دسته ها

مفهوم انواع رفتار گربه‌ها را بشناسید | حرکات گربه­‌ها چه معنایی دارد؟

رفتار گربه‌ها
به این مقاله امتیاز دهید
0/5

گربه­‌ها از موجوداتی هستند که درک احساسات و نیاز­های آن­‌ها برخلاف حیوانات دیگر، برای انسان­‌ها بسیار دشوار است. با دانستن رفتار گربه‌ها و زبان بدنشان، می­‌توان از عواطف و روحیات آن­‌ها مطلع شد.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع غذای خشک گربه به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

انواع رفتار­های عمومی در گربه‌­ها

گربه­‌ها دارای روحیه و عواطف مختلفی هستند. درک رفتار و حرکات گربه‌­ها می‌­تواند به شناخت انسان­‌ها از آنان کمک بسیاری کند. رفتار گربه‌ها این توانایی را دارد که حالات خوب، بد، عصبی، ترسیده و دیگر رفتار و حالاتشان را به انسان منعکس کند. ما انسان­‌ها به دلیل اینکه نمی­‌توانیم رفتار و صحبت­‌های گربه­‌ها را به­‌طور مستقیم بفهمیم، پس توانایی ارتباط با این موجودات را نداریم.

امروزه با وجود مطالب مختلف و آموزش‌­های گوناگون در زمینه‌ی رفتار بدن گربه‌­ها، به­‌راحتی می­‌توان با این موجودات دوست­‌داشتنی ارتباط برقرار کرد. در ادامه، به معرفی برخی از رفتار و حرکات گربه‌­ها می‌­پردازیم.

بیشتر بخوانید:  راهنمای جامع نگهداری گربه

پنجه­‌کشیدن
یکی از رفتار­های گربه‌­ها، پنجه‌­کشیدن به بدن صاحبشان است. گربه موجودی است که عواطف عمیقی دارد. گربه­‌ها از کم‌­توجهی و بی‌­توجهی صاحبانشان آزرده می‌­شوند و همین موضوع، دلیلی برای پنجه­‌کشیدن آن­‌هاست. گویا آنان می‌­خواهند به صاحبانشان بگویند که نیازمند توجه هستند و محبت را از صاحبانشان درخواست کنند. پیچیدن به دور پاهای صاحبانشان، از دیگر حرکاتی است که گربه برای جلب توجه و دریافت محبت کافی انجام می‌­دهد. توجه داشته باشید که اگر این رفتار گربه را نادیده بگیرید و به او محبت نکنید، ممکن است گربه‌­تان دچار افسردگی و حال بد بشود.

تنفر از خیس­‌شدن

در واقع، برخی از گربه­‌ها به آب و آب­‌تنی علاقمند هستند، اما در بعضی موارد، رفتار انسان­‌ها با این موجودات، تمایل آن­‌ها را به آب‌تنی از بین می‌­برد. هنگامی که گربه را در آب رها کنیم، اختیاری از خود ندارد و ناگهان وارد یک فضای سرشار از آب و متفاوت با فضای بیرون می‌­شود. به همین دلیل، برایش ناخوشایند است و چهره‌­ای عصبانی و خشن یا ناراحت به خود می­‌گیرد پس هنگام حمام‌کردن گربه خوب است که به این نکته توجه کنیم و هم‌چنین هنگام آب‌تنی از لوازم بهداشتی مخصوص خود گربه مثل شامپوی گربه و غیره استفاده کنیم.

 

رفتارشناسی گربه

 

علت پوشاندن و نپوشاندن مدفوع

یکی از رفتار­های گربه­‌ها که برای صاحبانشان بسیار مفید است، این است که آنان به تمیزی بسیار حساس هستند و با کوچک­‌ترین کثیفی­‌ای آزرده می‌­شوند. به همین دلیل، پس از مدفوع‌­کردن، آن را در خاک یا ظرف مدفوع، دفن می­‌کنند. این یک امر ذاتی در گربه‌­هاست که در گربه‌­های خیابانی نیز دیده می‌­شود. اگر گربه­‌ای چند بار پس از مدفوعش آن را دفن نکند و نپوشاند یا خارج از ظرف یا خاک مخصوصش مدفوع نماید، یعنی دچار مشکل است. این حرکت گربه نشان­‌دهنده‌ی بد­بودن حال روحی یا جسمی‌اش است و باید دلیل دستشویی گربه بیرون خاک را پیدا کرد.

تمیز­کردن و لیسیدن بدن

گربه­‌ها چند بار در طول روز کار لیسیدن را انجام می­‌دهند. این موجودات بدن خودشان یا صاحبشان یا موجودی را که به آن علاقمند هستند، می­‌لیسند. این رفتار گربه‌­ها به‌دلیل عشق و محبتی است که به صاحبانشان یا موجودات مورد علاقه‌­شان دارند. هم‌چنین، لیسیدن بدن خودشان به­‌دلیل تمیز­کردن پوست‌شان است. در برخی مواقع، گربه‌­ها پس از نوازش­‌شدن توسط انسان و ارتباط‌­گرفتن با انسان­‌ها، خودشان را به­‌طور مکرر لیس می‌­زنند.

دو دلیل می­‌تواند برای این کارشان وجود داشته باشد؛ برخی می‌گویند که این حرکت گربه­‌ها به این دلیل است که از بوی انسان خوششان نمی‌­آید و می­‌خواهند این بو را از خود دور کنند. برخی دیگر معتقدند این عمل به این خاطر است که گربه­‌ها علاقه‌ی زیادی به انسان دارند و لیسیدن بدنشان پس از نوازش‌­شدن، به­‌دلیل لذت­‌بردن از آن است.

نگاه مستقیم و خیره‌­شدن

وقتی از کنار گربه‌­ای عبور می‌­کنید، می‌­توانید با اندکی دقت، متوجه نگاه عمیقش بشوید. این نگاه مستقیم گربه‌­ها به انسان یا حیوانات دیگر، می‌­تواند نشان‌دهنده‌ی ترس آن­‌ها از محیط باشد. گربه­‌ها با این نگاه تلاش می­‌کنند تا آنالیزی داشته باشند و در صورت احساس خطر، واکنشی از خود نشان بدهند. هم‌چنین، این نگاه می­‌تواند به‌­دلیل عصبانیت و به­‌منزله‌ی آغاز درگیری با حیوانی دیگر باشد.

 

نگاه مستقیم و خیره‌شدن گربه‌ها

 

پنهان­‌شدن
معمولاً در بچه­‌گربه‌­ها عادت پنهان­‌شدن وجود دارد. پنهان­‌شدن گربه‌­ها می­‌تواند چند دلیل داشته باشد؛ یکی از این دلایل، تغییر مکان زندگی گربه است که ناشی از حس ترس و تعجب گربه است. اگر حیوان خانگی دیگری را به منزل خود آورده‌­اید، می‌­توان گفت که پنهان‌­شدن گربه به­‌دلیل ترس او از آن حیوان است. افسردگی نیز یکی دیگر از این دلایل به شمار می­‌رود. در هنگام رؤیت این رفتار از گربه، سعی کنید محیطی امن و آرام را برای این موجود به ارمغان بیاورید.

غلت‌­زدن به پشت

غلت­‌زدن گربه­‌ها می­‌تواند دلایل متفاوتی داشته باشد. این رفتار گربه­‌ها اگر به­‌طور ناگهانی و در هنگام خوشحالی آنان انجام شود، نشان­‌دهنده‌ی اعتماد کامل به محیط و صاحبشان است. گربه در این حالت مطمئن است که محیط اطرافش امن است و صاحبش هیچ آسیبی به او نمی­‌زند. از دیگر دلایل انجام این حرکت توسط گربه‌­ها، بازی یا خودنمایی است.

رفتار­شناسی گربه‌­های نگه‌داری­‌شده توسط انسان

انسان­‌هایی که در منزل‌شان از گربه نگه‌داری می­‌کنند، باید از طرز درست این مراقبت نیز آگاه باشند. گربه‌­ها موجوداتی درون‌گرا هستند، اما با این حال، می­‌شود احساسات و نیاز­های آنان را از رفتارشان متوجه شد. رفتار­شناسی گربه می‌­تواند برای انسان­‌هایی که گربه دارند، کمک بسیاری بکند. رفتار­شناسی گربه، هم‌­زیستی بین انسان­‌ها و گربه­‌ها را بهبود می‌­بخشد. نوع ارتباط با این موجودات زیبا، دارای اهمیت بسیاری است. با شناخت علایق و زبان بدن گربه می­‌توان رفتار­شناسی گربه را به‌خوبی درک کرد. رفتار­هایی نظیر بوییدن، لیسیدن، چنگ‌­انداختن، گاز­گرفتن و بالا یا پایین­‌بودن دم، زبان بدن گربه را شامل می­‌شوند.

 

رفتار گربه‌ی مادر

رفتار گربه‌ی باردار و مادر چگونه است؟

رفتار گربه‌ی باردار و گربه‌ی مادر، تفاوت­‌هایی با رفتار گربه­‌های دیگر دارد. شناخت این نوع از رفتار­ها می‌­تواند برای صاحبان گربه­‌ها مفید واقع شود. شناخت رفتار گربه‌ی باردار یا گربه‌ی مادر، به صاحبانشان کمک می­‌کند تا در این مواقع نیز توانایی برقراری ارتباط با گربه‌­شان را داشته باشند.

رفتار گربه‌ی باردار

مدت‌­زمان بارداری گربه‌­ها تقریباً ۹ هفته است. با آگاهی و شناخت علائم بارداری گربه، می­‌توان از زمان زایمان آن مطلع شد و اقدامات لازم را برای آسایشش محیا کرد. علائم اولیه‌ی بارداری گربه‌­ها، ۲ تا ۴ هفته پس از جفت­‌گیری آشکار می­‌شود. توقف دوره‌ی اوج میل جنسی، تهوع صبح‌گاهی و افزایش اشتهای ناگهانی گربه، از این علائم هستند. ۱۵ روز پس از جفت­‌گیری گربه، از طریق سونوگرافی شکمی می­‌‌توان باردار­بودن آن را مشخص کرد. هم‌چنین، با لمس آرام شکم گربه، می­‌توان وجود جنین در شکم را احساس کرد. بهتر است برای تشخیص درست بارداری گربه، به دام‌پزشک مراجعه کنید و این کار را در منزل انجام ندهید.

 

رفتار گربه باردار

رفتار گربه‌ی‌ مادر

گربه‌ی ماده پس از زایمان می‌­داند که چگونه باید از خودش مراقبت کند. گربه‌ی ماده که حالا دیگر گربه‌ی مادر شده است، مدام خودش را تمیز می‌­کند تا خونی از واژنش بیرون نریزد و کثیفی­‌ای ایجاد نکند، می‌توانید برای جلوگیری از کثیف‌شدن منزل هنگام خون‌ریزی از توالت و لوازم آموزش ادرار گربه  استفاده کنید. گربه تا حدود یک الی دو روز پس از زایمانش، ممکن است غذا نخورد یا آب ننوشد که امری عادی است. گربه‌ی مادر تا چند روز از بچه‌­هایش جدا نمی­‌شود و آن­‌ها را از خودش دور نمی­‌کند. این کار به­‌دلیل ایجاد حس آرامش برای بچه­‌گربه‌­هایش است.

گربه‌ی مادر امکان بد­خلقی و خشونت را پس از زایمانش دارد که دلیل این اتفاق، ترشح هورمون­‌های محافظتی در بدنش است. برای حفظ امنیت بچه‌­گربه­‌ها، سعی کنید در روز­های اول پس از زایمان، به آن­‌ها نزدیک نشوید.

بیشتر بخوانید:  بهترین غذای گربه باردار چیست؟ | قیمت و خرید غذای گربه باردار

سؤالات متداول

اگر گربه‌­ای چند بار پس از مدفوعش آن را دفن نکند و نپوشاند یا خارج از ظرف یا خاک مخصوصش مدفوع کند، چه دلیلی دارد؟ این حرکت گربه نشان­‌دهنده‌ی بد­بودن حال روحی یا جسمی­اش است. توجه­‌نکردن به رفتار گربه هنگامی که درخواست محبت می‌­کند، موجب چه چیزی می‌­شود؟ اگر این رفتار گربه را نادیده بگیرید و به او محبت نکنید، ممکن است گربه­‌تان دچار افسردگی و حال بد بشود.

علائم اولیه‌ی بارداری گربه‌­ها چه زمانی آشکار می­‌شود؟ علائم اولیه‌ی بارداری گربه­‌ها، ۲ تا ۴ هفته پس از جفت‌­گیری آشکار می­‌شود. زبان بدن گربه­‌ها چه مواردی را شامل می­‌شود؟ رفتار­هایی نظیر بوییدن، لیسیدن، چنگ‌­انداختن، گاز­گرفتن و بالا یا پایین­‌بودن دم، زبان بدن گربه را شامل می‌­شود.

 

برای نگهداری از پتت نیاز به مشاوره رایگان داری؟

فرم زیر رو پر کن تا باهات تماس بگیریم

"*" فیلدهای الزامی را نشان می دهد

پشتیبانی دیجی‌پت
پشتیبانی دیجی‌پت

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *