دسته ها

آیا تغذیه سگ با استخوان صحیح است؟ + روش اصولی مصرف استخوان

تغذیه سگ با استخوان
به این مقاله امتیاز دهید
0/5

کسب اطلاعات کافی از بهترین شیوه تغذیه سگ یک بخش اساسی از صاحب یک سگ بودن است. نظارت بر تغذیه سگ یک امر بسیار مهم به منظور حفظ سلامتی آ‌ن‌ها است. یک رژیم غذایی ناسالم و نامتعادل ممکن است سبب بروز انواع مشکلات سلامتی در آن‌ها گردد. به عنوان بخشی از رژیم غذایی برای هر سگ، بهتر است از انواع مختلف استخوان‌های گوشتی خام نیز استفاده شود. وجود ترکیبی متعادل از غذاهای خشک و نرم گوشتی به سلامت دندان‌ها و لثه‌های آن‌ها کمک می‌کند.
احتمالاً تاکنون شنیده‌اید که سگ‌ها عاشق استخوان جویدن هستند. باید بدانید که برخی دامپزشکان معتقدند که تغذیه سگ با استخوان گاها بسیار خطرناک است.
با وجود تمام اطلاعات ضد و نقیض درباره تغذیه سگ با استخوان، باید بتوانید واقعیت‌ها را از شایعات مجزا سازید. تغذیه سگ با استخوان خطرناک است، اما اگر اینکار را اصولی انجام دهید می‌تواند برای سگ خیلی مفید باشد.
با این اوصاف همیشه باید قبل از دادن غذاهای جدید به سگ ابتدا با دامپزشک خود مشورت کنید. شما با انجام این کار می‌توانید مطمئن شوید که سگ بعد از خوردن غذا مورد‌نظر دچار مشکل نمی‌شود. در ادامه برایتان اطلاعاتی ضروری در خصوص تغذیه سگ با استخوان را ذکر کرده‌ایم.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع غذای خشک سگ به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

 

از مصرف استخوان پخته خودداری کنید!

بنابر تصور ما انسان‌ها، تغذیه سگ با استخوان باقی‌مانده از غذای خودمان می‌تواند بسیار عالی باشد. این نظریه کاملاً اشتباه است و باید به کلی از انجام آن خودداری شود. شما با پختن، دودی کردن، سرخ کردن و آبپز کردن استخوان سبب سستی بافت آن می‌گردید. به طور کلی دامپزشکان به هیچ وجه مصرف استخوان پخته را برای حیوانات توصیه نمی‌کنند.
استخوان‌های پخته شده مثل استخوان‌های باقی‌مانده از ضایعات سفره برای مصرف سگ‌ها بی‌خطر نیستند؛ زیرا آن‌ها می‌توانند به راحتی بشکنند و خرد شوند.

مضرات تغذیه استخوان برای سگ
شما از طریق تغذیه سگ با استخوان پخته شده سبب بروز عارضه‌های زیر در آن‌ها می‌گردید:

  • شکستن دندان
  • بروز آسیب در دهان یا زبان
  • یا انسداد دستگاه گوارش و مری
  • گیر کردن استخوان در دهان، گلو، مری یا معده
  • یبوست
  • خونریزی از رکتوم
  • پریتونیت (عفونت باکتریایی شکم ناشی از ایجاد سوراخ در معده یا روده)
بیشتر بخوانید:  تفاوت غذای خشک سگ و گربه در چیست؟

تغذیه سگ با استخوان‌های خام

در حالی که تغذیه با استخوان‌های دارای گوشت خام می‌تواند برای سلامت دندان مفید باشد، دامپزشکان بر این عقیده هستند که دادن هیچ استخوانی به سگ کاملاً ایمن نیست.
اگر تصمیم دارید استخوانی به سگ خود بدهید، مطمئن شوید که ابتدا گوشت را از آن جدا کرده‌اید. سگ‌ها گاهی از کندن گوشت روی استخوان ناامید می‌شوند و در عوض سعی می‌كنند كه كل استخوان را ببلعند.
ما توصیه نمی‌کنیم به سگ‌هایی که غذای خود را یکباره می‌بلعند، استخوان بدهید؛ زیرا اگر سگ‌ها استخوان را خیلی سریع بخورند، ممکن است استخوان در دهان‌شان گیر ‌کند و باعث ایجاد مشکل ‌شود.
پس بهتر است همیشه سگ خود را با استخوان‌های خام تغذیه کنید. استخوان‌های گوشتی خام (مانند بال مرغ خام یا فلپ گوسفند) به سلامت دندان و لثه کمک می‌کنند. این شیوه از تغذیه سبب بلع راحت‌تر شده و به دستگاه گوارش سگ نیز کمک می‌کنند. هرگز استخوان‌های پخته شده به سگ خود ندهید؛ زیرا این مواد باعث پاره پاره شدن و آسیب دیدگی داخلی می‌شوند و این میتواند یکی از دلیل‌های غذا نخوردن سگ شما باشد.

چند نکته دیگر در مورد تغذیه سگ با استخوان که باید بدانید!

همانطور که گفتیم تغذیه سگ با استخوان پخته سبب خرد شدن و آسیب داخلی یا انسداد روده در سگ می‌شوند. توصیه می‌کنیم این عوارض را بی‌اهمیت نشمارید زیرا گاها می‌توانند سبب مرگ حیوان شوند.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع غذای تشویقی سگ به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

 

محصولات گوشتی / استخوانی از پیش تهیه شده مخصوص سگ نیز اغلب حاوی مواد نگهدارنده هستند. این مواد نگهدارنده ممکن است برای برخی از سگ‌ها مضر باشد. یکی از این مواد نگهدارنده سولفیت است که ممکن است منجر به کمبود تیامین در بدن سگ شود. کمبود این ماده گاها می‌تواند کشنده باشد؛ بنابراین همیشه از کیفیت گوشت خام / استخوان خامی که خریداری می‌کنید اطمینان حاصل نمایید. اگر مایل بودید که به سگ خود تشویقی بدهید، می‌توانید از محصولات ما در بخش غذای تشویقی سگ بازدید کنید.

هر چند وقت یکبار به سگ استخوان بدهیم؟

تغذیه با استخوان‌های زیاد ممکن است منجر به یبوست شود. دستورالعمل کلی یک یا دو استخوان خام در طول هفته با چند روز فاصله در بین هر وعده است. بطور کلی این روند تغذیه‌ای ممکن است در هر سگ متفاوت باشد؛ بنابراین ضروری است که در این خصوص از دامپزشک خود مشاوره بگیرید.
حتما در مورد تغذیه سگ خود با دامپزشک صحبت کنید. آن‌ها می‌توانند شما را از بهترین رژیم‌های غذایی و مناسب‌ترین استخوان‌های خام برای سگ آگاه سازند.

استخوان خوردن سگ
بهتر است قبل از تغذیه سگ اطمینان حاصل کنید که استخوان خام به اندازه کافی بزرگ است. شما با دادن استخوان‌های درشت به سگ (طوری که سگ نتواند آن را کامل قورت دهد) سبب افزایش ایمنی آن‌ها خواهید شد.

دستورالعمل‌های ایمنی برای تغذیه سگ با استخوان

اگر می‌خواهید به سگ خود استخوانی برای خوردن یا جویدن بدهید، این قوانین را رعایت کنید. با پیروی از موارد زیر دیگر لازم نیست نگران بروز آسیب از جویدن استخوان در سگ‌های‌تان باشید:

  • نظارت بر جویدن

بهتر است سگ خود را برای جویدن استخوان به حال خود رها نکنید. آن‌ها ممکن است بیش از حد و خیلی تهاجمی استخوان را گاز بگیرند. این امر ممکن است سبب خفه شدن و یا بروز آسیب در آن‌ها شود.

  • استخوان‌های خورده شده را بیرون بیندازید

اگر سگ شما استخوان را تا قسمت شکننده جویده، دیگر این استخوان برای او حکم یک ابزار خطرناک را دارد. استخوان‌هایی که خیلی ریز جویده شده‌اند، به یک خطر برای خفگی سگ تبدیل می‌شوند.

  • به سگی که نیاز به دندانپزشکی دارد استخوان ندهید

دلیل امر این است که این سگ‌ها در معرض شکستگی دندان و مشکلات دندانی قرار دارند.

  • به سگ‌هایی که به پانکراتیت مبتلا هستند استخوان با مغز ندهید

باید بدانید که مغز چربی زیادی دارد؛ بنابراین می‌تواند باعث تهاجمی شدن یا اسهال سگ شود.

  • به سگی که استخوان را از وسط نصف می‌کند استخوان ندهید

شما می‌دانید که سگ شما چگونه غذا می‌خورد. اگر سگ شما غذا را بجای جویدن، ببلعد، استخوان برای او خطرناک است.

 

فواید استخوان برای سگ

  • بعد از غذا به سگ استخوان بدهید

سگی که کمتر گرسنه باشد کمتر احتمال دارد که سریعا استخوان را بجوید و ببلعد.

  • استخوان‌هایی بلندتر از طول پوزه به سگ خود بدهید.

این کار بلعیدن استخوان توسط سگ را غیر ممکن خواهد کرد .

  • استخوان گوشت خوک یا دنده به سگ ندهید.

این استخوان‌ها به احتمال زیاد در دهان سگ متلاشی می‌شوند.

  • فقط بگذارید سگ شما هر بار به مدت ده تا 15 دقیقه استخوان بجود.

انجام این کار احتمال آسیب را کاهش می‌دهد.

بیشتر بخوانید:  همه چیز در مورد غذای سگ قدرجونی + بایدها و نبایدهای غذایی

سخن پایانی

ما در این مقاله سعی کردیم تا با شما در خصوص تغذیه سگ با استخوان صحبت کنیم. دادن استخوان به سگ می‌تواند معایب و مزایای خاص خود را داشته باشد.
پس از مطالعه این مقاله بهتر است با یک دامپزشک نیز در این خصوص صحبت کنید. جویدن استخوان می‌تواند مزایایی چون تحریک ذهنی برای سگ‌ها داشته باشد. استخوان‌های خام منبع خوبی از کلسیم، فسفر و سایر مواد معدنی هستند.
در کنار تمامی موارد مصرف استخوان معایبی همچون خفه شدن و یبوست را نیز برای حیوانات به همراه دارد. بهتر است بعد از در نظر گرفتن تمامی این شرایط اقدام به تغذیه سگ خود با استخوان نمایید.

برای نگهداری از پتت نیاز به مشاوره رایگان داری؟

فرم زیر رو پر کن تا باهات تماس بگیریم

"*" فیلدهای الزامی را نشان می دهد

پشتیبانی دیجی‌پت
پشتیبانی دیجی‌پت

مقالات مرتبط

یک پاسخ

  1. سلام، خسته نباشید، خیلی ممنونم از راهنمایی های آموزنده شما واقعاً مفید بودش،ممنون و متشکرم…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *