دسته ها

روش درست مسواک زدن سگ چیست؟ + ویژگی‌های خمیردندان مخصوص سگ

مسواک زدن سگ
به این مقاله امتیاز دهید
0/5

سلامت دندان‌ها در هر موجودی، اعم از سگ‌ها، می‌توانند بسیار حائز اهمیت باشد. چرا که در صورت بروز هر اشکالی، نه تنها سلامت و بهداشت دهان، بلکه سلامت دیگر اندام‌ها هم به خطر می‌افتد. پس اگر شما صاحب یک حیوان خانگی مانند سگ هستید، ملزمید نسبت به مراقبت از دندان‌های او، توجه ویژه‌ای داشته باشید. در این بخش با نحوه مسواک زدن سگ آشنا خواهید شد و خواهید دانست که بهترین خمیر دندان سگ چیست؟

بدون شک، استفاده از مسواک و خمیردندان سگ یکی از راهکار‌های عالی و کاربردی برای حفاظت از سلامت دهان و دندان است؛ پس می‌توان گفت مسواک زدن سگ، امری ضروری در مراقبت از دهان و دندان او است؛ و عدم انجام این کار می‌تواند موجب رخ دادن بیماری‌ها و التهاب و عفونت‌هایی در سگ شما شود.

بدیهی است که همان‌طور که عدم مسواک زدن سگ، موجب بروز مشکلاتی برای او می‌شود، انجام این کار می‌تواند از بسیاری از مشکلات و بیماری‌ها جلوگیری کند و فوایدی دارد. فوایدی مانند:

  • جلوگیری از تجمع باکتری‌ها و بدبو شدن دهان سگ (هالیتوسیس)
  • جلوگیری از ایجاد جرم در ناحیه بین لثه و دندان‌های سگ
  • جلوگیری از پوسیدگی دندان‌های سگ
  • جلوگیری از دندان‌درد و افتادن دندان‌های سگ
  • جلوگیری از بروز مشکلاتی در اندام‌های دیگر سگ: باکتری‌های موجود در دندان و دهان سگ می‌توانند از طریق بزاق دهان او، وارد جریان خونش شوند و بیماری‌هایی در اندام‌های دیگرش به وجود بیاورند.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع مسواک سگ به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

 

شروع بیماری‌های دندان در سگ از چه سنی است؟

به طور کلی می‌توان گفت که بیماری‌های دندان، یکی از شایع‌ترین بیماری‌ها در سگ‌ها است؛ همچنین سن شروع این نوع بیماری‌ها در سگ‌ها، به طور میانگین، ۳ سالگی است؛ به طوری که حدود ۸۰ درصد سگ‌ها، در سن ۳ سالگی، به بیماری‌های دندان مبتلا هستند.

از نشانه‌های بیماری‌های دندانی در سگ‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • لق یا شل شدن دندان‌های سگ
  • شکستگی در کل و یا بخشی از دندان‌های سگ
  • دندان‌درد و یا خونریزی دهان و لثه سگ
  • کم اشتها شدن و مقاومت در برابر خوردن و نوشیدن و یا کم‌غذا شدن سگ
  • ترشح و روانه شدن بیشتر یا کمتر از حد بزاق دهان سگ
  • بوی بد دهان سگ
  • تغییر رنگ دندان‌های سگ

شروع بیماری‌های دندان در سگ از چه سنی است؟

قبل از شروع مسواک زدن سگ چه نکاتی را باید رعایت کرد؟

  • آشنایی سگ با مسواک: مهم‌ترین نکته قبل از شروع مسواک زدن سگ، آشنا کردن سگ با مسواکش است. مسواک را به او نشان دهید و اجازه دهید سگ آن را خوب نگاه کند، بو بکشد، لیس بزند و بزاق دهانش را روی آن بریزد تا بتواند با آن ارتباط برقرار کرده و آن را بپذیرد.
  • آمادگی و عادت دادن سگ: اگر سگ شما پیش از این مسواک نزده است، می‌توانید از دو سه روز قبل از شروع مسواک زدن برای او، با نوازش کردن و مالیدن پوزه‌ها و لثه‌ها و دندان‌های سگ‌تان، او را به این کار عادت بدهید.
  • زمان مسواک زدن: نکته قابل توجه و مهم دیگر در مسواک زدن دن سگ، توجه به زمان مسواک زدن است. باید زمان مسواک زدن دندان‌های سگ در مراتب اولیه کوتاه و به مرور زمان، طولانی‌تر شود. همچنین باید زمان خاص و مشخصی از شبانه روز را به آن اختصاص داد و طبق نظم و برنامه پیش رفت. در. این بین دانستن این که مناسب‌ترین خمیر دندان سگ چیست نیز بسیار مهم است.
  • تشویقی دادن: در قبال اطاعت‌پذیری سگ‌تان و همراهی کردن بدون مقاومت در عمل مسواک زدن، هربار به او تشویقی دهید تا ذهنیت خوبی نسبت به مسواک زدن پیدا کند.

بهترین زمان برای مسواک زدن دندان‌های سگ

باید توجه داشته باشید که ایده‌آل‌ترین شرایط برای مسواک زدن سگ‌تان، زمانی‌ست که او آرام و خسته است.

همچنین به نقلی از دکتر “گدیس” بهتر است فاصله بین مسواک زدن سگ، ۱ الی ۲ روز باشد؛ چرا که پلاک‌های تشکیل شده روی دندان‌های سگ، بین ۴۸ الی ۷۲ ساعت مستحکم می‌شوند و پاک کردن آن‌ها به مراتب سخت‌تر خواهد شد.

با این حال اگر فکر می‌کنید سگ شما دندان‌های سالمی دارد و مقاومت زیادی برای مسواک زدن نشان می‌دهد، می‌توانید فاصله بین مسواک‌ زدن دندان‌هایش را به ۳ روز هم برسانید.

بیشتر بخوانید:

بیشتر بخوانید:  علائم دیابت سگ + غذای سگ دیابتی (هرگز این خوراکی ها را به سگتان ندهید!)

آموزش مسواک زدن برای سگ به صورت گام به گام

قبل از شروع مسواک زدن بهتر است با دامپزشک سگ‌تان مشورت کنید تا بدانید بهترین خمیر دندان سگ برای پت شما چه برندی است.

آموزش مسواک زدن برای سگ به صورت گام به گام

  • مرحله اول: مسواک را به خود سگ نشان دهید و اجازه دهید با آن تعامل ایجاد کند. حتی می‌توانید به کمک خود او خمیر دندان را روی مسواک بریزید.
  • مرحله دوم: دست‌تان را به آرامی و نوازش‌گونه روی لب بالایی سگ بگذارید و آن را کمی بالا دهید؛ سر او را کمی بالا دهید تا به تمام دندان‌هایش دید و دسترسی داشته باشید.
  • مرحله سوم: چند دندان جلویی سگ را به نرمی مسواک کنید و بعد از اتمام می‌توانید یک تشویقی به او بدهید و بعد از مکث کوتاهی سراغ دندان‌های بعدی بروید.
  • مرحله چهارم: مسواک را با حرکت رفت و برگشتی و مدور(چرخشی و دایره وار) روی دندان‌های سگ بکشید و مسواک را به تمام جهت‌ها روی دندان او حرکت دهید تا سگ به این حس جدید روی دندان‌هایش عادت کند. در نظر داشته باشید که باید این حرکت را حتماً با احتیاط انجام دهید چرا که ممکن است سگ‌ شما نسبت به مسواک زدن حالت تهاجمی نشان دهد و مقاومت کند. اگر سگ در این مرحله پرخاشگری کرد و ناآرام بود، می‌توانید مجدد به او تشویقی بدهید و یا با صحبت و صدای ملایم و آرامش بخش، آرامش کنید؛ اما اگر هیچکدام از این راهکارها جواب ندادند، بهتر است عمل مسواک زدن سگ را متوقف و به چند روز بعد موکول کنید.
  • مرحله پنجم: سطوح خارجی دندان‌های سگ را با حرکت رفت و برگشتی گفته شده مسواک بزنید. در هنگام مسواک زدن دندان‌های سگ، توجه ویژه‌ای به سطح بین لثه و دندان‌های او داشته باشید چرا که این نواحی، معمولا آلوده‌ترین نقاط هستند و زودتر از باقی نقاط شروع به جرم گرفتن می‌کنند. در این مدحله تمام دقت خود را به کار بگیرید تا به لثه‌های او آسیب نزنید.
  • مرحله ششم: بعد از مسواک زدن سطوح خارجی دندان‌های سگ، دست‌تان را به نرمی بالای پوزه او بگذارد و لب‌هایش را کمی بیشتر از هم باز کنید و بعد نقاط و سطوح داخلی دندان‌های او را هم مسواک کنید.

این نکات مهم و قابل توجه را دست کم نگیرید:

  1. مدت زمان مسواک زدن سگ نباید در دفعات اول بالا باشد؛ پس برای زده نشدن سگ و عدم ایجاد دیدگاه منفی او نسبت به مسواک زدن، به ۱ الی ۲ دقیقه اکتفا کنید.
  2. از حرکات سریع و خشن به شدت خودداری کنید تا از مسواک زدن ذهنیت بدی در ذهن سگ ایجاد نکنید و مهم‌تر از همه این‌که آسیبی به او نرسانید.

خمیر دندان‌ مخصوص سگ چه ویژگی‌هایی دارد؟

خمیر دندان‌ مخصوص سگ چه ویژگی‌هایی دارد؟

مناسب‌ترین خمیر دندان سگ چیست؟ خمیر دندان مخصوص دندان انسان‌ها، به دلیل وجود فلورید در ترکیباتش، برای سگ‌ها مناسب نیست‌ و می‌تواند مشکلات جدی مانند: مشکلات گوارشی، مسمومیت، درد در ناحیه شکم و … برایشان به وجود بیاورد.

خمیر دندان مناسب برای سگ‌ها، باید دارای آنزیم‌های متناسب با ساختار دندان‌های آن‌ها باشد و معمولاً دارای درصد بسیار کمی فلورید هستند و یا اصلاً در ترکیبات‌شان فلورید ندارند.

همچنین معمولاً اسانس گوشت در محتویات آن‌ها وجود دارد که سبب جلب رضایت سگ می‌شوند. خمیر دندان مخصوص سگ را می‌توانید از فروشگاه‌های مخصوص تهیه کنید و یا خودتان اقدام به ساختن آن‌ها کنید.

بیشتر بخوانید:

بیشتر بخوانید:  بیماری دیستمپر سگ چیست؟ | دارو و راه درمان به چه صورت است؟

تمیز کردن دندان‌های سگ با روش‌های خانگی

برای ساخت خمیر دندان خانگی مخصوص سگ، می‌توانید با ترکیب ۶ قاشق چای خوری جوش شیرین، ۱.۳ قاشق چای خوری نمک و ۴ قاشق چای خوری گلیسیرین مخلوطی ایجاد کنید. آن را به خوبی هم بزنید تا یک دست شود و بافتی شبیه به خمیر دندان به دست بیاید. در آخر برای جلب نظر و مشتاق شدن سگ‌تان، می‌توانید از آبگوشت و یا عصاره گوشت هم استفاده کنید.

راهکارهای جایگزین مسواک زدن دندان‌های سگ

اگر مسواک زدن سگ برای شما به چالشی بزرگ و کشمکشی طولانی بین شما و سگ‌تان تبدیل شد، می‌توانید با جایگزینی چند روش دیگر برای مسواک زدن، به این مشکلات خاتمه دهید. روش‌هایی مانند:

  • استفاده از سپری دندان سگ
  • رژیم غذایی سالم و طبیعی سگ در زمستان و رژیم غذایی با کربوهیدرات کم برای سگ
  • تهیه اسباب‌بازی‌های جویدنی برای سگ
  • استفاده از روغن نارگیل و آغشته کردن کمی از غذای روزانه سگ به این روغن
  • تهیه و استفاده از دستمال دندان و یا چوب دندان برای سگ
  • استفاده از دهان شویه مخصوص سگ و یا افزودن اندکی مواد مخصوص به آب آشامیدنی سگ
  • قرار دادن استخوان خام در رژیم غذایی سگ

برای نگهداری از پتت نیاز به مشاوره رایگان داری؟

فرم زیر رو پر کن تا باهات تماس بگیریم

"*" فیلدهای الزامی را نشان می دهد

پشتیبانی دیجی‌پت
پشتیبانی دیجی‌پت

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *