهمد که نمی‌تواند همیشه در اطراف شما باشد.
  • در طول روز، گاهی‌اوقات آن را نادیده بگیرید. به بچه‌گربه خود نگاه نکنید، صحبت و لمس نکنید.
  • هنگام خروج از خانه یا ورود، از خداحافظی یا جشن‌گرفتن برای بچه‌گربه خودداری کنید. صبر کنید تا آرام شود تا او را نوازش کنید.
  • اضطراب جدایی یک اختلال رایج در حیوانات است، اما نشان می‌دهد که حیوان در پریشانی است. بنابراین به دنبال یک متخصص رفتار حیوانات یا یک دامپزشک باشید.

نکات پایانی

گربه‌ها مستقل هستند و اغلب به‌عنوان همراهان خانگی انتخاب می‌شوند. گربه‌ها نیز از نبود مربی رنج می‌برند و می‌توانند به اختلالات مرتبط با تنهایی مانند اضطراب جدایی مبتلا شوند. گربه‌هایی که از اضطراب جدایی رنج می‌برند، شروع به انجام رفتارهای اجباری یا مخرب می‌کنند. از جمله متداول‌ترین آن‌ها می‌توان به توقف غذاخوردن، ادرارکردن در خارج از جعبه شن و خراشیدن اثاثیه و اشیاء داخل خانه اشاره کرد.

در مورد گربه‌ها، اضطراب جدایی توسط محیط تشدید می‌شود. بنابراین، غنی‌سازی محیطی برای داشتن سلامت و تندرستی بچه‌گربه شما ضروری است. همچنین، اگرچه برخی علائم اضطراب گربه‌ها بی‌ضرر به نظر می‌رسند، اما می‌توانند سلامت حیوان خانگی شما را بیشتر به خطر بیندازند، مانند آسیب‌رساندن به خود.

برای نگهداری از پتت نیاز به مشاوره رایگان داری؟

فرم زیر رو پر کن تا باهات تماس بگیریم

"*" فیلدهای الزامی را نشان می دهد

پشتیبانی دیجی‌پت
پشتیبانی دیجی‌پت

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *