دسته ها

کلسترول بالا در سگ‌ها | نحوه تشخیص و درمان چربی خون سگ

کلسترول بالا در سگ‌ها
به این مقاله امتیاز دهید
0/5

کلسترول بالا در سگ‌ها معمولاً در افراد عامل خطر شناخته‌شده برای حمله قلبی و سکته مغزی است. از این‌رو بسیاری از ما سعی می‌کنیم رژیم غذایی کم‌چربی داشته باشیم، استفاده خود از چربی‌ها را به حداقل برسانیم یا برای کاهش آن از داروها استفاده کنیم. در این میان، آیا باید نگران باشیم که سگ‌های ما نیز در معرض خطر قرار دارند؟

خوشبختانه به‌ندرت پیش می‌آید که سگ‌ها از تصلب شرایین رنج ببرند. تجمع کلسترول در داخل رگ‌ها که سبب باریک‌شدن آن‌ها می‌شود، یکی از علل حمله قلبی است. همچنین سطوح بالاتری از تری گلیسیرید (شکل دیگری از چربی) و کلسترول بیشتر برای سگ‌ها مشکل ایجاد می‌کند.

سطح کلسترول بالا در سگ‌ها

سطح کلسترول بالا در سگ‌ها چیست؟

هایپرلیپیدمی به افزایش لیپیدهای خون (چربی‌ها) اشاره دارد. این بیماری در سگ‌ها نسبتاً شایع است و هم به شکل ‌تری گلیسیرید و هم کلسترول دیده می‌شود. پس از خوردن غذا، سطح ‌تری گلیسیرید و کلسترول در خون افزایش می‌یابد و پس از 3 تا 10 ساعت دوباره به سطح طبیعی خود بازمی‌گردد. با این حال برخی نژادهای سگ از نظر ژنتیکی مستعد هایپرلیپیدمی هستند.

هایپرلیپیدمی به‌طور معمول منجر به بیماری قلبی نمی‌شود، اما می‌تواند طول عمر را کاهش دهد و سبب چاقی، مشکلات عصبی و متابولیک شود. به بیان ساده‌تر، هایپرلیپیدمی وضعیتی است که در آن مقدار چربی (که لیپید نیز نامیده می‌شود) در خون افزایش می‌یابد. از مهم‌ترین هایپرلیپیدمی‌‌ها می‌توان به کلسترول و تری گلیسیرید اشاره کرد. هایپرلیپیدمی مشکل شایعی است که در بیشتر موارد تشخیص داده نمی‌شود و می‌تواند بر سلامت سگ و طول عمر او تأثیر منفی بگذارد.

علائم کلسترول بالا در سگ‌ها

علائم کلسترول بالا در سگ‌ها چیست؟

ممکن است تنها بعضی از این علائم در حیوان نمایان شود و با علت زمینه‌ای هایپرلیپیدمی مرتبط باشد. این علائم عبارت‌اند از:

بیشتر بخوانید:  بررسی کامل روش‌های درمان اسهال سگ + علل اسهال سگ و توله آن

علل کلسترول بالا در سگ‌ها

علل احتمالی چربی خون بالا در سگ‌ها عبارت‌اند از:

  • رژیم‌های غذایی پرچرب: یکی از علل هایپرلیپیدمی می‌تواند مصرف چربی‌ها از طریق رژیم غذایی باشد.
  • چاقی: چربی بدن بالا و عوامل مرتبط به آن
  • داروهای استروئیدی: پروژسترون و کورتیکواستروئیدها
  • دیابت: دیابت سگ می‌تواند سبب افزایش فعالیت لیپاز حساس به هورمون شود.
  • کم‌کاری تیروئید: می‌تواند سبب افزایش فعالیت لیپاز حساس به هورمون و افزایش LDL شود.
  • سندرم کوشینگ: یکی دیگر از عوامل افزایش فعالیت لیپاز حساس به هورمون است.
  • پانکراتیت: التهاب پانکراس
  • کلستاز: دفع در صفرا راه اصلی دفع چربی‌های اضافی بدن است.
  • سندرم نفروتیک: این بیماری کلیوی می‌تواند سبب افزایش فعالیت لیپاز حساس به هورمون شود.
  • بارداری: هایپرلیپیدمی ممکن است به‌طور موقت در دوران بارداری دیده شود.
  • استعداد ژنتیکی: برخی از عوامل ژنتیکی مانند اسکناوزرهای مینیاتوری و بیگل‌ها مستعد هایپرلیپیدمی هستند.

انواع کلسترول بالا در سگ‌ها

انواع کلسترول بالا در سگ‌ها

هایپرلیپیدمی می‌تواند فیزیولوژیک یا پاتولوژیک باشد؛ انواع کلسترول عبارت‌اند از:

  • فیزیولوژیک: سطوح بالای چربی به‌دلیل مصرف اخیر یک وعده غذایی (افزایش طبیعی)
  • پاتولوژیک: بدن یا قادر به پاک‌سازی چربی‌ها از خون نیست، لیپوپروتئین‌ها را سنتز می‌کند، یا لیپوپروتئین‌ها را تثبیت می‌کند تا تجزیه نشوند (افزایش غیرطبیعی)

هایپرلیپیدمی می‌تواند اولیه یا ثانویه باشد:

  • اولیه: ژنتیکی یا با منشأ ناشناخته
  • ثانویه: ناشی از یک بیماری زمینه‌ای

هایپرلیپیدمی می‌تواند شامل یک یا چند مورد از موارد زیر باشد:

  • تری گلیسیرید خون بالا
  • افزایش کلسترول خون
  • افزایش شیلومیکرون خون (تری گلیسیریدهای پوشش داده شده با پروتئین)

تشخیص کلسترول بالا در سگ‌ها

ممکن است سعی داشته باشید همه چربی‌های مضر را از سفره خود حذف کنید و به‌تدریج حیوان خانگی خود را به غذایی کم‌چرب و پرفیبر عادت دهید؛ زیرا رژیم‌های پرچرب یکی از علل چربی خون است، اما با این حال ممکن است نتایج حاصل از تغییر رژیم غذایی 6 تا 8 هفته طول بکشد. اگر علائم چربی خون را در سگ خود مشاهده کردید، سریع به یک دامپزشک مراجعه کنید تا علت اصلی آن مشخص شود.

یک تاریخچه کامل از حیوان خانگی شما و معاینه فیزیکی کامل تعیین می‌کند چه آزمایش‌های تشخیصی ممکن است لازم باشد. آزمایش‌های مورد استفاده برای کمک به تشخیص چربی خون و شناسایی علل زمینه‌ای می‌تواند شامل شمارش کامل سلول‌های خون برای تشخیص ناهنجاری‌های خون، بیوشیمی برای بررسی عملکرد کلیه و کبد، آزمایش ادرار برای بررسی عملکرد دستگاه ادراری و آزمایش تیروئید برای اندازه‌گیری تولید هورمون تیروئید، CPL باشد. حیوان خانگی نباید 12 ساعت قبل از آزمایش کورتیزول هیچ غذا یا خوراکی بخورد. همچنین معاینه در ساعات صبح بهتر است.

تشخیص کلسترول بالا در سگ‌ها

پیشگیری و درمان کلسترول بالا در سگ‌ها

با این روش‌ها می‌توانید از کلسترول بالای سگ پیشگیری کنید:

  • تغییر رژیم غذایی

یکی از عوامل کلسترول بالا در سگ‌ها، رژیم غذایی سرشار از چربی آن‌هاست. رژیم غذایی کم‌چرب و پرفیبر کمک بسیار شایانی به کاهش چربی خون می‌کند. همچنین مقدا

برای خرید و مشاهده قیمت انواع غذای خشک سگ به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

ر غذایی که سگ در هر وعده غذایی می‌خورد، انجام ورزش و اجتناب از کم‌تحرکی از نکات مهمی است که باید به آن‌ها توجه شود. از سوی دیگر برای کاهش میزان چربی در رژیم سگ خود، رژیم غذایی خانگی را اصلاً توصیه نمی‌کنیم؛ زیرا اغلب آن‌ها نیاز روزانه سگ به ویتامین و مواد معدنی را تأمین نمی‌کنند.

تغییر رژیم غذایی باید به‌تدریج انجام شود تا سبب اختلال در دستگاه گوارشی سگ شما نشود؛ مگر اینکه دامپزشک شما دستوری مبنی بر تغییر سریع رژیم غذایی بدهد؛ پس برای جلوگیری از بروز مشکل، بعد از خرید غذاهای جدید (که مربوط به رژیم غذایی جدید سگ می‌شوند)، نیمی از آن را با غذای قدیمی (غذای رژیم قدیمی سگ) مخلوط کنید و به مدت 7 روز از این مخلوط به سگ خود بدهید. فقط و فقط می‌توانید پس از گذراندن این دوره و مشاهده‌نکردن مشکل در سگ خود، می‌توانید با خیال راحت به رژیم غذایی جدیدش ادامه دهید.

  • داروهای چربی‌زدا و کاهنده‌های آن

در مراکز فروش دارو برای حیوانات، داروهایی وجود دارند که می‌توانند سطح‌ تری گلیسیرید و کلسترول بدن حیوان را کاهش دهند و این مشکل را از بین ببرند. استفاده از داروهایی که برای انسان‌ها طراحی شده، برای حیوان شما به‌شدت خطرآفرین است؛ پس از استفاده آن‌ها برای حیوان خود خودداری کنید.

    پیشگیری از کلسترول بالا در سگ‌ها
    • داروهای وضعیت ثانویه

    معمولاً درمان علت زمینه‌ای هایپرلیپیدمی اغلب سطوح بالای چربی را در گردش خون و عروق از بین می‌برد؛ پس می‌توان نتیجه گرفت با درمان سندرم کوشینگ، دیابت و کم‌کاری تیروئید، ممکن است بتوانید مشکل سگتان را حل کنید.

    بیشتر بخوانید:  علائم دیابت سگ + غذای سگ دیابتی (هرگز این خوراکی ها را به سگتان ندهید!)

    • مراحل بازیابی سلامت سگ

    فشارخون حیوان خانگی شما با توجه به علت تشخیص داده شده هایپرلیپیدمی باید مرتب اندازه‌گیری شود تا مطمئن شوید مراحل درمان مؤثر است و درست پیش می‌رود. این معاینات پیگیری ممکن است هفتگی یا ماهانه باشد تا زمانی که داروها به اندازه مناسب برای سگ تجویز شود (درصورت لزوم). بعد از تعیین میزان دارو برای سگ، آزمایش‌های خون ممکن است هر 6 تا 12 ماه یک‌بار، برای نظارت گرفته شود. همچنین شما ملزم هستید رژیم غذایی سگ خود را برای خانواده، اطرافیان و دوستانتان توضیح دهید تا هنگامی که شما پیش آنان هستید از آوردن چربی‌ها در سر سفره خودداری کنند.

    دستورالعمل‌های دارویی (برای مثال ساعات مصرف دارو) و رژیم غذایی باید به دقت رعایت شوند تا نتیجه اثربخش باشد. همچنین توجه داشته باشید که قطع دوره درمانی می‌تواند برای سگ شما خطرناک باشد. پانکراتیت حاد (بسیار کشنده) نیز می‌تواند ناشی از خوردن غذاهای چرب توسط حیوان خانگی پس از مدت رژیم غذایی کم‌چرب باشد. درمان‌ها معمولاً در از بین بردن سطوح بالای چربی خون موفقیت‌آمیز هستند و اغلب باید در طول زندگی حیوان خانگی ادامه پیدا کنند.

    برای نگهداری از پتت نیاز به مشاوره رایگان داری؟

    فرم زیر رو پر کن تا باهات تماس بگیریم

    "*" فیلدهای الزامی را نشان می دهد

    اشکان اسدپور
    اشکان اسدپور

    مقالات مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *