دسته ها

ژیاردیا در گربه‌ها | چه چیزی باعث عفونت ژیاردیا می شود؟

ژیاردیا در گربه
به این مقاله امتیاز دهید
0/5

ژیاردیا یک ارگانیسم تک سلولی است که در روده کوچک حیوان زنگی می‌کند. گربه‌ها با خوردن غذا از خاک آلوده یا آب آلوده یا ظرف غذای گربه به این بیماری مبتلا می‌شوند. ابتلا به ژیاردیا علائمی مانند اسهال مداوم، استفراغ، کاهش وزن و بی‌اشتهایی را در پی دارد. غربالگری‌های معمولی مدفوع همواره بهترین راه تشخیص ژیاردیا در گربه‌ها است. ژیاردیا نام یک انگل کوچک تک‌سلولی است که می‌تواند باعث عفونت روده در حیوانات خانگی شود. با توجه به آمارهای شورای انگل حیوانات در سال 2019 تنها 4 درصد از گربه‌های ایالات متحده دچار این بیماری بوده‌اند.

معمولا گربه‌های خیابانی یا گربه‌هایی که در محدوده‌های جغرافیایی خاصی زندگی می‌کنند، بیشتر درگیر این بیماری می‌شوند. با توجه به علائم عفونت این بیماری می‌تواند به سادگی درمان شود یا حتی کاملا در گربه بروز نکند. اما به عنوان صاحب یک گربه خانگی لازم است که معاینه گربه را بشناسید و در خصوص راهکارهای درمان و پیشگیری آن اطلاعات کافی را داشته باشید.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع ظرف غذای گربه
به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

ژیاردیا چیست؟

این انگل تک سلولی در گربه ها درواقع ژیاردیا است، که در روده‌‌ی کوچک زندگی می‌کند و می‌تواند حیوانات کوچک و حتی انسان‌ها را تحت تاثیر قرار دهد. این موجودات می‌توانند عامل بروز بسیاری از بیماری‌های جدی در گربه‌ها باشند. عفونت در گربه‌ها با آمار 5 تا 15 درصد شایع است. در روده، ژیاردیا به عنوان یک ارگانیسم متحرک خودش را نشان می‌دهد و می‌تواند حرکت کند. زمانی که به محیط وارد می‌شود، به شکل کیست درآمده و در برابر سرمای هوا و یخ زدگی هم مقاومت می‌کند و پایداری بالایی دارد. معمولا گربه‌ها علائم بالینی زیادی در این بیماری بروز نمی‌دهند و تنها راه تشخیص قطعی بیماری غربالگری مدفوع آن‌ها است. به همین خاطر توصیه می‌شود، که گربه‌ها را مرتب یا حداقل سالانه برای چکاپ به دامپزشکی ببرید.

بیشتر بخوانید:  علائم مشکلات معده گربه + روش معالجه

گربه من چطور ژیاردیا گرفت؟

ارگانیسم ژیاردیا در گربه شامل دو مرحله است که مرحله متحرک و مرحله کیستیک نام دارند. در مرحله دوم باعث انتقال وسیله انتقال میزبان به میزبان است. کیست‌های ژیاردیا در مدفوع گربه آلوده ریخته می‌شود. کیست‌ها مقاومت بالایی دارند و می‌توانند چندین ماه در محیط به خصوص در آب و محیط‌های مرطوب زنده بمانند. کیست‌ها سپس از طریق مصرف آب آلوده یا مدفوع آلوده به گربه دیگر منتقل می‌شود و بیماری ژیاردیازیس ایجاد می‌شود.

زمانی که کیست به سیستم گوارشی گربه ورود می‌کند، به دیواره روده می‌چسبد. در همین زمان علائم بیماری خودش را نشان می‌دهد.

بعد از این که گربه کیست را ببلعد، بین 5 تا 16 روز بعد از بوی بد مدفوع گربه عبور می‌کند. میزان رطوبت زیادی کیست‌ها باعث می‌شود، که آن‌ها بتوانند در یک محیط باز هم زنده بمانند. به همین خاطر است که نرخ انتقال این بیماری در فضاهای شلوغ بیشتر است.

ژیاردیا در گربه ها

چه چیزی باعث عفونت ژیاردیا می‌شود؟

گربه‌ها ممکن است با خوردن کیست در آب آلوده، سبد گربه آلوده، خاک یا کاسه غذا به ژیاردیا مبتلا شوند. این عفونت در بین گربه‌ها مسری در نظر گرفته می‌شود.

حتی اگر یکی از گربه‌ها در یک جمعیت شلوغ چندتا از علائم بیماری را نشان ندهد، اما مبتلا تشخیص داده شود، توصیه می‌شود که همه گربه‌ها را آزمایش کرده و عفونت تماما درمان شود. همچنین برای جلوگیری از انتقال بیشتر بیماری باید قرنطینه و پاکسازی و ضد عفونی کردن محیط باید انجام شود.

ژیاردیا در گربه‌ها یک بیماری مشترک بین انسان و دام عنوان می‌شود، پس این بیماری می‌تواند به انسان هم منتقل شود. اما تشخیص این بیماری در انسان زیاد رایج نیست. همچنین انتقال بیماری از گربه به سگ بعید است. بلکه هر گونه از ژیاردیا معمولا تنها در یک گونه خاص میزبان باقی می‌ماند. حتی در زمینه بیماری های پوستی گربه هم به همین صورت است.

بیشتر بخوانید:  با شایع‌ترین بیماری‌های پوستی گربه‌ها آشنا شوید

ژیاردیا در گربه خانگی با چه علائمی خودش را نشان می‌دهد؟

گربه‌ها معمولا علائم بالینی ژیاردیا را نشان نمی‌دهند، حتی زمانی که آلوده و مبتلا به بیماری باشند. اما اگر قرار به بروز علائم ژیاردیا در گربه باشد، در عرض 5 تا 16 روز بعد از خوردن کیست خودش را نشان می‌دهد. علائم این بیماری شامل موارد زیر است:

  • استفراغ
  • کمبود اشتها
  • اسهال مزمن مداوم
  • اسهال با شروع حاد
  • کاهش وزن یا وضعیت بد بدن

اسهال ناشی از آسیب انگل به سلول‌های روده است که متبحر به سوهاضمه، سد جذب و متعاقب آن اسهال می‌شود. معمولا در مدفوع خون وجود ندارد. اگر گربه شما علائم گوارشی مانند استفراغ گربه، کاهش وزن یا کم اشتهایی را نشان دهد، ممکن است دامپزشک گرفتن آزمایش را توصیه کند. با این حال ارتباط مستقیم بین این علائم بالینی و ژیاردیازیس نامشخص است.

راه‌های تشخیص عفونت ژیاردیا در گربه‌ها

اگر نگران این هستید، که این بیماری وجود داشته باشد، دامپزشک می‌تواند غربالگری مدفوع را انجام دهد با این حال عفونت ژیاردیا در گربه ها معمولا قابل تشخیص نیست. چرا که گربه‌های میزبان کیست‌ها را به طور متناوب می‌ریزند و شناسایی آن‌ها با تجزیه‌وتحلیل مدفوع سخت است. چرا که ارگانیسم‌ها کوچک بوده و ظاهری مشابه با سایر ارگانیسم‌هایی دارد که ممکن است در مدفوع ظاهر شود.

مهم است که همه گربه‌ها را حداقل سالیانه از نظر ژیاردیا غربال کنید. حتی در گربه‌هایی که داخل خانه هستند، از آن غافل نشوید. این نه تنها در جلوگیری از ژیاردیا موثر است، بلکه انتشار عفونت را به دیگر حیوانات خانگی و افراد محدود می‌کند.

آزمایش مدفوع همیشه باید همیشه همراه با معاینه فیزیکی انجام شود چرا که آزمایش مدفوع مثبت به درمان نیاز دارد. بسته به نوع بیمار ممکن است آزمایش خون و ادرار هم لازم شود.

عفونت ژیاردیا در گربه ها

 

درمان ژیاردیا در گربه‌ها

در بسیاری از موارد ژیاردیا در گربه باعث بروز اسهال گربه می‌شود که احتمالا نشان دهنده دیگر بیماری های زمینه‌ای دستگاه گوارش است. پس بهتر است بررسی کامل تاریخچه و علائم بالینی و همچنین گزینه‌های درمانی هم انجام شود.

با توجه به احتمال ثانویه بودن اسهال ناشی از ژیاردیا گربه به بیماری زمینه‌ای GI، توصیه‌های دیگری مانند عوض کردن رژیم غذایی ممکن است به کار بیاید. بهتر است با بررسی علائم و چکاپ منظم شرایطی فراهم کنید که آگاهی سریع‌تر از بیماری را محیا کند.

دارو درمانی

پاناکور با دوز 50 گرم بر کیلوگرم برای 5 روز در سگ‌ها و احتمالا گربه‌ها در درمان بیماری موثر است. اگرچه این دارو همیشه برای تا گربه‌ها اثرگذار نبوده است. با این حال این دارو هنوز هم به عنوان اولین گزینه درمانی استفاده می‌شود.

همچنین مترونیدازول با دوز 15 تا 20 گرم بر کیلوگرم برای 5 تا 10 روز می‌تواند به درمان عفونت کمک کند. دو مورد از رایج‌ترین داروهایی که برای درمان ژیاردیا در گربه استفاده می‌شود، پاناکور و مترونیدازول هستند، که اولی می‌تواند علائم بالینی و ریزش کیست را کاهش دهد و برای گربه‌های باردار هم بی‌خطر است و دومی به نظر می‌رسد که تاثیرگذاری بیشتری در گربه‌ها در مقایسه با سگ‌ها دارد. استفاده از این دارو شامل یک دوره 5 تا 7 روزه است و در گربه‌های باردار خطری ایجاد نمی کند.

همچنین در موارد خاص مانند وقتی که گربه اسهال مقاوم دارد، می توان از این دو دارو به صورت همزمان استفاده کرد.

عفونت ژیاردیا در گربه ها

درمان حمایتی برای درمان انگل تک سلولی در گربه ها

درمان حمایتی ممکن است زیادی آسان نباشد. چرا که برخی از سویه‌های ژیاردیا در گربه ممکن است به دارو مقاوم باشند. پس این احتمال وجود دارد که برای درمان مجبور شوید چندین دارو و یا چند روش درمانی را امتحان کنید.

درمان حمایتی هم مهم است. تا وقتی که مدفوع گربه سفت شود، بهتر است گربه از یک رژیم غذایی کم و قابل هضم استفاده کند. مطمئن شوید که گربه شما به اندازه کافی آب بنوشد. چرا که اسهال و استفراغ طولانی آب بدن را کم می‌کند.

به علاوه بهتر است که گربه را کاملا حمام کنید تا مطمئن شوید که هیچ انگلی در خز او پنهان نشده باشد. تمیز کردن ظرف آب و غذا گربه و خارج کردن سریع مدفوع از ظرف خاک و تمیز نگه داشتن بستر گربه می‌تواند در جلوگیری از ژیاردیا در گربه موثر باشد. یادتان باشد که ژیاردیا می‌تواند انسان را هم تحت تاثیر قرار دهد. پس بهتر است بهداشت را رعایت کنید و تا جای ممکن در مواجهه با وسایل مربوط به گربه و ظرف خاک او از دستکش استفاده کنید.

برای نگهداری از پتت نیاز به مشاوره رایگان داری؟

فرم زیر رو پر کن تا باهات تماس بگیریم

"*" فیلدهای الزامی را نشان می دهد

اشکان اسدپور
اشکان اسدپور

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *