دسته ها

همه چیز درباره اجتماعی کردن سگ ها

اجتماعی کردن سگ
به این مقاله امتیاز دهید
0/5

اجتماعی کردن سگ‌ها برای افرادی که علاقه به نگهداری این حیوانات دارند، موضوع بسیار مهمی است. چراکه یک سگ اجتماعی به مراتب زحمت کمتری برای سرپرست خود ایجاد می‌کند و می‌تواند زندگی را بسیار لذت بخش‌تر نماید. روند اجتماعی شدن سگ، پیچیده نیست اما قطعا به صبر و حوصله فراوانی نیاز دارد. به مراتب اجتماعی کردن توله سگ‌ها بسیار ساده‌تر از اجتماعی شدن سگ بالغ است. از این رو بهتر است فرآیند اجتماعی کردن سگ‌ها در ماه‌های ابتدای زندگی آن‌ها انجام شود.

در این مقاله به بررسی چگونگی اجتماعی کردن سگ‌ها پرداخته می‌شود و هر آنچه برای اجتماعی شدن سگ‌ها لازم است بیان می‌شود. با ماهمراه باشید.

اجتماعی کردن توله سگ‌ها

بدیهی است که اجتماعی کردن و مراقبت از توله‌سگ‌ها بسیار ساده‌تر از اجتماعی کردن سگ بالغ است. از این رو بهتر است اگر به نگهداری سگ علاقمند هستید، سگ را در ماه‌های ابتدای تولدش به سرپرستی بگیرید. چراکه در فرآیند اجتماعی کردن، 3 ماه ابتدای زندگی آن‌ها حکم دوران طلایی را دارد. در واقع رفتار و آموزش‌هایی که در 3 ماهه ابتدای زندگی به سگ‌ها داده می‌شود تا حد قابل توجهی در شکل‌گیری شخصیت و اجتماعی شدن سگ‌ها در آینده نقش دارد.

اجتماعی کردن سگ‌ها اگرچه سخت نیست اما دقت و هشیاری فراوانی می‌طلبد. از 3 هفتگی به بعد توله سگ‌ها قادر به راه رفتن هستند. محیط اطراف توله سگ‌ها در این دوران، هرچه که باشد برای توله آن‌ها جدید و ناشناخته است. از این رو چنانچه محیط بازتری داشته باشند در روند اجتماعی شدن آن‌ها بی تاثیر نیست. به عنوان مثال، توله سگ‌هایی که در این دوران با افراد بیشتری برخورد می‌کنند و نسبت به آن‌ها علاقه نشان می‌دهند، به مراتب نسبت به سگ‌هایی که در این زمان با افراد کمی در ارتباط هستند و یا در محیط‌های بسته قرار می‌گیرند اجتماعی‌تر می‌شوند. این تفاوت اینقدر زیاد است که حتی تفاوت بسیاری در تغذیه سگ‌های سنین مختلف وجود دارد.

بیشتر بخوانید:  تفاوت غذای سگ بالغ و توله سگ + نکات مهم غذایی هر نوع نژاد خاص سگ

محیط اطراف و میزان آزادی که به توله سگ‌ها در شناخت محیط داده می‌شود به روند اجتماعی کردن آن‌ها کمک می‌کند. همانطور که گفته شد در این زمان همه چیز برای توله سگ‌ها ناشناخته است. از این رو آن‌ها سعی در کشف محیط اطراف خود می‌کنند. ممکن است سگ‌ها به روی مبل و یا فرش و یا مکان‌های مختلف خانه و یا پانسیون بروند. در این مواقع ممکن است توله سگ‌ها در مواجه با این ناشناخته‌ها تشویق و یا با دعوا و پرخاش صاحب خود مواجه شوند. این تشویق و یا دعواها در اجتماعی شدن سگ تاثیر می‌گذارد.

اجتماعی کردن توله سگ‌ها

اگر در این مواقع توله سگ‌ها در برخورد با برخی از ناشناخته‌ها با پرخاش مواجه شوند، استرس و ترس آن‌ها را فرا می‌گیرد و از آن پس این خاطره تا بزرگسالی با آن‌ها‌ خواهد ماند. چنین سگ‌هایی در آینده و در مواجه با افراد و موقعیت‌های جدید با ترس برخورد می‌کنند. چنین سگ‌هایی به سختی می‌توانند با دیگران و محیط جدید ارتباط برقرار کنند.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع غذای خشک سگ به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

7 راهکار ساده برای اجتماعی کردن سگ‌ها

اگرچه برخی از آموزش‌ها برای اجتماعی کردن سگ‌ها بایستی در دوران کودکی آن‌ها صورت بگیرد، اما برخی از راهکارها معمولا در زمان‌های مختلف در روند اجتماعی شدن سگ‌ها موثر هستند. این راهکارها عبارتند از:

  1. صبر و حوصله و معاشرت با افراد دیگر

در اجتماعی کردن سگ‌ها به هیچ وجه نباید عجول بود. لازم است سگ را به آرامی با شرایط و موانع مختلف آشنا کرد. به عنوان مثال، اگر به دنبال سگی هستید که با افراد بیشتری صمیمی باشد باید با افراد بیشتری رفت‌وآمد داشته باشید.

  1. بیرون بردن از خانه و محل زندگی

در اجتماعی کردن حیوان بیرون بردن از خانه بسیار موثر است. سگ‌ها در اجتماع افراد بیشتری را ملاقات می‌کنند و گاها ممکن است با سگ‌های دیگر نیز در محیط‌های همچون پارک ارتباط بگیرند. بردن سگ‌ها به مهمانی‌های دوستانه و یا خانوادگی مخصوصا افرادی که آن‌ها هم علاقه‌مند به نگهداری سگ هستند، در اجتماعی شدن سگ‌ها بسیار نقش خواهد داشت.

  1. در آغوش گرفتن و نوازش

در روند اجتماعی کردن سگ‌ها نوازش و در آغوش گرفتن بسیار با اهمیت است. سگ‌ها محبت را درک می‌کنند. از این رو بهتر است سگ‌ها را در زمان‌های مختلف درآغوش گرفت و پشت و پهلو‌های آن‌ها را نوازش کرد، که با روش‌های ابراز احساسات سگ به مرور آشنا می‌شوید، این روش می‌توان ارتباط دوستانه و صمیمی را به آن‌ها آموزش داد.

  1. آشنایی با صداهای مختلف

در روند اجتماعی کردن سگ‌ها لازم است آن‌ها را با صداهای بیشتری آشنا کرد. هرچه سگ‌ها، صداهای بیشتری را شنیده باشند در هنگام مواجهه با آن‌ها کمتر واکنش منفی نشان می‌دهند. انواع صداهای معمول همچون صدای موزیک، زنگ تلفن، صدای فضای جشن و مهمانی، صداهای آشپزخانه و محیط پیرامون، همه و همه صداهای معمولی هستند که شنیده می‌شوند؛ اما چنانچه سگی برای اولین بار با این صداها مواجه شود و قبلا آموزش ندیده باشد ممکن است واکنش دفاعی و یا ترس و وحشت به خود بگیرد، که به صورت پارس کردن آن را بروز دهد.

راهکار ساده برای اجتماعی کردن سگ‌ها

  1. بازی کردن با سگ

نوع اسباب بازی‌هایی که برای سگ‌ها تهیه می‌شود و نحوه بازی کردن با آن‌ها در اجتماعی شدن سگ‌ها موثر است. سگ‌ها معمولا در 5 ماه اول زندگی خود، همه چیز را با دهان خود امتحان می‌کنند و این یعنی قطعا گاز هم ممکن است بگیرند و آسیب بزنند.

برای جلوگیری از گاز گرفتن سگ‌ها می‌توان زمانی که در حین بازی گاز می‌گیرند به جای دعوا کردن آن‌ها بیشتر حس کمک کردن را در آن‌ها زنده کرد. به این صورت که به بازی پایان داد و حس کمک کردن را در وی به وجود آورد. در این مواقع سگ بدون این که با برخورد پرخاشگرانه روبه‌رو شده باشد متوجه خطای خود می‌شود و قطعا به قصد کمک کارهایی را انجام می‌دهد. همین موضوع ساده می‌تواند در روند اجتماعی کردن سگ‌ها و جلوگیری از گاز گرفتن آن‌ها در آینده موثر باشد.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع اسباب بازی سگ به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

  1. آموزش تنها ماندن

آموزش تنها ماندن هم نوعی تمرین برای اجتماعی کردن سگ‌ها است. لازم است در طول روز حتی در مواقعی که صاحب سگ در خانه است و کار خاصی هم ندارد، برای مدتی سگ را در اتاق و یا محیطی تنها بگذارد. این امر باعث می‌شود سگ با تنهایی نیز خو بگیرد. این موضوع از وابستگی بیش از حد سگ‌ها جلوگیری می‌کند. تنها ماندن در طول روز به فرآیند اجتماعی شدن سگ‌ها کمک می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند‌.‍

  1. بازی با کاسه غذا

در فرآیند اجتماعی شدن سگ‌ها بازی با کاسه غذا هم می‌تواند بسیار موثر باشد. سگ‌ها نسبت به غذا و ظرف غذای خود حالت تدافعی دارند و ترس این را دارند که ممکن است کسی بخواهد غذای آن‌ها را بگیرد. از این رو در جمع از غذا خوردن اجتناب می‌کنند و یا ممکن است با پارس کردن‌های پی‌درپی آرامش محیط را بر هم بزنند. در روند اجتماعی کردن سگ‌ها باید به این مسئله دقت شود.

سگی که در جمع و با وجود افراد دیگر در اطرافش غذایش را کامل می‌خورد سگی اجتماعی است. برای این که این عادت در سگ شکل بگیرد کافی است در مواقع غذا خوردن سگ، به سمت ظرف غذای او بروید و خوراکی را در ظرف غذای او بیندازید. راه دیگر این است که ظرف غذا را از او بگیرید و مجددا خوراکی در آن انداخته و به او پس بدهید. این کار به ظاهر ساده گاردگیری سگ‌ها را نسبت به ظرف غذایشان و نزدیک شدن افراد به محل غذا خوردن آن‌ها از بین می‌برد.

 اجتماعی کردن سگ بالغ

اجتماعی کردن سگ بالغ یکی از دغدغه‌های افرادی است که این نوع سگ‌ها را به سرپرستی می‌گیرند. مخصوصا در مواقعی که روند اجتماعی کردن حیوان  بالغ در کودکی به درستی صورت نگرفته باشد. اجتماعی شدن سگ بالغ به مراتب بسیار دشوارتر از تربیت سگ‌ها در 3 ماهه اول یا همان دوران طلایی است، البته غیر ممکن هم نیست.

 اجتماعی کردن سگ بالغ

برای آموزش سگ بالغ باید صبر و حوصله بیشتری صرف نمود. در این مواقع لازم است تا چند روزی رفتار سگ بالغ رصد شود تا بتوان ترس‌ها و گاها عادات بد او را شناسایی کرد. در روند اجتماعی شدن سگ بالغ این امر ضروری است. چراکه تا شناخت دقیقی از سگ بالغ وجود نداشته باشد امکان آموزش سگ ممکن نخواهد بود. پس از شناسایی عادات خوب و بد سگ بالغ بایستی وارد مرحله جدیدی شد. در این مرحله لازم است با رفتاری متفاوت برخی از ترس‌ها و استرس‌های سگ بالغ را از بین برد. همینطور می‌توان با تشویق و صبر و حوصله برخی از رفتارهای خوب را جایگزین رفتارهای منفی کرد.

البته گاهی ترس و وحشت در وجود سگ بالغ نهادینه شده است و به آسانی قابل تغییر نیست. در این صورت برای اجتماعی کردن این سگ‌ها بایستی از دامپزشک کمک گرفته شود.

بیشتر بخوانید:  آموزش دستشویی سگ در آپارتمان | تربیت سگ برای دستشویی

سخن پایانی

در باب اجتماعی کردن سگ‌ها هرآنچه لازم بود توضیح داده شد. اما نکته مهمی که شاید اکثر افراد در فرآیند آموزش سگ‌ها به آن توجهی نکنند میزان استرس و حال‌وهوای صاحبان سگ‌ها است. این امر در فرآیند اجتماعی شدن سگ‌ها بسیار موثر است. چراکه سگ‌ها بسیار باهوش هستند و استرس صاحب خود را در این شرایط حس می‌کنند و نسبت به این موضوع گاها واکنش نشان می‌دهند. از این رو برای تربیت سگ‌ها، چه توله باشند و چه سگ‌های بالغ لازم است صبر و حوصله کافی به خرج داده شود تا فرآیند اجتماعی شدن سگ‌ها به درستی طی شود.

برای نگهداری از پتت نیاز به مشاوره رایگان داری؟

فرم زیر رو پر کن تا باهات تماس بگیریم

"*" فیلدهای الزامی را نشان می دهد

اشکان اسدپور
اشکان اسدپور

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *