دسته ها

دلیل علف خوردن گربه چیست و چه مزیتی دارد؟

علف خوردن گربه
به این مقاله امتیاز دهید
0/5

علف خوردن گربه در خانه یا فضای باز، امری کاملاً قطعی است و احتمالاً هر گربه خانگی این تجربه را امتحان کرده است. شاید به‌ نظر شما این رفتار عجیب به نظر برسد، به‌ویژه وقتی گربه شما بعد از خوردن، علف را پرت می‌کند، باید گفت واقعاً جای نگرانی نیست. هیچ شواهدی وجود ندارد که نشان دهد علف خوردن گربه به او آسیب می‌زند، بلکه بسیاری از افراد توصیه می‌کنند علف خوردن گربه می‌تواند مفید باشد. گربه‌های امروزی موجودات پیچیده‌ای هستند، اما هنوز هم ویژگی‌های اولیه اجداد وحشی خود را دارند. گربه‌ها عمدتاً گوشت‌خوار هستند، با این ‌حال، سیستم گوارش آن‌ها برای هضم چمن نیز مناسب است.

بیشتر بخوانید:  غش کردن گربه | هنگام سنکوپ گربه چه باید کرد؟

گربه‌ها پس از مصرف طعمه خود (اغلب پستانداران کوچک یا پرندگان) ممکن است کمی علف بخورند. یک نظریه این است که خوردن علف سبب می‌شود گربه‌ها قسمت‌های کمتر قابل‌هضم غذای غنی از پروتئین (مو، استخوان یا پر) را بیرون بیاورند. نظریه دیگر این است که خوردن علف برای گربه فواید سلامتی دارد. علف منبعی از مواد معدنی مورد نیاز، ریزمغذی‌ها و ویتامین‌های A، B و D است.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع غذای گربه رویال کنین
به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

علف همچنین حاوی اسیدفولیک است که بر تولید هموگلوبین، یک جزء مهم اکسیژن تأثیر می‌گذارد. علاوه بر این، علف حاوی کلروفیل بوده که ممکن است به مشکلات پزشکی جزئی در گربه‌ها کمک کند. کلروفیل ممکن است قبل از ظهور آنتی‌بیوتیک‌ها و داروهای ضدالتهابی مدرن به گربه‌ها در مقابله با عفونت و درد کمک ‌کند.

مزایای علف خوردن گربه

مزایای علف خوردن گربه

گربه شما ممکن است برای افزایش سطح ویتامین خود علف بخورد. برخی کارشناسان این نظریه را مطرح می‌کنند که خوردن علف ممکن است به کاهش گلودرد گربه‌ها کمک کند؛ درحالی‌که برخی دیگر معتقدند گربه‌ها این کار را فقط به این دلیل انجام می‌دهند که از طعم و بافت علف لذت می‌برند. در ادامه چند مورد از مزایای علف خوردن گربه را بررسی می‌کنیم:

همان‌طور که اشاره شد وقتی گربه‌ها طعمه خود را شکار کرده و می‌خورند ممکن است هضم آن دشوار باشد و سبب یبوست شود. لیسیدن و بلعیدن خز نیز می‌تواند به یبوست گربه منجر شود.

هنگامی که گربه‌ها نتوانند این موارد را به‌طور طبیعی استفراغ کنند، خوردن علف می‌تواند به آن‌ها کمک کند تا آن‌ها را استفراغ کنند و همچنین به‌عنوان ملین طبیعی عمل می‌کند.

  • علف حاوی مواد مغذی حیاتی است

علف حاوی مواد مغذی است که ممکن است در رژیم غذایی گربه شما وجود نداشته باشد؛ مانند فیبر یا اسیدفولیک؛ به همین دلیل خوردن علف ممکن است این مواد مغذی را جذب بدن گربه کند و بنابراین مطمئن شوید به گربه‌های خود غذای «کامل» گربه می‌دهید که تمام مواد مغذی موردنیاز گربه را داشته باشد.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع غذای گربه مفید
به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

چه نوع علفی برای گربه بهترین است؟

گربه‌های فضای باز ممکن است در انواع علف‌ها چرا کنند؛ درحالی‌که گربه‌های داخل خانه برای خوردن علف به صاحبان خود وابسته هستند؛ بنابراین آیا می‌دانید چه نوع علفی را باید بکارید؟ علف گربه معمولاً به علفی گفته می‌شود که دانه‌های غلات مانند جو، گندم، جو، یونجه و چاودار تولید می‌کند. می‌توانید شما هم اقدام کنید و یک یا چند علف مختلف بکارید و سلیقه گربه خود را ارزیابی کنید.

چه نوع علفی برای گربه بهترین است

آیا باید جلوی علف خوردن گربه را گرفت؟

خوردن علف برای گربه‌ها بی‌خطر است؛ مگر اینکه با علف‌کش‌ها یا آفت‌کش‌ها آلوده باشد. اگر گربه شما دوست دارد علف بخورد، او را از هرگونه علفی سمی و آلوده دور نگه دارید. خطر اصلی که می‌تواند از خوردن علف گربه‌ها به وجود بیاید، این است که یک تیغه علف به‌طور تصادفی استنشاق شود و در مجرای بینی آن‌ها گیر کند. این احتمالاً سبب عطسه بیش‌ازحد گربه شما می‌شود؛ بنابراین اگر متوجه این موضوع شدید، او را نزد دام‌پزشک برای معاینه گربه ببرید تا علف‌ها را با خیال راحت جدا کند.

گاهی اوقات علف ممکن است در سیستم گوارشی گربه گیر کند؛ بنابراین اگر متوجه شدید گربه شما حالش خوب نیست، او را نزد دام‌پزشک ببرید تا بتواند علت آن را بررسی کند. یکی دیگر از مواردی که باید مراقب آن باشید دانه‌های علف است که علف‌ها در ماه‌های تابستان تولید می‌کنند، ممکن است دانه‌های علف در گوش، بینی، چشم و پنجه گربه شما گیر کرده و مشکلات جدی ایجاد کند؛ بنابراین اگر متوجه علائم ناخوشی گربه خود شدید، بلافاصله با دام‌پزشک خود صحبت کنید.

برای مثال نوعی علف به نام علف پیکانی وجود دارد که اگر به مقدار زیاد خورده شود برای بسیاری از حیوانات سمی است، اما معمولاً در مرداب‌ها و نزدیک دریا یافت می‌شود؛ بنابراین بعید است که گربه شما این نوع علف را بخورد.

آیا باید جلوی علف خوردن گربه را گرفت

نحوه کنترل کردن علف خوردن گربه‌ها

 علف خوردن گربه، رفتاری طبیعی برای گربه‌هاست؛ بنابراین بهتر است آن‌ها را از انجام آن منصرف نکنید؛ مگر اینکه چمن به علف‌کش‌ها یا آفت‌کش‌ها آلوده شده باشد. تهیه علف‌های ایمن برای گربه‌تان می‌تواند این مزیت را داشته باشد که حواس او را از نیش زدن به گیاهان دیگر یا گیاهانی که برای آن‌ها سمی هستند، منحرف کند.

گربه خود را در یک منطقه عاری از علف در بیرون نگاه دارید. اگر امکان دارد گربه خود را برای ورزش یا آفتاب گرفتن به بیرون از منزل ببرید، برای اینکه گربه خود را از چمن دور نگاه دارید، آن‌ها را در یک پیاده‌رو یا جاده، عرشه پشتی یا ایوان آفتاب‌گیر قرار دهید. شما همچنین می‌توانید گربه خود را با یک افسار بیرون بیاورید.

 رژیم غذایی گربه را عوض کنید، گاهی اوقات گربه شما ممکن است برای دریافت مواد مغذی علف بخورد. برای کمک به گربه خود می‌توان رژیم غذایی گربه را تغییر داد. به حیوان خانگی خود غذای گربه مخصوص بدهید. همچنین می‌توانید در داخل خانه چمن تهیه کنید یا می‌توانید علف خود را در یک گلدان کوچک یا جعبه برای گربه خود پرورش دهید. علف‌هایی که خودتان پرورش می‌دهید، می‌دهید برای گربه مناسب است.

همچنین شما می‌توانید از گیاهان آپارتمانی بدون سم نگهداری کنید. اگر گربه را مدتی در خانه نگه دارید ممکن است شروع به خوردن گیاهان آپارتمانی یا گل‌های داخل خانه شما کند. بسیاری از این گیاهان می‌توانند برای گربه‌ها سمی باشند. اگر گربه شما از این گل‌ها و گیاهان آپارتمانی می‌خورد، متوجه شوید آیا این گیاهان آپارتمانی برای گربه‌ها سمی است؟

نحوه کنترل کردن علف خوردن گربه‌ها

بیشتر بخوانید:  هفت بیماری کشنده در گربه‌ها

سخن پایانی

آیا علف خوردن گربه یک گزینه غذایی سالم است که باید در درازمدت به برنامه غذایی گربه شما اضافه شود؟ اگر یک باغ چمن سرپوشیده بکارید، رژیم غذایی گربه شما از نظر تغذیه سالم خواهد بود؟ در این مطلب اطلاعات کاملی درباره علت خوردن گربه و مزایا و معایب آن گفته شد. اگر درباره غذا دادن به گربه خود سؤالی دارید، با دام‌پزشک صحبت کنید. با در نظر گرفتن وضعیت کلی پزشکی گربه، دام‌پزشک شما می‌تواند درباره مزایا و معایب اضافه کردن علف به رژیم غذایی گربه به شما توصیه‌های درستی بدهد.

برای نگهداری از پتت نیاز به مشاوره رایگان داری؟

فرم زیر رو پر کن تا باهات تماس بگیریم

"*" فیلدهای الزامی را نشان می دهد

اشکان اسدپور
اشکان اسدپور

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *