دسته ها

عوامل موثر در میزان خواب سگ چیست؟

میزان خواب سگ
به این مقاله امتیاز دهید
0/5

میزان خواب سگ یکی از عوامل بسیار مهم در سلامت حیوان محسوب می‌شود. سگ‌ها یکی از محبوب‌ترین حیوانات خانگی در سراسر جهان هستند که با داشتن صفاتی مثل وفاداری، همدلی و پرانرژی بودن بسیار مورد علاقه بیشتر افراد قرار می‌گیرند. یکی از نیازهای سگ‌ها خوابیدن است و درواقع خواب‌های آرام‌بخش و طولانی‌تر برای سگ‌ها بسیار اهمیت دارد. این حیوانات در طول روز فعالیت‌های بسیاری دارند؛ مانند پیاده‌روی، بازی با توپ، شنا و… که این فعالیت‌ها سبب مصرف انرژی بسیار زیاد در بدن سگ‌ها می‌شود؛ بنابراین خوابیدن برای آن‌ها بسیار مهم است تا بدن آن‌ها بتواند بهترین استفاده را از منابع خودش کند و انرژی لازم برای فعالیت‌های روزانه را به دست آورد.

بیشتر بخوانید:  حل انواع مشکلات رفتاری سگ و روش‌های رایج درمان مشکلات سگ‌ها

همان‌طور که می‌دانید، میزان خواب سگ دارای یک نظام مشخص است. آن‌ها عادت دارند در محل‌هایی با خاک یا پوشش‌های نرم و راحت مثل پتو یا بالش استراحت کنند. درحقیقت، این جزء نیازهای طبیعی آن‌هاست که باید تأمین شود. به علاوه برای جلوگیری از بیماری‌ها و مشکلات پوستی، سگ‌ها به تمیز نگه داشتن محل خوابشان نیاز دارند؛ با این حال خواب طولانی برای سگ‌ها نیز مشکلاتی را به دنبال دارد. برخی سگ‌ها، به‌دلیل اضطراب یا بیماری، شرایطی مثل آپنه در خواب را تجربه می‌کنند. در این حالت، نیاز است دامپزشک آن‌ها را ببیند تا بررسی‌های بیشتری انجام دهد و درصورت لزوم به دامپزشک معالجه شود. همچنین اگر سگ‌های شما به‌دلیل داشتن فضای خواب کم، مجبور به خوابیدن در محل‌های تنگ و ناخوشایند هستند، ممکن است با مشکلات رفتاری و عصبی روبه‌رو شوند.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع باکس حمل سگ
به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

بنابراین برای آنکه میزان خواب سگ شما به بهترین شکل بخوابند و از انرژی لازم برای فعالیت‌های روزانه خود برخوردار شوند، باید به چند نکته توجه کنید. بهتر است از پوشش‌های نرم و راحت مثل بالش یا پتو برای خوابیدن سگ‌های خود استفاده کنید. همچنین درصورت امکان، برای سگ‌های خود فضای زیادی برای خوابیدن فراهم کنید تا از حرکت آزادانه بدن خود بهره ببرند، حتما از راهنمای خرید جای خواب سگ استفاده کنید؛ پیش از خوابیدن نیز به سگ‌های خود زمان کافی برای تمیز شدن و اصلاح دستور خواب دهید. درصورت داشتن مشکلات خواب مانند آپنه یا بیماری‌های دیگر، بهتر است سریع به دامپزشک مراجعه کنید.

میزان خواب توله‌سگ

خواب سگ به چه عواملی بستگی دارد؟

1- فعالیت فیزیکی: فعالیت فیزیکی منظم سبب خستگی در سگ می‌شود و خواب این حیوان را سنگین‌تر و عمیق‌تر می‌کند.

2- سن سگ: سن نیز بر میزان خواب سگ تأثیرگذار است. سگ‌های جوان‌تر بیشتر از سگ‌های پیر می‌خوابند و نیاز آن‌ها به خواب بیشتر است.

3- نژاد: نژاد سگ نیز بر خواب این حیوانات تأثیرگذار است. سگ‌های بزرگ‌تر معمولاً نیازمند خواب بیشتری هستند و سگ‌های کوچک‌تر به خواب کمتری نیاز دارند.

4- محیط زندگی: محیط زندگی سگ نیز بر خواب آن تأثیرگذار است. محیطی که شلوغ و پر از صدا و حرکت است، ممکن است سبب اختلال در خواب سگ شود.

5- تغذیه: تغذیه مناسب و به‌موقع بر خواب سگ تأثیرگذار است. سگ‌هایی که غذای کافی و متعادلی می‌خورند، خواب بهتری دارند.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع غذای سگ
به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

6- بیماری‌ها: برخی بیماری‌ها مانند دردهای مفصلی، سرطان سگ، بیماری قلبی و عروقی و… سبب اختلال در خواب سگ می‌شوند.

7- استرس: استرس و فشار روانی می‌تواند سبب اختلال در میزان خواب سگ شود.

8- حالت جوی: حالت جوی نیز ممکن است بر خواب سگ تأثیرگذار باشد. در روزهای گرم، سگ شما ممکن است خواب کمتری داشته باشد.

9- آموزش: آموزش دادن به سگ برای خوابیدن در مکان‌های مخصوص برای خواب می‌تواند سبب خواب بیشتر و بهتر این حیوان شود.

۱۰- برخی عوامل محرک: برخی عوامل محرک مانند صداهای بلند، نورهای شدید و حرکت‌های ناگهانی می‌توانند سبب اختلال در خواب سگ شوند.

۱۱- برخورد با سگ: برخورد صحیح با سگ نیز می‌تواند سبب افزایش رضایتمندی و آرامش این حیوان شود و درنتیجه منجر به خواب بهتری برای آن شود.

به‌طورکلی عوامل متعددی بر خواب سگ تأثیر می‌گذارند که توجه به همه آن‌ها می‌تواند به خواب بهتری برای سگ منجر شود.

خواب سگ به چه عواملی بستگی دارد

میزان خواب سگ چقدر است؟

میزان خواب سگ به چند عامل بستگی دارد که عبارت‌اند از: طول عمر سگ، فعالیت فیزیکی، نژاد، سبک زندگی و حتی شخصیت سگ. به‌طورکلی، سگ‌های بزرگ‌تر نیازمند خواب بیشتری در مقایسه با سگ‌های کوچک‌تر هستند. همچنین سگ‌های جوان‌تر در مقایسه با سگ‌های پیر باید بیشتر بخوابند. به‌طور متوسط، سگ‌های بالغ بین 12 تا 14 ساعت در روز می‌خوابند که این خواب شامل خواب شبانه و روزانه می‌شود. همچنین بیشتر سگ‌ها در طول روز چندین بار کوتاه به خواب می‌روند.

به هر حال، باید توجه داشت هر سگ برای خودش الگوی خواب خاصی دارد و ممکن است نیاز آن‌ها به خواب بیشتر یا کمتر از میانگین باشد؛ بنابراین بهتر است براساس عوامل مختلفی که در میزان خواب سگ تأثیر دارند، زمان خواب مناسب برای سگ خود را تعیین کنید.

علت خواب زیاد سگ چیست؟

میزان خواب سگ به دلایل مختلفی بستگی دارد؛ از جمله:

1- فعالیت فیزیکی: سگ‌هایی که فعالیت فیزیکی زیادی دارند، نیازمند خواب بیشتری هستند. این فعالیت می‌تواند شامل پیاده‌روی، دویدن، بازی با توپ و… باشد.

2- نژاد: نژاد سگ نیز بر خواب آن‌ها تأثیر می‌گذارد. سگ‌های بزرگ‌تر معمولاً به خواب بیشتری نیاز دارند.

برخی از نژادهای سگ که به خواب بیشتری نیاز دارند، شامل موارد زیر هستند:

  • بومی آلاسکا: به‌علت برودت شدید منطقه آلاسکا، این نژاد سگ به خواب بیشتری نیاز دارد تا بدنش را گرم نگه دارد.
  • برنارد: این نژاد سگ بسیار بزرگ به خواب بیشتری در مقایسه با بقیه نژادها نیاز دارد.
  • بلداچین: این نژاد سگ به خواب طولانی‌تری در مقایسه با بقیه نژادها نیازمند است.
  • لبرادور رتریور: این نژاد سگ به‌دلیل فعالیت فیزیکی زیاد، به خواب بیشتری از بقیه نژادها نیاز دارد.
  • مستیف: این نژاد سگ به خواب بیشتری در طول روز نیاز دارد و علاوه بر خواب شبانه، چندین بار در طول روز کوتاه می‌خوابد.
  • پروانه خاکستری: این نژاد سگ به خواب بیشتری در طول روز نیاز دارد و علاوه بر خواب شبانه، چندین بار در طول روز کوتاه می‌خوابد.
بیشتر بخوانید:  معرفی بهترین نژاد های سگ نگهبان در جهان

همچنین نژادهای زیر به خواب بیشتری نیاز دارند:

  • شیتزو
  • چوپان آلمانی
  • مالتی‌ز
  • پومرانی
  • شیپتو
  • بومی کانادا

نژادهای مختلف سگ

3- سن: میزان خواب سگ‌های جوان‌تر بیشتر از سگ‌های پیر است و نیاز آن‌ها به خواب بیشتر است.

4- بیماری‌ها: برخی بیماری‌ها مانند دردهای مفصلی، سرطان، بیماری قلبی و عروقی و… ممکن است سبب افزایش نیاز سگ به خواب شود.

5- آرامش نداشتن: سگ‌هایی که در یک محیط پر از صدا و حرکت هستند، ممکن است به خواب نیاز بیشتری داشته باشند.

6- تمرکز و روان آرام: سگ‌هایی که تمرکز زیادی روی فعالیت‌های ذهنی دارند، ممکن است به خواب بیشتری نیاز داشته باشند. همچنین سگ‌هایی با شخصیت آرام و بی‌قلق نیز به خواب بیشتری نیاز دارند.

7- سوءتغذیه: تغذیه نامناسب می‌تواند سبب کاهش انرژی و فعالیت سگ شود و به‌دنبال آن، به خواب بیشتری نیاز داشته باشند.

8- خلق و خوی سگ: برخی سگ‌ها به خواب بیشتری نیاز دارند و برخی دیگر کمتر؛ برای مثال سگ‌هایی که بیشتر در فضای بسته هستند، به خواب بیشتری نیاز دارند.

به‌طورکلی عوامل مختلفی می‌توانند سبب خواب زیاد سگ شوند. اگر فکر می‌کنید سگ شما به خوابی بیشتر از میانگین نیاز دارد، بهتر است به دامپزشک مراجعه کرده و این موضوع را بررسی کنید.

میزان خواب توله‌سگ

میزان خواب توله‌سگ به عوامل مختلفی بستگی دارد. یکی از این عوامل، سن توله است. توله‌های جوان‌تر باید بیشتر بخوابند تا بتوانند رشد کافی داشته باشند؛ برای مثال، توله‌های سگ نژاد گریت دین، برنارد و دانمش ساعات زیادی را در روز به خواب و استراحت اختصاص می‌دهند. نژاد سگ نیز بر میزان خواب این حیوان تأثیرگذار است. توله‌های نژادهای بزرگ مانند دوبرمن، رتوایلر، گریت دین و… به‌دلیل داشتن بدن بزرگ‌تر و جرم بیشتر، نیازمند خواب بیشتری هستند.

علاوه بر این فعالیت‌هایی که توله‌سگ در طول روز انجام می‌دهد بر میزان خواب این حیوان تأثیرگذار است. توله‌هایی که فعالیت‌های فیزیکی زیادی دارند، نیازمند خواب بیشتری هستند تا بتوانند انرژی لازم برای رشد و تقویت سامانه ایمنی خود را به دست آورند. همچنین محیطی که توله‌سگ در آن قرار دارد بر میزان خواب آن تأثیرگذار است. توله‌های سگ نیازمند محیطی آرام و بدون صدا و حرکت زیاد هستند تا بتوانند به‌خوبی خوابیده و استراحت کنند. درمجموع، توله‌های سگ باید بیشتر از ۱۴ ساعت در روز بخوابند و استراحت کنند تا بتوانند به‌صورت سالم رشد کنند.

برای نگهداری از پتت نیاز به مشاوره رایگان داری؟

فرم زیر رو پر کن تا باهات تماس بگیریم

"*" فیلدهای الزامی را نشان می دهد

اشکان اسدپور
اشکان اسدپور

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *