دسته ها

آشنایی با روش‌های ابراز احساسات سگ‌ها

روش‌های ابراز احساسات سگ
به این مقاله امتیاز دهید
0/5

روش‌های ابراز احساسات سگ بسیار متنوع است که برای ارتباط بهتر با حیوان باید آن‌ها را یاد گرفت. در واقع اولین قدم برای ارتباط گرفتن با یک موجود از جمله سگ، یادگیری راه‌های محبت به آن و بالعکس شیوه‌های ابراز محبت موجود به صاحبش است. سگ، موجودی عاطفی و بسیار باوفاست که از گذشته‌های دور مهمان سفره انسان‌ها بوده است. در جهان امروز نیز این موجود دوست‌داشتنی به عنوان دوست صمیمی انسان‌ها به هم‌زیستی مسالمت‌آمیز در کنار آن‌ها ادامه می‌دهد.

سگ‌ها حیواناتی پرشور و انرژی و جمع‌گرایی هستند که همواره با کارهای خود سعی در نشان دادن علاقه و محبت خود به صاحبان‌شان دارند. این حیوانات باوفا بسیار مهربان‌اند و از هر روشی برای به دست آوردن دل صاحبان‌شان استفاده می‌کنند. اما این موجودات با چه روشی این کار را انجام می‌دهند؟ روش‌های ابراز احساسات سگ کدام‌اند؟ برای این که ارتباط بهتری با سگ خود داشته باشید و شیوه ابراز علاقه حیوان را بشناسید و به ابراز احساسات او پاسخ مناسبی بدهید، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید!

نشانه‌های ابراز احساسات سگ‌ها

زبان بدن چه در سگ‌ها و چه انسان‌ها نشان‌دهنده احساسات موجود است. زمانی که سگ با صاحب دوست‌داشتنی خود مواجه می‌شود و یا در موقعیت‌های احساسی قرار می‌گیرد، برخی نشانه‌ها را از خود بروز می‌دهد که با کمک آن‌ها می‌توانیم به احساسات حیوان پی ببریم. مثلا سگی که شما را دوست داشته باشد، شما را همچون خانواده‌اش می‌بیند و کاملا از شما مراقبت می‌کند. لیسیدن سگ یعنی او عاشق بوی تن شماست، همواره به شما نزدیک است، عاشق گردش و وقت گذراندن با شماست، از دیدن‌تان ذوق‌زده می‌شود و از خوابیدن در تخت‌خواب شما لذت می‌برد.

نشانه‌های ابراز احساسات سگ‌ها

همچنین یک سگ برای ابراز احساسات به صاحبش دم خود را تکان می‌دهد. البته دم تکان دادن می‌تواند معانی بسیار متفاوتی داشته باشد اما زمانی که سگ‌تان تمام بدنش را در حالی که دمش را در ارتفاع متوسط گرفته تکان می‌دهد، هیچ معنایی جز هیجان‌زدگی از دیدار صاحبش ندارد!

بیشتر بخوانید:  شناخت زبان بدن سگ‌ها | چگونه معنی حرکات سگ را بفهمیم؟

علاوه بر این یکی دیگر از نشانه‌های ابراز احساسات در سگ‌ها به خصوص نژادهایی همچون دورمن و ژرمن شپرد که هوش و شجاعت بیشتری نسبت به باقی نژادها دارد، حفاظت از شماست. این گونه نژاد از سگ‌ها زمانی که در کنار شما هستند، کاملا در حال پائیدن شما هستند و اجازه نمی‌‌دهند خطری شما را تهدید کند.

ابراز احساسات کدام نژاد سگ بیشتر از بقیه نژادهاست؟

سگ‌ها جزو دوست‌داشتنی‌ترین و باوفاترین موجوداتی هستند که می‌توانید به عنوان همدم در کنار خود داشته باشید. این موجودات به مرور زمان و بر اثر خوش رفتاری‌هایی که با آن‌ها انجام می‌شود، دلبسته صاحبان‌شان شده و احساسات خود را بروز می‌دهند. اما در میان سگ‌هایی که از نژادهای مختلف وجود دارند، برخی نژادها هستند که در ابراز احساسات تواناتر از سایرین هستند. یکی از این نژادها نژاد گلدن رتریور است که در عین حال که جثه‌ای بزرگ دارند اما بسیار مهربان هستند.

این نژاد از سگ‌ها عاشق اکتشاف و ماجراجویی‌اند، به راحتی احساسات خود را بروز می‌دهند و رابطه عمیقی با صاحب خود برقرار می‌کنند. از آن‌جایی که این‌گونه سگ‌ها از قدرت همدلی بالایی برخوردارند، در مراکز خدمات درمانی به کار گرفته می‌شوند و به کمک آن‌ها استرس کودکان را کاهش می‌دهند و بیشتر افراد در هر سنی به این نژاد جذب می‌شوند.

روش‌های ابراز احساسات سگ

سگ‌ها احساسات صاحب و حتی همنوعان خود را متوجه می‌شوند و از قدرت همدلی برخوردارند. این حیوانات مهربان اغلب احساسات صاحبان خود را تشخیص داده و به آن واکنش نشان می‌دهند. روش‌های ابراز احساسات سگ‌ها بسیار زیاد است. سگ‌ها هم مانند ما انسان‌ها بعضا شیوه‌های ابراز علاقه مخصوص به خودشان را دارند اما برخی شیوه‌های ابراز احساسات در بین این موجودات، مشترک است که در ذیل به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  1. مدام نزدیک شما می‌ایستد:

اگر سگ‌تان در هر مکان و موقعیتی، فرقی ندارد چه در خیابان، چه در خانه و چه در زمان کار کردن دوست دارد که به شما نزدیک شود و از شما فاصله نمی‌گیرد، یکی از شیوه‌های ابراز احساسات سگ دلبندتان به شماست. در واقع حیوان با این کار به شما نشان می‌دهد که شما را تکیه‌گاه خود می‌بیند و به شما اعتماد کامل دارد. از نظر سگ، شما تضمین‌کننده امنیت او هستید و پناهگاه خوبی برایش محسوب می‌شوید.

  1. ارتباط چشمی زیادی با شما دارد:

مطابق نظریات روانشناسی افراد زمانی که در یک جمع شروع به خندیدن می‌کنند، ناخودآگاه به چشم‌های فردی که دوستش دارند، نگاه می‌کنند. علاوه بر این زمانی که مضطرب هستید یا از بودن در یک جمع واهمه دارید، به چه کسی نگاه می‌کنید؟ مسلما کسی که بیشترین علاقه را به او دارید و از همه بیشتر به شما آرامش می‌دهد. سگ‌ها نیز دقیقا مانند ما عمل می‌کنند. این موجودات دوست‌داشتنی در صورت علاقه به صاحب‌شان، همواره ارتباط چشمی را با وی حفظ می‌کنند.

ارتباط چشمی و ابراز احساسات سگ

با این کار هورمونی به نام “اکسی توسین” در مغز حیوان ترشح می‌شود که به “هورمون عشق” معروف است. این هورمون وابستگی زیادی را در حیوان نسبت به صاحبش ایجاد می‌کند. به همین دلیل متخصصان رفتاری سگ‌ها عموما توصیه می‌کنند که هنگام آموزش دادن و حتی بازی و نوازش سگ ارتباط چشمی طبیعی را با حیوان حفظ کنید.

بیشتر بخوانید:  اسباب بازی سگ چیست؟ | پرطرفدارترین اسباب‌بازی‌های سگ و نحوه بازی با آن‌ها
  1. به خوابیدن کنار شما علاقه دارد:

اگر با وجود این که سگ خود را از خوابیدن در کنارتان منع می‌کنید اما باز هم حیوان دست بردار نیست و دوست دارد تا شب‌ها در اتاق شما بخوابد، این هم یکی دیگر از روش‌های ابراز احساسات حیوان به شماست. در واقع سگ با این کار به شما عشق و وفاداری‌اش را نشان می‌دهد. بهتر است سگ را از خودتان خیلی نرانید زیرا ممکن است موجب پرخاشگری سگ شود.

  1. به جابجایی کفش و جوراب بدبوی شما علاقه خاصی دارند:

در صورتی که سگ‌تان به شدت دلبسته شما باشد، بی‌نهایت به بوی بدن شما هم علاقه داشته و سریعا آن را تشخیص می‌دهند. آن‌ها به دلیل علاقه زیادی که به عطر تن شما دارند، به سبد لباس‌هایتان حمله‌ور شده و جوراب، کفش‌ها و لباس‌های کثیف شما را با خود این طرف و آن طرف برده و مخفی می‌کنند. برای این که لباس‌هایتان از جویده شدن در امان بمانند، بهتر است حیوان را با برخی استخوان‌های جالب توجه یا اسباب بازی‌های مورد علاقه‌اش سرگرم کنید.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع اسباب بازی سگ به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

  1. استقبال از صاحب‌شان هنگام ورود به خانه:

اگر زمانی که از سرکار، مدرسه یا ماموریت به خانه باز می‌گردید و سگ خود را منتظر و مشتاق جلوی درب می‌بینید، می‌توانید از علاقه شدید قلبی حیوان به خود مطمئن باشید! حیوان زمانی که مشتاق شما باشد، در بدو ورود شما به منزل بالا و پایین می‌پرد، دست و پای شما را لیس می‌زند، اسباب‌بازی مورد علاقه‌اش را با شما شریک می‌شود و حتی گاهی‌اوقات از فرط هیجان ممکن است نتواند ادرارش را کنترل کند!

  1. وقتی وارد اتاق می‌شوید، ابروی چپ خود را بالا می‌برد:

این مورد یکی از جالب‌ترین روش‌های ابراز احساسات سگ است. طبق آزمایش‌های متعددی که روی چندین سگ انجام شد، محققان دریافتند که سگ‌ها هنگام مواجهه با صاحب مورد علاقه‌شان، ابروی چپ خود را بالا می‌برند. مشابه این حرکت را حتی زمانی که برای حیوان اسباب‌بازی مورد علاقه‌اش را خریداری می‌کنید هم نمی‌توانید مشاهده کنید.

  1. به شما لبخند می‌زند:

شاید برایتان کمی عجیب باشد اما سگ‌ها موجوداتی باهوش هستند که ارتباط با انسان‌ها را به خوبی یاد گرفته‌اند. آن‌ها بلدند که چطور با کشیدن لب‌هایشان به عقب و آشکار کردن دندان‌های بزرگ‌شان، شادی و لبخند خود را نشان دهند. البته باید بسیار خوش‌شانس باشید تا لبخند یک سگ را ببینید؛ چرا که این حیوان تنها در مواجهه با همبازیان، دوستان عزیز و صاحب دوست‌داشتنی‌اش لبخند می‌زند!

ابراز احساسات سگ و استقبال از صاحب‌

  1. لیسیدن دست و پای شما:

سگ‌ها برای نشان دادن علاقه قلبی خود یا بهتر بخواهیم بیان کنیم، برای پرستش صاحب خود دست و پای وی را لیس می‌زند. همچنین این حیوان برای این که صمیمیت و مراقبت از یک‌دیگر را به همنوع خود نشان دهد، آن را تمیز کرده و می‌لیسد. هم‌چنین بعضی سگ‌ها با ملایمت دماغ خود را به دست یا پای شما می‌مالند تا از شما بخواهند با آن‌ها تعامل داشته باشید.

  1. علاقه‌مند به بازی با شما هستند:

یکی دیگر از روش‌ های ابراز احساسات سگ‌ها، نشان دادن علاقه به بازی کردن با صاحب مورد علاقه‌شان است. مثلا حیوان به راحتی اسباب بازی مورد علاقه‌اش را با شخص مورد علاقه‌اش شریک می‌شود.

  1. به محض خمیازه کشیدن شما او هم خمیازه می‌کشد:

خمیازه که به نوعی یکی از راه‌های رفع خستگی مغز به حساب می‌آید، بسیار مسری است. به گونه‌ای که شما با مشاهده فردی که در حال خمیازه کشیدن است، بی‌درنگ خمیازه خواهید کشید! این مسری بودن خمیازه می‌تواند در دنیای سگ‌ها نیز وجود داشته باشد. در صورتی که وابستگی سگ و علاقه‌اش به شما زیاد باشد، خمیازه کشیدن حیوان می‌تواند نشانه‌ای از ابراز احساسات سگ به شما باشد.

  1. به سمت صورت شما می‌پرد:

می‌خواهید از علاقه سگ دلبندتان به خودتان مطمئن شوید؟ اگر مشاهده کردید که حیوان دلبندتان تمایل زیادی به صورت شما دارد و سعی می‌کند به سمت صورت شما بپرد، می‌توانید احتمال دهید که علاقه زیادی به شما دارد. البته این حرکت همیشه نشانه علاقه و ابراز احساسات سگ نیست، اما در اغلب موارد می‌توان اینطور برداشت کرد.

  1. به برقراری ارتباط با شما مصر است:

اگر فردی را دوست داشته باشید ارتباط‌تان با وی چگونه است؟ قطعا زمانی که به کسی دلبسته باشید، سعی در ارتباط و تماس فیزیکی و جسمی بیشتر با او دارید. در مورد سگ‌ها نیز این قضیه صدق می‌کند. وقتی سگی شما را دوست داشته باشد، هنگام ورود به خانه از شما استقبال می‌کند، تا زمانی که در اتاق‌تان حضور دارید اتاق را ترک نخواهد کرد و یا به لمس و لیسیدن شما اشتیاق فراوانی دارد. در واقع حیوان با برقراری ارتباط بیشتر سعی در ابراز احساسات خود به شما دارد.

برای نگهداری از پتت نیاز به مشاوره رایگان داری؟

فرم زیر رو پر کن تا باهات تماس بگیریم

"*" فیلدهای الزامی را نشان می دهد

پشتیبانی دیجی‌پت
پشتیبانی دیجی‌پت

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *