دسته ها

شایع‌ ترین بیماری‌ های پوستی سگ‌ ها + نحوه پیشگیری و درمان آن‌ ها

شایع‌ ترین بیماری‌ های پوستی سگ
به این مقاله امتیاز دهید
0/5

اختلالات پوستی سگ یکی از مسائل بهداشتی رایجی است که صاحبان سگ را نگران می‌کند. شایع‌ ترین بیماری‌ های پوستی سگ، موضوع مورد بحث ما در این مقاله خواهد بود. پوست سگ شما بزرگ‌ترین اندام بدن او و منعکس‌کننده سلامت کلی سگ شما، چه از نظر روحی و چه جسمی است و می‌تواند با مشکلات زیادی تحت‌تأثیر قرار بگیرد. بیماری‌های شایع پوستی در سگ‌ها دلایل زیادی دارند و علت هر مشکل پوستی متفاوت است.

بیماری پوستی در حیوانات خانگی بسیار شایع است. شایع‌ترین بیماری‌های پوستی سگ ممکن است شامل تغییراتی در پوشش حیوان خانگی شما و ایجاد ضایعاتی مانند پاپول، پوسچول و پوسته پوسته شدن باشد. گاهی‌اوقات مقادیر مختلف چرک و ترشح نیز ممکن است روی پوست دیده شود. انواع مختلفی از داروهای پوستی برای درمان مهم‌ترین بیماری پوستی در سگ‌ها استفاده می‌شود؛ از جمله آنتی‌بیوتیک‌ها، داروهای ضد قارچ، داروهای ضدالتهابی، آنتی‌هیستامین‌ها و همچنین شامپوهای دارویی، دیپ‌ها و اسپری‌ها و مکمل‌های غذایی و اسیدهای چرب نیز ممکن است به بهبود بسیاری از این مشکلات پوستی در سگ‌ها کمک کنند.

بیشتر بخوانید:  شایع‌ترین بیماری‌های سگ را بشناسید!

علائم شایع‌ترین بیماری‌های پوستی سگ‌ها

پوست سگ اغلب یکی از اولین جاهایی است که علائم بیماری مزمن را نشان می‌دهد؛ بنابراین همیشه مهم است قبل از بروز مشکلات به سلامت پوست سگ خود توجه کنید. شرایط پوست سگ نشان‌دهنده سلامت عمیق سگ شماست. اغلب آنها اولین نشانه بیماری ایمنی هستند. علائم اولیه شایع‌ترین بیماری‌های پوستی سگ ابتدا می‌تواند نامحسوس باشد و درصورت درمان نکردن بیماری پیشرفت می‌کند. علائم مهم‌ترین بیماری پوستی در سگ عبارت‌اند از:

  • پوسته پوسته شدن
  • بوی کپک
  • ریزش موی سگ
  • خشکی پوست با خارش
  • سرخی
  • تغییر رنگ پوست
  • ضخیم شدن پوست
  • عفونت‌های مخمری
  • عفونت‌های باکتریایی

بیماری‌های شایع پوستی در سگ‌ها

برای خرید و مشاهده قیمت انواع قطره گوش و چشم سگ
به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

ویژگی‌های پوست سالم سگ

قبل از اینکه به تشخیص شایع‌ترین بیماری‌های پوستی در سگ بپردازیم، بهتر است در ابتدا بدانیم پوست سالم چه ویژگی‌هایی دارد. پوست سالم باید عاری از پوسته پوسته شدن، خارش، لکه‌های سیاه یا سفید و مناطق عفونی یا داغ و ملتهب باشد. همچنین باید ضخیم (اگرچه ضخامت دقیق بستگی به نژاد آن‌ها دارد) و براق و بدون موهای شکسته، لکه‌های طاس، شوره یا کک‌های مزاحم باشد. سگ شما در حالت طبیعی می‌تواند در تمام طول سال ریزش مو داشته باشد، اما معمولاً در تابستان و پاییز بیشترین ریزش مو را دارد. در کل پوست سالم سگ باید صاف و پوشش آنها تمیز و سالم باشد.

انواع بیماری‌های پوستی در سگ‌ها

بیماری پوستی سگ شما براساس علل آن به‌صورت زیر دسته‌بندی می‌شود:

  • اختلالات پوستی به علت مشکل سیستم ایمنی
  • بیماری‌های پوستی فیزیکی و محیطی
  • انواع بیماری‌های عفونی پوستی
  • درماتیت آلرژیک کک
  • بیماری پوستی ارثی و تکاملی
  • بیماری‌های داخلی
  • اختلالات پوستی ناشی از سیستم ایمنی

بیماری پوستی ممکن است ناشی از کمبود یا فعالیت بیش از حد پاسخ‌های ایمنی باشد. در مواردی که پاسخ‌های ایمنی کافی وجود ندارد، بیماری معمولاً توسط علائم ثانویه ایجاد می‌شود؛ برای مثال می‌توان به افزایش حساسیت به جرب و عفونت‌های قارچی سگ یا باکتریایی پوستی مکرر اشاره کرد.

درماتیت آتوپیک سگ

درماتیت آتوپیک یک بیماری پوستی آلرژیک ارثی و مزمن است. معمولاً بین 6 ماهگی تا 3 سالگی در برخی نژادهای سگ مانند گلدن رتریور شروع می‌شود. در مواردی که آلرژن‌ها فصلی هستند، علائم بالینی تحریک به‌طور مشابه فصلی است، اما بسیاری از سگ‌هایی که به گرد و غبار خانگی آلرژی دارند، بیماری دائمی دارند. تشخیص AD با از بین بردن سایر علل تحریک از جمله کک، گال و سایر انگل‌ها مانند شپش است. غذاهای آلرژی زا در سگ را می‌توان با استفاده از آزمایش‌ها و رژیم غذایی شناسایی کرد.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع خرید مکمل و مولتی ویتامین سگ به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

بیماری‌های پوستی خودایمنی

پمفیگوس یکی از شایع‌ترین بیماری خودایمنی سگ است. تاول‌های اپیدرم به‌سرعت شکسته می‌شوند و پوسته‌ها و فرسایش‌هایی روی پوست ایجاد می‌کنند که در ابتدا روی صورت و گوش‌ها تأثیر می‌گذارند، اما در برخی موارد گسترش می‌یابند و کل بدن سگ را در بر می‌گیرند. پد پنجه‌ها نیز ممکن است تحت تأثیر قرار بگیرند و سبب هیپرکراتوز مشخص (ضخیم شدن پدها با پوسته) شوند.

مهم‌ترین بیماری پوستی در سگ‌ها

نقاط داغ

نقطه داغ یک ناحیه حاد ملتهب و عفونی از تحریک پوستی است که با لیسیدن و گاز گرفتن توسط سگ دیگر ایجاد شده و بدتر می‌شود. یک نقطه داغ می‌تواند به‌سرعت در عرض چند ساعت ظاهر شود و گسترش یابد؛ زیرا عفونت ثانویه استاف سبب شکسته شدن لایه‌های بالایی پوست می‌شود.

لکه‌های داغ را می‌توان با داروهای کورتیکواستروئیدی و مصرف آنتی‌بیوتیک خوراکی و موضعی و همچنین کوتاه کردن موهای اطراف ضایعه درمان کرد. علل محرک زمینه‌ای شامل درماتیت آلرژیک کک، بیماری گوش یا سایر بیماری‌های پوستی آلرژیک است. سگ‌هایی با پوست ضخیم بیشتر در معرض ابتلا به نقاط داغ هستند.

بیماریهای عفونی پوستی

بیماری‌های عفونی یکی از عوامل شایع‌ بیماری‌های پوستی سگ است. عفونت‌های سگ از نوع مسری و غیرمسری است. عفونت‌های مسری شامل بیماری‌های پوستی انگلی، باکتریایی، قارچی و ویروسی است. گال، جرب سگ، کنه و شپش سگ، همراه با آلودگی به کک و کنه در این دسته قرار می‌گیرند یا کرم حلقوی یک عفونت قارچی پوست است و در توله سگ‌ها بیشتر از سگ‌های بالغ دیده می‌شود.

درماتیت آلرژیک کک

درماتیت آلرژی کک یک بیماری خارش پوستی اگزمایی در سگ‌ها و شایع‌ترین علت بیماری پوستی است. سگ‌های مبتلا، به مواد شیمیایی موجود در بزاق کک واکنش‌های آلرژیک نشان می‌دهند. علائم این واکنش عبارت‌ است از قرمزی، برآمدگی، جوش، دلمه و در صورت شدید و ریزش مو در ناحیه آسیب‌دیده. سگ‌های مبتلا به درماتیت آلرژیک کک اغلب ریزش مو و بثورات پوستی اگزمایی را در قسمت پایین کمر، دم بالایی، گردن و پایین پشت پاها دارند.

نحوه پیشگیری از بیماری‌های پوستی در سگ

تغذیه مناسب اولین قدم برای پیشگیری از هر بیماری است. سگ خود را از غذای فرآوری‌شده حیوان خانگی به رژیم غذایی کامل و گوشت خام تغییر دهید؛ زیرا این غذا سالم‌تر است. سگ‌هایی که مشکلات روده‌ای شدید دارند، ممکن است به غذای خانگی نیاز داشته باشند، اما این امر به‌ندرت اتفاق می‌افتد. همچنین باید مقدار زیادی سبزی مانند کلم بروکلی، گل کلم، سبزی‌های برگ‌دار و کدو سبز اضافه کنید تا نتیجه مناسب را بگیرید.

نحوه پیشگیری از بیماری‌های پوستی در سگ

تغذیه خوب، درمان منظم ضد انگل، نظافت و مراقبت از علائم تحریک پوست از اهمیت بالایی برخوردار است، اما چنانچه دوباره مشکلی مشاهده شد، در تماس با دامپزشک خود تردید نکنید. تا حد امکان از کربوهیدرات‌های نشاسته‌ای پرهیز کنید؛ زیرا می‌توانند شرایط پوستی را تشدید کنند. این بدان معناست که هیچ غذایی مانند برنج، غلات، سیب‌زمینی یا حبوبات را مصرف نکنید و هرگز هیچ غذایی را با مواد نگهدارنده، رنگ‌ها یا مواد شیمیایی دیگر تغذیه نکنید. کلیه‌ها را بازسازی کنید. هر یا دو ماه یک‌بار می‌توانید یک چای برای سم‌زدایی کلیه‌ها درست کنید. همچنین با استفاده از گیاهان زیر یک نوشیدنی مناسب برای پاک‌سازی کلیه‌های سگ تهیه کنید.

  • زالزالک
  • جینکو

نحوه درمان بیماری‌های پوستی سگ

درمان موفقیت‌آمیز شایع‌ترین بیماری‌های پوستی سگ مستلزم شناسایی علت زمینه‌ای است. جای تعجب نیست که بسیاری از درمان‌های بیماری‌های پوستی مستقیم روی سطح پوست (به‌صورت موضعی) اعمال می‌شوند. ممکن است این روش درمانی ترجیحی برای برخی بیماری‌ها باشد یا علاوه بر درمان سیستمیک (داروهایی که از طریق دهان مصرف یا تزریق و در سراسر بدن توزیع می‌شوند) مفید باشد. ممکن است برای درمان برخی اختلالات به داروهای سیستمیک نیاز باشد. این‌ها شامل آنتی‌بیوتیک‌های کل بدن، ضد قارچ‌ها، ضدانگلی‌ها، هورمون‌ها، آنتی‌هیستامین‌ها، کورتیکواستروئیدها و سایر داروهای ضدالتهابی هستند.

مانند هر برنامه درمانی، مطمئن شوید تمام دستورالعمل‌های استفاده از محصول تجویز شده، از جمله نحوه استفاده یا دادن آن، میزان استفاده و تعداد دفعات مصرف آن را خوانده و متوجه شدید. شامپو داروی، یکی از درمان‌های شایع‌ترین بیماری‌های پوستی سگ است. درصورت امکان شامپوی دارویی را به مدت 10 دقیقه روی پوست نگه دارید و سپس کاملاً بشویید (زمان تماس طولانی‌مدت اغلب برای اثرات کامل مواد دارویی ضروری است). باقی‌مانده شامپو یکی از دلایل رایج تحریک است؛ بنابراین بسیار مهم است که سگ خود را با دقت بشویید و تمام دستورالعمل‌های استفاده از شامپو را به‌طور کامل دنبال کنید. شامپوهای دارویی معمولاً برای موفقیت‌آمیزترین نتایج باید به‌طور مرتب چندین بار استفاده شوند. دستورالعمل‌های دام‌پزشک خود را در مورد دفعات شامپو بخواهید و دنبال کنید.

چرا سگ من در مواقع خاصی از سال مشکلات پوستی دارد؟

برخی سگ‌ها از سوزش پوست ناشی از شرایط خشک زمستانی، به‌ویژه کمبود رطوبت در خانه رنج می‌برند. سگ‌های دیگری که به گرده درختان، گیاهان یا علف آلرژی دارند ممکن است در طول فصل گرده به مشکلات پوستی مبتلا شوند. این ممکن است در بهار همراه با گرده درختان یا در تابستان یا پاییز برای آلرژی به گرده گیاهان رخ دهد. برخی سگ‌ها به کک و سایر حشرات گزنده حساسیت دارند و می‌توانند با یک نیش حشره دچار جوش یا ریزش موی تکه‌ای شوند. اگر سگ خود را حمام یا نظافت می‌کنید و مشکل پوست به‌سرعت عود می‌کند، او را برای معاینه به کلینیک دامپزشکی خود ببرید.

گاهی اوقات، مشکلات پوستی مانند شوره سر بیش از حد، بوی سگ یا ریزش بیش از حد می‌تواند نشان‌دهنده یک مشکل زمینه‌ای باشد. گاهی‌اوقات تشخیص و درمان این مشکل آسان است، اما در مواردی اختلال زمینه‌ای می‌تواند چالش باشد و ممکن است نیاز به ارجاع به متخصص پوست داشته باشد. هنگامی که مشکل اصلی تشخیص داده شد، می‌توان درمان مناسب را برای کنترل علائم سگ شما تجویز کرد.

نحوه درمان بیماری‌های پوستی سگ

جدی گرفتن خارش بیش از حد در سگ‌ها

خاراندن در سگ‌ها، امری شایع و متداول است؛ با این حال خاراندن بیش از حد در سگ‌ها نشانه یک بیماری است و می‌تواند به برخی مشکلات جدی منجر شود. خاراندن پوست را تحریک می‌کند، به آن آسیب می‌رساند و سبب نفوذ باکتری به داخل آن می‌شود. این باکتری‌ها و سایر میکروب‌ها می‌توانند تکثیر و سبب التهاب پوست شوند که به افزایش ترشحات غدد و تولید بوی بیش از حد منجر می‌شود. اگر متوجه شدید سگ شما بیش از حد معمول خود را می‌خاراند، به دنبال علائم التهاب و تحریک پوست باشید و با دامپزشک خود تماس بگیرید.

آیا مشکلات پوستی در سگ وجود دارد که تشخیص آن دشوار باشد؟

شایع‌ترین بیماری‌های پوستی سگ می‌تواند ناشی از طیف گسترده‌ای از مشکلات زمینه‌ای باشد و بسیاری از بیماری‌های مختلف علائم مشابهی دارند که این می‌تواند ناامیدکننده باشد؛ زیرا ممکن است برای رسیدن به تشخیص قطعی به آزمایش‌های متعدد نیاز باشد؛ برای مثال آلرژی را می‌توان تنها از طریق یک فرایند حذف تشخیص داد؛ زیرا یک آزمایش خاص ساده وجود ندارد. از طرف دیگر ریزش مو معمولاً به چندین آزمایش از جمله آزمایش خون برای بررسی عدم تعادل هورمونی و بیوپسی پوست نیاز دارد.

بیشتر بخوانید:  راهنمای خرید مولتی ویتامین و مکمل سگ | ویتامین‌های ضروری برای انواع نژاد سگ کدامند؟

سخن پایانی

درمان شایع‌ترین بیماری‌های پوستی سگ، با توجه به علت اولیه بسیار متفاوت خواهد بود. در حالی که برخی درمان‌ها می‌توانند به سادگی تغییر رژیم غذایی یا استفاده از محصولات موضعی باشند، سایر شرایط می‌توانند به استفاده از تزریق آستروئید یا عوامل سرکوب‌کننده سیستم ایمنی و همچنین آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی، ضدقارچ یا داروهای ضد خارش نیاز داشته باشند.

اگر این بیماری یک بیماری لاعلاج است، مدیریت مشکل به‌کمک رژیم‌های غذایی انتخاب‌شده، داروها، شامپوها، اسپری‌ها، اسیدهای چرب و مکمل‌های غذایی می‌تواند تسکین طولانی مدتی را برای سگ شما فراهم کند. توجه به این نکته مهم است که چون سلول‌های طبیعی پوست تقریباً هر 28 روز تعویض می‌شوند، ممکن است برای سه تا چهار هفته نتایج چشمگیری مشاهده نکنید.

برای نگهداری از پتت نیاز به مشاوره رایگان داری؟

فرم زیر رو پر کن تا باهات تماس بگیریم

"*" فیلدهای الزامی را نشان می دهد

اشکان اسدپور
اشکان اسدپور

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *