دسته ها

بیماری لوسمی گربه (FeLV) | علائم سرطان خون گربه

بیماری لوسمی گربه
به این مقاله امتیاز دهید
0/5

ویروس لوسمی گربه (FeLV) یکی از شایع‌ترین بیماری‌های عفونی در گربه‌هاست که بین 2 تا 3 درصد از کل گربه‌ها را مبتلا می‌کند. ویروس لوسمی با ایجاد تومور در سلول‌های خونی، باعث سرطان خون در گربه‌ها می‌شود. پیشگیری در این بیماری مهم‌تر از درمان است چون درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد و ممکن است گربه مبتلا به بیماری لوسمی تا مدت طولانی، بدون هیچ مشکلی زندگی کند. در این مقاله، با دلایل و علائم بیماری لوسمی گربه بیشتر آشنا خواهید شد.

معرفی بیماری لوسمی گربه‌ها

متأسفانه 85 درصد از گربه‌های مبتلا به FeLV در سه سال پس از تشخیص می‌میرند. هیچ درمانی برای لوسمی گربه وجود ندارد. درمان بر اساس بررسی انجام می‌شود و مجموعه شامل استروئیدها، انتقال خون و مراقبت‌های حمایتی در صورت لزوم انجام می‌شود. اگر گربه شما هنگام تشخیص FeLV هیچ علامتی از بیماری لوسمی را نشان نمی‌دهد، به غیر از مراقبت خوب در خانه، هیچ درمانی لازم نیست.

اگر گربه شما بیمار باشد، لوسمی گربه باعث می‌شود که بدن گربه به درمان پاسخ دهد. داروهای دامپزشکی را برای درمان علائم تجویز می‌‌کنند. گربه ممکن است به دلیل کاهش تعداد گلبول‌های قرمز، کاهش وزن یا سایر علائم به تشخیص دامپزشک در بیمارستان بستری شود. در این موارد تا زمان تثبیت وضعیت وی تحت مراقبت‌های بیمارستانی قرار می‌گیرد. گاهی اوقات درمان اورژانسی مانند تزریق خون مورد نیاز است.

علائم لوسمی گربه‌ها (FeLV)

ویروس لوسمی گربه به طرق مختلف بر بدن گربه تأثیر منفی می‌گذارد. این شایع‌ترین علت سرطان در گربه‌هاست. ممکن است باعث اختلالات خونی مختلف شود و منجر به یک حالت نقص ایمنی شود که مانع از توانایی گربه برای محافظت از خود در برابر سایر عفونت‌ها می‌شود. به همین دلیل، باکتری‌ها، ویروس‌ها، تک‌یاخته‌ها و قارچ‌های معمولی که معمولا گربه‌های سالم را تحت تأثیر قرار نمی‌دهند، می‌توانند باعث بیماری شدید در گربه‌های آلوده به FeLV شوند. این عفونت‌های ثانویه، مسئول بسیاری از بیماری‌های مرتبط با FeLV هستند.

در مراحل اولیه عفونت، معمولا گربه‌ها هیچ نشانه‌ای از بیماری را نشان نمی‌دهند. با این حال، با گذشت زمان (هفته‌ها، ماه‌ها یا حتی سال‌ها) سلامت گربه آلوده ممکن است به تدریج بدتر شود یا ممکن است چرخه‌های تکراری بیماری و سلامت نسبی را تجربه کند. علائم می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • از دست دادن اشتها و غذا نخوردن گربه
  • کاهش وزن شدید
  • وضعیت کت بد در گربه‌ها
  • بزرگ شدن غدد لنفاوی
  • تب مداوم
  • لثه‌های رنگ پریده و سایر غشاهای مخاطی
  • التهاب لثه (لثه) و دهان (استوماتیت)
  • عفونت‌های پوست، مثانه و مجاری تنفسی فوقانی
  • اسهال گربه به طور مداوم
  • تشنج، تغییرات رفتاری و سایر اختلالات عصبی
  • انواع بیماری‌های چشم
بیشتر بخوانید:  راه تشخیص و درمان عفونت چشم بچه گربه | نشانه‌ها و علائم عفونت چشم بچه گربه
  • سقط جنین بچه‌گربه یا سایر مشکلات تولید مثلی

مراحل اولیه بیماری لوسمی گربه

آیا بیماری لوسمی گربه‌سانان مسری است؟

ویروس لوسمی گربه‌سانان بسیار مسری است. در واقع، گاهی‌اوقات به‌عنوان بیماری “گربه دوستانه” نامیده می‌شود، زیرا به راحتی از طریق تماس با بزاق یا ترشحات بینی مشترک مانند نظافت یا گازگرفتن، از گربه‌ای به گربه دیگر منتقل می‌شود. گربه‌ها در صورت تماس نزدیک با سایر گربه‌های آلوده چه در خانه و چه خارج از منزل، در معرض خطر بیشتری برای عفونت FeLV هستند.

بچه‌گربه‌هایی که از مادران آلوده به دنیا می‌آیند نیز در معرض خطر بیشتری هستند، همان‌طور که بچه‌گربه‌هایی که از مادران سالم متولد می‌شوند اما از طریق سایر گربه‌های آلوده در معرض خطر قرار می‌گیرند. نگه‌داشتن گربه در داخل خانه به کاهش خطر ابتلا به سرطان و سایر ویروس‌ها و بیماری‌ها کمک می‌کند، زیرا آن‌ها در اطراف حیوانات دیگری که واکسینه نشده‌اند و ممکن است حامل ویروس باشند، قرار نمی‌گیرند. آزمایش خون ساده، توسط یک دامپزشک، می‌تواند نشان دهد که گربه شما ویروس لوسمی گربه را دارد یا خیر. در حالی که هیچ درمان قطعی وجود ندارد، دامپزشکان می‌توانند گربه‌های آلوده را برای علائمی مانند تجویز آنتی‌بیوتیک برای عفونت‌های باکتریایی یا تزریق خون برای کم‌خونی شدید، تحت معالجه قرار دهند. هم‌چنین برای بهبود حال او در دوران بیماری از مکمل‌ و مولتی ویتامین گربه نیز می‌توانید استفاده کنید.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع مکمل و مولتی ویتامین گربه به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

مدت زمان لازم بروز علائم لوسمی

بروز علائم لوسمی گربه ممکن است مدتی طول بکشد. بسیاری از گربه‌ها در هفته‌ها، ماه‌ها یا حتی سال‌ها از زندگی عادی و سالم برخوردار هستند. زمانی که علائم ویروس لوسمی ظاهر می‌شوند، با گذشت زمان بدتر می‌شوند اما در چرخه‌هایی ظاهر می‌شوند که گربه بین دوره‌های بیماری، سالم به نظر می‌رسد.

آزمایش بیماری لوسمی گربه

امکان آزمایش برای بررسی وجود FeLV وجود دارد. همه گربه‌ها باید قبل از وارد شدن به خانه و پیوستن به گربه‌های دیگر برای جلوگیری از گسترش بیماری، از نظر FeLV آزمایش شوند. لوسمی گربه‌ها می‌تواند شبیه به انواع بیماری‌ها باشد. در حالت ایده‌آل، آزمایش باید 30 روز پس از نشان دادن علائم  باشد تا از نتیجه منفی کاذب جلوگیری شود. در آزمایش گربه شما برای لوسمی مثبت بود، دامپزشک احتمالا توصیه می‌کند که نمونه‌هایی را برای آزمایشات اضافی بفرستید تا آزمایش کند که آیا گربه شما واقعا FeLV دارد یا خیر.

گزینه‌های درمان بیماری لوسمی

همان‌طور که چندین بار اشاره شد، هیچ درمانی برای لوسمی گربه وجود ندارد. دامپزشک شما برای درمان علائم در صورت بروز با شما همکاری خواهد کرد. گربه‌های FeLV در برابر سایر بیماری‌ها آسیب‌پذیر هستند، بنابراین باید تمام مراقبت‌های پیشگیرانه را به روز نگه دارید. راهبردهای حفظ سلامت گربه شامل موارد زیر است:

  • گربه خود را داخل خانه نگه دارید.
  • هر شش ماه یک بار با دامپزشک خود یک معاینه سلامتی انجام دهید تا مشکلات در حال پیشرفت را زودتر تشخیص دهید.
  • آزمایش خون منظم برای مشاهده تغییرات در عملکرد اندام‌ها یا علائم بیماری ثانویه
  • عقیم‌سازی (از استرس و دعوای مرتبط با تولید مثل و همچنین خطر انتقال بیماری به بچه‌گربه‌ها جلوگیری می‌کند).
  • تشخیص زودهنگام هر مشکلی را آسان‌تر و به طولانی‌شدن عمر گربه شما کمک می‌کند.
  • وزن، عادات غذایی، تغییرات رفتاری را کنترل کنید.
  • چشم‌ها و دهان را به‌طور منظم برای زخم یا علائم بیماری چک کنید.

درمان بیماری لوسمی گربه

آیا لوسمی یک بیماری ویروسی و مسری است؟

لوسمی گربه (FeLV) به دلیل نامش اغلب موضوعی گیج‌کننده است. در انسان، لوسمی نوعی سرطان خون و مغز استخوان است اما در گربه‌ها لوسمی در واقع یک ویروس است. با این حال، می‌تواند منجر به سرطان در گربه‌ها نیز شود. درک لوسمی گربه‌ها بسیار مهم بوده، زیرا بسیار مسری است و یکی از شایع‌ترین بیماری‌های عفونی در گربه‌هاست و می‌تواند کشنده باشد. این ویروس به مغز استخوان حمله می‌کند و به سرطان‌ها اجازه نفوذ می‌دهد.

لوسمی گربه معمولا از طریق انتقال از گربه به گربه (مثلا گاز گرفتن، تماس نزدیک، نظافت و استفاده مشترک از ظروف یا ظرف زباله) ایجاد می‌شود. همچنین می‌تواند در بدو تولد یا از طریق شیر مادر به بچه گربه منتقل شود. بچه گربه‌ها نیز مانند نرها و گربه‌هایی که به بیرون از خانه دسترسی دارند، بسیار مستعد ابتلا به این ویروس هستند.

ویروس لوسمی چگونه منتقل می‌شود؟

جلوگیری از تماس مستقیم بین گربه‌ها، شایع‌ترین روش مقابله FeLV است. این ویروس، شکننده است و نمی‌تواند از بیشتر از چند ساعت بیرون از بدن گربه زنده بماند. گربه مبتلا به FeLV تعداد زیادی ویروس را در بزاق خود و همچنین در سایر مایعات بدن مانند بیماری‌های تنفسی، مریضی و مدفوع دفع می‌کند.

با‌این‌حال، ویروس FeLV یک بیماری بسیار مسری نیست و انتقال به‌طور کلی مستلزم یک دوره طولانی نزدیک بین گربه‌های آلوده و حساس است. فعالیت‌های نزدیک شامل جفت‌گیری، نظافت متقابل و به اشتراک‌گذاری سینی‌های غذای گربه و کاسه‌های غذاست. گازگرفتن گربه توسط گربه آلوده نیز می‌تواند ویروس لوسمی را منتقل کند.

درمان و پیشگیری بیماری لوسمی گربه‌ها

اگرچه برخی از درمان‌ها وجود دارند که نشان داده‌اند میزان FeLV را در جریان خون گربه‌های مبتلا کاهش می‌دهند، اما ممکن است عوارض جانبی قابل‌توجهی داشته باشند و در همه موارد مؤثر نباشند. متأسفانه در حال حاضر هیچ درمان قطعی برای FeLV وجود ندارد. دامپزشکان برای درمان و مدیریت بیماری FeLV مثبت که علائم بیماری را نشان می‌دهند، معمولا مشکلات خاصی را درمان می‌کنند (مانند تجویز آنتی بیوتیک برای عفونت‌های باکتریایی، یا انجام تزریق خون برای کم خونی شدید.)

نگه داشتن گربه‌های آلوده (و قرنطینه‌کردن آن‌ها) تنها راه 100 درصدی از سرطان خون گربه در گربه‌های سالم است. یک واکسن علیه FeLV وجود دارد. با‌این‌حال، مهم است که گربه خود را قبل از واکسیناسیون آزمایش کنید، زیرا ممکن است قبلا آلوده شده باشد.

بیشتر بخوانید:  آشنایی باسرطان گربه‌ها | انواع، نشانه‌ها، پیشگیری و درمان

حتی اگر قصد دارید بچه‌گربه جدیدتان را داخل خانه نگه دارید، اکثر پزشکان توصیه می‌کنند واکسن FeLV را در سری تقویت‌کننده او قرار دهید. گربه‌ها می‌توانند از خانه فرار کنند و در نتیجه سبک زندگی آن‌ها تغییر کند. برای سلامت گربه شما مهم است که از او محافظت شود و واکسن خطر بسیار کمی دارد. گربه مبتلا به لوسمی باید به شدت داخل خانه و دور از خانه‌های غیر آلوده نگهداری شود.

اگر دسترسی به فضای باز مجاز است، گربه‌ها را در یک محفظه امن قرار دهید تا از سرگردانی و درگیری جلوگیری شود. همه گربه‌ها باید قبل از ورود به خانه برای FeLV آزمایش شوند و گربه‌های عاری از عفونت باید جدا از گربه‌های آلوده نگه‌داری شوند. ظرف آب و غذای خشک گربه و جعبه‌های بستر نباید بین گربه‌های آلوده به FeLV و گربه‌های غیر آلوده به اشتراک گذاشته شود.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع ظرف آب و غذای گربه به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

متأسفانه، بسیاری از گربه‌های آلوده به FeLV تا زمانی که با گربه‌های دیگر زندگی نکرده‌اند، تشخیص داده نمی‌شوند. در چنین مواردی، تمام گربه‌های دیگر خانواده باید برای FeLV آزمایش شوند. در حالت ایده‌آل، گربه‌های آلوده و غیر آلوده باید جدا شوند تا احتمال انتقال FeLV از بین برود. همچنین، یک واکسن نسبتا مؤثر علیه FeLV در دسترس است، اگرچه از 100٪ گربه‌های واکسینه شده محافظت نمی‌کند و به‌عنوان یک واکسن اصلی در نظر گرفته نمی‌شود. صاحبانی که به فکر واکسیناسیون FeLV برای گربه‌های غیر آلوده خود هستند، باید خطر قرارگرفتن گربه‌ها در معرض گربه‌های آلوده به FeLV را در نظر بگیرند و در مورد مزایا و معایب واکسیناسیون با دامپزشک صحبت کنند.

واکسن ویروس لوسمی گربه

جدا نگه‌داشتن گربه مبتلا به ویروس لوسمی از گربه‌های خانگی

بسیاری از صاحبان گربه نمی‌دانند که آیا یک گربه مبتلا به لوسمی گربه می‌تواند با گربه‌های دیگر زندگی کند. اگر گربه FeLV مثبت است، اضافه‌کردن یک گربه جدید به خانواده ممکن است سیستم ایمنی بدن را بیشتر به خطر بیندازد، در نتیجه ورود یک گربه جدید باید با رعایت کردن‌ ایمنی انجام شود.

هم‌چنین برای جلوگیری از گسترش بهتر است گربه‌های مثبت و منفی را جدا نگه دارید. اگر گربه دارید و یک گربه مبتلا به ویروس لوسمی است، همه گربه‌ها باید آزمایش شوند و سپس جدا شوند. برای گربه FeLV مثبت و FeLV منفی ظروف غذا و آب جدا قرار دهید. اگر گربه در خانه دارید و وضعیت سرطان خون یک یا چند گربه ناشناخته است، جداکردن کاسه‌ها و جعبه‌های غذایی نیز ایده خوبی هستند.

برای نگهداری از پتت نیاز به مشاوره رایگان داری؟

فرم زیر رو پر کن تا باهات تماس بگیریم

"*" فیلدهای الزامی را نشان می دهد

پشتیبانی دیجی‌پت
پشتیبانی دیجی‌پت

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *