دسته ها

شایع‌ترین علل شب‌ادراری سگ‌ها

شب‌ادراری سگ‌
به این مقاله امتیاز دهید
0/5

شب‌ادراری سگ به معنای از دست دادن کنترل اختیاری ادرار است و بیشتر به‌صورت نشت غیر ارادی ادرار دیده می‌شود. به‌عنوان یک صاحب سگ، دو چیز وجود دارد که بی‌شک دوست ندارید شاهد آن باشید: هنگامی که سگ شما بلافاصله پس از ورود به خانه ادرار را روی زمین می‌چکاند، یا بدتر از آن، سگ بالغ شما مستقیم در چشم شما نگاه می‌کند و جلوی شما ادرار می‌کند.

این کارها اغلب یک اتفاق رفتاری است اما گاهی اوقات می‌تواند نشانه‌ای از بی‌اختیاری ادرار نیز باشد که با افزایش سن سگ‌ها شیوع بیشتری پیدا می‌کند. همچنین چندین بیماری وجود دارد که می‌تواند بر کنترل مثانه سگ تأثیر بگذارد. این بیماری‌ها شامل سنگ مثانه، آسیب نخاعی، دیابت سگ و اختلالات شناختی است. بی‌اختیاری عمومی یا ضعیف‌شدن طبیعی اسفنکتر مجرای ادرار نیز با افزایش سن سگ‌ها شایع می‌شود. در ادامه مطلب شما را با عارضه تکرار ادرار سگ، علائم و درمان آن بیشتر آشنا می‌کنیم.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع قطره ادرار و پد سگ
به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

بی‌اختیاری ادرار در سگ‌ها

در ابتدای مقاله اشاره شد شب‌ادراری زمانی رخ می‌دهد که سگ به‌طور غیرارادی کنترل مثانه خود را از دست بدهد. این وضعیت می‌تواند از نشت‌های کوچک تا بزرگ در داخل خانه متغیر باشد. بی‌اختیاری ادرار سگ ربطی به شرارت و تربیت غلط او ندارد. شب‌ادراری سگ جوان ممکن است به‌دلیل نقص آناتومیک در نحوه انتقال ادرار از کلیه‌ها به مثانه باشد. این مشکل بیشتر در سگ‌های ماده دیده می‌شود. سگ‌های ماده مسن و عقیم، به‌ویژه نژادهای بزرگ‌تر می‌توانند بیشتر در معرض بی‌اختیاری ادرار باشند. این مشکل احتمالاً مربوط به از دست دادن هورمون‌ها پس از عقیم‌سازی است. سگ‌های نر مبتلا به مشکلات پروستات نیز ممکن است بی‌اختیاری ادرار داشته باشند.

بیشتر بخوانید:  عقیم‌سازی سگ چیست؟ | بهترین زمان عقیم کردن سگ‌ها

چرا بی‌اختیاری سگ در طول شب اتفاق می‌افتد؟

در طول شب زمانی که سگ شما خواب است، به احتمال زیاد شب‌ادراری رخ می‌دهد. در این زمان سگ شما کاملاً آرام و بی‌هوش بوده و از آنچه اتفاق می‌افتد بی‌اطلاع است. هنگام خواب تمام ماهیچه‌های سگ شما کاملاً شل می‌شوند، از جمله مجرای ادرار که ماهیچه‌ای است که ادرار را در داخل مثانه نگه می‌دارد. اگرچه ممکن است مقدار زیادی ادرار وجود نداشته باشد، سگ‌های ماده اغلب فقط چند قطره در خواب ادرار می‌کنند که همین مقدار هم کافی است تا سگ شما را مستعد عفونت‌های ادراری کند. یک لکه مرطوب کوچک روی رختخواب سگ شما اغلب نشانه اصلی این است که سگ شما دچار بی‌اختیاری ادرار شده است.

بی‌اختیاری ادرار در سگ‌ها

علائم بالینی شب‌ادراری سگ چیست؟

شایع‌ترین علامت بالینی شب‌ادراری سگ، انباشته‌شدن یا لکه‌بینی ادرار در زیر سگ شما هنگام خواب یا استراحت است. بسیاری از صاحبان سگ گزارش می‌دهند نقاط مرطوبی را روی رختخواب یا زمینی که سگ آن‌ها به‌تازگی دراز کشیده یا خوابیده است، پیدا کرده‌اند. گاهی اوقات صاحبان سگ، هنگام پیاده‌روی سگ یا بعد از ادرارکردن این حیوان، چکیدن ادرار را گزارش می‌کنند. در بسیاری از موارد به نظر می‌رسد سگ از آنچه اتفاق می‌افتد بی‌خبر است. تخمین زده می‌شود بی‌اختیاری مجرای ادرار ممکن است بیش از 20 درصد از تمام سگ‌های ماده عقیم‌شده، به‌ویژه سگ‌های نژاد بزرگ را تحت تأثیر قرار دهد. بی‌اختیاری مجرای ادرار در سگ‌های ماده میان‌سال تا مسن، متوسط تا بزرگ شایع‌تر است.

علت شب‌ادراری سگ‌ها چیست؟

تکرار ادرار سگ زمانی صورت می‌گیرد که فشار داخل مثانه از مقاومت خروجی مجرای ادرار بیشتر شود. چندین علت بالقوه برای شب‌ادراری در سگ وجود دارد:

  • علل عصبی از جمله آسیب‌های ستون فقرات، اختلال در اعصاب کنترل‌کننده مثانه و بیماری‌ها یا ضایعات مغزی
  • اختلال عملکرد ذخیره‌سازی مثانه از جمله انقباض بیش‌ازحد مثانه که در آن مثانه بارها منقبض می‌شود و درنتیجه مقدار کمی نشت ادرار ایجاد می‌کند.
  • عفونت‌های دستگاه ادراری یا تومورهای مثانه یا هر بیماری که مثانه را از بیرون فشرده می‌کند.
  • اختلالات مجرای ادرار که در آن ماهیچه‌هایی که مجرای ادرار را می‌بندند، نمی‌توانند محکم منقبض شوند و نشت ادرار رخ می‌دهد. این یکی از علل شایع است که بیشتر سبب بی‌اختیاری ادراری پاسخ‌دهنده به هورمون، عفونت یا التهاب دستگاه ادراری، بیماری پروستات در سگ‌های نر و ناهنجاری وستیبولواژینال در ماده‌ها همراه می‌شود.
  • هیپوپلازی مجرای ادرار و ناهنجاری‌های ساختار فرج یا پری وولور از جمله ناهنجاری‌های آناتومیکی هستند که می‌توانند سبب بی‌اختیاری و شب‌ادراری سگ شوند.
  • نداشتن تعادل هورمونی
  • اختلالات پروستات سگ
  • بیماری‌هایی که سبب نوشیدن بیش‌ازحد آب می‌شوند؛ مانند دیابت، بیماری کلیوی و بیماری کوشینگ
  • برخی از داروها مانند کورتیکواستروئیدها
  • سنگ‌های ادراری

چه زمانی باید به دامپزشک مراجعه کرد؟

هنگامی که متوجه شدید سگ شما رفتار متفاوتی دارد، می‌تواند نشانه رنج یا مشکلی در این حیوان باشد. گاهی اوقات ممکن است این رفتار به این دلیل باشد که او درد دارد. همچنین ممکن است این تغییر رفتار نشانه آسیب، عفونت یا بیماری باشد. وقتی حیوان خانگی شما آسیب می‌بیند حتماً می‌خواهید به او کمک کنید تا احساس بهتری داشته باشد اما سعی نکنید خودتان حدس بزنید مشکل آن‌ها چیست و به درمان او بپردازید.

بهتر است به دام‌پزشک مراجعه کنید تا متوجه مشکل شوید. دام‌پزشک راه‌های مختلفی برای کمک به کاهش درد ارائه می‌دهد و دارو را براساس وضعیت سگ شما تجویز می‌کند. هنگامی که سگ شما بیشتر از حد معمول، آلت تناسلی یا فرج خود را می‌لیسد، او را نزد دام‌پزشک ببرید. دام‌پزشک سگ را معاینه می‌کند و سؤالاتی درباره وضعیت از شما سگ می‌پرسد. مهم است که همه چیز را با جزئیات کامل با دام‌پزشک به اشتراک بگذارید؛ زیرا در تشخیص صحیح کمک می‌کند.

علائم بالینی شب‌ادراری سگ

تشخیص زودهنگام و درمان بی‌اختیاری ادرار سگ می‌تواند به جلوگیری از عوارض جدی‌تر کمک کند. بی‌اختیاری ادرار می‌تواند سبب عفونت در مثانه یا کلیه یا روی پوست سگ شما شود. دامپزشک آزمایش ادرار و آزمایش خون را برای بررسی مسائل پزشکی و تشخیص عفونت مثانه یا بیماری زمینه‌ای دیگر، مانند دیابت یا بیماری کوشینگ انجام می‌دهد. همچنین ممکن است با انجام یک سونوگرافی مشخص شود که آیا تومور یا یک غده در مثانه وجود دارد. برای تشخیص این که سگ خانگی شما به سنگ‌های ادراری مبتلاست یا نه، دام‌پزشک شما ممکن است رادیوگرافی نیز بگیرد. همچنین باید تاریخچه سلامتی سگ شما را کامل بررسی کند و قبل از تشخیص، معاینه فیزیکی انجام دهد. افزون بر این ممکن است آزمایش‌های اضافی دیگری را برای به دست آوردن اطلاعات انجام دهند؛ از جمله:

  • آزمایش ادرار
  • آزمایش‌های خون
  • سونوگرافی
  • کشت ادرار
  • رادیوگرافی

این آزمایش‌ها می‌تواند به تعیین علت اصلی و بهترین برنامه‌های درمانی برای سگ شما کمک کند. آزمایش ادرار ممکن است ثابت کند سگ شما عفونت مثانه دارد. برخی آزمایش‌های دیگر، مانند آزمایش خون، ممکن است برای رد علل زمینه‌ای از جمله دیابت یا بیماری کوشینگ ضروری باشد. اگر سگ‌ها به درمان دارویی پاسخ نمی‌دهند، می‌توان درمان جراحی را در نظر گرفت. جراحی می‌تواند شامل روشی به نام کولپوسپنشن یا تزریق مواد حجیم‌کننده مانند کلاژن به مجرای بیماری یا درمان با سلول‌های بنیادی باشد. البته بسیاری از سگ‌ها به‌خوبی به درمان پاسخ می‌دهند. این حیوانات خانگی می‌توانند کیفیت زندگی خوبی داشته باشند و از بسیاری از فعالیت‌های عادی در کنار خانواده لذت ببرند.

مدیریت و کنترل شب‌ادراری سگ

نحوه مدیریت بی‌اختیاری ادرار سگ به علت آن بستگی دارد. درمان دارویی به‌ویژه در موارد عفونت امکان‌پذیر است. درمان پزشکی بهترین راه برای حمایت از اثرات شب‌ادراری سگ است. همچنین می‌توانید اقداماتی را برای مدیریت اثرات بی‌اختیاری سگ در خانه خود انجام دهید؛ مانند:

  • استفاده از پوشک سگ
  • پیاده‌روی بیشتر سگ
  • استفاده از پدهای ضد آب در زیر بستر آن‌ها
  • رعایت بهداشت مناسب برای جلوگیری از عفونت پوست

شب‌ادراری سگ می‌تواند به‌سرعت به عفونت تبدیل شود؛ پس مراقب وضعیت سگ خود باشید و برای برنامه‌های درمانی با دام‌پزشک خود مشورت کنید. پوشک سگ می‌تواند روشی برای کمک به بهداشت این حیوان باشد. رعایت بهداشت مناسب برای حفظ سلامت سگ شما حیاتی است. قرارگرفتن طولانی‌مدت در معرض ادرار و مدفوع می‌تواند به عفونت و سوختگی ادرار منجر شود. سگ‌هایی که در جای مرطوب بیدار می‌شوند، باید فوراً تمیز شوند. قرارگرفتن طولانی‌مدت در معرض ادرار می‌تواند سبب سوختگی ادرار دردناکی شود که درمان آن دشوار است. تخت‌های توری مخصوص حیوانات خانگی به سگ شما اجازه می‌دهد راحت بخوابد؛ زیرا ادرار از طریق توری در سینی زیر جریان می‌یابد. این کار حیوان خانگی شما را تمیز نگه می‌دارد و نگرانی از سوختگی ادرار را از بین می‌برد.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع پوشک سگ
به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

رفع بی‌اختیاری ادرار در سگ‌های خانگی

درمان مناسب شب‌ادراری سگ، به تشخیص خاصی که به سگ شما داده می‌شود بستگی دارد؛ با این حال همیشه بهتر است سگ خود را با مشاهده اولین علائم بی‌اختیاری ادرار نزد دام‌پزشک ببرید تا درباره مشکلاتی که مشاهده کرده‌اید صحبت کنید. قبل از این که به سگ خود دارو یا دارویی بدهید همیشه دیدگاه دام‌پزشک را در نظر بگیرید. شب‌ادراری ممکن است برای هر سگی اتفاق بیفتد و در انواع خاصی از سگ‌ها احتمال مشکل بیشتر است.

  • سگ‌های ماده: سگ‌های ماده عقیم میان‌سال و مسن مستعد ابتلا به چیزی هستند که از آن به‌عنوان «بی‌اختیاری عقیم‌سازی» یاد می‌شود؛ یعنی نوعی بی‌اختیاری که معمولاً به‌دلیل سطوح پایین استروژن ایجاد می‌شود که می‌تواند منجر به از دست دادن توان عضلانی در مجرای ادرار شود. در برخی موارد، بی‌اختیاری ادرار ممکن است ناشی از ضعف مثانه باشد. این وضعیت بی‌اختیاری ضعیف اسفنکتر مثانه نیز نامیده می‌شود. دام‌پزشک شما ممکن است آن را ناتوانی مکانیسم اسفنکتر مجرای ادرار (USMI) بنامد. این شایع‌ترین علت بی‌اختیاری ادرار در سگ‌های ماده عقیم‌شده است.
  • بی‌اختیاری ادراری پاسخ‌گوی هورمونی عارضه‌ای است که اغلب بر سگ‌های ماده میان‌سال و عقیم‌شده تأثیر می‌گذارد و گاهی در ماده‌ها و نرهای جوان دیده می‌شود. هنگامی که یک سگ ماده عقیم می‌شود، تخمدان‌های او برداشته می‌شود. این منجر به کاهش خودکار تولید استروژن می‌شود. گزارش‌ها نشان می‌دهد استروژن به کنترل اسفنکتر مجرای ادرار سگ (عضله‌ای که به سگ اجازه می‌دهد آن را نگه دارد) کمک می‌کند.
بیشتر بخوانید:  شایع‌ترین بیماری‌های سگ را بشناسید!

آسیب فیزیکی و تأثیر آن بر مثانه سگ

صدمات جسمی زیادی وجود دارد که می‌تواند به بی‌اختیاری ادرار در سگ منجر شود. آسیب دژنراسیون ستون فقرات بسیاری از سگ‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد. در طول فرایند عقیم‌سازی نیز می‌توان به سگ آسیب وارد کرد و اگر علائم بعد از آن شروع شد، نباید آن را نادیده گرفت.

کنترل شب‌ادراری سگ

شب‌ادراری مرتبط با سن سگ

با ورود سگ به میان‌سالی، با توجه به نژاد، مشکلات شب‌ادراری این حیوان ممکن است شروع شود. نژادهای کوچک‌تر عمر طولانی‌تری دارند؛ بنابراین ممکن است میان‌سالی برای نژادهای بزرگ‌تر زودتر فرابرسد. سگ‌های مسن ممکن است به‌دلیل سنگ‌های مثانه (سنگ‌های ادراری)، مصرف بیش‌ازحد آب و به‌دلیل شرایطی مانند دیابت یا ناتوانی در بلندشدن و حرکت به‌موقع، ادرار نامناسب را داشته باشند.

جمع‌بندی

گاهی اوقات شرایط مربوط به شب ادراری در سگ‌ها پیش‌بینی‌نشدنی است. بی‌اختیاری ادرار می‌تواند نتیجه پارگی ناگهانی مثانه، ترومای شکمی که نافذ است یا مشکلی به‌دلیل کاتتریزاسیون باشد. این‌ها با آسیب فیزیکی مرتبط هستند، اما از آن جا که سگ‌ها نمی‌توانند از طریق گفتار ارتباط برقرار کنند، باید به تغییراتی که ممکن است ظاهر شوند، توجه کرد. صاحبان حیوانات خانگی که به‌دنبال روشی جامع‌تر برای درمان بی‌اختیاری سگ خود هستند، ممکن است از داروهای طبیعی زیر برای بی‌اختیاری ادرار سگ استفاده کنند:

  • فیتواستروژن‌ها: یک درمان جامع مبتنی بر سویا برای بی‌اختیاری اسپرم
  • سرکه سیب: دوز مناسب سرکه سیب مهم است. مصرف زیاد این ماده ممکن است سبب بی‌تعادلی PH شود.
  • رژیم غذایی بدون غلات
  • طب سوزنی
  • پیاده‌روی‌های بیشتر در بیرون

علاوه بر اطلاعاتی که در دیجی پت کسب کرده‌اید، همیشه با دام‌پزشک خود صحبت کنید تا برنامه درمانی مناسبی برای سگ شما را تعیین کند. تنها به این دلیل که سگ شما با کنترل مثانه و شب ادراری دست و پنجه نرم می‌کند، به این معنا نیست که پایان کار است. سگ‌های مبتلا به بی‌اختیاری و مشکلات کنترل مثانه می‌توانند زندگی طولانی و شادی داشته باشند. برای کاهش مشکلات مربوط به تمیزکردن و حفظ بوی نامطبوع حیوان خانگی، نصب یا نگهداری حیوان خانگی خود را روی کف‌پوش لمینت یا وینیل در نظر بگیرید. فرش یا چوب سخت می‌تواند به‌راحتی با مشکلات شب ادراری سگ آسیب ببیند. با این حال، نگه‌داشتن سگ بر روی کف‌پوش مقاوم در برابر رطوبت، به تمیزتر ماندن خانه شما کمک می‌کند.

برای نگهداری از پتت نیاز به مشاوره رایگان داری؟

فرم زیر رو پر کن تا باهات تماس بگیریم

"*" فیلدهای الزامی را نشان می دهد

پشتیبانی دیجی‌پت
پشتیبانی دیجی‌پت

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *