دسته ها

دلایل اضطراب تنهایی سگ | راه‌ های پیشگیری و درمان

تنهایی سگ
به این مقاله امتیاز دهید
0/5

مشکلات استرس و اضطراب تنهایی سگ‌ها، یکی از بزرگ‌ترین معضلاتی است که معمولاً صاحبان این حیوانات خانگی با آن‌ها مواجه هستند. این موضوع نه‌تنها برای سگ‌ها، بلکه برای صاحبان آن‌ها نیز بسیار آزاردهنده است. البته اگرچه این مشکل معمولاً رخ می‌دهد، مسلماً آگاهی کافی از علت این مسئله می‌تواند تا حد قابل‌توجهی در پیشگیری و درمان استرس و اضطراب تنهایی سگ‌ها مؤثر باشد.

از این‌رو در این مقاله ابتدا دلایل اضطراب تنهایی سگ‌ها بررسی شده و سپس درباره علائم این اضطراب‌ها توضیحاتی ارائه شده است. همچنین برخی از راه‌های پیشگیری برای جلوگیری از کاهش اضطراب سگ‌ها بیان شده است. درنهایت نیز برخی روش‌های درمانی مؤثر برای کاهش و از بین بردن اضطراب تنهایی سگ‌ها توضیح داده شده‌اند.

بیشتر بخوانید:  تأثیر حیوانات خانگی بر کودکان + راهنمای انتخاب حیوان خانگی

دلایل اضطراب تنهایی سگ

دلایل اضطراب تنهایی سگ‌ها متفاوت هستند. گاهی برخی از این دلایل به نوع آموزش صاحبان این حیوانات برمی‌گردد و گاهی نیز به‌ برخی از عوامل خارج از کنترل مربوط است. در ادامه چند مورد از مهم‌ترین دلایل اضطراب تنهایی سگ‌ها بررسی شده‌اند. این دلایل عبارت‌اند از:

آموزش ندادن به سگ‌ها

یکی از دلایل اضطراب تنهایی سگ‌ها مراقبت از توله‌سگ و آموزش  به صورت غلط در دوران جوانی است. معمولاً سگ‌هایی که از زمان تولد همیشه و همه‌جا کنار صاحب خود بوده‌اند، در زمان بلوغ نیز همچنان وابسته باقی می‌مانند و چنانچه تنها گذاشته شوند، قطعاً رفتارهای غیرمعمولی از خود نشان می‌دهند. بدیهی است توله‌سگ‌ها از سگ‌های بالغ آموزش‌پذیرتر هستند؛ از این‌رو اگر بناست آموزشی داده شود باید از همین زمان آموزش آن‌ها آغاز شود.

توجه بیش‌ازحد از سوی صاحب سگ‌ها

یکی دیگر از دلایل اضطراب تنهایی سگ‌ها، توجه بیش‌ازحد از سوی صاحب سگ‌هاست. درواقع گاهی توجه غیراصولی برخی صاحبان سگ‌ها سبب می‌شود سگ‌ها به‌کلی استقلال خود را از دست بدهند و بسیار وابسته و حساس شوند؛ از این‌رو اگر به هر دلیلی این توجه کم یا برای برهه‌ای قطع شود، سگ‌ها به‌شدت افسرده و حتی بیمار یا دچار افسردگی فصلی سگ‌ می‌شوند.

دلایل اضطراب تنهایی سگ

دوره ناگهانی تنهایی

دوره ناگهانی تنهایی نیز یکی دیگر از دلایل اضطراب تنهایی سگ‌هاست. این دوره‌ها به دلیل اینکه بدون آمادگی قبلی و ناگهانی رخ می‌دهند برای سگ‌ها باورپذیر نیستند و سگ‌ها نیز این توانایی را ندارند که یک‌باره خود را با شرایط جدید وفق بدهند.

این مورد معمولاً در زمان مرگ صاحبان سگ‌ها یا مهاجرت و موارد این چنینی رخ می‌دهد. در این مواقع سگی که عادت داشته است بیشتر طول روز را با صاحب خود بگذراند، یک‌باره در شرایطی قرار می‌گیرد که به‌کلی باید از صاحب خود دور باشد و همین امر کافی است تا سگ را به اضطراب تنهایی بکشاند.

تجارب تروماتیک در زمان تنهایی

از دیگر دلایل اضطراب تنهایی سگ‌ها، تجارب تروماتیکی است که ممکن است در زمان تنهایی تجربه کرده باشند. در برخی مواقع ممکن است سگ‌ها به‌ تنهایی و تنها ماندن هم عادت داشته باشند، اما رخ دادن یک اتفاق در زمان تنهایی، سبب شود از آن پس در مقابل تنها ماندن مقاومت کنند؛ چراکه ترس دارند مبادا تجربه قبل برای آن‌ها تکرار شود.

برای مثال ممکن است سگی که از صدای بلند می‌ترسد و واکنش منفی از خود نشان می‌دهد، در زمان تنهایی با صدایی مهیب و بلند مواجه شود، در آن زمان خود را بی‌پناه و تنها می‌بیند. همین امر برای اینکه سگی به اضطراب تنهایی دچار شود کافی است.

علائم اضطراب تنهایی سگ‌ها

در بیشتر مواقع علائم اضطراب تنهایی سگ‌ها، با برخی از نشانه‌ها خود را نشان می‌دهد. این علائم گاهی برای صاحبان سگ‌ها، دیگر افراد خانواده یا همسایگان آزاردهنده خواهد بود. از بارزترین علائم اضطراب تنهایی سگ‌ها عبارت‌اند از:

مدفوع‌خواری

یکی از علائم اضطراب تنهایی سگ‌ها، دفع مدفوع و همچنین مدفوع‌خواری سگ‌هاست. گاهی برخی سگ‌ها ناراحتی خود را از تنها ماندن در خانه یا پانسیون و… با دفع مدفوع در مکان نامناسب نشان می‌دهند. همین‌طور برخی سگ‌ها بعد از دفع مدفوع، ممکن است قدری از مدفوع خود را نیز بخورند. بدیهی است همین موضوع سرآغاز بیماری و عفونت برای سگ‌ها و از طرفی دیگر آلودگی محیط خانه یا محیط نگهداری سگ‌ها است که هر دو به یک اندازه آزاردهنده هستند.

پرخاشگری

یکی دیگر از علائم اضطراب تنهایی سگ‌ها، به شکل پرخاشگری سگ‌ها خود را نشان می‌دهد. به این صورت که وقتی صاحب سگ به خانه برمی‌گردد با رفتارهای تهاجمی و پرخاشگری سگ خود مواجه می‌شود و مسلماً این مسئله سبب ناراحتی و آزار صاحبان سگ‌ها خواهد بود.

علائم اضطراب تنهایی سگ‌ها

انزوا و افسردگی

انزوا و افسردگی سگ‌ها نیز یکی از علائم اضطراب تنهایی این حیوانات است. گاهی برخی سگ‌ها زمانی که تنها می‌مانند بسیار غمگین و گوشه‌گیر می‌شوند. ممکن است از خوردن و آشامیدن امتناع کنند، همچنین ممکن است کم‌تحرک یا بی‌تحرک شوند. بدیهی است این نشانه‌ها، حاکی از انزوا و افسردگی سگ‌ها خواهد بود و قطعاً در طولانی‌مدت به سلامتی این حیوانات آسیب جدی وارد می‌کند.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع مکمل و مولتی ویتامین سگ به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

صداسازی

در برخی مواقع نیز علائم اضطراب تنهایی سگ‌ها، خود را به‌صورت صداسازی آن‌ها نشان می‌دهد. صداسازی به این صورت که سگ‌ها در زمان تنهایی شروع به زوزه کشیدن، پارس کردن و ناله کردن می‌کنند. این موضوع برای دیگر اعضای خانواده یا همسایگان آزاردهنده و تحمل‌ناپذیر خواهد بود.

تخریب

تخریب نیز یکی دیگر از علائم اضطراب تنهایی سگ‌ها است. در این موضوع، سگ‌ها اضطراب تنهایی خود را با تخریب وسایل محیطی که در آن قرار دارند نشان می‌دهند. در این میان ممکن است ظرفی را بشکنند یا مواردی را روی زمین بریزند و… گاهی در چنین مواقعی، سگ‌ها در این تخریب‌ها به خود نیز آسیب می‌زنند و ممکن است دست و پای خود را زخمی کنند.

پیگیری بیش از اندازه

یکی دیگر از علائم اضطراب تنهایی سگ‌ها که گاهی برای صاحبان این حیوانات بسیار خسته‌کننده و آزاردهنده است، پیگیری بیش از اندازه این حیوانات پس از یک برهه تنها ماندن است؛ به این صورت که سگ‌ها بعد اینکه مدتی از صاحب خود دور می‌شوند به محض بازگشت او مدام خود را به او نزدیک می‌کنند یا دنبال او می‌روند. بدیهی است این حرکات سگ‌ها در مدت‌زمان طولانی برای صاحبان این حیوانات بسیار آزاردهنده می‌شود.

روش‌ های پیشگیری از استرس یا اضطراب تنهایی سگ

در بیشتر مواقع در بسیاری از مسائل، استفاده از روش‌های پیشگیرانه بسیار مؤثرتر و کارآمدتر از روش‌های درمانی است. این موضوع درباره کاهش اضطراب تنهایی سگ‌ها نیز صادق است. در ادامه برخی از مهم‌ترین راه‌حل‌های پیشگیرانه درمورد کاهش استرس و اضطراب تنهایی سگ‌ها بررسی شده‌اند. این موارد عبارت‌اند از:

آموزش به سگ‌ها

اولین و البته مهم‌ترین عامل پیشگیری در کاهش و از بین بردن استرس یا اضطراب تنهایی سگ‌ها، آموزش صحیح و اصولی به سگ‌هاست. سگ‌ها از زمانی که توله هستند باید برای این موضوع آماده شوند. حتی افرادی که ممکن است شاغل نباشند نیز بهتر است سگ خود را برای چنین مواقعی آموزش دهند. در این مواقع باید در طول روز سگ‌ها را برای زمانی کوتاه تنها گذاشت. سپس زمان را افزایش داد. با این شیوه سگ‌ها بدون اینکه متوجه شوند چه اتفاقی رخ داده است، عادت می‌کنند در طول روز برای مدتی صاحب خود را نبینند.

البته ناگفته نماند خرید تشویقی نیز بسیار مؤثر است. در این مواقع، زمانی که سگ‌ها برای مدتی تنها ماندند و حرکت تهاجمی انجام ندادند مستحق تشویقی می‌شوند. به این شکل سگ‌ها در زمان تنهایی دچار اضطراب نیز نمی‌شوند، بلکه گاهی هیجان‌زده می‌شوند؛ چراکه بعد از تحمل تنهایی می‌دانند قرار است تشویقی بگیرند.

روش‌ های پیشگیری از استرس یا اضطراب تنهایی سگ

ایجاد برنامه منظم روزانه

یکی دیگر از عواملی که نقشی پیشگیرانه‌ در کاهش و از بین بردن استرس یا اضطراب تنهایی سگ‌ها دارد، ایجاد برنامه‌های روتین روزانه است؛ برای مثال سگ بداند که چه زمانی باید غذا بخورد، چه زمانی قرار است به بیرون برود و… در این مواقع، زمان تنها ماندن سگ‌ها را نیز باید در برنامه گنجاند. بدیهی است با ایجاد برنامه روتین روزانه برای سگ‌ها و تکرار مکرر این موضوع، ذهن سگ‌ها ناخودآگاه برای تمامی برنامه‌ها آماده می‌شود؛ از این‌رو در زمان‌های تنهایی نیز دچار استرس و نگرانی نخواهد شد.

ایجاد محیط آرام و قرار دادن وسایل بازی

ایجاد محیطی آرام و قرار دادن وسایل بازی نیز از دیگر عواملی است که برای پیشگیری از اضطراب جدایی سگ‌ها بسیار مؤثر است. در این روش باید محیطی را برای سگ‌ها فراهم کرد که اسباب رفاهی آن‌ها فراهم باشد؛ برای مثال سگ شما ممکن است با برخی وسایل بازی ارتباط خوبی برقرار کند و مدت‌ها با آن‌ها سرگرم باشد یا اینکه در شرایط خاصی استراحت کند. ایجاد چنین فضایی قطعاً سبب می‌شود سگ‌ها در زمان تنهایی احساس استرس و تنهایی نکنند؛ چراکه همه اسباب رفاهی خود را فراهم می‌بینند.

آشنایی سگ‌ها با انواع صداهای معمول

یکی دیگر از عوامل پیشگیری در کاهش اضطراب تنهایی سگ‌ها، آموزش و آشنا کردن آن‌ها با انواع صداهای معمول است. بدین صورت که سگ‌ها باید با انواع صداها همچون موزیک بلند، صدای انفجار و… تا حدی آشنا باشند؛ از این‌رو اگر این صداها را از قبل در حضور صاحب خود شنیده باشند، مسلماً زمانی ‌که در تنهایی نیز آن صداها را بشنوند دچار اضطراب و تشویش نمی‌شوند.

برای آموزش این موضوع لازم است با سگ‌ها تمرین شود؛ برای مثال گاهی صدای موزیک بلند یا بادکنکی ترکیده شود، ظرفی بر زمین انداخته شود و… همه این موارد صداهای معمولی هستند که در طول روز سگ‌ها ممکن است بشوند و باید از قبل با آن‌ها آشنا باشند.

تحریک نکردن سگ‌ها در زمان ترک آن‌ها

این عامل نیز از دیگر عوامل پیشگیری در کاهش اضطراب سگ‌هاست. گاهی برخی صاحبان سگ‌ها عادت دارند در زمان خروج از منزل سگ خود را در آغوش می‌گیرند و خداحافظی می‌کنند. همین حرکت برای سگ‌ها زنگ خطر است و احساس می‌کنند اوضاع نابسامان است و مسلماً واکنش منفی نشان می‌دهند؛ از این‌رو این عادت باید ترک شود و در زمان خروج از منزل باید به‌آرامی وسایل را جمع کرد و تا حد امکان طوری رفتار کرد که سگ‌ها اصلاً متوجه بیرون رفتن صاحب خود نشوند.

راه‌های درمان تنهایی سگ

راه‌های درمان تنهایی سگ

اگرچه راه‌های پیشگیرانه برای جلوگیری از ایجاد اضطراب تنهایی سگ‌ها مؤثرتر هستند، گاهی بنا به شرایطی لازم است به درمان مشکل اضطراب تنهایی سگ‌ها فکر کرد. در این مواقع نیز جای نگرانی نیست و با کمی صبر و حوصله می‌توان این مشکل را برطرف کرد. از مهم‌ترین مواردی که برای درمان اضطراب تنهایی سگ‌ها می‌توان استفاده کرد عبارت‌اند از:

نشان ندادن واکنش هیجانی

برای درمان سگی که دچار اضطراب تنهایی است در وهله اول صاحبان این حیوانات باید آرامش خود را حفظ کنند و هیجانی عمل نکنند؛ برای مثال اگر سگی در زمان تنهایی ناله کند و صاحب او بلافاصله خود را به او برساند، سگ از ناله کردن به‌عنوان ابزاری برای کشاندن صاحب خود استفاده می‌کند؛ از این‌رو اگر قصد آموزش به سگ‌ها مطرح می‌شود، لازم است در مقابل برخی رفتارهای واکنشی نشان نداد و صبور بود.

روشن گذاشتن رادیو، تلویزیون یا پخش یک موزیک

روشن گذاشتن رادیو، تلویزیون یا پخش یک موزیک می‌تواند یکی از راه‌های درمان تنهایی سگ‌ها باشد. بدین صورت که سگی که از سکوت مطلق وحشت دارد، در شرایط جدیدی قرار می‌گیرد و چون شرایط جدید است و سکوت مطلقی در خانه حاکم نیست، کم‌کم به وضعیت جدید خود عادت می‌کند.

آموزش بازی کردن تنهایی و گذراندن وقت بدون حضور صاحب

آموزش بازی کردن در طول روز به‌صورت تنها و بدون مشارکت صاحبان آن‌ها، راهی درمانی برای از بین بردن اضطراب تنهایی سگ‌هاست. در این مواقع صاحبان سگ‌ها می‌توانند از اسباب بازی سگ برای سرگرمی استفاده کنند و هنگام بازی سگ‌ها با آن وسایل، به‌هیچ‌عنوان خود را دخالت ندهند. به این صورت سگ‌ها یاد می‌گیرند با این وسایل بدون مشارکت صاحب خود بازی کنند؛ از این‌رو در زمان تنهایی نیز معمولاً با همان وسایل بازی سرگرم می‌شوند.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع اسباب بازی سگ به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

کمک از یک مربی متخصص آموزشی

گاهی بهتر است صاحبان سگ‌ها به‌جای اینکه از راه‌های غیراصولی برای کاهش اضطراب تنهایی سگ خود استفاده کنند، از یک مربی متخصص کمک بگیرند تا او با توجه به تجربه و اطلاعاتی که صاحبان سگ‌ها از وضعیت حیوان خانگی خود می‌دهند، روش مناسبی را پیشنهاد دهد.

بیشتر بخوانید:  همه چیز درباره اجتماعی کردن سگ ها

سخن پایانی

بدیهی است صاحبان سگ‌ها به‌عنوان افرادی که قبول مسئولیت کرده‌اند موظف به نگهداری از این حیوانات هستند و باید شرایطی را فراهم آوردند که این حیوانات کمترین نگرانی و اضطراب را بگذرانند. در این مقاله عوامل اضطراب تنهایی سگ‌ها بررسی و راه‌حل‌هایی برای پیشگیری از این مسئله نیز بیان شدند. همچنین برخی راه‌های درمانی نیز توضیح داده شدند. مسلماً با به‌کارگیری موارد گفته‌شده می‌توان تا حد قابل‌توجهی به کاهش اضطراب تنهایی سگ‌ها کمک کرد.

برای نگهداری از پتت نیاز به مشاوره رایگان داری؟

فرم زیر رو پر کن تا باهات تماس بگیریم

"*" فیلدهای الزامی را نشان می دهد

اشکان اسدپور
اشکان اسدپور

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *