دسته ها

علائم افسردگی گربه چیست؟ | چراگربه‌ها افسرده می‌شوند

افسردگی گربه
به این مقاله امتیاز دهید
0/5

وقتی صحبت از افسردگی گربه‌ها می‌شود، غیرممکن است بفهمیم آیا آن‌ها واقعا حالت روانی غمگینی را تجربه می‌کنند یا خیر، اما می‌توانیم رفتارهای‌شان را مشاهده کنیم تا متوجه شویم که آیا آن‌ها بی‌علاقگی به زندگی را تجربه می‌کنند و از استرس رنج می‌برند؟ به‌طورمثال افسردگی گربه پرشین می‌تواند پس از تغییر محیط یا سبک زندگی باشد. حوادث ضربه‌ای، خراشیده‌شدن توسط حیوانات دیگر یا تجربیات ترسناک نیز می‌تواند باعث ایجاد افسردگی گربه شود. در این‌جا برخی اطلاعات مفید و نشانه‌هایی عنوان شده است که باید مراقب آن‌ها باشید تا به شما در درک وضعیت روانی گربه کمک کند.

دلایل افسرده‌شدن گربه‌ها

درحالی‌که گربه‌ها به خلق‌وخو و شخصیت‌های متفاوت معروف هستند، بیشتر آن‌ها فعال و برون‌گرا هستند. با‌این‌حال، درست مانند انسان‌ها، آن‌ها هم می‌توانند علائم افسردگی نشان دهند. اگر گربه شما به‌طور ناگهانی دور از شخصیت خود رفتار می‌کند یا محتاط شده است، می‌تواند نگران‌کننده و نشانه افسردگی‌اش باشد. گرچه گربه‌ها بدخلق در نظر گرفته می‌شوند، اما مراقبان آن‌ها باید علائم و نشانه‌های گربه افسرده را بشناسند. تغییر شدید در روال محیط یا مرگ نزدیکان در زمان اخیر می‌تواند به استرس گربه شما دامن بزند. هنگامی که علت غم و اندوه را شناسایی کردید، می‌توانید به گربه خود کمک کنید تا به حالت عادی خود بازگردد. برخی از موارد احتمالی که باعث بروز علائم افسردگی در گربه‌ها می‌شود عبارتند از:

• ازدست‌دادن یکی از اعضای خانواده
• نقل مکان به یک خانه جدید
• تغییر در برنامه خانواده
• تغییر در سلامت جسمانی

خیلی از مردم هنوز گربه‌ها را با طبیعتی منزوی می‌شناسند. بااین‌حال، گربه‌ها به تجربیات و موقعیت‌های زندگی خود می‌پردازند و بیش‌ازحد اجتماعی هستند. وقتی یکی از اعضای خانواده از خانه بیرون می‌رود یا فوت می‌کند، می‌تواند در افسردگی گربه مؤثر باشد.

نقل مکان به خانه جدید

زندگی در محیط زندگی جدید می‌تواند برای گربه خانگی استرس‌زا باشد، حرکت از یک خانه بزرگ به یک خانه یا آپارتمان کوچک‌تر، باعث کاهش فضایی می‌شود که در آن جستجو کند و ممکن است سطح فعالیت‌هایش را محدود کند و این افسردگی گربه را تشدید کند. علاوه‌بر‌این، وقتی گربه‌ای که عادت به دسترسی به فضای باز دارد به آپارتمانی نقل مکان می‌کند که نمی‌تواند به‌راحتی بیرون بیاید، ممکن است افسرده شود.

بیشتر بخوانید:  انواع تیپ شخصیتی گربه‌ها و نوع رفتار آن‌ها

تغییرات در برنامه خانواده

زمانی‌که برنامه کاری شما تغییر می‌کند و برای مدت طولانی‌تری غیبت می‌کنید، وضعیت روانی گربه شما ممکن است تحت تأثیر قرار گیرد. هم‌چنین، اگر به تعطیلات می‌روید و گربه‌تان با یک پرستار حیوان خانگی تنها شده یا به یک پانسیون فرستاده می‌شود، حتما روی او تاثیر منفی دارد و باعث افسردگی‌اش می‌شود.

علائم افسردگی گربه

بیماری مزمن

بیماری مزمن و درد، دست به دست هم می‌دهند. استئوآرتریت، بیماری مفاصل، مشکلات بینایی، بیماری کلیوی، بیماری پریودنتال، دیابت گربه و بسیاری از موارد دیگر می‌تواند حیوان خانگی شما را آزار دهد و باعث بروز افسردگی در گربه‌ها شود.

تغذیه ضعیف

گربه‌ها نیز مانند سایر افراد خانه شما به تغذیه کافی برای حفظ سلامت ذهن و بدن خود نیاز دارند. غذا‌ها و کربوهیدرات‌ها باید بخشی از رژیم غذایی آن‌ها را برای تولید انرژی تشکیل دهند. نوع غذایی که حیوان خانگی شما می‌خورد، بسیار تاثیرگذار خواهد بود. گربه‌های چاقی که پرخوری می‌کنند یا گربه‌هایی که با رژیم‌های غذایی ضعیف تغذیه می‌شوند، بیشتر مستعد به بیماری و افسردگی هستند. وقتی روی یک رژیم غذایی خوب برای گربه خود سرمایه‌گذاری می‌کنید، یک گربه سالم و شاد خواهید داشت. رژیم غذایی گربه درصورت نامناسب‌بودن می‌تواند منجر به پانکراتیت، چاقی، بیماری‌های عفونی، بیماری‌های قلبی و اختلالات گوارشی شود.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع غدای خشک گربه به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

تغییرات در سلامت جسمانی

در شرایطی که گربه شما در حادثه‌ای، دست و پا یا چشم یا بینایی خود را از دست می‌دهد، این کاملا بر نحوه حرکت او در جهان تأثیر می‌گذارد. اگرچه بعضی گربه‌ها ممکن است خیلی خوب سازگار شوند، اما گربه‌های مسن‌تر ممکن است بیشتر عذاب بکشند و احتمال افسردگی دارند. افسردگی گربه ماده نیز بسیار اتفاق می‌افتد. افسردگی گربه بعد از زایمان بسیار طبیعی است. افسردگی گربه نر بعد از عقیم‌شدن نیز در بعضی موارد دیده شده است.

علائم افسردگی گربه‌ها

گربه‌های افسرده ممکن است رفتار بسیار متفاوت از خود نشان دهند، درحالی‌که بعضی از گربه‌ها ممکن است فقط برخی از علائم ظریف را نشان دهند که باید به آن توجه کرد. گربه‌هایی که افسردگی را تجربه می‌کنند، ممکن است رفتارهای زیر را نشان دهند:

• کاهش اشتها
• ازدست‌دادن علاقه به بازی با اسباب‌بازی‌های خود
• علاقه کمتری با هم خانه‌های گربه/سگ یا اعضای خانواده
• افزایش صدا
• کاهش علاقه به بیرون‌رفتن (در صورت اجازه دسترسی به فضای باز)
• افزایش مدت‌زمان خوابیدن
• کاهش زمان صرف‌شده برای نظافت (آن‌ها کت یا تشک نظافتی دارند)

گربه افسرده ممکن است قوانین آموزش خانگی را زیر پا بگذارد، گربه‌های افسرده تمایل دارند در مکان‌های نامناسب خارج از جعبه ادرار کنند، حتی اگر به‌درستی در خانه آموزش دیده باشند. آن‌ها این کار را به این دلیل انجام می‌دهند که از بوی ادرارشان آرامش می‌یابند. گربه‌ افسرده می‌تواند در مکان‌های غیرعادی مانند اتاق‌خواب، آشپزخانه و قسمت‌های غذاخوری ادرار کنند.

بیشتر بخوانید:  چرا گربه بیرون خاک دستشویی می کند؟ | آموزش دستشویی گربه

تغییر صدا در گربه‌های نر

گربه‌های نر با میوکردن ارتباط برقرار می‌کنند. اگر گربه شما درد داشته باشد، ممکن است زوزه کم صدا و غم‌انگیز ایجاد کند. نشانه دیگر این است که گربه پرحرف شما ممکن است به‌طور غیرعادی ساکت شود و مثل قبل میو نکند. تغییرات در زیروبم و بلندی صدای گربه نیز نشان‌دهنده بی‌قراری زمینه‌ای اوست. گربه شما ممکن است برای آرامش خود بیشتر شروع به خرخرکردن کند. اگر گربه ساکت شما ناگهان بلند و پرصدا می‌شود، می‌تواند به دلیل افسردگی و اضطراب ذهنی‌اش باشد.

شادکردن گربه‌های افسرده

تغییرات در روال خواب در گربه‌های ماده

بیشتر گربه‌ها عاشق خواب هستند و 12 تا 16 ساعت در روز می‌خوابند. بااین‌حال، گربه افسرده ممکن است برای مدت طولانی‌تری بخوابد. آن‌ها هم‌چنین ممکن است مکان خواب خود را از جایی که معمولا چرت می‌زنند، تغییر دهند. تشخیص این که آیا یک گربه در داخل خانه افسرده است یا نه، آسان‌تر است زیرا آن‌ها را همیشه می‌بینید. اما گربه‌های بیرون از خانه می‌‌توانند مشکلات زیادی را تجربه کنند. به یاد داشته باشید که افسردگی گربه ماده باعث می‌شود به جای کاوش در حیاط یا محله، در یک قسمت از حیاط بماند یا حتی اصلا بیرون نرود.

خراش بیش‌ازحد

گربه‌ها ممکن است با خاراندن بیش‌ازحد اجسام مجاور و بدن خود، استرس و اضطراب خود را کاهش دهند. عمل خاراندن در گربه افسرده به آن‌ها آرامش روحی می‌دهد.

آیا می‌توانیم گربه‌‌‌های افسرده را شاد کنیم؟

اگر چه گربه‌ها ممکن است افسردگی را تجربه کنند، اما در بسیاری از موارد، می‌توانید برای کمک به آن‌ها در بهبود سلامت روان کمک کنید.

زمان باکیفیتی را با گربه افسرده خود بگذرانید

برای کمک به گربه افسرده خود، زمان بیشتری را با او بگذرانید. فقط نشستن با آن‌ها و نوازش‌شان می‌تواند گربه افسرده را آرام کند. برخی از گربه‌ها ممکن است از مالش گوش، خاراندن کنار صورت یا زیر چانه یا حتی مسواک‌زدن لذت ببرند.

اسباب‌بازی‌ها و بازی‌های جدیدی را به گربه افسرده معرفی کنید

یکی از راه‌های درمان افسردگی گربه، ارائه اسباب بازی‌های جدید به او است. هم‌چنین می‌توانید با درگیرکردن گربه‌تان در فعالیت‌های بیشتر یا ارائه وسایل جدید در اندازه‌ها، بافت‌ها و رنگ‌های مختلف، علاقه‌مندی او را به زندگی را برانگیخته کنید.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع اسباب بازی گربه به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

ارائه انواع غذای جدید

برخی از گربه‌ها ممکن است به طعم‌ها یا غذاهای مختلف یا حتی غذاهای انسان مانند مرغ آب‌پز یا بریان‌شده، ماست یا پنیر علاقه‌مند باشند. گربه‌های دیگر ممکن است به غذای کودک به‌خوبی پاسخ دهند. قبل از تصمیم‌گیری درباره غذای گربه و دادن غذای انسان به او از دامپزشک بخواهید نوع و مقدار غذا را تعیین کند.

پخش موسیقی آرام‌بخش

موسیقی آرامش‌بخشی وجود دارد که به‌طور خاص برای افسردگی گربه طراحی شده است و می‌توان آن را در YouTube پیدا کرد، کانالی را به نام «موسیقی برای گربه‌ها» که ممکن است برخی از گربه‌ها را از آن لذت ببرند، بسازید. این موسیقی شامل آهنگ‌های زیرین خرخر گربه‌ها و فرکانس‌های صداست که گربه‌ها می‌توانند بشنوند.

رفتار گربه افسرده

مکمل‌ها را امتحان کنید

مکمل گربه‌ها حاوی ال تیانین و ال تریپتوفان است که می‌تواند در درمان افسردگی گربه، تاثیر مثبتی داشته باشد و سروتونین را در مغز او افزایش دهند تا به مقابله با آسیب کمک کند. سروتونین گاهی اوقات به‌عنوان انتقال‌دهنده “احساس خوب” عمل می‌کند و سطح بالاتری با آرامش و شادی را در گربه‌های افسرده ایجاد می‌کند.

از فرومون‌ها و رایحه‌های نشاط‌آور استفاده کنید

فرومون‌های گربه آرام ممکن است برای افسردگی گربه خوب باشند. هم‌چنین می‌توان برای بیدارکردن حواس گربه‌ها رایحه‌هایی مانند نعناع و رزماری استفاده کرد. البته، ما نمی‌توانیم به‌طور قطع بدانیم که در ذهن گربه‌مان چه می‌گذرد، اما مطمئنا گربه‌ها می‌توانند نشانه‌هایی از غم و اندوه عمیق و افسردگی را نشان دهند. تشخیص افسردگی گربه ممکن است سخت باشد، به‌خصوص اگر گربه شما تنهایی را دوست داشته باشد.

برای نگهداری از پتت نیاز به مشاوره رایگان داری؟

فرم زیر رو پر کن تا باهات تماس بگیریم

"*" فیلدهای الزامی را نشان می دهد

پشتیبانی دیجی‌پت
پشتیبانی دیجی‌پت

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *