دسته ها

سحرخیزی گربه‌ها | چرا گربه‌ها صبح زود بیدار می‌شوند؟

به این مقاله امتیاز دهید
0/5

سحرخیزی گربه شما را مجبور می‌کند صبح زود بیدار شوید و با آن‌ها بازی کنید و یا به آن‌ها غذا بدهید. اگر گربه شما اصرار دارد که هر روز ساعت 4 صبح شما را از خواب بیدار کند، احتمالاً به این دلیل است که در مقطعی در گذشته توانسته شما را فریب دهد و شما را وادار کرده تا به خواسته‌هایش عمل کنید. جانسون بنت می‌گوید: «شکار، ضیافت، نظافت و خواب از سیکل چهارتایی بچه گربه‌هاست و برای گربه‌های بالغ نیز صادق است، که باید با صبر و زمان بیشتر ایجاد شود.» در ادامه با دلایل سحرخیزی گربه‌ها همراه ما باشید.

دلایل سحرخیزی گربه‌ها چیست؟

مشاور رفتاری گربه‌ها پم جانسون بنت، نویسنده چندین کتاب، برای تغییر در رفتارهای نامناسب گربه‌ها راهکارهایی را ارائه داده است: گربه‌ها رفتاری خوب با سرپرستشان دارند و سعی می‌کنند با آن‌ها همکاری کنند تا عادات خود را با برنامه خواب سرپرست خود تطبیق دهند. اما اگر گربه در تمام طول روز در خانه تنها بماند و بخوابد، شب‌ها فعالیت بیشتری از خود نشان می‌دهد.

سحرخیزی در گربه

اگر گربه در طی شب شما را بیدار می‌کند و فکر می‌کنید که نمی‌توان این رفتار را تغییر داد، او را از اتاق بیرون می‌اندازید یا حتی سرپرستی او را به شخص دیگری می‌سپارید. در حالی که با انجام دادن چند روش ساده می‌توان عادت زود بیدار شدن گربه را تغییر داد. این رفتار می‌تواند نشانه بی‌حوصلگی یا اضطراب باشد، زیرا شما در تمام طول روز خانه نبوده‌اید و سپس شب را نیز می‌خوابید.

بیشتر بخوانید:  همه چیز درباره اضطراب گربه‌ها | آیا گربه‌ها دچار استرس می‌شوند؟

والری تینز، رفتارشناس و دامپزشک، تایید می‌کند که امنیت خانه بهترین مکان برای نگهداری از این حیوانات است، اما آزادی‌ها و سرگرمی‌های او نباید از بین برود. گربه‌های خانگی امروزی از نسل گربه‌های وحشی آفریقایی هستند که شب‌ها به شکار می‌پرداختند. هرچند گربه‌های خانگی مدرن این تمایل را ندارند و دوره‌های فعالیت خود را با منابع غذایی و فعالیت انسان هماهنگ می‌کنند. به عبارت دیگر رفتار گربه با شرایط محیطی تغییر می‌کند. بنابراین سحرخیزی گربه‌ها و فعالیت‌های شبانه او نمی‌تواند تنها دلیل ذاتی داشته باشد. سحرخیزی گربه می‌تواند نشانه‌ای از جلب توجه یا خواستن غذا باشد. استمرار این رفتار باعث می‌شود که بلند شوید و به آن‌ها غذا بدهید.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع غذای گربه
به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

گاهی این رفتار نشان دهنده این است که حوصله‌شان سر رفته، زیرا معمولاً در طبیعت در این زمان مشغول«شکار» هستند. صدای حیوان دیگری در بیرون نیز باعث ایجاد اضطراب در آن‌ها می‌شود و آن‌ها را فعال می‌کند. اگر این عادت به تازگی در گربه شما اتفاق افتاده، ابتدا بهتر است با دامپزشک مشورت کنید تا مطمئن شوید که این مشکلات با زمینه سلامتی در ارتباط نیست. مشکلات تیروئید گربه یا اختلال عملکرد شناختی نیز می‌تواند از دیگر علل زود بیدار شدن گربه‌ها به شمار روند. اما فقط یک دامپزشک می‌تواند به درستی این مشکلات را تایید کند.

دلایل سحرخیزی گربه

این احتمال نیز وجود دارد که اگر گربه‌تان صبح به سمت شما هجوم می‌آورد و پنجه به صورتتان می‌کشد و شروع به انداختن اشیا از قفسه‌هایتان می‌کند، شما با دادن غذا باعث شده‌اید که دهانشان را ببندند تا بتوانید دوباره بخوابید. گربه در این زمان این ارتباط را یاد می‌گیرد و این اطلاعات را برای استفاده بعدی ذخیره می‌کند. گربه با شما بازی می‌کند و امیدوار است که از شما عکس العملی دریافت کند و در نتیجه به خواسته خود می‌رسد‌. در واقع، ممکن است در ابتدا غذا نمی‌خواستند و تنها حوصله‌شان سر رفته باشد. اما وقتی متوجه شدند که با این مزاحمت به غذا می‌رسند، شما را برای یک میان وعده صبحگاهی بیدار می‌کنند.

بیشتر بخوانید:  معرفی پرکاربردترین اسباب بازی گربه و نحوه بازی با آن‌ها

الگو رفتاری گربه‌ها در شرایط محیطی

گربه‌ها موجودات حیله‌گری هستند و می‌توانند برای انجام خواسته هایشان افراد را مجبور کنند. اگر گربه شما معمولا ماهیتی توجه‌جویانه از خود نشان می‌دهد تا حد امکان به آن کمتر توجه کنید. هرچند این کار می‌تواند سخت باشد، اما گربه شما را مجبور می‌کند صبح زود بیدار شوید و با او بازی کنید یا به او غذا بدهید. انجام دادن خواسته‌هایش کاملاً این رفتار را تقویت خواهید کرد. اگر فکر می‌کنید حوصله گربه سر رفته قبل از خواب با او بازی کنید تا برخی از نیازهای شکار برطرف شود.

سپس می‌توانید قبل از خواب به او کمی غذا بدهید تا گربه در طول شب گرسنه نشود تا به طور بالقوه نیاز به بیدار کردن زود هنگام برای غذا را کاهش دهد. قبل از خواب بازی با اسباب‌بازی‌های تعاملی نیز بسیار کارآمد است و همچنین می‌توانید در اطراف خانه غذای خشک گربه را پنهان کنید تا با این روش نیازهای شکار در او رفع شود.

جانسون بنت از یک سیکل چهارتایی نام می‌برد که بچه گربه‌ها می‌خواهند قبل از زمان خواب آن‌ها را به دست آورند:

  1. شکار: اسباب بازی‌های تعاملی مثل موش‌های کوکی وحتی یک توپ جغجغه دار یا معمولی می‌تواند گربه را سرگرم کند و حتی نیاز به شکار را برطرف کند.
  2. ضیافت: به بچه گربه خود اجازه دهید تا آخرین تکه غذایش را بخورد.
  3. نظافت: نظافت باعث می‌شود گربه احساس آرامش بیشتری داشته باشد.
  4. خواب: به این ترتیب گربه می‌تواند به آرامی بخوابد.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع اسباب بازی گربه
به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

تغییر سحرخیزی گربه‌ها

اگر می‌خواهید سحرخیزی گربه‌ها را تغییر دهید، باید کاری کنید که این تغییر تحریک شود‌.”شما نمی‌توانید انتظار داشته باشید که تنها با بستن در، گربه شما کار دیگری انجام دهد. با دادن یک فعالیت جایگزین باید سعی کنید از آن‌ها لذت ببرد. نمی‌توان گربه را نادیده گرفت و امیدوار بود که این رفتار از بین برود. هرچند نباید به رفتار ناخواسته گربه خود با غذا یا توجه، پاداش دهید. برای تغییر در زود بیدار شدن گربه باید با روش‌های دیگر توجه آن‌ها را جلب کنید.

تغییر سحرخیزی گربه

اگر می‌خواهید به گربه خود آموزش دهید که صبح دیرتر از خواب بیدار شود یا حداقل قبل از طلوع خورشید مجبور نباشید بیدار شوید باید، روند غذا دادن به آن‌ها را متوقف کنید. استفاده از ظرف غذای اتوماتیک گربه باعث می‌شود تا در زمان مشخص غذا بخورد. همچنین پرده‌های ضخیم نیز نور چراغ‌های خیابان یا نور خورشید هنگام طلوع را کم می‌کند تا گربه زودهنگام بیدار نشود. برطرف کردن نیازهای گربه قبل از خواب مانند، غذای کافی و آب تازه می‌تواند مؤثر باشد.

بیشتر بخوانید:  راهنمای خرید ظرف آب و غذای گربه | اهمیت بهداشت ظرف آب و غذای گربه

استفاده از تغذیه خودکار، می‌تواند رفتار گربه را به آرامی بازسازی کند. غذا دادن را طوری تنظیم کنید که کمی زودتر از زمانی که گربه شما را به طور معمول از خواب بیدار می‌کند، به او غذا بدهید. به این ترتیب به آنها فرصتی برای انجام رفتاری که قبلاً برای آنها پاداش گرفته اند نخواهید داد. اگر گربه‌تان صبح دوباره شروع به آزار شما کرد، تایمر را برای یک یا دو روز کمی دیرتر تنظیم کنید. در نهایت، گربه انتظار دارد دیرتر غذا دریافت کند. سر‌وصدای گربه و بیدار شدنتان در شب نشانه‌ای از کمبودهای او هستند. ایجاد ارتباط اجتماعی بیشتر با اعضای خانواده، بازی‌های تعاملی، تغذیه و استفاده از وسایل جدید، می‌تواند به تغییررفتار گربه کمک کند.

برای نگهداری از پتت نیاز به مشاوره رایگان داری؟

فرم زیر رو پر کن تا باهات تماس بگیریم

"*" فیلدهای الزامی را نشان می دهد

پشتیبانی دیجی‌پت
پشتیبانی دیجی‌پت

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *