دسته ها

التهاب لثه یا ژنژیویت در گربه ها (Gingivitis) چیست؟ + نحوه درمان

ژنژیویت در گربه
به این مقاله امتیاز دهید
0/5

ژنژیویت در گربه یا همان التهاب لثه‌ها در گربه یک بیماری است که گربه‌های بالغ را بیشتر درگیر می‌کند و می‌تواند از طیف‌های خفیف تا شدید متغیر باشد. این بیماری مواردی مانند بوی بد دهان، خونریزی لثه و کاهش اشتها را در پی دارد.

ژنژیویت در گربه‌ها رایج است و حتی بچه‌ گربه‌های 5 ماهه هم درگیر آن می‌شوند. به طور کلی این اختلال دلایل احتمالی زیادی دارد اما تشخیص زودهنگام آن می‌تواند از بروز عوارض جانبی جدی جلوگیری کند. به همین خاطر است که تشخیص به موقع بیماری اهمیت دارد.

بیشتر بخوانید:  مفهوم انواع رفتار گربه‌ها را بشناسید | حرکات گربه­‌ها چه معنایی دارد؟

اگر این بیماری در گربه‌ها درمان نشود، ممکن است درد و ناراحتی در پی داشته باشد. با شناسایی علائم بیماری و روش‌های درمان ژنژیویت می‌توان با اقدامات زودهنگام از بروز مشکلات و آسیب‌های شدید جلوگیری کنید.

ژنژیویت در عنوان دیگر به معنای التهاب لثه گربه است. لثه‌‌ها بافت‌های حساسی هستند که اهمیت زیادی هم در بدن دارند. این بافت نرم و صورتی به دندان‌ها چسبیده است. بعد از بروز بیماری ژنژیویت شما شاهد یک خط نازک صورتی تیره تا قرمز در امتداد دندان‌ها خواهید بود. در برخی از موارد اگر بیماری التهاب لثه شدید باشد ممکن است لثه گربه‌ها خونریزی داشته باشند. این شرایط به خصوص بعد از خوردن غذا یا موقع جویدن اسباب ‌بازی‌ گربه پیش می‌آید. پس این اختلال باید در مراحل ابتدایی تشخیص داده شده و درمان شود.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع اسباب بازی گربه
به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

انواع التهاب لثه (Gingivitis) در گربه ها

چند نوع التهاب لثه در گربه‌ها وجود دارد که برای تشخیص زودتر و بهتر علائم لازم است که صاحبان حیوانات خانگی با آن‌ها آشنا باشند.

انواع التهاب لثه (Gingivitis) در گربه ها

  • ژنژیویت هیپرپلاستیک گربه‌های نوجوان

این اختلال وقتی بروز می‌کند که لثه گربه‌های بسیار جوان در سنین 5 ماهگی دچار التهاب شود. زمانی که گربه‌های بالغ دچار ژنژیویت در گربه می‌شوند، شرایط می‌تواند برای آن‌ها از شدید تا خفیف متغیر باشد. در موارد شدید ممکن است بیماری پریودنتال در دهان اتفاق بیفتد.

  • بیماری پرودنتال

این بیماری معمولا از مشکلات دندان گربه‌ها ایجاد می‌شود و به اختلال ساختارهایی گفته می‌شود که دندان‌ها را نگه می‌دارد. با بروز این بیماری در گربه‌ها دندان‌ها ضعیف شده و می‌شکنند. علاوه بر این این بیماری می‌تواند کانونی یا عمومی باشد.

ژنژیویت کانونی به معنی این است که التهاب لثه گربه در یک ناحیه از دهان رخ می‌دهد. در ژنژیویت عمومی تمام لثه‌ها دچار التهاب می‌شوند.

علل بیماری ژنژیویت در گربه  چیست؟

ژنژیویت معمولا به واسطه باکتری‌ها ایجاد می‌شود. باکتری‌ها به صورت طبیعی در دندان وجود دارند. به طور کلی وجود باکتری‌ها به سلامت دهان و دندان کمک می‌کند. اما از آن‌جایی که  گربه‌ها نمی‌توانند خودشان از مسواک و خمیر دندان گربه استفاده کنند، مواد زائد یا همان جرم می‌تواند روی دندان‌ها ایجاد شود.

در صورتی که باکتری‌ها وارد فضای بین دندان‌ها و لثه‌ها شوند، ممکن است التهاب لثه رخ بدهد. چنین وضعیتی در گربه می‌تواند نشانه ابتلا گربه به یک بیماری زمینه‌ای جدی مانند بیماری پریودنتال باشد. با توجه به اینکه این بیماری حداقل در 15 درصد از گربه‌ها رخ می‌دهد، لازم است که همه گربه‌ها در مورد ابتلا به ژنژیویت در گربه‌ها مدام چک شوند.

تشخیص بیماری به وسیله معاینه بصری زمانی که گربه شما کاملا بیدار است، تقریبا ممکن نیست. به همین دلیل ممکن است دامپزشک مجبور شود گربه را بیهوش کند و معاینه گربه را انجام دهد. البته اگر کار با معاینات سطحی راه بیفتد، احتمالا بیهوشی انجام نشود. به طور کلی همه نژادهای گربه‌های خانگی در خطر ابتلا به بیماری التهاب لثه هستند. همچنین این بیماری می‌تواند ارثی باشد و به این ترتیب برخی از گربه‌ها بیشتر در معرض ابتلا به آن هستند. همچنین گربه‌هایی که تغذیه نامناسبی دارند، بیشتر در معرض ابتلا به ژنژیویت هستند.

علائم ابتلا به التهاب لثه در گربه ها

علائم ابتلا به التهاب لثه در گربه ها

در موارد خفیف Gingivitis در گربه‌ها بعید است که این بیماری علائم بصری و واضحی داشته باشد. با این وجود اگر ژنژیویت در گربه شدیدتر شود، گربه شما احساس درد و بیماری‌های پریودنتال جدی‌تر را بروز می‌دهد. یک نوع بیماری ممکن است با التهاب لثه بروز پیدا کند که استوماتیت نام دارد. این اختلال یک وضعیت بسیار دردناک است که زندگی روزمره گربه شما را با مشکلات جدی روبه‌رو می‌کند. این بیماری علائمی مانند موارد زیر دارد:

  • کاهش اشتها
  • بوی بد دهان
  • داشتن خز نامرتب به خاطر نظافت نکردن
  • عدم مصرف غذاهای خشک یا غذاهای سفت
  • جویدن مداوم مواد غذایی قبلا خورده شده در یک طرف دهان
  • پنجه زدن به دهان بعد از خوردن غذا یا جویدن اشیا
  • دیدن کمی خون روی کاسه‌های غذا یا اسباب‌بازی‌های آن‌ها

تشخیص التهاب لثه در گربه ها

باید به یاد داشته باشید که التهاب لثه در گربه‌ها تنها با معاینه دامپزشک قابل تشخیص است. دامپزشک باید اول حیوان خانگی شما را معاینه کرده و شدت و محل آسیب را مشخص کند. تشخیص دامپزشک مشخص می‌کند که درمان به چه صورت انجام شود. بخش چالش برانگیز بیماری ژنژیویت در گربه بخش تشخیص بیماری نیست بلکه شناسایی علت بیماری است که به سادگی امکان ‌ذیر نیست. دامپزشک برای تشخیص علت ایجاد کننده بیماری باید آزمایش خون انجام دهد و شرایط مرتبط با التهاب لثه را بررسی کند.

انجام معاینات کامل در حالت بیهوشی بهترین راه برای پیدا کردن علت بروز ژنژیویت است. اگر حیوان خانگی شما با بیماری پرودنتال جدی‌تر روبه‌رو شود، وقتی که حیوان هوشیار باشد، موقع بیداری اختلال حیوان قابل تشخیص یا درمان نیست.

نحوه درمان ژنژیویت یا التهاب لثه گربه ها

به طور کلی باید به این نکته توجه داشته باشید که ژنژیویت در گربه یک اختلال قابل درمان است. اگر بیماری گربه خانگی شما خفیف باشد، دامپزشک توصیه می‌کند که شرایط بهداشت دهان و دندان حیوان خانگی را بیشتر مد نظر قرار دهید. در بهترین حالت این کار را باید روزانه انجام دهید. همچنین بعضی از رژیم‌های غذایی تجویزی هم هستند که میزان جرم کمتری روی دندان‌های گربه باقی می‌گذارند. این رژیم‌های غذایی از شدت گرفتن بیماری جلوگیری می‌کنند. همچنین بعضی وقت‌ها دامپزشک با تجویز برخی از آنتی بیوتیک‌ها می‌تواند به درمان عفونت‌های باکتریایی پرداخته و در نهایت از شدت التهاب لثه بکاهد.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع مکمل و مولتی ویتامین گربه
به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

دامپزشک شما ممکن است داروهایی را تجویز کند که در موارد شدیدتر ایمنی بدن را سرکوب کنند. چرا که در برخی از موارد التهاب یک تاثیر سیستم ایمنی بدن است که در آن به خاطر علت نامعلومی به دندان‌ها حمله می‌شود. در ادامه سرکوب سیستم ایمنی، دارو از حمله بدن به دندان‌ها و ایجاد التهاب لثه دردناک در گربه‌ها جلوگیری می‌کند.

بیشتر بخوانید:  هفت بیماری کشنده در گربه‌ها

هومیوپاتی برای درمان ژنژیویت در گربه

درمان‌های کامل‌تری برای التهاب لثه در گربه‌های خانگی وجود دارد، که هدف آن‌ها کم کردن میزان التهاب در دهان حیوان است. با این حال در این روش بدون تمیز کردن و پاک کردن دندان‌ها و ارزیابی ابتلا یا عدم ابتلا به بیماری پریودنتال کارایی ندارد. در حالت ایده‌آل باید به دنبال یک دامپزشک حرفه‌ای برای درمان ژنژیویت باشید.

  • برخی از نمونه‌های هومیوپاتی برای درمان ژنژیویت در گربه خانگی
  • طب سوزنی
  • استفاده از یک رژیم غذایی با کیفیت بالا
  • آنزیم‌های طبیعی که پاسخ سیستم ایمنی را سرکوب کنند یا تغییر دهند.
  • فرمول‌های هومیوپاتی موجود در بازار که شامل ویتامین‌ها، مواد معدنی، پروبیوتیک‌ها و گیاهان هستند.

نحوه درمان ژنژیویت

پیشگیری از Gingivitis در گربه ها

همانطور که گفتیم، برخی از اشکال ژنژیویت در گربه ارثی بوده و در ارتباط با بیماری‌های دیگر هستند. اما حفظ نظافت و سلامت دهان و دندان می‌تواند از بروز بیماری ژنژیویت پیشگیری کند. برای پیشگیری از این بیماری لازم است که موارد زیر را رعایت کنید.

  • حداقل سالی یک مرتبه حیوان خانگی‌تان را نزد دامپزشک ببرید
  • به گربه خود یک رژیم غذایی با محصولات باکیفیت و مفید بدهید.
  • گربه‌هایتان را از سایر گربه‌های غریبه دور نگه دارید تا احتمال سرایت ویروس و آلودگی کمتر شود.
  • شاید شناختن ویروس‌هایی که با ژنژیویت در گربه ارتباط دارند هم برای شما مفید باشد.
  • کلسی ویروس گربه
  • بیماری لوسمی گربه
  • ویروس نقص ایمنی گربه

برای اینکه بدانید آیا گربه به هر کدام از این ویروس‌ها مبتلا شده است یا نه، به آزمایش در یک کلینیک دامپزشکی نیاز دارد. در موارد شدیدتر التهاب لثه ممکن است با بروز بیماری‌های مزمن پزشکی همراه باشد که قدرت سیستم ایمنی بدن گربه را کاهش م‌دهد. به طور خاص گربه‌هایی که به بیماری‌های کلیوی مبتلا شده باشند، معمولا دچار التهاب لثه و سایر بیماری‌های پریودنتال هستند.

برای نگهداری از پتت نیاز به مشاوره رایگان داری؟

فرم زیر رو پر کن تا باهات تماس بگیریم

"*" فیلدهای الزامی را نشان می دهد

اشکان اسدپور
اشکان اسدپور

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *