دسته ها

قلاده آموزشی سگ چیست؟ | چرا استفاده از قلاده و بند برای سگ اهمیت دارد؟

قلاده آموزشی سگ چیست
به این مقاله امتیاز دهید
0/5

شاید استفاده از قلاده  برای حیوانات دیگر مانند گربه‌ها، جنبه زینتی و تزئینی داشته باشد؛ اما درمورد سگ‌ها این موضوع کاملاً متفاوت است. چرا که قلاده بستن برای سگ‌ها یک امر ضروری است؛ دلایل بسیاری وجود دارد که می‌تواند استفاده از قلاده را برای سگ‌ها به عنوان یکی از لوازم نگهداری سگ، ضروری کند. البته باید به این نکته توجه داشت که برای هر سگ باید از قلاده مناسب خود استفاده کرد تا گردن پت شما آسیب نبیند پس در ابتدا باید بدانید که قلاده آموزشی سگ چیست؟ در این مقاله به بررسی دلایل ضرورت استفاده از  قلاده برای سگ‌ها را خواهیم پرداخت پس همراه ما باشید.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع قلاده سگ به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

 

قلاده آموزشی سگ چیست؟

امروزه شیوه‌های زیادی برای کنترل و تربیت کردن سگ‌های خانگی وجود دارد که اکثر آن‌ها هزینه بالایی با خود به همراه دارند. قلاده آموزشی یا قلاده تعلیمی سگ، وسیله‌ای کمکی برای تربیت صحیح سگ به دست خود صاحب سگ است؛ این قلاده بیشتر برای آموزش و تعلیمات اولیه سگ کاربرد دارد. استفاده از قلاده آموشی سگ باعث می‌شود سگ شما آموزش‌ها و تعلیمات خود را به خوبی درک کرده و آن‌ها را به خاطر بسپارد.

قلاده‌های آموزشی تنها با ارسال سیگنال و فرکانس مخصوص به سگ و ایجاد ارتعاشات خاص، پیغام‌های شما را به او می‌رساند؛ قلاده‌ها صرفاً جنبه جلب توجه دارند؛ پس در صورت استفاده صحیح، به هیچ عنوان موجب درد یا آزار حیوان نمی‌شوند‌. هرچند یادگیری و نحوه استفاده از این نوع قلاده‌ها سخت نیست، اما باید به این نکته مهم توجه داشت که اگر قلاده به طرز ناشیانه و غلط مورد استفاده قرار گیرد، ممکن است سبب بروز اختلال در آموزش و تربیت سگ شود. در ادامه متن به توضیح ساختار، انواع و آموزش نحوه استفاده از قلاده‌های الکترونیکی سگ می‌پردازیم.

قلاده سگ پامرانین

مزایای استفاده از قلاده برای سگ

پس از آن که متوجه شدیم قلاده آموزشی سگ چیست؟ به بررسی مزایای استفاده از آن خواهیم پرداخت.

جنبه آموزشی قلاده: یکی از مهم‌ترین دلایلی که استفاده از قلاده و بند برای سگ‌ها ضروری‌ است، این است که قلاده خیلی وقت‌ها به عنوان یک وسیله آموزشی برای سگ مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ انواع آموزشی قلاده هم برای سگ‌ها وجود دارد که در ادامه متن به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

حفظ امنیت سگ: از دیگر کاربردهای مهم قلاده می‌توان به حفظ امنیت جانی سگ‌ اشاره کرد‌. سگ‌ها ذاتا‌ً موجودات کنجکاوی هستند و قرارگیری در برخی از محیط‌ها آن‌ها را تا حدی هیجان‌زده می‌کند و ممکن است دیگر هیچ فرمان‌برداری از صاحب خود نداشته باشند و کنترل خود را از دست بدهند. در این شرایط قلاده حکم محافظت از سگ و موجودات اطراف او را دارد.

جلوگیری از گم شدن سگ: یکی دیگر از کاربردهای بسیار مهم قلاده سگ، هک کردن یا ثبت نشانی، شماره تلفن و مشخصات صاحب سگ روی آن است که در صورت گم شدن سگ، کمک شایانی به پیدا شدن او می‌کند.

بیشتر بخوانید:  جای خواب سگ چگونه باید باشد؟ | راهنمای خرید جای خواب سگ

ساختار قلاده آموزشی سگ

قلاده‌های آموزشی شامل یک عدد رسیور و یک عدد ریموت کنترل هستند. که رسیور روی قلاده سگ نصب شده و ریموت کنترل در دست شما قرار می‌گیرد که توسط رسیور پیام‌های شما را به سگ منتقل می‌کند.

رسیورها معمولا از سه طریق پیغامی را به سگ تفهیم کرده و به او تذکر می‌دهند:

  • ایجاد لرزش با ریتم‌های مختلف
  • تولید صدا
  • ایجاد شوک با درجات مختلف

انواع قلاده آموزشی سگ و ویژگی‌های آن

امروزه صدها نوع قلاده سگ در بازار وجود دارد و برای انتخاب آن‌ها باید شرایط مختلف را در نظر گرفت. قلاده‌های الکترونیکی باید با در نظر گرفتن اهداف و مقطع آموزش، سایز و نژاد سگ انتخاب شوند. بهتر است برای خرید قلاده آموزشی ویژگی‌های نژاد سگ‌ خود را بشناسید تا بدانید قلاده آموزشی سگ چیست و چگونه می‌تواند به آموزش سگ شما کمک کند. انواع قلاده مناسب سگ شامل موارد زیر است:

  • قلاده کتفی
  • قلاده کمری سگ ژرمن
  • قلاده جلیقه‌ای
  • قلاده گردنی
  • قلاده ضد پارس

نکات مهم در انتخاب قلاده آموزشی برای سگ

برای خرید قلاده‌ مناسب سگ باید به موارد زیر توجه داشت:

  • جنس (قلاده چرمی، قلاده پلاستیکی، قلاده زنجیری)
  • کاربرد ( قلاده دارای خاصیت ضد انگلی، قلاده چراغ دار، قلاده‌های پرانک تسمه‌ای، قلاده برقی، قلاده شوکی، قلاده خاردار، قلاده گردنی، قلاده ضد پارس، قلاده کتفی، قلاده کمری، قلاده پوزه‌ای، قلاده چوک چین، قلاده تسمه‌ای و …)
  • نژاد (قلاده مخصوص سگ‌ ژرمن، قلاده سگ پاکوتاه، قلاده سگ هاسکی، قلاده سگ سرابی، قلاده سگ گله، قلاده سگ پامرانین و قلاده مخصوص سگ‌های مسابقه و سگ‌های نگبان و…)
  • رنگ
  • اندازه

در ادامه به بررسی ویژگی‌های برخی از انواع قلاده‌های گفته شده پرداخته‌ایم.

قلاده خاردار: این نوع قلاده‌ها دارای خارهای ریزی در ناحیه دیواره داخلی‌شان هستند که صاحب سگ می‌تواند در صورت نافرمانی سگ، به‌وسیله ریموت کنترل قلاده‌ را کمی تنگ کند که این کار موجب فرو رفتن خارها در گردن سگ می‌شود. هرچند این نوع قلاده‌ها به تسریع در آموزش کمک زیادی می‌کنند، اما حرکت خشونت‌آمیز و غیر اخلاقی است و در صورت تکرر در استفاده، ممکن است سبب بروز آسیب‌های جدی جسمی در سگ شود.

قلاده چوک چین: این نوع قلاده‌ها تنظیم درجه تنگی دارند و در صورت بروز رفتار عجیب و بد از جانب سگ، صاحب آن می‌تواند به وسیله کنترل به صورت مقطعی قلاده را تنگ کند.

قلاده ضد انگل: قلاده‌های ضد انگل که این روزها طرف‌داران زیادی پیدا کرده‌اند، برای دور کردن حشرات و کنه‌ها از سگ کاربرد دارند. این قلاده‌ها با ایجاد فرکانسی باعث دور شدن انگل‌ها از سگ می‌شوند.

قلاده ضد پارس: این نوع قلاده برای جلوگیری از پارس کردن سگ استفاده می‌شود و درواقع یک نوع قلاده تربیتی به حساب می‌آید. این قلاده‌ها سنسورهای تشخیص فرکانس دارند و هنگام پارس کردن سگ، شوک خفیفی به او وارد می‌کنند.

قلاده سگ سرابی

نحوه استفاده از قلاده آموزشی سگ چگونه است؟

صرفا دانستن این که قلاده آموزشی سگ چیست و چه مزایایی دارد نمی‌تواند به صورت کامل به تربیت سگ شما کمک کند. به همین دلیل در ادامه این مقاله از دیجی پت به بررسی نحوه استفاده از قلاده آموزشی سگ خواهیم پرداخت.

  • اولین کاری که شما به عنوان صاحب سگ ملزم به انجام آن هستید، خرید یک قلاده سگ با توجه به معیار‌های گفته شده اعم از: سایز قلاده، جنس قلاده، رنگ قلاده، نژاد سگ و کاربردهای مورد نیاز شما و سگ‌تان است.
  • گام بعدی، کسب اطمینان از تثبیت آموزش‌های اولیه به صورت سنتی برای سگ شما است، این موضوع سبب اطمینان متقابل بین شما و سگ‌تان خواهد شد و تاثیر آموزش همراه با قلاده آموزشی را تا حد قابل توجهی بالا می‌برد‌.

طبیعی‌ است که سگ ابتدا در برابر قلاده حالت تدافعی به خود بگیرد و تحمیل آن به زور و اجبار، بدون شک نتیجه عکس خواهد داشت و سبب خشم و افسردگی سگ خواهد شد. پس اگر سگ نسبت به بستن قلاده مقاومت نشان داد، با لطافت و نرمی با او رفتار کنید.

بهتر است بدانید که سگ‌ها در دوره تولگی اکثراً حالت تدافعی در برابر بستن قلاده دارند. اما بین دو تا پنج ماهگی، آن‌ها در مطیعانه‌ترین حالت ممکن خود قرار دارند و بهترین زمان برای عادت دادن آن‌ها به قلاده در همین بازه زمانی است.

  • برای تعامل بهتر سگ با قلاده‌اش، بهتر است اجازه دهید ابتدا آن را بو بکشد و با بوی آن آشنا شود. بعد از وصل قلاده سگ را به اسم صدا بزنید و اجازه بدهید آزادانه در محدوده مقرر قدم بزند.
  • اگر متوجه شدید سگ‌تان با قلاده حرکت نمی‌کند، می‌توانید با تکان دادن و ایجاد صدا با زنجیر قلاده‌اش، او را برای راه رفتن، تحریک کنید‌.
  • بعد از این که سگ شما راه رفتن با قلاده را یاد گرفت، می‌توانید او را به تفریح و گردش ببرید تا بستن قلاده در ذهنش به یک عمل تفریحی تبدیل شود.
  • اگر سگ‌تان را در حال جویدن قلاده دیدید، سعی کنید سرش را با بازی کردن گرم کنید. توجه داشته باشید که زنجیر قلاده را بلند در نظر بگیرید تا سگ‌تان اذیت نشود.
  • در مرحله بعدی شما می‌توانید صرفاً جهت آشنایی و احساس راحتی سگ با قلاده، مدت کوتاهی قلاده را به گردن سگ ببندید و اجازه دهید سگ شما با قلاده ارتباط برقرار کند. توجه داشته باشید که در این مرحله شما نباید از سیگنال، لرزش و شوک‌های قلاده استفاده نمایید و این مرحله تنها برای احساس راحتی سگ با قلاده است.
  • در قدم بعدی، از سگ خود بخواهید رفتارهایی که از او انتظار دارید انجام دهد را انجام دهد و در آموزش خود روند پیوستگی را پیش بگیرید؛ صبر و پیوستگی مهم‌ترین عوامل در این نوع آموزش‌ها هستند.

نکته مورد توجه این است که شما نباید برای آموزش رفتارهای خاصی که از سگ‌تان انتظار انجام‌شان را دارید و تا به حال آن‌ها را با او در میان نگذاشته‌اید، از این قلاده استفاده کنید؛ چرا که ممکن است نتیجه عکس بگیرید. بلکه باید ابتدا با متدهای سنتی به او بفهمانید انتظار چه رفتاری را از او دارید و بعد از تفهیم سگ و پذیرفتن او، شما می‌توانید برای تثبیت و تکمیل آموزش، اقدام به استفاده از قلاده الکترونیکی کنید.

بیشتر بخوانید:  اسباب بازی سگ چیست؟ | پرطرفدارترین اسباب‌بازی‌های سگ و نحوه بازی با آن‌ها
  • در مرحله بعد، شما باید آموزش را تا جایی ادامه دهید که تنها با اشاره‌ای از طرف شما سگ کاری که شما از او می‌خواهید را انجام دهد. مسئله‌ای که شما باید در این مرحله به آن توجه داشته باشید، این است که در کنار آموزش همراه با قلاده، از انواع دیگر آموزش نظیر آموزش کلامی و الفاظ محبت آمیز، متدهای سنتی، تشویق سگ و … هم استفاده کنید و تنها به قلاده آموزشی بسنده نکنید.

ضمناً سگ‌های مختلف واکنش‌های مختلف نسبت به ارتعاشات و تحریک‌های قلاده نشان می‌دهند و نکته‌ای که باید در خصوص این موضوع رعایت شود، آن است که شما باید از پایین‌ترین سطح ارتعاشات قلاده شروع به استفاده کنید؛ ممکن است سگ شما به همان سطح پایین هم واکنش نشان دهد و آموزش ببیند. در این صورت باید به همان سطح اکتفا کنید. اما این امکان هم وجود دارد که سگ‌تان از خود مقاومت نشان دهد، در این شرایط شما باید مرحله به مرحله، سطح ارتعاشات را بالاتر ببرید و در جایی که سگ سرکشی را کنار بگذارد و آموزش را بپذیرد، ارتعاشات را متوقف کنید و در همان سطح باقی بگذارید؛ پس شما باید با توجه به روحیه سگ‌تان سطح لرزش، شوک و صداهای تولیدی قلاده را تنظیم کنید.

اندازه گیری سایز قلاده سگ

اندازه‌گیری سایز قلاده سگ هرچند کار سختی نیست، اما بسیار مهم است چرا که در صورت تنگ یا گشاد بودن قلاده، ممکن است سگ اذیت شود و میزان مقاومتش را برای استفاده از قلاده بالاتر ببرد. برای اندازه‌گیری و محاسبه سایز قلاده سگ، کافی‌ است شما با فاصله دو انگشت از گردن سگ‌تان، متری به دور گردن او بپیچید و اندازه را محاسبه کنید و با توجه به جدول سایز زیر، قلاده مناسب برای سگتان را انتخاب کنید.

 

سایز قلاده اندازه دور گردن

(C.m)

نژاد
XS 15_30 بیچون، شیوهواهوا، پودل عروسکی
S 22_38 بیگل، داشهوند، پودل، اشنایزر
M 30_45 کورگی، کوکر اسپانیل، دالماتیان، پوگ
L 38_53 باست، باکسر، بولداگ، دوبرمن، رتریور، ژرمن شپرد، لابرادور
XL 45_60
ژرمن شپرد، گلدن رتریور، لابرادور، روتوایلر، باکسر، آکیتا
XXL 53_70
گریت دین، نیوفاندلند، سنت برنارد

 

برای نگهداری از پتت نیاز به مشاوره رایگان داری؟

فرم زیر رو پر کن تا باهات تماس بگیریم

"*" فیلدهای الزامی را نشان می دهد

پشتیبانی دیجی‌پت
پشتیبانی دیجی‌پت

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *