دسته ها

علائم آفتاب سوختگی در گربه‌ها + پیشگیری و درمان

به این مقاله امتیاز دهید
0/5

دیگر این روزها انقدر در مورد مضرات آفتاب برای پوست صحبت کرده‌اند که همه ما می‌دانیم که قبل از بیرون رفتن از خانه باید کرم ضدآفتاب بزنیم. اما مسئله‌ای که شاید ندانید این است که گربه‌ها هم ممکن است درگیر مضرات آفتاب شوند و آفتاب‌سوختگی گریبان‌گیر آن‌ها هم بشود. اگر چه آفتاب سوختگی در گربه‌ها نادر است اما هر گربه‌ای ممکن است این عارضه را تجربه کنند. در ادامه این مقاله از دیجی پت به بیان اهمیت آفتاب سوختگی در گربه‌ها و علائم آن، شیوه درمان آفتاب سوختگی در گربه‌ها و پیشگیری از این بیماری می‌پردازیم.

پوست گربه‌ها موقع لمس گرم می‌شود و بچه‌گربه شما ممکن است در اطراف گوش و بینی خود تحریکاتی به شکل قرمزی یا پوسته‌پوسته شدن یا قرمزی را تجربه کند. این نواحی از بدن گربه‌ها حساس و بدون مو هستند و همین مسئله باعث می‌شود که آن‌ها در این نواحی در برابر آفتاب آسیب‌پذیر باشند.

اگرچه گربه خانگی شما ممکن است به اندازه کافی بیرون از خانه نباشد و اصلا تابش مستقیم خورشید را تجربه نکند اما باز هم خطر گرمازدگی و کم‌آبی او را تهدید می‌کند. این شرایط می‌تواند حیوان خانگی شما را خیلی سریع دچار بیماری کند. اگر فکر می‌کنید که ممکن است گربه خانگی‌تان در معرض این خطر باشد بهتر است به دنبال راه درمان هم باشید.

آیا همه گربه‌ها در معرض آفتاب سوختگی هستند؟

بله هر گربه‌ای ممکن است این عارضه را تجربه کند اما این خطر در گربه‌هایی که با انواع خز یا رنگ‌های خاص می‌تواند بیشتر رایج باشد. همچنین آن‌هایی که موهای سفید یا خز نازک و غیره دارند بیشتر در معرض ابتلا به آفتاب سوختگی هستند. چرا که این گربه‌ها پوست حساس‌تری داشته و آسیب‌های نور خورشید بیشتر آن‌ها را تهدید می‌کند و بهتر است بیرون از خانه در باکس گربه حمل شوند.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع باکس گربه
به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

به نظر می‌رسد که حتی گربه‌هایی که تکه‌های خز سفید دارند بیشتر در معرض خطر هستند. همچنین پدهایی که در بخش پنجه گربه وجود دارد همواره ممکن است به خاطر تماس با جاهایی که حرارت بیشتری دارند مانند سطوح سیمانی که تمام روز زیر آفتاب داغ شده است سوختگی را تجربه کنند که ما این عارضه را هم در دسته‌بندی آفتاب‌سوختگی قرار می‌دهیم. گربه‌هایی که پنجه صورتی دارند بیشتر آفتاب‌سوختگی را تجربه می‌کنند.

آفتاب گرفتن گربه

بچه‌گربه‌هایی که دوست دارند زیر آفتاب دراز کشیده و غلت بزنند و روی پشت‌شان بچرخند هم ممکن است در ناحیه شکم یا کشاله ران، آفتاب‌سوختگی را تجربه کنند. چرا که شکم و ران خز نازک‌تری دارد. البته آفتاب سوختگی ممکن است هر قسمت از بدن را درگیر خودش بکند اما همانطور که گفتیم بیشترین نواحی که دچار آفتاب سوختگی می‌شوند گوش و بینی هستند که بدون مو و حساس بوده و همین امر باعث می‌شود که این قسمت آسیب‌پذیری بیشتری داشته باشند.

آیا آفتاب‌گرفتن برای گربه‌ها خطرناک است؟

‌‌‌همانطور که اگر انسان‌ها زمان زیادی را زیر نور مستقیم خورشید بمانند احتمال ابتلا به سرطان در آن‌ها بیشتر می‌شود این قانون در خصوص گربه‌ها هم وجود دارد. انرژی‌ که در اشعه‌های خورشید وجود دارد ممکن است باعث تغییر ساختار سلول‌های گربه شما شده و در نهایت زمینه بروز بیماری درماتیت خورشیدی را در گربه ایجاد کند. درماتیت خورشیدی یک بیماری پیش‌رونده است که در آخر سرطان پوست منجر می‌شود. این بیماری معمولا خودش را در گوش و بینی گربه نشان می‌دهد و باعث ایجاد یک سری لکه پوسته‌پوسته و خشک می‌شود. بچه‌گربه خانگی شما این وضعیت را دوست ندارد و مدام سعی می‌کند روی این لکه‌ها را بخاراند.

بیشتر بخوانید:  آشنایی باسرطان گربه‌ها | انواع، نشانه‌ها، پیشگیری و درمان

با ادامه پیشرفت درماتیت خورشیدی ممکن است زخم ایجاد شده و زخم‌ها خونریزی کنند. کارسینوم سلول سنگ‌فرشی نوعی سرطان پوست است که به صورت برامدگی با توده ظاهر نمی‌شوند. معمولا شبیه یک عارضه پوستی هستند که خوب نمی‌شوند. این بیماری اگر درمان نشود، کم‌کم سرطان بافت‌های سالم گربه را در بر گرفته و پیشرفت می‌کند. البته همیشه درماتیت خورشیدی به سرطان منجر نمی‌شود.

علائم آفتاب سوختگی در گربه‌ها

علائم آفتاب سوختگی در گربه‌ها

اگر می‌خواهید آفتاب سوختگی در گربه‌ها را تشخیص دهید یک سری علائم کلی و رایج وجود دارد که با توجه به آن‌ها می‌توانید به وجود این بیماری در گربه عزیزتان پی ببرید. علائمی ماند مشاهده نواحی متمایل به قرمز در بخش‌هایی از بدن و پوست و جاهایی که بیشتر در معرض تابش نور خورشید هستند که معمولا در گربه‌ها این نواحی نوک بینی و نوک گوش‌ها است. همچنین اگر گربه‌تان روی پشت و کمر دراز می‌کشد نواحی شکم و کشاله ران هم می‌توانند علائم آفتاب سوختگی را نشان دهند. گربه شما نواحی که دچار آفتاب سوختگی شده باشد را بیشتر می‌خاراند. پس اگر این متوجه شدید گه گربه‌تان زیاد قسمت‌های خاصی را می‌خاراند و آن نواحی قرمز و پوسته‌پوسته شده‌اند باید به آفتاب سوختگی در گربه‌ها شک کنید.

به یاد داشته باشید که رنگ گربه و نژاد او هم روی میزان احتمال ابتلا به آفتاب سوختگی تاثیر دارد. مثلا گربه‌های سفید بیشتر مبتلا به آفتاب سوختگی گربه‌ها می‌شوند چرا که پوست آن‌ها رنگدانه ملانین ندارد. همچنین این نواحی صورتی رنگ پوست و به خصوص نواحی صورت بیشتر مستعد آفتاب سوختگی هستند. باید توجه داشته باشید که نواحی آفتاب سوختگی درد زیادی برای گربه ایجاد می‌کنند و ریسک بروز تومورهای پوستی را هم بالا می‌برند.

درمان آفتاب سوختگی در گربه‌ها

یک گربه که دچار آفتاب سوختگی شده است، ممکن است درد زیادی را تجربه کند و در موارد شدید دچار کم آبی یا خطر گرمازدگی گربه هم باشد. اگر گربه خانگی شما بعد از گذراندن مدت‌زمانی در زیر نور خورشید رفتار نگران‌کننده‌ای از خودش نشان دهد باید در اسرع وقت برای ملاقات با دامپزشک اقدام کنید. گربه خانگی شما ممکن است به درمان IV برای معکوس‌کردن و پیشگیری از کم‌آبی بیشتر یا کمپرس سرد برای کمک به تسکین برخی از دردهای ناشی از آفتاب سوختگی نیاز داشته باشد. دامپزشک حیوان خانگی حتی ممکن است یک دارو برای مقابله با التهاب و درمان زخم‌های گربه تجویز کند.

علت آفتاب سوختگی در گربه‌ها

اگر آفتاب سوختگی گربه شما را هم درگیر کرده است، اصلا به این معنی نیست که باید گربه عزیزتان را از آفتاب محروم کنید. سعی کنید گربه‌تان را در ساعات اوج تابش خورشید در خانه و به دور از پنجره نگه دارید اما در زمان‌های دیگر به او اجازه بدهید کمی آفتاب بگیرد. گربه‌ها عاشق دراز کشیدن در زیر نور خورشید هستند. آن‌ها چرت‌زدن در گرمای خورشید و تماشای جهان با چشمانی نیمه باز را دوست دارند.

پیشگیری از آفتاب سوختگی گربه‌ها

ساده‌ترین راه برای اینکه مطئن شوید آفتاب سوختگی در گربه ها شامل حال گربه عزیز شما نمی شود این است که گربه خانگی‌تان را در اوج زمان تابش خورشید در داخل خانه نگه دارید تا از پرتوهای خورشید دور بماند. البته گربه‌ها خودشان متوجه مضرات آفتاب و احتمال بیمار شدن‌شان هستند و خودشان اغلب در ساعات اوج تابش خورشید بیرون نمی‌روند. اما اگر گربه‌تان زیادی سر به هوا و بازیگوش است بهتر است خودتان کمی او را کنترل کنید. بیشترین زمانی که پرتوهای خورشید با شدت می‌تابند ساعت 10 صبح تا 4 بعداز ظهر است. اگر گربه خانگی‌تان کلا باید بیرون از خانه زندگی کند مطمئن شوید که در حیاط چندین سایه‌بان و سبد گربه وجود داشته باشید تا بتواند از آفتاب به آن‌ها پناه ببرد.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع سبد گربه
به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

اگر بچه‌گربه‌های خانگی شما همیشه در خانه هستند باز هم نباید این خطر را فراموش کنید. آفتاب‌گیرهای پنجره خانه شما می‌توانند باز هم گربه را دچار آفتاب سوختگی کنند. اگر می‌دانید که گربه خانگی شما دوست دارد زیر نور مستقیم خورشید چرت بزند ممکن است لازم باشد که پرده‌ها را بکشید. گربه‌ها موجودات باهوشی هستند و متوجه می‌شوند که چطور باید با پرده بازی کنند تا سهم بیشتری از نور خورشید را داشته باشند. پس اگر گربه‌تان پوست حساسی دارد و علاقه زیادی هم به نور خورشید دارد شاید بهتر باشد به فکر خرید پرده‌ای باشید که گربه نتواند آن را کنار بزند.

همچنین می‌توانید به نصب پوشش مسدود کننده اشعه ماورا بنفش روی پنجره فکر کنید. نور همچنان از این پوشش عبور می‌کند اما بعضی از پرتوهای مضر را فیلتر می‌کند. بعضی از شرکت‌ها هم کرم‌های ضد آفتاب برای گربه‌ها تولید می‌کنند که می‌توانید نواحی کم مو را با این کرم بپوشانید. البته می‌دانید که هیچ گربه‌ای علاقه‌ای به کرم‌زدن ندارد از طرفی ترکیب کرم و خز حیوان چندان ترکیب جالبی نیست. خیلی از گربه‌ها همین که فرصت پیدا کنند کرم را از خز خود تمیز می‌کند و همین مسئله باعث می‌شود که حیوان خانگی شما مدام کرم‌های ضدآفتاب را ببلعد و ممکن است دچار مشکلات بهداشتی و گوارشی شود.

بیشتر بخوانید:  علائم مشکلات معده گربه + روش معالجه

آفتاب سوختگی در گربه‌های خانگی چگونه است؟

آفتاب سوختگی در گربه‌ها در آغاز به صورت قرمزی و سوزش در نواحی آسیب‌دیده خودش را نشان می‌دهد. ممکن است پوست موقع لمس خیلی گرم شود. پوست آسیب‌دیده حساس و معمولا دردناک است پس مواظب باشید و اگر مشکوک هستید که گربه شما ممکن است در اثر آفتاب آسیب ببینید پوست او را مدام معاینه کنید. گربه‌ها به اندازه کافی در معروض نور خورشید قرار می‌گیرند که احتمالا آفتاب سوختگی در گربه‌ها همیشه برای آن‌ها وجود داشته باشد.

آفتاب سوختگی در گربه‌ خانگی

همچنین گرمازدگی یا کم آبی هم از بیماری‌های دیگری هستند که به واسطه عشق‌شان به آفتاب ممکن است گریبان‌گیر آن‌ها شود. اگر گربه‌تان نفس‌نفس می‌زند و زیاد ساکت می‌ماند یا این‌که دچار ضعف و بی‌حالی می‌شود، بهتر است خیلی سریع با یک دامپزشک تماس بگیرید. اگر فکر می‌کنید که گربه شما دچار آفتاب سوختگی شده است او را در خانه و به دور از نور خورشید نگه دارید. به حیوان خانگی‌تان بیشتر آب بدهید و به آرامی روی ناحیه آسیب دیده آب سرد اسپری کنید یا از کمپرس سرد استفاده کنید و هنگام حمام‌کردن گربه‌ بیشتر مراقب پوست او باشید.

جمع‌بندی

گربه‌ها عاشق آفتاب هستند و همیشه سعی می‌کنند بخشی از روزشان را زیر نور خورشید بگذرانند. همین مسئله می‌تواند باعث ایجاد آفتاب سوختگی در گربه‌ها شود. به همین خاطر است که همیشه باید پوست گربه‌تان را معاینه کنید و مطمئن شوید که سالم است. این عارضه بیشتر گربه‌هایی که رنگ روشن دارند یا خزشان کم پشت‌تر است را درگیر می‌کند. مهم‌ترین کاری که در خصوص آفتاب سوختگی در گربه‌ها می‌توانید انجام دهید پیشگیری و ایجاد شرایطی است که احتمال بروز این عارضه در گربه کاهش پیدا کند.

برای نگهداری از پتت نیاز به مشاوره رایگان داری؟

فرم زیر رو پر کن تا باهات تماس بگیریم

"*" فیلدهای الزامی را نشان می دهد

پشتیبانی دیجی‌پت
پشتیبانی دیجی‌پت

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *