دسته ها

جرب گوش سگ چیست؟ | نشانه‌ها و علائم جرب سگ

جرب سگ
به این مقاله امتیاز دهید
0/5

بیماری جرب یکی از بیماری‌های التهابی در حیواناتی مثل سگ است که باعث بروز انگل دمودکس می‌شود. محل زندگی این انگل در فولیکول‌های موی سگ ظاهر شده و تا زمانی که سیستم ایمنی سگ قوی باشد، این جرب‌ها نمی‌توانند آسیبی به او بزنند و ممکن است خودشان بعد مدتی از بین بروند؛ اما اگر سیستم ایمنی ضعیف باشد، بیماری جرب سگ تشدید پیدا خواهد کرد.

جرب‌ها باعث ایجاد بیماری گال سگ یا گری سگ می‌شوند. جرب سگ را نمی‌توان با چشم دید و فقط از طریق میکروسکوپ‌ها قابل دیدن هستند. حمله جرب سگ باعث ایجاد خارش شدید در حیوان می‌شود که به آن خارش شبانه نیز می‌گویند.

جرب‌ها بعد از مدتی به پوست حمله می‌کنند و با ایجاد سوراخی در پوست به زیر آن نفوذ می‌کنند. خارش‌های ناشی از جرب سگ در آفتاب شدت پیدا می‌کنند، این خارش‌ها بیشتر در بین انگشتان دست و پا و ناحیه تناسلی دیده می‌شوند و می‌توانند خیلی سریع در بخش‌های دیگر بدن سگ هم گسترش پیدا کنند. مو و پشم آلوده سگ می‌ریزد و به دلیل خارش‌های شدید ممکن است زخم یا کبره روی بدن سگ به وجود آید. از علائم و نشانه‌های شایع جرب سگ می‌توان ریزش تکه‌ای مو، قرمزی و التهاب پوست، چرب شدن غیرعادی، تورم پنجه‌ها و کبره بستن پوست را نام برد.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع غذای مولتی ویتامین سگ به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

جرب گوش سگ چیست؟

جرب‌ گوش سگ یا اتودکتس، انگل‌های کوچکی هستند که در زیر میکروسکوپ به‌صورت عنکبوت دیده می‌شوند. جرب سگ‌ها را به‌سختی می‌توان دید و فقط به شکل یک نقطه سفید با چشم غیرمسلح دیده می‌شوند. جرب گوش سگ با تجهیزات مخصوص معاینه گوش و یا بررسی یک نمونه از ترشحات گوش سگ به‌صورت آزمایشگاهی، تشخیص داده می‌شود. داروی جرب گوش سگ، معمولا ضد قارچ‌ها و آنتی‌بیوتیک‌هایی هستند که به‌صورت قطره داخل گوش حیوان ریخته می‌شوند.

درمان جرب سگ

نشانه‌ها و علائم جرب گوش سگ 

از نشانه‌ها و علائم سگی که به جرب گوش مبتلا شده، می‌توان به تکان دادن سر، خاراندن گوش به‌دفعات زیاد، حالت افتاده گوش سگ، ضایعاتی همراه با ترشحات چسبناک که رنگ آن‌ها سیاه مایل به قهوه‌ای است و به شکل توپی شکل دیده می‌شوند اشاره کرد.

درمان خانگی جرب سگ

درمان جرب سگ، می‌تواند با روش‌های مختلفی انجام شود، این روش‌ها علاوه بر درمان از پیشگیری بیش‌ازحد آن جلوگیری می‌کنند؛ که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

  • بنزوئیل پراکسید

بنزوئیل پراکسید از اصلی‌ترین درمان‌هایی است که برای جرب سگ در نظر گرفته می‌شود. این ماده می‌تواند به‌صورت عمقی این کنه‌ها و انگل‌ها را از بین ببرد و خطر عفونت ثانویه و پیشرفت آن‌ها را کاهش می‌دهد. نحوه استفاده از این دارو به این صورت است که شما یک شامپو حاوی بنزوئیل پراکسید تهیه و در هر بار حمام کردن سگ خود از این شامپو استفاده کنید؛ همچنین این شامپو برای حفظ سلامت پوست سگ و پیشگیری از این نوع بیماری‌ها نیز می‌تواند به‌صورت روزانه استفاده شود.

  • آب

شاید این موضوع خیلی نادیده گرفته شود، ولی شست‌وشوی جرب سگ می‌تواند یک شیوه بسیار موثر باشد؛ بنابراین یک روش آسان و مقرون‌به‌صرفه برای درمان جرب سگ، یک حمام خوب همراه آب و صابون است. خاصیت قلیایی که صابون دارد، می‌تواند در نابودی این انگل‌ها و کنترل آن‌ها کمک کند. هم چنین لوازم و وسایل سگ باید به‌طور مداوم شسته و ضدعفونی شوند.

همچنین شست‌وشوی جرب سگ می‌تواند آلودگی‌ها، روغن و بقایای انگل‌های چسبیده به پوست و پشم این حیوان را نیز کاهش دهد و از بین ببرد. برای این کار یک سطل آب بردارید و آب ولرم درون آن بریزید، سپس سگ خود را همراه با آب و صابون به‌خوبی شست‌وشو دهید و سعی کنید بدنش را تا جایی که اذیت نشود، سخت بمالید تا این کنه‌ها از بدن او خارج شود.

  • سرکه سیب

یکی دیگر از روش‌های درمان جرب سگ، استفاده از سرکه سیب خالص و غیر پاستوریزه است. خاصیت اسیدی که سرکه سیب دارد باعث می‌شود تا کنه‌ها و باکتری‌ها یا انگل‌ها مضری که روی پوست او وجود دارند، سریعا از بین بروند. برای انجام درمان هم می‌توانید مقداری از آن را در وعده‌های غذایی سگ خود، به او بدهید یا به‌صورت موضعی از آن استفاده کنید.

بیشتر بخوانید:  راه تشخیص و درمان سرطان سگ + علائم سرطان سگ

برای استفاده موضعی بهتر است ابتدا سگ خود را حمام کرده و به طور کامل او را خشک کنید، سپس 1/2 فنجان آب گرم 1/2 فنجان سرکه سیب و 1/2 فنجان بوراکس را در یک سطل با هم مخلوط کنید. از یک حوله تمیز کمک بگیرید و آن را مقداری با این مخلوط آغشته کنید و روی بدن سگ خود بمالید. در این زمان دقت کنید که سگ شما آن را لیس نزند. یا می‌توانید چند قاشق از سرکه سیب را همراه وعده‌های غذایی، به سگ‌تان بدهید.

  • آب‌لیمو

آب‌لیمو هم یکی از مواردی است که خاصیت اسیدی بسیار بالایی دارد، بنابراین به‌راحتی می‌تواند آلودگی‌ها را از بین ببرد؛ همچنین کنه‌ها و انگل‌های روی پوست حیوان را هم نابود می‌کند. علاوه بر همه این‌ موارد، آب‌لیمو روند ترمیم پوست آسیب دیده را هم سرعت می‌بخشد. اغلب کنه‌ها و انگل‌ها با بوی آب‌لیمو خودشان دفع می‌شوند و سریعا پوست و بدن حیوان را ترک می‌کنند. توجه کنید که آب‌لیموی خام خود می‌تواند عفونت را تحریک و وضعیت را بدتر کند، بنابراین بهتر است قبل از این کار آب‌لیمو را همراه کمی آب رقیق کنید.

نحوه‌ی انجام این درمان به این صورت است که شما ابتدا آب‌لیمو تازه را گرفته و روی اسفنجی بریزید. نقاط کچلی روی بدن حیوان را کاملا با اسفنج بپوشانید، برای این کار توصیه می‌شود، آب‌لیموی تازه را در ظرفی بریزید، آن را با آب مخلوط و رقیق کنید و سپس اسفنج را خیس کرده و روی بدن سگ بزارید. برای نتیجه بهتر این کار را یک بار در روز انجام دهید.

داروی جرب گوش سگ

  • عسل

عسل با روش‌های مختلفی می‌تواند به درمان جرب سگ کمک کند، یکی این که چسبناک بودن آن، یک لایه ضخیمی روی پوست حیوان ایجاد می‌کند و باعث می‌شود تا دیگر هوا به انگل نرسد و از بین برود، از تولیدمثل و تکثیر آن نیز جلوگیری می‌کند. دیگری این که، عسل خاصیت تسکین دهندگی دارد و در منطقه‌ای که التهاب ایجاد شده، می‌تواند باعث شود تا خارش و درد ناشی از جرب سگ کاهش پیدا کند.

عسل در مرطوب کردن و مرطوب نگه‌داشتن پوست هم موثر است، بنابراین از پوسته‌پوسته شدن و سایر مشکلات ناشی از جرب سگ تا حدودی جلوگیری می‌کند. ترکیبات آلی فراوانی که در عسل وجود دارد نیز می‌تواند در روند بهبود التهاب و زخم، کمک کننده باشد.

نحوه‌ی درمان جرب سگ با عسل به این صورت است که شما باید یک لایه ضخیم از عسل را به طور مستقیم بر روی محل آسیب دیده، قرار بدید و بگذارید تا حدود یک ساعت و سی دقیقه روی محل مورد نظر، بماند. بعد از آن با آب و صابون به طور کامل آن را بشویید.

بیشتر بخوانید:  راهنمایی خرید تشویقی سگ + شناخت انواع تشویقی سگ
  • ماست

یکی از عوارض جانبی که بعد از ابتلا به جرب سگ بسیار رایج است، ترشحات پوستی و تغییر رنگ در گوش سگ است. باکتری‌های مفیدی که در ماست وجود دارد، می‌تواند ترشحات را کمتر کند و از بین ببرد؛ همچنین ناراحتی و درد پوست در آن ناحیه و خارش را هم کمتر می‌کند. برای استفاده ماست در درمان جرب سگ، از ماستی که شیرین نباشد استفاده کنید.

نحوه‌ی درمان به وسیله ماست، این گونه است که ابتدا باید یک قاشق غذاخوری ماست در ظرفی بریزید، سپس با استفاده از انگشت خود مقداری از ماست را به آرامی بر روی گوش حیوان بمالید. بگذارید تا کل روز بر روی بدن حیوان بماند و در آخر روز با کمک حوله‌ای مرطوب آن را به آرامی پاک کنید. شما حتی می‌توانید از ترکیب ماست با عسل یا سرکه سیب نیز استفاده کنید تا تاثیر بهتری داشته باشد.

  • آلوئه ورا

آلوئه ورا خاصیت ضدعفونی‌کنندگی و ضد انگلی ویژه‌ای دارد که به کمک آن می‌تواند تمامی انگل‌ها و باکتری‌های پوستی حیوان را از بین ببرد. همچنین آلوئه ورا با خاصیتی که دارد می‌تواند در التیام پوست سگ هم کمک کند. آلوئه ورا با خاصیت ضد التهابی باعث کاهش التهاب و تحریک پوستی می‌شود و از این طریق خارش و درد حیوان را هم کاهش می‌دهد.

در رابطه با نحوه‌ی درمان به وسیله آلوئه ورا باید گفت، ابتدا یک برگ از گیاه آلوئه ورایی که دارید را ببرید، آن را از وسط نصف کنید و ماده ژل مانند وسط آن را خارج سازید. ژل آلوئه ورا را درون ظرفی بریزید و آن را به وسیله دست خود مستقیما بر روی پوست حیوان بمالید، صبر کنید تا خشک شود.

گال سگ

آیا جرب سگ واگیردار است؟

جرب به‌طورکلی یک بیماری پوستی مسری است که می‌تواند بین حیوانات و انسان منتقل شود، اما گفته می‌شود که انتقال جرب سگ به صاحب خود به‌ندرت اتفاق می‌افتد، ولی بهتر است که رعایت‌های لازم در این زمینه انجام شود تا خود فرد مبتلا نشود؛ بنابراین بهتر است از تماس پوستی، بغل کردن طولانی‌مدت سگ خود و روابط دیگر تا مدتی پیش‌گیری کنید تا از درمان جرب سگ خود مطمئن شوید.

سخن آخر

در این مقاله به موضوع جرب سگ پرداختیم که امروزه در بین حیوانات مختلف بسیار رایج شده است. نشانه‌ها و علائم جرب سگ و همچنین درمان‌های مختلفی که برای جرب سگ وجود دارد را به طور کامل ذکر کردیم، علاوه‌بر تمام این‌ها یکی از نکته‌های مهم در این بیماری سیستم ایمنی است، پس اگر سیستم ایمنی حیوان خود را قوی نگه دارید تا حد زیادی می‌توانید این بیماری را کنترل کنید تا شدیدتر نشود.

برای نگهداری از پتت نیاز به مشاوره رایگان داری؟

فرم زیر رو پر کن تا باهات تماس بگیریم

"*" فیلدهای الزامی را نشان می دهد

پشتیبانی دیجی‌پت
پشتیبانی دیجی‌پت

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *