دسته ها

علت بوی بد مدفوع گربه | مدفوع گربه سالم چه بویی دارد؟

بوی بد مدفوع گربه
به این مقاله امتیاز دهید
0/5

علت دقیق بوی بد مدفوع گربه می‌تواند بسیار متفاوت باشد. اگر بوی مدفوع گربه شما هم خیلی بد است حتماً باید دام‌پزشک به این مشکل رسیدگی کند. گاهی اوقات خیلی زود متوجه می‌شوید بوی بد مدفوع از چیزی است که این حیوانات خورده‌اند، گاهی اوقات هم علت می‌تواند موضوع جدی‌تری باشد. اگر بوی بد مدفوع گربه شما تداوم داشت باید آن را جدی بگیرید.

البته به‌طور طبیعی مدفوع بوی نامطبوعی دارد. اما گاهی اوقات می‌تواند بوی بد شدیدی داشته و به‌قدری شدید باشد که نگران سلامتی دوست پشمالوی خود باشید. مواردی مانند شرایط پزشکی خطرناک، باکتری‌های موجود در روده بزرگ برای سلامت گربه‌ها و غذای مصرفی تنها برخی از دلایلی هستند که مدفوع گربه شما بوی بدی می‌دهد. علاوه‌بر این گاز اضافی و اسهال گربه نیز سبب بدبوشدن آن می‌شود. در ادامه مطلب به بررسی بیشتر بوی بد مدفوع در گربه‌ها و علل و درمان آن می‌پردازیم.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع غذای گربه
به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

مدفوع گربه سالم چه بویی دارد؟

مسلماً مدفوع گربه سالم نیز بوی بدی می‌دهد اما وقتی بوی بد آن بسیار قوی یا گندیده است و به‌طور غیرعادی بوی شدیدی دارد باید به فکر چاره باشید. بوی بد مدفوع گربه می‌تواند نشان‌دهنده عفونت باکتریایی، بیماری کبدی یا مشکلات جدی‌تری باشد یا این که به رژیم غذایی گربه شما بستگی دارد. اگر متوجه شدید بوی مدفوع حیوان خانگی خود به‌طور ناگهانی تغییر می‌کند مراقب وضعیت سلامت گربه خود مانند کاهش اشتها و غذا نخوردن سگ، اسهال یا بی‌حالی سگ باشید و درصورت تداوم آن با دام‌پزشک خود مشورت کنید. هر رنگی به غیر از رنگ قهوه‌ای مدفوع می‌تواند نشان‌دهنده یک مشکل سلامتی باشد.

بیشتر بخوانید:  آشنایی با نحوه تهیه غذای خانگی گربه و بچه گربه

علت بوی بد مدفوع گربه

بیماری‌های ناشی از انگل می‌تواند سبب بدبوشدن مدفوع گربه شما شود. دستگاه گوارش، بیماری‌های عفونی، التهاب و سرطان گربه اغلب به ناهنجاری مدفوع بچه گربه بالغ نسبت داده می‌شود. دام‌پزشک می‌تواند به بررسی علت واقعی و درمان بوی بد مدفوع بچه گربه بپردازد.

علت بوی بد مدفوع گربه

گربه‌ها آب را دوست ندارند اما به‌طورکلی حیوانات تمیزی هستند. آن‌ها دوست دارند بوی خوبی داشته باشند و حتی اگر به‌ندرت حمام شوند معمولاً تمیز هستند. بنابراین باید گفت بوی بد مدفوع ربطی به نظافت گربه ندارد. در اینجا چند دلیل وجود دارد که مدفوع گربه شما بوی بد می‌دهد.

  • رژیم غذایی: درست مانند انسان گربه‌ها نیز به برخی غذاها یا چیزهای خاصی که در غذاهای خاص وجود دارد حساس هستند. برای مثال بچه گربه شما ممکن است به غلات یا غذاهایی با میزان ویتامین بالا حساس باشد. تغییر رژیم غذایی می‌تواند به شما کمک کند غذاهای خاصی را که سبب مشکلات گوارشی گربه شما می‌شوند تعیین کنید. برای خلاص‌شدن از این مشکلات، مکمل‌های ویتامین را قطع کنید یا رژیم غذایی بدون غلات بدهید.
  • باکتریها: می‌دانید که گربه‌ها به‌طور طبیعی گوشت‌خوار هستند. آن‌ها حیوانات کوچک دیگر را برای خوردن به‌عنوان غذا شکار می‌کنند. انگیزه طبیعی آن‌ها برای طعمه می‌تواند به خوردن غذاهای نامطلوب یا سالم منجر شود. اگر گربه شما زمان زیادی را خارج از منزل سپری کند این امر ممکن است بیشتر اتفاق بیفتد. آن‌ها می‌توانند گوشت آلوده به سالمونلا یا باکتری بخورند که سبب ناراحتی گوارشی، التهاب یا بوی بد ناگهانی مدفوع و همچنین اسهال گربه می‌شود.
  • داروها و تغییرات هورمونی: برخی از داروهای مسکن و داروهایی که روی هورمون‌ها تأثیر دارند می‌توانند تعادل شیمیایی طبیعی گربه شما را تغییر دهند. بسته به مدت‌زمانی که تغییرات شیمیایی رخ داده است گربه شما می‌تواند ناگهان مدفوع بدبو را دفع کند.
  • اختلالات گوارشی: اختلالات گوارشی و مشکلات مربوط به آن می‌توانند مانند انسان‌ها در دستگاه گوارش گربه شما مشکل ایجاد کنند. در نتیجه بوهای تند قوی معمولاً بسیار بد خواهد بود. اغلب مشکلات مربوط به دستگاه گوارش معمولاً به‌دلیل هضم و جذب ضعیف نشاسته و چربی است.

عفونت غدد مقعدی

  • عفونت غدد مقعدی: همه پستانداران از جمله گربه‌ها غدد مقعدی دارند و اغلب از طریق مجاری غدد تخلیه می‌شوند. با این حال گاهی اوقات این غدد مسدود می‌شوند و نیاز به تخلیه دستی دارند. اگر غدد عفونی شوند گربه شما می‌تواند ترشحاتی خارج کند که بوی بدی می‌دهد که در محل مدفوع باقی می‌ماند.
  • غذاهای غنی از پروتئین: گربه‌ها به‌طور طبیعی گوشت‌خوار هستند. این بدان معناست که غذای آن‌ها اغلب غنی از پروتئین است. به‌ویژه پروتئین‌های حیوانی که خارج از منزل تهیه می‌کنند. درنتیجه محتوای پروتئین بالا در رژیم غذایی گربه شما سبب دفع مدفوع با بوی بد می‌شود. اگرچه شما نمی‌توانید کار زیادی درباره بوی مدفوع گربه خود انجام دهید، تغییر در رژیم غذایی می‌تواند معجزه کند.
  • انگلها: یک عفونت انگلی می‌تواند معده گربه شما را ناراحت کند و سبب اسهال جدی و مدفوعی شود که بوی بدی می‌دهد و باید به دام‌پزشک مراجعه کنید. کوکسیدین و تریکوموناس برخی از انگل‌هایی هستند که اغلب سبب ایجاد مشکلات جدی در حیوانات، از جمله گربه‌هایی شود که بوی بد دارندو با این حال آنتی‌بیوتیک‌ها و سایر مداخلات دام‌پزشکی می‌توانند شرایطی را که انگل‌ها در گربه شما ایجاد می‌کنند درمان کنند.

درمان بوی بد مدفوع گربه

کاری که باید انجام دهید این است که موضوع را با دام‌پزشک در میان بگذارید. او باید چند آزمایش سریع انجام دهد و گربه شما را معاینه کند تا مطمئن شود انگل یا سایر بیماری‌هایی که خود را در آزمایش خون نشان می‌دهند ندارد. بیماری التهابی روده یک مشکل رایج در گربه‌هاست و برای درمان آن نیاز به جراحی است. بنابراین در بیشتر مواقع ابتدا دام‌پزشک درمان را توصیه می‌کند.

همان‌طور که در بالا اشاره کردیم درست مانند انسان رژیم غذایی نامناسب می‌تواند به ناراحتی معده گربه شما منجر شود. درصورت امکان باید غذای مرطوب گربه با کیفیت بالا را انتخاب کنید. غذاهای مرطوب گربه رطوبت بیشتری را فراهم می‌کنند که می‌تواند حرکات روده را برای گربه شما آسان‌تر کند. به این معنا که قابل هضم‌تر است. اغلب اوقات چیزی که سبب ایجاد بوی بد در محل مدفوع می‌شود، باکتری‌هایی هستند که برای هضم قسمت‌هایی از غذا کار می‌کنند اما گربه شما قادر به هضم آن‌ها نیست.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع کنسرو و سوپ گربه
به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

اضطراب و استرس گربه‌ها

گربه‌ها اگر افسرده یا مضطرب باشند ممکن است از مشکلات شکم و مدفوع رنج ببرند که این امر شاید به دلایل مختلف برای هر گربه‌ای اتفاق بیفتد. برای مثال اضطراب جدایی، تغییر در روال، یک نوزاد یا حیوان خانگی جدید در خانه، یا نداشتن تعامل کافی می‌توانند دلایلی برای یک بچه گربه عمیقاً غمگین یا تحت استرس باشند. در برخی موارد گربه‌ها تنها به زمان نیاز دارند تا خود را با شرایط جدید وفق دهند. اگر فکر می‌کنید تنهایی یا کسالت پشت این تغییرات رفتاری است می‌توانید به تنهایی با توجه بیشتر به گربه‌تان به این موضوع رسیدگی کنید.

بیشتر بخوانید:  همه چیز درباره اضطراب گربه‌ها | آیا گربه‌ها دچار استرس می‌شوند؟

چطور از بوی بد مدفوع گربه جلوگیری کنیم؟

هیچ‌کس بوی مدفوع گربه را دوست ندارد. زمانی که تحمل بوی بد از سوی گربه‌ها سخت می‌شود دلیل آن می‌تواند عفونت، یک بیماری التهابی، دستگاه گوارش و سرطان باشد، به همین دلیل درمان همه بیماری‌های زمینه‌ای ضروری است. در دیجی پت راهکارهایی برای جلوگیری از بوی بد مدفوع گربه بیان شده است.

درمان بوی بد مدفوع گربه

1.   جعبه مدفوع را ضدعفونی کنید و آن را تمیز نگه دارید. مدفوع را روزانه از جعبه خاک گربه‌ها جمع‌آوری کنید. حتی می‌توانید یک برنامه زمانی برای آن ایجاد کنید. برای از بین بردن بوی بد، میکروب‌ها و سایر اشکال باکتری، روی کف جعبه خاک جوش‌شیرین بپاشید. بستر گربه‌ها را تا حد امکان تغییر دهید تا تازه و تمیز بماند. حداقل دو بار در ماه، از بالا به پایین، به‌خصوص برای جعبه‌های زباله پلاستیکی جعبه زباله را تمیز کنید. آن‌ها به‌راحتی باکتری را در خود جای داده و بوی بدی تولید می‌کنند. بسیاری از صاحبان گربه بستر مخصوصی را نیز در نظر گرفته‌اند که بسته به سلامت گربه شما تغییر رنگ می‌دهد. گربه خود را مرتب کنید تا هر گونه بوی بد روی بدنش پاک شود. او را با شامپو گربه بشویید و موهایش را شانه کنید تا موهای شل‌شده از بین بروند.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع شامپو سگ
به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

2.   خانه خود را جاروبرقی بکشید. پارچه‌ها، فرش‌ها، مبل‌ها و صندلی‌های خود را تا جایی که ممکن است از جمله سایر مناطقی که گربه‌تان به آن‌ها رفت و آمد می‌کند جاروبرقی بکشید. این کار به از بین بردن شوره و موهای شل از بدن گربه شما کمک می‌کند و سبب می‌شود بوی تازه داشته باشد. از فیلترهای کوره، تصفیه‌کننده هوا، پتو و تخت برای گربه‌ها استفاده کنید تا بوی بد مدفوع گربه را از خانه خود دور نگه دارید.

سخن پایانی

مدفوع گربه بوی گل رز نمی‌دهد (بعضی از بوها طبیعی است) اما نباید سبب شود بینی خود را بگیرید و از اتاق فرار کنید. اگر جعبه مدفوع گربه شما خانه را بدبو کرده است باید با دام‌پزشک خود تماس بگیرید. همچنین اگر دوست پشمالوی شما بیش از 24 تا 48 ساعت اسهال داشته یا ظرف 48 ساعت مدفوع نداشته باشد حتماً با مراجعه به دام‌پزشک به درمان بپردازید. علاوه‌بر ناهنجاری‌های مدفوع به‌دنبال علائم دیگر بیماری نیز باشید. همراه با مدفوع غیرطبیعی اگر گربه شما بی‌حال به نظر می‌رسد یا غذا نمی‌خورد در اسرع وقت با دام‌پزشک مشورت کنید.

برای نگهداری از پتت نیاز به مشاوره رایگان داری؟

فرم زیر رو پر کن تا باهات تماس بگیریم

"*" فیلدهای الزامی را نشان می دهد

پشتیبانی دیجی‌پت
پشتیبانی دیجی‌پت

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *