دسته ها

مرگ سگ | دلایل مرگ ناگهانی سگ‌ها چیست؟

مرگ سگ
به این مقاله امتیاز دهید
0/5

مرگ سگ خانگی برای خیلی از صاحبان سگ دردناک بوده و ازدست‌دادن ناگهانی و غیرمنتظره یک سگ، همیشه غم‌انگیز است. خیلی از ما به مرگ سگ‌هایمان بدون هیچ هشداری فکر نمی‌کنیم، اما در نهایت این اتفاق می‌افتد. متأسفانه علی‌رغم همه تلاش‌ها، برخی از علل مرگ سگ نامشخص باقی مانده است. بالاخره زمانی فرا می‌رسد که حیوان خانگی شما خسته و بدن او فرسوده و آماده مرگ است. همه ما امیدواریم که مرگی صلح‌آمیز و سریع داشته باشد. بااین‌حال، همیشه خوب است که برای آرامش خاطر خود و محافظت از سایر حیوانات خانگی به دنبال علت مرگ سگ باشید. در این مقاله با علت مرگ ناگهانی سگ‌ها بیشتر آشنا خواهید شد.

شایع‌ترین دلایل مرگ ناگهانی سگها

مرگ سگ همیشه سریع و راحت نیست. سگ‌های بیمار می‌توانند ساعت‌ها، روزها یا حتی هفته‌ها بیمار باشند. این مشکل می‌تواند از حیوان خانگی به حیوان خانگی دیگر متفاوت باشد، بنابراین ممکن است یک سگ پس از یک بیماری کوتاه تسلیم شود، درحالی‌که سگ دیگری بعد از مدت طولانی‌تری از بین می‌رود.

سگی که آن‌قدر مریض است که فکر می‌کنید به زودی می‌میرد، احتمالا کیفیت لازم زندگی را ندارد. اگر حیوان خانگی به‌طور ضعیف عمل می‌کند و به نظر می‌رسد که در حال مرگ است، احتمالا این نشانه‌ها را دارد: سگی که غذا نمی‌خورد، مشکل تنفسی دارد، بی‌حال یا ضعیف عمل می‌کند، نمی‌تواند بایستد و راه برود، نمی‌تواند ادرار یا مدفوع را کنترل کند، یا بیهوش است و رنج می‌کشد. اگر سگی نمی‌تواند بدون ناراحتی یا مشکل بخوابد، این نیز رنج است. در مجموع آن‌ها دیگر به هیچ وجه از زندگی خود لذت نمی‌برند. در لیست زیر با شایع‌‌ترین دلایل مرگ سگ آشنا خواهید شد.

بیشتر بخوانید:  دلیل غذا نخوردن سگ چیست؟ (10 دلیل عمده بی اشتهایی سگ‌ها)

سرطان

مطالعات نشان داده است که سرطان، شایع‌ترین علت مرگ و میر در سگ‌های بالغ است. سرطان سگ، عامل اصلی مرگ در بسیاری از نژادهاست! تقریبا یک سوم از کل سگ‌های بالغ بر اثر سرطان مرده‌اند.

مرگ ناگهانی سگ

خونریزی داخلی

در موارد خونریزی داخلی، مرگ سگ می‌تواند خیلی سریع اتفاق بیفتد. این اتفاق ممکن است در اثر ضربه‌ای مانند ضربه توسط یک ماشین یا شیء محکم ایجاد شود. تومورهای داخلی که باعث خونریزی می‌شوند، مانند همانژیوسارکوم نیز می‌توانند به سرعت باعث مرگ سگ شوند.
مصرف سم

مصرف سموم یکی از علل شایع مرگ و میر ناگهانی در سگ‌هاست. سموم ممکن است شامل داروها، مواد شیمیایی و برخی محصولات غذایی انسان باشد. به‌عنوان صاحب حیوان خانگی، آگاهی از چنین سمومی و محدودکردن دسترسی سگ خود به هر چیزی که می‌تواند برای او مضر باشد، بسیار مهم است. این سموم ممکن است شامل غذاهای انسانی مانند شکلات، انگور، الکل و غیره باشد.‌ برخی از غذاهای انسانی نیز می‌توانند حاوی مواد مخرب‌تری مانند زایلیتول باشند که باعث می‌شود برای حیوانات خانگی بسیار خطرناک باشند، درحالی‌که معمولا چنین نیستند.

مشکلات قلبی

مشکلات قلبی شاید بزرگ‌ترین علت مرگ سگ‌ها باشد. کاردیومیوپاتی، لخته‌شدن خون و ریتم غیرطبیعی قلب همگی می‌توانند باعث مرگ ناگهانی شوند. حتما سگ خود را به‌طور مرتب توسط دامپزشک معاینه کنید، حتی اگر هیچ نشانه‌ای از بیماری وجود نداشته باشد. اگر دامپزشک صدای سوفل قلبی یا آریتمی را بشنود، ممکن است آزمایشات بیشتری را برای تشخیص مشکلات قلبی توصیه کند که می‌تواند در طول زمان ایجاد مشکل کند. اگرچه همه بیماری‌های قلبی را نمی‌توان از این طریق تشخیص داد اما برخی از آن‌ها را می‌توان زودتر تشخیص داد و درمان کرد.

مرگ سگ خانگی

مرگ سگ در خواب

بسیاری از صاحبان سگ روزی با این واقعیت غم‌انگیز مواجه می‌شوند که حیوانات همراه‌شان بیمار هستند و به زودی خواهند مرد. تعداد زیادی از آن‌ها ابراز تمایل می‌کنند که سگ‌شان بی سر و صدا و مهربانانه در خانه و “در خواب” بمیرد.

مرگ سگ در اثر تشنج

اگر تشنج بیشتر از سه دقیقه طول بکشد، خطرناک و شرایط سگ شما اورژانسی خواهد بود. تشنج باعث آسیب مغزی در سگ‌ها و کوتاهی عمر و در نهایت مرگ او می‌شود.

مرگ سگ هاسکی

سرطان، شایع‌ترین علت مرگ سگ‌های هاسکی در سال‌های طلایی عمر آن‌هاست و هاسکی شما به ویژه مستعد ابتلا به انواع خاصی از سرطان از جمله تومورهای سلول پایه، تومورهای غدد چربی و تومورهای غدد مقعدی است.

پیشگیری از مرگ ناگهانی سگ

  • در بعضی موارد شما با مراقبت می‌توانید از مرگ سگ خود جلوگیری کنید. از آن‌جایی که سگ‌ها حیواناتی بازیگوش و کنجکاو هستند، بنابراین هنگام بیرون‌رفتن حواس‌تان باشد که هر چیزی نخورند.
  • مورد دیگری که برای پیشگیری از مرگ ناگهانی سگ توصیه می‌شود، این است که به‌طور مرتب سگ خود را به کلینیک ببرید و به شرایط عمومی سلامت او بیشتر توجه کنید.
  • از دادن هر نوع غذایی مانند غذای خودتان یا تنقلات به‌شدت بپرهیزید. سیستم گوارشی سگ‌ها به‌شدت حساس است. برای هضم بهتر غذای سگ بهتر است او را بعد از غذا به پیاده‌روی ببرید.
  • واکسن به‌موقع نیز در پیشگیری از مرگ سگ شما تاثیر دارد.
  • شرایط بهداشتی مناسب.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع غدای خشک سگ به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

نشانه‌هایی که سگ شما در حال مرگ است

سگ سالخورده مبتلا به بیماری لاعلاج باید در روزهای آخر زندگی خود با پشتکار در خانه مراقبت شود. آگاهی از نحوه رفتار سگ‌ها قبل از مرگ می‌تواند بسیار مفید باشد. چندین نشانه رایج وجود دارد که شرایط سگ در حال مرگ را نشان می‌دهد. اما، باید به‌خاطر داشته باشید که هر حیوان خانگی، مرگ را به‌طور متفاوتی تجربه می‌کند و حتی ممکن است برخی از آن‌ها همه علائمی را که در اینجا فهرست کرده‌ایم، نشان ندهند. در صورت مشاهده علائم ناآشنا در توله‌سگ خود با دامپزشک خود مشورت کنید.

عدم هماهنگی

سگ در حال مرگ روی پاهای خود بسیار ناپایدار می‌ایستد و به‌سختی از نقطه‌ای به نقطه دیگر حرکت می‌کند. این ممکن است به دلیل ضعف فیزیکی، اختلال در عملکرد مغز یا حتی ترکیبی از این دو باشد. ضعف در سگ در حال مرگ، به احتمال زیاد به دلیل نخوردن غذا، اسهال شدید یا ازدست‌دادن خون است. بااین‌حال، سگی که به‌طور ناگهانی ناهماهنگ می‌شود، ممکن است دارای یک بیماری قابل درمان مانند عفونت گوش سگ باشد؛ بنابراین اگر شک دارید حتما به دامپزشک مراجعه کنید.

خستگی مفرط

سگی که اسهال دارد و یا استفراغ می‌کند، انرژی و فعالیت کمتری دارد، حتی اگر وضعیت او جدی نباشد. بااین‌حال، هنگامی که یک سگ در حال مرگ است، علائم خستگی شدیدی را نشان می‌دهد. حیوان به احتمال زیاد در یک نقطه بدون تلاش برای بلندشدن دراز می‌کشد و ممکن است دیگر حتی قدرت بلندکردن سر خود را نداشته باشد. اگر باز هم این روند آهسته ادامه دارد، ممکن است به دلیل کم‌خونی، گردش خون ضعیف یا کمبود انرژی باشد.

بیشتر بخوانید:  بررسی کامل روش‌های درمان اسهال سگ + علل اسهال سگ و توله آن

اگر لثه‌های سگ شما به جای صورتی، سفید یا کم‌رنگ به نظر می‌رسد، می‌تواند نشان‌دهنده کم خونی باشد که یک علامت جدی مرگ سگ است. به همین ترتیب، اگر لثه‌های آن‌ها صورتی باشد، اما با فشاردادن انگشت، سفید شده و برای چند ثانیه سفید بماند، این نیز نشانه‌ای از فروپاشی گردش خون است.

ازدست‌دادن کامل اشتها

سگ در حال مرگ احتمالا به غذا یا آب علاقه‌ای نشان نمی‌دهد. وقتی غذا می‌خورد، اغلب نمی‌تواند آن را قورت دهد. سگ با نزدیک‌شدن به مرگ، ممکن است از خوردن چیزی امتناع کند. باز هم، توجه داشته باشید که سگی که احساس ناخوشی  و بیماری می‌کند هم ممکن است تمایلی به غذاخوردن نداشته باشد.

مرگ سگ‌ها

استفراغ

استفراغ یک نشانه کلی از بیماری است که می‌تواند به دلایل زیادی رخ دهد، از بیماری حرکتی گرفته تا عفونت، ویروس یا کاهش جدی‌تر. برای سگ با تشخیص نهایی، زمانی که سیستم گوارش شروع به خاموش‌شدن می‌کند، غذای هضم‌نشده در معده می‌تواند باعث ایجاد حالت تهوع در حیوان شود. سگ ممکن است برای پاکسازی محتویات معده خود استفراغ کند.

شروع استفراغ در سگ یک عارضه جدی است، به‌خصوص که سگ ممکن است آب را پایین نیاورد و به‌راحتی دچار کم آبی شود. بااین‌حال، برای سگی که وضعیت نسبتا خوبی داشته و ناگهان شروع به استفراغ می‌کند، ممکن است گزینه‌های درمانی برای راحت‌ترکردن حیوان و خرید زمان بیشتری برای آن‌ها وجود داشته باشد.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع مکمل و مولتی ویتامین سگ به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

عدم علاقه به اطراف

سگ‌ها با نزدیک‌شدن به مرگ شروع به عقب‌نشینی در خود می‌کنند. آن‌ها دیگر به آنچه در اطراف‌شان می‌گذرد، پاسخ نمی‌دهند و حتی ممکن است به افراد مورد علاقه خود پاسخی ندهند.

تنفس سخت

تنفس سگی که نزدیک به مرگ است، ممکن است کند، سخت یا نامنظم شود. آن‌ها ممکن است در اثر وجود مایع در ریه‌ها یا سایر عارضه‌های تنفسی شدید، هوا را به‌سختی نفس بکشند. اگر سگ شما این علائم را نشان می‌دهد، متأسفانه هنگام مرگ او نزدیک شده است.

برای نگهداری از پتت نیاز به مشاوره رایگان داری؟

فرم زیر رو پر کن تا باهات تماس بگیریم

"*" فیلدهای الزامی را نشان می دهد

پشتیبانی دیجی‌پت
پشتیبانی دیجی‌پت

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *