دسته ها

همه آن چیزی که نیاز دارید درباره بارداری سگ‌ها بدانید

بارداری سگ‌ها
به این مقاله امتیاز دهید
0/5

استقبال از یک تولهسگ جدید بسیار لذت‌بخش است، اما بارداری سگ می‌تواند گیجکننده و استرس‌زا و همچنین وقت‌گیر و پرهزینه هم باشد. اگر قصد پرورش سگ دارید، اطلاعات زیادی وجود دارد که باید از آن‌ها آگاه باشید. شما باید با توصیه‌های تست سلامت، نژاد استاندارد و فردی نژاد سگ و هم‌چنین مسئولیت‌هایی که در پرورش توله‌سگ‌های سالم و اجتماعی به عهده خواهید داشت، آشنا باشید. شما هم‌چنین باید علائم بارداری سگ‌ها و بهترین روش مراقبت از دوران بارداری سگ را بدانید. در این‌ مقاله به برخی از سوالات شما پاسخ داده شده است.

مدت‌زمان دوران بارداری سگ

سگ‌ها تقریبا 62 تا 64 روز یا حدود دو ماه باردار هستند، اگرچه کتابچه راهنمای دامپزشکی می‌گوید پیش‌بینی زمان زایمان می‌تواند دشوار باشد زیرا تاریخ تولید مثل همیشه با تاریخ لقاح مطابقت ندارد. طول بارداری نیز می‌تواند بسته به نژاد و اندازه سگ متفاوت باشد. دکتر جری کلاین، افسر ارشد دامپزشکی AKC، توضیح می‌دهد که در ماه اول بارداری، تخمک‌های بارورشده به سمت شاخ رحم می‌روند، جایی که در حدود 15 تا 18 روزگی خود را در پوشش قرار می‌دهند. به گفته او رشد جنین در اوایل بارداری سریع است و قطر این تورم‌ها هر 7 روز دو برابر می‌شود. در پایان ماه اول، دامپزشک می‌تواند ضربان قلب جنین را تشخیص دهد و رشد جنین تا ماه دوم افزایش می‌یابد، زیرا جنین‌ها به توله‌های قابل تشخیص تبدیل می‌شوند. در پایان ماه دوم و شروع ماه سوم، توله‌ها آماده به دنیا آمدن هستند.

بیشتر بخوانید:  راهنمای جامع مراقبت و نگهداری سگ

نشانه‌های بارداری سگ چیست؟

علائم بارداری سگ شامل موارد زیر است که می‌توانید مراقب آن‌ها باشید، از جمله:

  • افزایش اشتها
  • افزایش وزن
  • افزایش سایز نوک پستان
  • شکم متورم
  • رفتار مبهم و گیج ‌کننده
  • مهربانی بیشتر
  • تحریک‌پذیری

علاوه‌براین، برخی از سگ‌ها ممکن است در هفته‌های اول به دلیل تغییرات هورمونی، برای چند روز استفراغ کرده و اشتهای آن‌ها کاهش یابد. دکتر کلاین می‌گوید: «برخی سگ‌ها این علامت‌ها را نشان ‌می‌دهند، اما ممکن است در واقع حاملگی کاذب را تجربه کنند.» البته شرایط دیگری نیز وجود دارد که می‌تواند باعث استفراغ سگ و تغییر در اشتها، افزایش وزن و شکم متورم شود. برای رد یک بیماری جدی‌تر، سگ خود را برای معاینه نزد دامپزشک ببرید.

مدت‌زمان دوران بارداری سگ

چگونگی تشخیص سگ باردار

سگ‌ها این گزینه را ندارند که کیت تست بارداری را از داروخانه دریافت کنند، به این معنی که برای تعیین بارداربودن سگ باید به روش‌های دیگر تکیه کنیم. دقیق‌ترین راه برای تشخیص بارداربودن سگ از طریق آزمایش‌های تشخیصی است.

  • اگر تاریخ لقاح سگ خود را بدانید، دامپزشک شما می‌تواند لمس شکم را با شروع تقریباً 28 تا 30 روز انجام دهد. در این مرحله از بارداری، توله‌ها بسته به جثه سگ مانند توپ‌های گلف کوچک یا حبه‌های انگور هستند. این “توپ‌ها” کیسه‌های پر از مایعی هستند که جنین را احاطه کرده‌اند. لمس شکم نباید بدون کمک دامپزشک انجام شود، زیرا ممکن است به نوزادان آسیب برساند.
  • روش دیگر، سونوگرافی است. دامپزشک می‌تواند سونوگرافی را بین 25 تا 35 روز بارداری انجام دهد. سونوگرافی معمولا می‌تواند ضربان قلب جنین را تشخیص دهد و تخمینی از تعداد توله‌هایی که سگ حمل می‌کند را به شما ‌دهد. ضربان قلب توله‌سگ‌ها 2 تا 3 برابر سریع‌تر از ضربان قلب مادر است.
  • آزمایش هورمون در حدود 25 تا 30 روز بارداری باید صورت گیرد. دامپزشک می‌تواند آزمایش خونی برای اندازه‌گیری سطح هورمون سگ انجام دهد تا ببیند آیا او هورمون ریلکسین را تولید می‌کند یا خیر. Relaxin فقط در دوران بارداری تولید می‌شود و این آزمایش را نسبتا دقیق می‌کند.
  • اشعه ایکس یکی از موثرترین روش‌ها برای تعیین بارداری سگ است. بااین‌حال، بهتر است این کار در روز 55 یا بیشتر انجام شود، زیرا سیستم اسکلتی توله‌ها تا آن زمان در عکس‌برداری با اشعه ایکس نشان داده نمی‌شود. اشعه ایکس در این زمان به شما این امکان را می‌دهد که شمارش دقیقی از تعداد توله‌ها به دست آورید و شما را آماده می‌کند تا بدانید چه زمانی بارداری سگ شما تمام می‌شود.

مراقبت از سگ باردار

هنگامی که تشخیص دادید که سگ شما باردار است، اقداماتی وجود دارد که باید انجام دهید تا مطمئن شوید که او در طول بارداری سالم می‌ماند.

ورزش در دوران بارداری سگ

اگر می‌خواهید سگ خود را پرورش دهید، برخی از دامپزشکان معتقدند که ورزش شدید در دو هفته اول بارداری سگ باعث افزایش لانه‌گزینی جنین می‌شود. پس از آن، ورزش معمولی تا زمانی‌که شکم سگ شما بزرگ شود خوب است. در طول سه ماه آخر بارداری، ورزش برای سگ نباید بیش‌ازحد سخت باشد. دکتر کلاین پیشنهاد می‌کند که پیاده‌روی‌های کوتاه‌تر و احتمالا مکرر، بیشتر برای مادر مفید است زیرا او به انرژی خود برای حمل توله‌ها و تغذیه آن‌ها نیاز دارد.

تغذیه سگ

سگ‌های باردار در دوران بارداری به کالری و مواد مغذی بیشتری نیاز دارند. بهتر است غذای سگ باردار خود را که برای رشد مطابق با الزامات AAFCO تهیه شده است، آماده کنید. زمانی‌که او به نیمه بارداری برسد، تقریبا دو برابر کالری دریافتی قبل از بارداری نیاز دارد. او باید تا زمانی‌که از توله‌هایش پرستاری می‌کند به این رژیم غذایی ادامه دهد. به‌طورکلی، سگ شما تا زمانی‌که رژیم غذایی مناسبی داشته باشد، در دوران بارداری به هیچ ویتامین یا مکمل خاصی نیاز نخواهد داشت. بااین‌حال، دامپزشک توصیه‌هایی را بر اساس نیازهای فردی سگ شما ارائه خواهد کرد.

بیشتر بخوانید:  آشنایی با تغذیه سگ باردار و غذای سگ شیرده

مراقبت‌های دامپزشکی

سگ شما احتمالا باید چند بار در طول بارداری خود به دامپزشک مراجعه کند. سونوگرافی و یا آزمایش خون می‌تواند در اوایل روز 21 بارداری برای تایید آن انجام شود. حدود 45 روز پس از بارداری، دامپزشک می‌تواند برای تعیین تعداد و اندازه توله‌ها با اشعه ایکس عکس بگیرد. توجه داشته باشید سگ شما نباید در دوران بارداری خود واکسینه شود.

تشخیص سگ باردار

مراحل بارداری در سگ چیست؟

دوره بارداری در سگ‌ها کوتاه است و تقریبا 3 ماه طول می‌کشد. رشد جنین به‌ویژه در ماه اول بسیار سریع است، زیرا قطر کیسه هر هفته دو برابر می‌شود.

ماه اول

در این ماه بارداری سگ، جنین‌ها در عرض 7 روز به سمت چپ رحم می‌روند و در حدود روز شانزدهم روی دیواره‌ها فرو می‌روند. آن‌ها فقط از روز 22 شروع به شکل‌گیری می‌کنند و در روز 30، دامپزشک باید با استفاده از سونوگرافی ضربان قلب جنین را تشخیص دهد.

ماه دوم

رشد جنین در سگ‌ها به‌خصوص در این ماه بسیار سریع‌تر از انسان است. از روز 32 پلک جنین، انگشتان پا، در روز 35 پنجه‌ها و در روز 40 شروع به تشکیل‌شدن می‌کنند. اسکلت و کتف تا روز 45 تشکیل می‌شوند و در روز 50، عکسبرداری با اشعه ایکس باید نشان دهد که سگ شما انتظار چند توله را دارد.

ماه سوم

تا روز 58 دوره بارداری سگ، رشد جنین باید کامل شود و سگ شما شروع به جستجوی مکانی راحت برای لانه‌سازی خواهد کرد. در روزهای پایانی بارداری، توله‌ها شروع به حرکت به حالت چرخشی می‌کنند.

آمادگی برای به‌ دنیا‌ آمدن توله‌سگ‌ها

زمانی‌که سگ شما در ماه آخر بارداری است، مهم است که برای کمک‌کردن (فرایند آخر زایمان توله‌سگ) آماده شوید. با تهیه یک جعبه کمکی شروع کنید که مکانی گرم، امن و تمیز برای سگ شماست تا توله‌هایش را تحویل دهد. می‌توانید این جعبه را بسازید یا از فروشگاه حیوانات خانگی بخرید. مطمئن شوید که داخل و خارج‌شدن سگ از جعبه و چرخیدن آسان است، درحالی‌که هنوز می‌توانید توله‌ها را در داخل نگه دارید. هم‌چنین باید در یک منطقه آرام از خانه باشد که به‌راحتی به آن دسترسی داشته باشید. فراموش نکنید که سگ خود را با این جعبه قبل از زایمان آشنا کنید. در غیر این صورت، ممکن است در جای دیگری زایمان کند که می‌تواند زایمان را هم برای شما و هم برای خودش مشکل‌تر کند.

 چه چیزهایی را باید برای زایمان سگ آماده کنید؟

از مواردی که باید قبل از انجام زایمان سگ، آماده کنید، عبارتند از:

  • تشک حمام ضد لغزش
  • ترازو برای اندازه‌گیری وزن توله‌ها
  • دستمال کاغذی برای تمیزکردن جعبه کمکی
  • حوله‌های خشک، نرم و استریل برای تمیزکردن توله‌ها
  • گرم نگه‌داشتن توله‌سگ‌ها
  • ید برای تمیزکردن توله‌سگ پس از قطع بند ناف
  • قیچی استریل‌شده برای بریدن بند ناف
  • نخ دندان یا یک نخ نازک برای بستن بند ناف
  • دماسنج برای کنترل دمای بدن سگ

بعد از زایمان نیز به وسایلی مثل شیشه شیر توله‌سگ نیاز دارید.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع شیشه شیر توله سگ به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

معاینه سگ توسط دامپزشک

قبل از این که سگ خود را پرورش دهید، او را برای معاینه قبل از تولد توله‌هایش پیش دامپزشک ببرید. او باید در مورد واکسیناسیون به روز باشد. دامپزشک شما احتمالا معاینه مدفوع را برای بررسی انگل‌های روده‌ای توصیه می‌کند یا فقط سگ شما را با داروی مناسب برای جفت‌گیری آماده می‌کند.

کمک برای تولد تولهها

خوشبختانه، بیشتر سگ‌ها تا زمانی‌که هیچ عارضه‌ای نداشته باشند، نیاز به کمک زیادی ندارند. غرایزش او را راهنمایی می‌کند، اما شما می‌توانید با فراهم‌کردن مکانی امن، گرم و راحت برای او و توله‌هایش کمک کنید تا راحت‌تر مسیر خود را طی کند. بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید، این است که از دور مراقب باشید و در صورت بروز هرگونه مشکلی از قبل برنامه‌ریزی داشته باشید. وقتی او شروع به زایمان می‌کند، کار اصلی شما این است که تماشا کنید و منتظر بمانید. بیاموزید که در حین کمک‌کردن چه زمانی باید وارد عمل شوید و به سگ خود و توله‌هایش کمک کنید.

مراحل بارداری در سگ

دوران بارداری در انواع سگ‌ها

یکی از اولین نشانه‌های بارداری سگی مثل پامرانین معمولا به صورت سفت‌شدن شکم آن‌ها ظاهر می‌شود. در اکثر موارد، این علامت خاص از پامرانین باردار بلافاصله پس از شروع بارداری ظاهر می‌شود. حتی قبل از این که علائم فیزیکی مانند بزرگ‌شدن معده آن‌ها مشاهده شود. بارداری در سگ ژرمن حدود 63 روز طول می‌کشد، با‌این‌حال در برخی موارد ممکن است چند روز تغییر کند. درحالی‌که ممکن است این یک عدد خاص به نظر برسد، معمولا تشخیص دقیق زمان بارداری سگ دشوار است. اگر از ابتدا ندانید سگ‌تان چه زمانی باردار شده است، دانستن دوره بارداری مفید نیست.

بارداری در سگ شیتزو با کاهش اشتها خود را نشان می‌دهد و حتی ممکن است برخی از وعده‌های غذایی را به کلی از دست بدهد. معده شیتزوی شما ممکن است بزرگ‌تر شود، گاهی اوقات تا 14 روز پس از لقاح این اتفاق می‌افتد. دامپزشک می‌تواند شکم سگ شیتزو را لمس کند، احتمالا در 20 تا 30 روز حرکات جنین را احساس می‌کند. شیتزوی شما ممکن است تغییر رفتاری از جمله بی‌حالی را نشان دهد. نوک سینه‌های سگ شما ممکن است برای شیردهی بزرگ شده باشد. بارداری سگ هاسکی با بی‌حالی و کرختی خود را نشان می‌دهد و اشتهای خود را از دست می‌دهد. غذانخوردن سگ ممکن است به دلیل بیماری باشد، بنابراین همیشه آن را توسط دامپزشک خود بررسی کنید.

برای نگهداری از پتت نیاز به مشاوره رایگان داری؟

فرم زیر رو پر کن تا باهات تماس بگیریم

"*" فیلدهای الزامی را نشان می دهد

پشتیبانی دیجی‌پت
پشتیبانی دیجی‌پت

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *