دسته ها

نحوه مراقبت و نگهداری از پنجه سگ

پنجه سگ
به این مقاله امتیاز دهید
0/5

تمامی دارندگان حیوانات خانگی به‌دنبال تأمین راحتی و آسایش برای دوستان پشمالوی خود هستند، اما از جمله اموری که شاید به آن فکر نکرده باشید، محافظت از پنجه‌های آن‌ها در برابر شرایط گرما یا سرماست. مشکلات پنجه سگ می‌تواند درصورت مراقبت نکردن به دردها و ناراحتی‌های جدی منجر شود.

پنجه‌های سگ محکم هستند و فشار زیادی را تحمل می‌کنند، اما اگر آسیب ببینند ممکن است درمان آن‌ها زمان‌بر باشد. از آنجا که سگ‌ها روی پنجه‌های خود حرکت می‌کنند، درصورت آسیب دیدن پنجه‌ها بهبودی آن‌ها به زمان بیشتری نیاز دارد.

با توجه به اینکه پیشگیری بهتر از درمان است، به‌منظور جلوگیری از مشکلاتی مانند سوختگی پنجه‌ها، سرمازدگی و شکستگی ناخن‌ها ضروری است در طول سال از پنجه‌های سگ خود مراقبت کنید.

بیشتر بخوانید:  مهم‌ترین موارد درباره نگهداری دندان سگ‌ ها

مراقبت از پنجه‌های سگ

دارندگان حیوانات خانگی در هر فصلی نیاز به مراقبت از پنجه‌ سگ یا گربه خود دارند؛ به‌ویژه در فصل زمستان که مشکلات مختلفی برای پنجه سگ ایجاد می‌شود. در این متن تعدادی از راهکارهای مراقبت از پنجه‌های سگ در فصل سرد توضیح داده شده است که به‌راحتی می‌توانید اجرا کنید:

  1. 1. پاک کردن پنجه‌ها در زمستان: هنگامی که سگ شما از بیرون به خانه برگشت، پنجه‌هایش را از خاک پاک کنید. این کار سبب آسایش و راحتی سگتان می‌شود.
  2. 2. مراقب بازی در یخ و برف باشید: اگر سگ شما در فصل زمستان در برف و یخ بازی می‌کند، بهتر است از لغزندگی، افتادن و لیز خوردن سگ در این شرایط جلوگیری کنید.
  3. 3. محدودیت زمان بیرون بودن: مدت‌زمانی را که سگ در فضای باز به سر می‌برد محدود کنید. سرمازدگی می‌تواند به پنجه‌ها و سایر اعضای بدن ضربه بزند.
  4. 4. کوتاه نگه‌داشتن ناخن‌ها: ناخن‌های بلند سگ می‌توانند مشکل‌ساز شوند؛ بنابراین گرفتن ناخن سگ به‌منظور جلوگیری از شکافته شدن یا کنده شدن ناخن‌ها آن‌ها را کوتاه نگه‌ دارید.
  5. بررسی منظم پنجه‌ها: پنجه سگ را به‌طور منظم بررسی کرده و اگر نشانه‌هایی از آسیب یا عفونت مشاهده کردید، به دامپزشک مراجعه کنید.
  6. مصرف مواد معدنی: ممکن است تجویز مکمل‌هایی مانند سلنیوم و روی به حیوان خانگی شما کمک کند تا پنجه‌ها و پوست خود را قوی‌تر کند.

با پیگیری این نکات، شما می‌توانید پنجه‌های دوست پشمالویتان را در مقابل تحریکات مختلف محافظت کرده و از آسیب به آن‌ها جلوگیری کنید.

لیسیدین زیاد پنجه‌ها در سگ

اگر سگ شما بیش‌از‌حد پنجه‌های خود را در دهان می‌گذارد، ممکن است نشانه‌ای از مشکلات مختلف باشد. این مشکلات ممکن است به علت محیط‌زیست، نحوه فعالیت‌های سگ یا عوامل زیستی دیگر ایجاد شوند. در ادامه برخی از دلایل این مشکل و راهکارهای ممکن برای درمان آن آورده شده است:

  1. 1. سرمازدگی و خشکی پوست: هوای سرد و خشک می‌تواند سبب خشک شدن پوست پنجه‌های سگ شود. استفاده از مرطوب‌کننده‌های پوستی مناسب و حفظ رطوبت پوست می‌تواند به بهبود وضعیت پنجه‌ها کمک کند.
  2. ترک‌ها و زخم‌ها: ترک‌ها، زخم‌ها یا بریدگی‌های ریز در پنجه‌ها می‌توانند سبب ناراحتی سگ شوند. تمیز کردن با آب و صابون و استفاده از ضدعفونی‌کننده ملایم می‌تواند به بهبود این مشکل کمک کند.
  3. عوامل زیستی نامناسب: ممکن است سگ در محیط‌هایی با زمین‌های ناهموار قرار گیرند که می‌تواند به پنجه سگ آسیب بزند. در این موارد، مراقبت از محیط و اجتناب از عوامل تشدید‌کننده آسیب به پنجه‌ها مهم است.
  4. 4. عفونت‌ها: عفونت‌های پوستی می‌توانند به آسیب پنجه‌ها منجر شوند. درصورت مشاهده علائم تورم، قرمزی، ترشحات غیرعادی یا بوی نامطبوع، به دامپزشک مراجعه کرده و درمان مناسب را انجام دهید.
  5. 5. نگرانی‌های رفتاری: برخی از سگ‌ها به‌علت استرس، اضطراب یا برخی نگرانی‌ها پنجه‌های خود را در دهان می‌گذارند. در این موارد می‌توان با دامپزشک یا متخصص مشورت کرده و این مشکل را رفع کرد.

در هر صورت اگر آسیب پنجه‌ها در سگ شما مشاهده می‌شود، مهم است به دامپزشک مراجعه کرده تا علت این مشکل تشخیص داده و راهکارهای درمانی مناسب اتخاذ شود.

کنده شدن پنجه سگ

چگونه خشک شدن پنجه‌های سگ را درمان کنیم؟

خشک شدن پنجه‌های سگ می‌تواند ناشی از عوامل مختلفی مانند آب و هوای خشک، تغذیه نامناسب، عوامل عفونی یا مشکلات پوستی باشد.. در ادامه راهنمایی‌هایی برای درمان خشکی پنجه سگ آورده شده است:

  1. 1. تغذیه مناسب: تغذیه صحیح و تأمین مقدار کافی آب به سگ شما می‌تواند به جلوگیری از خشک شدن پوست و پنجه‌ها کمک کند. اطمینان حاصل کنید که رژیم غذایی حیوان خانگی شما شامل مقدار کافی آب و مواد مغذی باشد.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع غذای سگ رویال کنین به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

  1. 2. استفاده از مرطوب‌کننده: از محصولات مرطوب‌کننده پوست و پنجه‌های سگ خود استفاده کنید. انتخاب محصولات با ترکیبات ملایم و طبیعی می‌تواند به بهبود وضعیت پوست کمک کند. قبل استفاده از هر محصولی با دامپزشک مشورت کنید.
  2. 3. حمام مناسب: اگر پوست و پنجه‌های سگ خشک شده‌اند، حمام کردن سگ به صورت منظم با محصولات خاص پوست سگ می‌تواند آب‌رسانی به پوست را بهبود بخشد. از محصولاتی که برای سگ‌ها ساخته شده‌اند و حاوی مواد مرطوب‌کننده مغذی هستند، استفاده کنید.
  3. 4. ماساژ پنجه‌ها: با ملایمت پنجه سگ را ماساژ دهید. این کار می‌تواند به تحریک گردش خون پوست کمک کند. به هنگام ماساژ از محصولات مرطوب‌کننده مناسب استفاده کنید.
  4. جلوگیری از تماس با عوامل تحریک‌کننده: اگر خشکی پوست و پنجه‌ها ناشی از تماس با مواد تحریک‌کننده مانند شیمیایی‌ها یا محصولات شوینده است، سعی کنید تماس با این مواد را کاهش دهید و از دستکش‌ها و محافظ‌های پوستی استفاده کنید.
  5. مشاوره دامپزشکی: اگر وضعیت پنجه‌ها بهبود نمی‌یابد یا نگرانی درباره سلامت پوست و پنجه‌های سگ دارید، بهتر است با دامپزشک خود مشورت کنید. دامپزشک می‌تواند تشخیص دقیق‌تری ارائه دهد و راهنمایی درباره درمان مناسب ارائه کند.

توجه داشته باشید درمان خشکی پنجه‌های سگ نیاز به صبر دارد و ممکن است نتایج به‌مرور زمان مشاهده شود. همچنین هرگز از محصولات مرطوب‌کننده انسانی برای سگ‌ها استفاده نکنید؛ زیرا ترکیبات مختص انسان ممکن است برای سگ‌ها مضر باشد.

کنده شدن پنجه سگ

همانطور که اشاره شد ساختار ذاتی پنجه سگ‌ها بسیار مقاوم است اما در بعضی از موارد ممکن است به هر دلیلی مثل، تصادفات یا برخورد جسم خارجی( foreign body) اسیب دیدگی های شدیدی به پنجه پت شما وارد شود.

علائم زیر به عنوان مهم‌ترین علائم آسیب‌های جدی در پنجه سگ در نظر گرفته می‌شوند در صورت مشاهده هر کدام مراجعه به دامپزشک ضروری است.

  • لنگش ناگهانی
  • احساس درد شدید هنگام وزن گذاشتن روی پنجه
  • خون ریزی های شدید و طولانی مدت
  • تورم و التهاب در پنجه

اگر هریک از علائم فوق را مشاهده کردید، با احتیاط کامل در جهت بدتر نشدن شرایط به دامپزشک خود مراجعه کنید.

درمان عفونت قارچی پنجه سگ

درمان عفونت قارچی پنجه سگ

مخمرها گروهی از قارچ‌ها بوده که مسئول ایجاد نوع خاصی از عفونت‌های قارچی سگ هستند. مخمرها بخشی از میکروارگانیسم‌های طبیعی پنجه در سگ‌ها هستند. در مواردی اگر به هر دلیلی تعداد مخمر‌ها از تعداد نرمال بیشتر شود، بیماریزایی انجام می دهند.

اگر پنجه سگ شما آلوده به مخمرها شود اولین علامت آن قرمزی و خارش است که در این مورد بهترین کار مشورت به دامپزشک خواهد بود تا با مشاهده وضعیت بهترین درمان در نظر گرفته شود. دامپزشک ممکن است بر اساس وخامت نوع درمان را انتخاب کند. ترکیبات متفاوتی مثل اسپری‌های ضدقارچ، شامپو و کرم‌ها ممکن است استفاده شوند. در موارد حادتر داروهای ضدقارچ موضعی و سیسیتمیک انتخاب مناسبی هستند.

فقط این مورد را مدنظر داشته باشید که درمان عفونت‌ قارچی پنجه سگ زمان‌بر و طولانی است لطفا حتما دوره درمان را کامل کنید و با دامپزشک در ارتباط باشید.

درمان زخم پنجه سگ

درمان زخم پنجه (پد) سگ به نوع و شدت زخم بستگی دارد. اگر سگ شما دچار زخم پنجه شده است، مهم است به دامپزشک مراجعه کنید تا تشخیص دقیق‌تری درباره وضعیت زخم و نیاز به درمان اعلام شود. در ادامه راهنمایی‌های کلی برای درمان زخم پنجه سگ آمده است:

  1. تمیز کردن زخم: ابتدا دست‌ها خود را با آب و صابون بشویید و سپس با دقت زخم را تمیز کنید. این کار سبب جلوگیری از عفونت‌های ثانویه می‌شود. برای تمیز کردن می‌توانید از آب اکسیژنه ۳ درصد یا محلول سولفات آلومینیوم استفاده کنید.
  2. تراشه‌ها و آلودگی‌ها: اگر جسم خارجی‌ای در زخم حبس شده باشد، تلاش نکنید آن را خودتان بیرون بیاورید. بهتر است این کار را دامپزشک انجام دهد تا آسیب به پنجه‌ها و زخم بیشتر نشود.
  3. 3. ضدعفونی‌کننده: بعد از تمیز کردن زخم، از یک محلول ضدعفونی‌کننده ملایم برای پنجه سگ استفاده کنید. دستور دامپزشک را درباره نوع و روش استفاده از ضدعفونی‌کننده دنبال کنید.
  4. بانداژ و تغییر آن: اگر زخم عمق یا خونریزی دارد، ممکن است بخواهید بانداژ مناسبی روی آن بگذارید. این کار سبب محافظت از زخم می‌شود و خطر عفونت را کاهش می‌دهد. اگر خودتان بانداژ قرار می‌دهید، مطمئن شوید نه خیلی تنگ است و نه خیلی گشاد. بانداژ را منظم تعویض کنید و تا بهبودی کامل، این کار را ادامه دهید
  5. 5. مراقبت و استراحت: به سگ خود فرصتی برای استراحت دهید تا بهبودی را تسریع کند. فعالیت‌های جسمانی شدید را به مدت‌زمانی که دامپزشک توصیه می‌کند محدود کنید.
بیشتر بخوانید:  دلایل اضطراب تنهایی سگ | راه‌ های پیشگیری و درمان

سخن پایانی

پنجه‌ها نقش بسیار مهمی در زندگی روزمره سگ‌ها ایفا می‌کنند و مشکلات پنجه‌های آن‌ها می‌تواند درد و ناراحتی زیادی را برای آن‌ها ایجاد کند. دلیل اختلال در عملکرد صحیح پنجه سگ می‌تواند مانع بازی و تحرک شود. پنجه‌ها بخشی از بدن سگ‌ها هستند و سلامت ان‌ها برای حرکت پت ضروری و اساسی است. پس بعد از هرگونه وضعیت غیرطبیعی حتما با دامپزشک پت خود مشورت کنید تا جلوی مشکلات احتمالی را بگیرید. این نکته را هم فراموش نکنید که اگر از همان ابتدا موارد مراقبتی را انجام دهید امکان جلوگیری از ابتلا به عفونت قارچی کمتر خواهد بود و حیوان خانگی دوست‌داشتنی شما درد کمتری را تجربه خواهد کرد.

برای نگهداری از پتت نیاز به مشاوره رایگان داری؟

فرم زیر رو پر کن تا باهات تماس بگیریم

"*" فیلدهای الزامی را نشان می دهد

اشکان اسدپور
اشکان اسدپور

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *