دسته ها

راه‌های تشخیص پاروا ویروس سگ + نحوه درمان پاروویروس

پاروا ویروس سگ
به این مقاله امتیاز دهید
0/5

سگ‌ها هم مانند بسیاری از حیوانات به بیماری‌های مختلفی دچار می‌شوند. در هنگام بیماری باید از آن‌ها مراقبت کنید و به موقع نزد دامپزشک ببرید تا بتوانید در روند بهبود آن‌ها نقش مهمی را ایفا کنید. سلامتی در حیوانات خانگی مهم‌ترین اصل بوده و با رعایت نکات بهداشتی باید آن‌ها را در عدم ابتلا به بیماری‌های مختلف یاری دهید. بیشتر بیماری‌ها در اثر ویروس‌ها به وجود می‌آیند، پاروا در سگ یک ویروسی است که به عفونت در سگ‌ها منجر می‌شود و در مواردی که به بهبود آن‌ها کمک نکنیم منجر به مرگ آن‌ها خواهد شد. پاروا ویروس سگ که به اسهال خونی مشهور است می‌تواند سگ‌های بالغ و توله سگ‌ها را درگیر کند.
پاروا سگ یک بیماری بسیار کشنده است که با دانستن راه‌های شناسایی و همچنین درمان آن می‌توانید از بروز عفونت در بدن آن‌ها جلوگیری کرده و آن‌ها را از مرگ نجات دهید. در این مطلب با ما همراه باشید تا به معرفی عفونت پاروویروس در سگ بپردازیم و نکات مهمی را در مورد نحوه درمان آن‌ها به شما آموزش دهیم. بدون شک درمان هر بیماری مراحل خاص خود را دارد که با هشیاری صاحب حیوان می‌توان این کار را انجام داد.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع غذای مولتی ویتامین سگ به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

بیماری پاروا در سگ چگونه عمل می‌کند؟

این بیماری یک بیماری عفونی مسری است و یکی از کشنده‌ترین نوع بیماری‌های ویروسی در انواع مختلف سگ‌هاست. وجود این ویروس در بدن سگ‌ها موجب می‌شود که روده‌ها و همچنین مغز استخوان درگیر شده و همین امر موجب اسهال و استفراغ شود. این موضوع می‌تواند توانایی سگ را در مقابل این عفونت کاهش داده و عوارض شدیدتری را از خود بروز دهد.
این بیماری در توله سگ‌ها ممکن است بسیار شدیدتر از سگ‌های بالغ باشد و نژادهای روتوایلر و دوبرمن نیز نسبت به این بیماری حساس‌تر هستند. بنابراین این نژاد از سگ‌ها برای اینکه به پاروا ویروس سگ مبتلا نشوند باید 3 بار واکسینه شوند، اما در دیگر نژادها 2 بار واکسینه شدن کافی بوده است.
این ویروس مخرب، به سلول‌های سالم بدن حمله کرده و به آن‌ها آسیب می‌رساند و در نتیجه مانع از تکثیر آن‌ها می‌شود. این ویروس همچنین موجب نابودی سلول‌های جذب کننده روده شده و باعث می‌شود که مواد غذایی به بدن جذب نشود در نتیجه سگ ضعیف و ضعیف‌تر شده و موجب اسهال در آن‌ها می‌شود.
این ویروس می‌تواند به زودی وارد مغز استخوان آن‌ها شده و عملکرد آن‌ها را مختل کند. مغز استخوان یک محل ایمن برای تولید گلبول‌های سفید و گلبول‌های قرمز خون هستند و آسیب به آن‌ها موجب می‌شود که گلبول‌های سفید دیگر نتوانند از بدن دفاع کنند، بنابراین گلبول‌ها کاهش یافته و سیستم ایمنی سگ تضعیف می‌شود و او را در معرض انواع مختلف عفونت‌ها قرار می‌دهد.

 

پاروویروس در سگ بالغ

 

علائم پاروا در سگ چیست؟

پاروا ویروس سگ علامت‌هایی دارد که با شناخت آن‌ها می‌توانید این ویروس را در سگ‌های بالغ و توله سگ‌ها شناسایی نمایید و نسبت به درمان آن اقدام کنید. این ویروس ممکن است به مدت طولانی روی وسایل، زمین و یا غذای سگ‌ها زنده بماند و از این طریق به دیگری انتقال پیدا کند.
همچنین این ویروس از طریق حشراتی مانند سوسک نیز منتقل می‌شود. پس اگر سگ شما دچار این ویروس شد باید بسیار مراقب راه‌های انتقال آن باشید. حدود یک الی دو هفته زمان می‌برد تا علامت‌های بیماری در سگ ظاهر شود. هر چند که علائم آن در مدفوع سگ در روز سوم قابل مشاهده است.
دامپزشکان برای این که این ویروس را تشخیص دهند، باید آزمایش خاصی را انجام دهند. این آزمایش آنزیم بوده و با ایمونوآرزنجی در ارتباط است. کیت آزمایشی برای تشخیص پاروا در سگ در مدفوع آن‌ها است و زمان گرفتن این آزمایش حدود 25 دقیقه خواهد بود. با وجود این که نتیجه این آزمایش به طور صددرصد نخواهد بود به همین دلیل آزمایش خون نیز اغلب توصیه می‌شود.

بیشتر بخوانید:  12 غذای ممنوعه و مضر که سگ ها هرگز نباید بخورند!

معمولا توله سگ‌ها با در تماس بودن با خاک آلوده به این بیماری مبتلا می‌شوند و اکثر این بیماری‌ها در پرورشگاه‌های سگ‌ها رخ می‌دهد. یکی دیگر از راه‌های انتقال این بیماری از تماس با مدفوع آلوده بوده است. از مهم‌ترین علائم پاروا ویروس سگ می‌توان به استفراغ، اسهال همراه با خون، سقوط، کاهش اشتها، تب، افسردگی، مرگ ناگهانی اشاره نمود. توجه داشته باشید این بیماری درمان خاصی ندارد و با واکسیناسیون می‌توان از پاروویروس در سگ بالغ و پاروویروس در توله سگ جلوگیری نمود.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع غذای تشویقی سگ به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

انتقال ویروس پاروا از سگ به انسان

شاید از خودتان بپرسید که آیا پاروا در سگ می‌تواند به انسان منتقل شود یا نه؟ در این مورد باید بگوییم که انسان‌ها این ویروس را نمی‌توانند از سگ  دریافت کنند. اما می‌توانند آن را از طریق لباس و یا کفش‌های خود به سگ‌های دیگر انتقال دهند. این مدل بیماری، شکلی خاص از ویروس سگ است و انسان نیز نمی‌تواند پاروا را به سگ انتقال دهد.

درمان پاروویروس در سگ چگونه است؟

با تشخیص پاروا در سگ باید هر چه سریع‌تر نسبت به درمان آن اقدام نمایید. همانطور که گفتیم داروی خاصی برای بهبود این بیماری وجود ندارد که بتواند این ویروس را به سرعت از بدن سگ بیرون ببرد. اما شما می‌توانید برای درمان آن راهکارهایی را پیش برده تا سیستم ایمنی سگ را تقویت کرده و بدن او را نسبت به این بیماری مقاوم کنید. اغلب سگ‌ها و توله‌هایی که به این بیماری دچار شده اند توسط دامپزشک تحت مراقبت قرار می‌گیرند و معمولا باید در بیمارستان بسیاری شوند.
مصرف مایعات فراوان می‌تواند کمبود آب را در بدن آن‌ها جبران کند و همچنین داروهای ضد استفراغ نیز می‌تواند به هدر رفتن آب بدن آن‌ها کمک زیادی کند.
همچنین می‌توانید از سرم رینگر برای از جبران آب از دست رفته استفاده کرده و پس از جبران کمبود آب از سرم‌های غذایی برای سگ خود استفاده کنید. همچنین می‌توانید از بعضی داروهای ضد التهاب روده مثل متروکلروپرامید در روز استفاده کنید. در سگ‌های بالغ اغلب علائم همراه با تب اتفاق می افتد و این قضیه در توله‌ها سگ‌ها برعکس بوده و دمای بدنشان افت می‌کند، در این صورت نیاز به گرمای محیط خواهند داشت. لازم به ذکر است که از آنجایی که پاروا ویروس سگ یک بیماری بسیار جدی است توصیه می‌شود که حتما توسط دامپزشک درمان شود و از درمان‌های خانگی که اغلب منجر به مرگ حیوان می‌شود خودداری نمایید.درمان پاروویروس در سگ

درمان پاروا در سگ با هزینه‌های زیادی همراه است چرا که سگ باید چند روز در مراقبت‌های ویژه بستری شده و دارو مصرف کند.  بنابراین صورتحساب بستری شدن و داروها به قدری گران خواهد بود که ترجیح می‌دهید سگ خود را پیش از ابتلا به این بیماری واکسینه کنید و در واقع پیشگیری همیشه بهتر از درمان است.

انواع روش‌های درمان پاروا در سگ

همانطور که گفتیم برای این بیماری درمان خانگی وجود ندارد و باید سگ را بستری کرد تا تحت نظر دامپزشک درمان شود. اما بعضی از روش‌ها ودرمان‌ها وجود دارند که می‌توانند این بیماری را بهبود بخشند. از رایج‌ترین درمان‌های این ویروس می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • بستری شدن در مراقبت‌های ویژه بیمارستان و همچنین تزریق وریدی مایعات که از بهترین و مطمئن‌ترین روش‌هاست.
  • تمرکز بر امر تغذیه سگ و در صورت نیاز، استفاده نمودن از لوله تغذیه
  • استفاده از داروهای ضدتهوع در سگ
  • اصلاح عدم تعادل در الکترولیت‌ها و یا کاهش میزان گلوکز در خون

توله‌هایی که این علائم را دارند، اغلب به مصرف آنتی بیوتیک نیز نیاز پیدا خواهند کرد. توجه داشته باشید که احتمال خطر مرگ در سگ‌ها در این بیماری 24 ساعت تا 72 ساعت پس از بروز علامت‌ها بوده است. اگر توله سگ شما بتواند این مدت را مقاومت کند شانی زیادی در زنده ماندن و بهبود یافتن خواهد داشت. شانس زنده ماندن در سگ‌هایی که هنگام بروز پاروا در سگ بستری می‌شوند بین 75 تا 80 درصد خواهد بود.
بعضی از توله سگ‌ها با بروز اسهال خونی دچار مشکلات انگلی می‌شوند و یک ویروس یگر با نام کولیت استرس نیز ممکن است دستگاه گوارش توله سگ را مسدود کرده و علامت‌هایی مشابه با علائم ویروس پاروا را در سگ ایجاد کند. بنابراین با بروز این علامت نمی‌توان به طور صد در صد تشخیص داد که سگ به پارواویروس مبتلا شده است.

 

بهبود پاروا در سگ

زمانی که سگ شما از این بیماری جان سالم به در برد و بهبود پیدا کرد، درمان هنوز به پایان نرسیده است. باید درمان سگ خود را همچنان ادامه دهید و از آنتی بیوتیک‌هایی که دامپزشک تجویز کرده است تا آخر استفاده کنید. همچنین پس از بهبود و مرخص شدن ممکن است دامپزشک تشخیص دهد که داروهای ضد اسهال و ضد تهوع تا چند روزی ادامه داشته باشد.
ممکن است بعد از بهبود بیماری مدفوع آن‌ها تا چند روزی شل باشد چرا که دستگاه روده هنوز کاملا بهبود نیافته و غذا را باید به تدریج وارد آن کند. در بهترین حالت، توصیه می‌شود که یک رژیم غذایی مناسب برایش تجویز شود تا از فشار آوردن به روده‌ها خودداری شود. بعد از بهبود پاروا در سگ باید آن را خوب بشویید؛ چرا که پس از بهبودی نیز بدن آن‌ها تا یک ماه درگیر این ویروس هستند.

بیشتر بخوانید:  شناخت کامل خوراکی‌های خنک و غذای سگ در تابستان

بنابراین بهتر است از بردن آن‌ها به فضاهای عمومی خودداری کنید و سگ‌ها و توله سگ‌های واکسینه نشده را تا این مدت از سگ آلوده دور نگه دارید. پس از اینکه این بیماری در بدن سگ‌ها بهبود می یابد هیچ خطری دیگر سلامتی آن‌ها را تهدید نمی‌کند و پس از آن نیز به صورت مادام‌العمر و یا چند سال دیگر درگیر این بیماری نخواهد شد.
از آنجایی که پاروا ویروس سگ مسری بوده است باید مناطقی را که سگ در آنجا قدم گذاشته است را به طور کامل ضدعفونی کنید، حتی اگر آن سگ مدت کوتاهی با وجود بیماری در آنجا بوده است. توجه داشته باشید که این بیماری از طریق پنجه‌ها و خز سگ‌ها نیز قابل انتقال خواهد بود.
به طور کلی این ویروس تنها یک ماه می‌تواند در محیط خانه زنده بماند، اما با این حال باید تمام منطقه را به طور کامل تمیز و ضدعفونی کنید، ملحفه‌های آلوده به ویروس را دور بریزید و قبل از این کار بهتر است آن‌ها را با سفیدکننده و آب داغ بشویید سپس در کیسه زباله مهر و موم شده آن‌ها را دور بیندازید.

پاراویروس در توله سگ‌ها چگونه است؟

توله سگ‌ها پادتن مورد نیاز خود را از شیر مادر دریافت می‌کنند و پس از قرار گرفتن در محیط آلوده این پادتن در ابتلا به این بیماری به آن‌ها کمک می‌کند. توله سگ‌ها بین 14 تا 20 هفتگی به ندرت به این بیماری دچار می‌شوند و اغلب تا 6 ماهگی نیز نسبت به این ویروس و بیماری مقاوم خواهند بود.
علائم در آن‌ها تنها اسهال بوده که زودگذر است و سریع از بین می‌رود. پاروا ویروس سگ اغلب در سنین بین 1 تا 2 سالگی نیز بسیار زودگذر و کمرنگ خواهد بود در حدی که ممکن است صاحبش نیز متوجه این بیماری نشود.
بعضی از توله سگ‌ها با بروز اسهال خیلی زود می‌میرند و بعضی دیگر 4 تا 6 روز مقاومت می‌کنند. اگر بتوانند 8 روز در برابر اسهال مقاومت کنند، زنده خواهند ماند. دلیل اصلی آن هم بروز بیماری‌های عفونی ثانویه در اثر ابتلا به این بیماری است. اما توجه داشته باشید که هر اسهال خونی نمی‌تواند ویروس پاروا باشد و حتما باید توسط دامپزشک آزمایش شود.

پاراویروس در توله سگ‌ها

لازم به ذکر است که برای پیشگیری از این بیماری در سنین 12 تا 14 هفتگی یک دوز واکسن و در 18 هفتگی دوز دوم واکسن را به توله سگ تزریق می‌کنند تا در بزرگسالی از ابتلا به این بیماری جلوگیری شود.

چند نکته مهم

در بروز این بیماری باید به نکاتی توجه کرد که می‌تواند روند بهبود سگ شما را سرعت ببخشد. این نکات عبارتند از:

  • سگ خود را حتما واکسینه کنید.
  • تا زمانی که توله سگ شما واکسن نزده است از نزدیک شدن به سگ‌های دیگر خودداری کنید، مگر اینکه اطمینان داشته باشید، سگ دوم واکسینه شده است.
  • زمانی که نزد دامپزشک می‌روید، سگ را در آغوش خود گرفته و از نگه داشتن در محوطه کلینیک خودداری کنید.
  • از مکان‌هایی که سگ‌های ولگرد در آنجا رفت و آمد دارند، پرهیز کرده و سگ خود را به فروشگاه‌های حیوانات و یا پارک‌های عمومی نبرید.
  • اگر سگ شما بی اشتها و یا بی حال شد، سریعا آن را نزد دامپزشک ببرید.
  • اگر در محل کار شما و یا بیرون از محیط خانه با سگ دیگری در تماس بودید، قبل از رسیدن به خانه حتما کفش‌ها و لباس‌هاس خود را ضدعفونی کنید. شاید سگی که در ارتباط با شما بوده، این ویروس را داشته باشد و شما با نزدیک شدن به آن ناقل این بیماری برای سگ خود می‌شوید.
  • در موارد شدید این بیماری اسهال خونی بسیار تشدید خواهد داشت.

سخن پایانی

پاروا در سگ یک بیماری مسری و به شدت جدی در میان سگ‌هاست که با بروز علائم مختلفی می‌توان آن را تشخیص داد، یکی از مهم‌ترین علائم این بیماری اسهال و استفراغ به ویژه اسهال خونی است. اگر این علامت‌ها را در سگ خود مشاهده نمودید باید به وجود پاروا ویروس سگ مشکوک شوید و سگ خود را برای گرفتن بعضی آزمایشات به دامپزشکی ببرید.
این بیماری در سگ‌های بالغ می‌تواند بسیار خطرناک باشد و حتی منجر به مرگ آن‌ها شود. برای درمان این ویروس داروی خاصی وجود نداشته و باید سگ بستری شده و تحت نظر پزشک باشد. نحوه رفتار این بیماری به گونه ای است که گلبول‌های سفید و گلبول‌های قرمز خون را مورد حمله قرار می‌دهد و با تخریب مغز استخوان، اجازه تولید و تکثیر این گلبول‌ها را نخواهد داد، همین امر موجب می‌شود که سیستم ایمنی آن‌ها ضعیف شده و به بیماری‌های عفونی ثانویه دچار شوند.
آنچه که در این مطلب گفته شد، مختصری از آشنایی با ویروس پاروا در سگ‌ها بود. جای نگرانی در این مورد برای انسان‌ها وجود ندارد، چرا که این بیماری از سگ‌ها نمی‌تواند به انسان‌ها انتقال یابد، اما مراقب حیوان‌های دیگر باشید، زیرا این ویروس مدت بسیار طولانی بر روی سطوح زنده مانده و قابل انتقال به سگ‌ها و توله سگ‌های دیگر هستند. نگهداری از حیوانات خانگی اغلب با دردسرهایی همراه است، اما اگر این موجودات کوچک را دوست داشته باشید حتی نگهداری برای شما لذتبخش خواهد شد. امیدواریم با خواندن این مطلب بتوانید در بهبود این بیماری ویروسی نقش مهمی را ایفا کنید.

 

برای نگهداری از پتت نیاز به مشاوره رایگان داری؟

فرم زیر رو پر کن تا باهات تماس بگیریم

"*" فیلدهای الزامی را نشان می دهد

پشتیبانی دیجی‌پت
پشتیبانی دیجی‌پت

مقالات مرتبط

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *