دسته ها

هیگروما در سگ | آیا Hygroma خطرناک است؟

هیگروما در سگ
به این مقاله امتیاز دهید
0/5

هیگروما در سگ به یک تورم پر از مایع گفته می‌شود که در زیر پوست توسط یک بافت فیبری احاطه شده است. هیگروما معمولاً دردناک نیست. این تورم روی هر برجستگی استخوانی روی بدن سگ، کنار مفصل‌ها (مچ پا) یا روی پهلوی لگن ایجاد می‌شود، اما روی آرنج بیشتر رخ می‌دهد. هیگروما در ابتدا معمولا کوچک، نرم و نسبتاً متحرک است و این احتمال وجود دارد که هرگز بزرگ نشود. لمس این تورم در صورت بزرگ‌تر شدن ناخوشایند یا سخت خواهد بود. همچنین هیگروما در بدترین حالت، ممکن است عفونی شود که در این صورت بسیار دردناک خواهد بود و برای برطرف کردن آن باید فورا اقدام کرد.

بیشتر بخوانید:  شایع‌ترین بیماری‌های سگ را بشناسید!

هیگروما در سگ چیست؟

Hygroma در سگ به دلیل ضربه‌های مکرر دراز کشیدن روی سطوح سخت، ممکن است رخ دهد. هیگروما تورم نرمی است که در زیر پوست تشکیل می‌شود. این مایع که روی یک نقطه فشار یا برجستگی استخوانی شکل می‌گیرد، بسته به اندازه و شدت و مسائل دیگری مانند زخم یا عفونت دوره درمان متفاوتی دارد، که نیازمند چکاپ سگ توسط دامپزشک است. از شایع‌ترین قسمت‌های بدن که تحت تأثیر هیگروما قرار می‌گیرند می‌توان به قسمت زیرین آرنج مچ پا یا هاک هیپ اشاره کرد. اگرچه هیگروما شبیه تومور است، اما سرطانی نیست و به سایر قسمت‌های بدن سرایت نمی‌کند. با این حال، اگر هیگروما در یکی از آرنج‌ها را دهد، آرنج دیگر نیز اغلب درگیر می‌شود. هیگرومای کوچک معمولا دردناک نیست، اما هیگروما در اندازه بزرگ و در حالت عفونی قطعاً برای سگ آزاردهنده خواهد بود.

علل هیگروما در سگ‌ها

اگر به بافت روی یک برجستگی استخوانی ضربه‌های مکرر وارد شود، هیگروما سگ رخ می‌دهد. آرنج شایع ترین محل ایجاد هیگروما است. هیگروم آرنج در صورت ضربان بیش از حد اتفاق می افتد و بافت سگ ممکن است ملتهب شود زیرا بدن او برای محافظت از ناحیه آسیب دیده واکنش نشان می‌دهد. دقیقاً مانند حالتی که انسان‌ها ممکن است در صورت برخورد با سطح سخت دچار تورم و کبودی شوند. اگر این ناحیه به طور مکرر ضربه بخورد، مانند زمانی که سگ شما روی یک سطح سخت دراز می‌کشد، هیگروما رشد می‌کند. به همین دلیل است که هیگروما روی بدن سگ معمولاً در نقاط فشار رخ می‌دهد، زیرا آن‌ها در معرض ضربه‌های مکرر هستند. هیگروما در سگ‌های بزرگ و مسن‌تر رایج‌تر است. به خصوص سگ‌های نژاد بزرگ و غول پیکر، با دراز کشیدن روی سطوح سخت، کاشی، یا کف بتنی یک پاسخ التهابی در بافت زیر پوست روی آرنج آنها ایجاد می‌شود. بدن سعی می‌کند با ایجاد یک فضای ترم‌تر مثل “بالش” از ناحیه ملتهب محافظت کند. در صورت ادامه داشتن این ضربات هیگروما بزرگتر می‌شود. بیماری هیگروما در سگ‌هایی که بیشتر وقت خود را دراز کشیده می‌گذرانند و به اندازه کافی تحرک ندارند، نیز شایع‌تر است؛ پیاده‌روی سگ‌ها در پیشگیری بسیار مهم می‌باشد. زیرا بدن در این شرایط روی محل هیگروما فشار بیشتری اعمال می‌کند. اگر هر نژاد سگ بزرگ یا غول‌پیکر در هر سنی زمان زیادی را روی سطوح سخت مشغول استراحت و خواب باشد، می‌تواند به هیگروما مبتلا شود.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع غذای مکمل و درمانی سگ  به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

 هیگروما در سگ‌ها چطور درمان می‌شود؟

هیگروما معمولاً برای سگ مشکلی به وجود نمی‌آورد، اما در صورت عدم مراقبت می‌تواند دردناک شود. هیگرومایی در صورت عدم درمان به طرز ناراحت کننده‌ای بزرگ شده و حتی ممکن است عفونی شوند. برای جلوگیری از این امر، بهتر است فورا درمان را شروع کنید. اولین اقدام برای درمان Hygroma در سگ، فراهم کردن بستر با بالشتک مناسب و جلوگیری از آسیب های بیشتر است. مناطقی را که سگ استراحت می‌کند، باید با کاشی‌های فوم و سطوح بالشتکی پوشاند. همچنین می‌توانید از پدهای آرنج که به طور خاص برای محافظت از هیگروما طراحی شده‌اند، استفاده کنید. این پدها از عفونی و دردناک شدن بیشتر هیگروما جلوگیری می‌کند و متناسب با اندازه آرنج و به طور دقیق قابل تنظیم هستند. این پدهای محافظ آرنج برای همه سگ‌ها به راحتی قابل استفاده است. در برخی موارد، هیگروما را با استفاده از تکنیکی به نام آسپیراسیون با سوزن ریز تخلیه می‌کنند. در این شیوه درمانی، یک سوزن کوچک را که به سرنگ متصل است، وارد هیگروما کرده و با سرنگ مایع اضافی را خارج می‌کنند. با این حال، در صورت بزرگ و عفونی شدن هیگروما، باید از آنتی بیوتیک‌های مناسب برای درمان استفاده کرد. گاهی اوقات نیز بیماری هیگروما در سگ باید جراحی شود و محافظت از ناحیه درگیر پس از عمل نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

 هیگروما در سگ‌ها چطور درمان می‌شود

راه‌های پیشگری از هیگروما در سگ

برای جلوگیری از بیماری هیگروما در سگ باید چندین نکته را در نظر داشته باشید. اگر سگ شما نژادی بزرگ یا غول پیکر است، از اضافه وزن یا چاق شدن حیوان باید جلوگیری کنید. داشتن اضافه وزن باعث می‌شود به بافت برجستگی‌های استخوانی فشار بیشتری اعمال شود. سگ‌های دارای اضافه وزن نیز تمایل دارند بیشتر دراز بکشند. در نتیجه چاقی و هیگروما را تبدیل به یک چرخه معیوب می‌کند. اگر مطمئن نیستید که سگ شما اضافه وزن دارد، با دامپزشک خود مشورت کنید. علاوه بر این، تهیه بستر با بالشتک کافی از اقدامات مهمی است که می‌توانید انجام دهید. سطوح سخت کف را که سگ دوست دارد در آنجا استراحت کند را بپوشانید. در نهایت، باید تشخیص دهید، چرا سگ شما بیشتر دراز می‌کشد. اگر علت وزن سگ شما نباشد، ممکن است شرایط دیگری مانند آرتریت دردناک یا بیماری قلبی باعث کم تحرکی سگ شود. سگ شما ممکن است در تابستان احساس گرمای شدیدی داشته باشد، بنابراین اصلاح سگ بسیار اهمیت دارد، همچنین می‌توانید از یک پنکه برای گردش هوا و یک استخر برای کاهش دمای بدن آنها استفاده کنید. با انجام این کارها نه تنها در کاهش ابتلای سگ خود به هیگروما موفق خواهید بود، بلکه رفاه کلی و کیفیت زندگی سگ خود را نیز بهبود می بخشید.

تشخیص هیگروما در سگ‌ها

اگر سگ شما به هیگروما مبتلا شده باشد، متوجه تورم نرم زیر پوستی پر از مایع (به رنگ زرد تا قرمز) روی یک نقطه فشار یا برجستگی استخوانی خواهید شد. هیگروما در اندازه های متفاوت می‌تواند به قطر دو اینچ برسد و اغلب روی اولکرانون آرنج ایجاد می‌شود. هیگروما سگ معمولاً هیچ نشانه‌ای از بیماری سیستمیک یا درد را از خود نشان نمی‌دهد. اگر هیگروما برای مدت طولانی وجود داشته باشد، دامپزشک با انجام یک معاینه فیزیکی از سگ متوجه تورم سگ و همچنین تغییراتی در رفتار سگ خواهد شد. اگر ضایعات غیرعادی به نظر برسند، دامپزشک شما برای تأیید آزمایش‌های بیشتری را نیز انجام خواهد داد.

آیا بیماری Hygroma کشنده است؟

هیگروما سگ یک کیست خوش خیم است که در نقاطی از بدن مانند آرنج یا باسن که تماس مکرر و طولانی با هر سطح سختی دارد، رخ می‌دهد. هیگروما تومور نیستند و هیچ بافت بدخیمی را شکل نمی‌دهند. اما می‌توانند باعث ناراحتی اندکی در سگ شوند، حتی گاهی هیچ گونه علائمی در سگ به وجود نمی‌آید. اگر این تورم بزرگ شوند، خطر ابتلا به عفونت نیز افزایش می‌یاید. در این حالت، سگ احساس ناراحتی قابل توجهی خواهد داشت. در هر مرحله از رشد، هیگروما باید به سرعت توسط دامپزشک درمان شود.

جراحی هیگروما در سگ

اگر هیگروما بسیار بزرگ و دردناک شود، برای درمان جراحی صورت می‌گیرد. هیگرومای بزرگ، دردناک یا عفونی را می‌توان با درناژ جراحی یا با برداشتن کامل هیگروما برطرف کرد. این روش‌ها به صورت جراحی سرپایی انجام می‌شوند یا ممکن است، سگ یک شب در بیمارستان بستری شود. برای تخلیه هیگروما دامپزشک آرامبخش‌های شدید یا بیهوشی را برای سگ تجویز می‌کند. در حین جراحی، لوله‌های لاستیکی نرم و انعطاف پذیر در هیگروما قرار داده می‌شوند و برای چند هفته در محل قرار می‌گیرند تا اجازه تخلیه و التیام داده شود. مراقبت‌های بعد عمل شامل تعویض و نظارت بانداژها، جلوگیری از برداشتن بانداژ توسط سگ می‌شود. استفاده از تی شرت مخروطی یا آستین بلند و همچنین جلوگیری از فعال بودن سگ در طول دوره بهبودی و دادن دارو به درمان سگ کمک خواهد کرد. محل جراحی باید به خوبی محافظت شود. علائم عفونت (قرمزی، بو، ترشح) باید هر روز بررسی شده و اقدامات ضروری را انجام دهید. بی توجه بودن به محل جراحی، ممکن است باعث تورم، تحریک و باز شدن زخم شود که نیاز به جراحی گران قیمت و دردناک بیشتری خواهد بود. اگر سگ فعالیت زیادی دارد، دامپزشک برای محدود کردن فعالیت، یک مسکن تجویز می‌کند.

عوارض عمل جراحی هیگروما در سگ

احتمال ایجاد زخم یا آبسه یکی از عوارض جدی هیگرومای سپتیک، خواهد بود. در صورت تکثیر باکتری‌ها تورم بیشتر می شود و پوست روی آرنج ممکن است از بین برود. در این وضعیت یک زخم باز عفونی در حال تخلیه باقی می‌ماند. در نتیجه برای درمان باید بافت از بین رفته را از بین برد و زخم را بخیه زد. گاهی اوقات نقص به قدری بزرگ است که نیاز به پیوند پوست خواهد شد. هیگرومای آبسه ممکن است قبل از بهبودی کامل به چندین عمل جراحی مکرر، آب درمانی، آنتی بیوتیک درمانی طولانی مدت و تغییرات متعدد بانداژ نیاز داشته باشد. بسته به نوع و اندازه هیگروما، باید از دویدن یا پریدن بیش از حد سگ خود جلوگیری کنید. دامپزشک شما هر تمرینی را که باید از آن اجتناب کنید در اختیار شما قرار می‌دهد.

عوارض عمل جراحی هیگروما در سگ

چه مدت هیگروما برطرف می‌شود؟

اگر سگ روی سطح نرم‌تر و انعطاف‌پذیرتر استراحت کند، بیماری هیگروما احتمالاً طی 2 تا 3 هفته برطرف می‌شود. در غیر این صورت بافت التهابی می‌تواند زخمی شود. اگر تورم آسیب ببیند، هیگروما عفونی می‌شود که به طور بالقوه باعث ایجاد یک هیگرومای “پیچیده” خواهد شد.

بیشتر بخوانید:  با بهترین روش‌ها برای تخلیه انرژی سگ‌ها آشنا شوید!

هیگروما آرنج در سگ

هیگروما آرنج در اثر ضربه مزمن به قسمت جانبی یا خارج از آرنج نیش ایجاد می‌شود. این تورم به صورت توده‌ای غیر دردناک و پر از مایع ظاهر می شود که معمولاً در نتیجه خوابیدن روی یک سطح سخت است. این مایع به طور کلی استریل بوده و در صورت سوراخ شدن پوست ممکن است عفونی شود. در این صورت، هیگروما ممکن است برای سگ دردناک باشد. در بیشتر موارد، هیگرومای استریل پس از از بین رفتن ترومای مکرر خود به خود برطرف می‌شود. اگرچه در صورت بروز هیگرومای سپتیک (عفونی)، زهکشی جراحی و درمان آنتی بیوتیکی ضروری خواهد بود.

درمان هیگرومای عفونی ممکن است مشکل باشد. تورم باید با جراحی باز و سپس با شست‌وشوی استریل و ضد عفونی کننده‌ها تمیز شود، سپس برای جلوگیری از تجمع بیشتر مایع، زهکشی مکش بسته در حفره قرار می‌گیرد. آنتی بیوتیک‌ها و مسکن‌های تزریقی یا خوراکی برای درد به مدت چند هفته تا زمان بهبودی زخم تجویز می‌شود. پس از جراحی، هیگروما به مدت یک هفته یا بیشتر پس از آن تخلیه می‌شود. تا زمان بهبودی آرنج باید پانسمان و بانداژها روزانه تعویض می‌شوند. از لیسیدن و جویدن محل برش توسط سگ جلوگیری کنید.

بیماری هیگروما در سگ، توده‌ای پر از مایع است که بر اثر دراز کشیدن بیش از حد سگ روی سطوح سخت ایجاد می‌شود. هیگروما در ابتدا کوچک، نرم و بدون درد است، اما به مرور زمان می‌تواند بسیار بزرگ، دردناک و عفونی شود. هیگرومای غیرعفونی اغلب دردناک نیست، در حالی که یک هیگرومای آلوده به درمان‌های بیشتری احتیاج خواهد داشت. هیگروما در حالت معمولی پس از حدود 2 تا 4 هفته فروکش می‌کند. گاهی اوقات یک باند ضخیم برای کمک به محافظت از آرنج و کاهش تشکیل مایع استفاده می‌شود. عفونت‌های قارچی سگ یا عفونت‌های باکتریایی در مفاصل می‌تواند بسیار دردناک و درمان آن دشوار باشد، پس از تشخیص برآمدگی در مفاصل سگ حتما با دامپزشک خود مشورت کنید.

برای نگهداری از پتت نیاز به مشاوره رایگان داری؟

فرم زیر رو پر کن تا باهات تماس بگیریم

"*" فیلدهای الزامی را نشان می دهد

اشکان اسدپور
اشکان اسدپور

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *