دسته ها

آموزش روش صحیح ناخن گرفتن سگ | بهترین زمان گرفتن ناخن سگ

ناخن گرفتن سگ
به این مقاله امتیاز دهید
0/5

یکی از مهم ترین اصول مراقبت‌های بهداشتی سگ‌های خانگی، کوتاه کردن ناخن آن‌ها است؛ زیرا بلند بودن ناخن‌های سگ باعث بروز درد و مشکلاتی در راه رفتن سگ‌ها و همچنین مشکلات ستون فقرات، کمر درد به وجود می‌آورد. یکی از دلایل لنگیدن سگ در هنگام راه رفتن می‌تواند بلند بودن ناخن‌های آن باشد. توجه داشته باشید که ناخن‌های بلند محدودیت فعالیت‌های جسمانی برای سگ را به وجود می‌آورد.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع شانه، ناخن گیر و پرزگیر سگ به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

چرا باید کوتاه کردن ناخن‌های سگ را یاد بگیریم؟

همانطور که گفته شد کوتاه کردن ناخن سگ الزامی است و ناخن‌گیر جزو مهم‌ترین لوازم نگهداری سگ است. لیکن صاحبان سگ باید این امر به طور کامل بلد باشند و یا یاد بگیرند. این امر نه تنها برای صاحبان سگ بلکه برای خود سگ نیز بسیار اضطراب آور است در نتیجه کسانی که برای اولین بار از سگ مراقبت می‌کنند باید اصول کوتاه کردن ناخن‌های سگ را یاد بگیرند؛ البته بهتر است چندین بار به دامپزشک یا آرایشگر سگ مراجعه کنند و با مشاهده روش صحیح گرفتن ناخن سگ‌ها، این عمل را یاد بگیرد که به سگ خود آسیبی نرسانند. لازم به ذکر است که برای گرفتن ناخن سگ باید از ناخن گیر مناسب و مخصوص استفاده کرد؛ دو نوع ناخن‌گیر (گیوتینی و انبری) رایج است. انتخاب نوع ناخن‌گیر بستگی به نژاد سگ و استحکام ناخن‌های سگ دارد. همچنین از سوهان‌های مخصوص هم می‌توان استفاده کرد؛ سوهان‌ها دو نوع هستند:

  • ساده و دستی
  • سوهان برقی

 بهترین روش برای گرفتن ناخن سگ چیست؟

بهترین روش گرفتن ناخن سگ

عواملی چون ژنتیک، نژاد سگ، تغذیه و میزان فعالیت سگ تاثیر به‌سزایی روی رشد ناخن سگ داشته است به طور میانگین هر دو هفته یک‌بار زمان مناسبی برای گرفتن ناخن است. بهتر است دفعه اول در طول یک هفته صورت بگیرد. روش صحیح گرفتن ناخن سگ در هفته اول:

  • روز اول

بهتر است ناخن‌گیر و سوهان را به سگ نشان داد تا با آن‌ها آشنا شود و حسابی بویش کند و توسط سگ وارسی شود؛ در اینجا بهتر است صاحب سگ هم آن را تشویق و نوازش کند.

  • روز دوم

تماس ناخن‌گیر یا سوهان با ناخن سگ انجام شود و همچنین نوازش و تشویق فراموش نشود!

  • روز سوم

شنیدن صدای ناخن‌گیر در نزدیکی ناخن سگ انجام شود تا صدای آن را بشنود و سوهان برقی را روشن کنید تا صدای ویبره را حس کند و بشنود؛ همچنین شما باید سگ را در این مواقع تشویق و نوازش کنید.

  • روز چهارم

بررسی ناخن‌های سگ برای کوتاهی انجام شود ولی کوتاه نکنید و دست و پای سگ را نوازش کنید و به او تشویقی بدهید!

  • روز پنجم

تنها نوک ناخن سگ را همراه با نوازش و تشویق کردن سگ کوتاه کنید.

  • روز ششم

دومین ناخن را کوتاه کنید و تشویقی بدهید.

  • روز هفتم

از این روز به بعد هر روز یکی از ناخن‌ها را کوتاه کنید تا سگ با آن کنار بیاید و شما بتوانید در دفعات بعدی راحت‌تر و سریع‌تر ناخن‌های او را کوتاه کنید.

بیشتر بخوانید:  اسباب بازی سگ چیست؟ | پرطرفدارترین اسباب‌بازی‌های سگ و نحوه بازی با آن‌ها

بند آوردن خون ریزی سگ هنگام گرفتن ناخن چگونه است؟

ناخن‌های سگ از دو بخش مثلثی و صورتی تشکیل شده که پر از رگهای خونی و عصبی است که نباید به آن‌ها آسیبی وارد شود. اکثر ناخن‌های سگ، تیره و حتی سیاه‌ رنگ‌اند به خاطر همین تشخیص آن بسیار مشکل است؛ چون اگر به این قسمت ناخن که دارای رگهای خونی هستند آسیب برسد باعث خونریزی و درد فراوان برای سگ به وجود می‌آورد. برای جلوگیری از خونریزی باید محل زخم را فشار دهیم تا از ریزش خون جلوگیری کند. تمامی سگ‌ها از هر نژادی در مقابل زخم حساس هستند بایستی سریعاً به دامپزشک مراجعه کرد تا از عفونت جلوگیری کند. تا رسیدن به دامپزشک بهتر از سگ را آرام کنید با نوازش کردن از زیر پوزه و بالای چشمانش ماساژ دهید و دست خود را تا انتهای کمرش ببرید و نوازش کنید. می‌توانید چند عدد غذای تشویقی به آن بدهید و بخواهید که مقاومت کند در هنگام خونریزی شدید می‌توانیم از حوله تمیز یا پارچه تمیز استفاده کنید و بعد با فشار دادن روی آن باند را بپیچید و فشار روی زخم را ادامه دهید. اگر با وجود فشار دادن باز هم از اطرافش خون آمد کمپرس آب سرد استفاده کنید تا حدی بی حس می‌کند و درد قابل تحمل‌تر می‌شود.

هیچگاه جسم خارجی را از بدن حیوان در نیاورید زیرا امکان دارد به شریان آن آسیب برسانید و باعث خونریزی شدید و بعد مرگ حیوان شود. سگ را در یک پتو یا حوله بپیچید تا گرم شود. اعتماد به نفس‌ و دلگرمی بیشتری به آن دهید و حتی با این کار شما احتمال این که سگ از خود خشونتی نشان دهد را کم می‌کنید. همچنین از پوزبند استفاده کنید که از گاز گرفتن حیوان جلوگیری می‌شود امکان دارد علائم شوک در حیوان دیده شود شامل تنفس کم است استفاده کنید؛ اگر نداشتید می‌توانید از کمی نشاسته ذرت یا آرد استفاده کنیم که با نوک انگشت خود به نوک ناخن خونریزی شده حیوان قرار دهید و فشار دهید این مواد باعث لخته شدن خون می‌شود.

بند آوردن خون ناخن سگ چگونه است؟

آموزش طرز صحیح گرفتن ناخن سگ

پنجه‌ی سگ را به کمک انگشت شست و اشاره خود محکم و آرام بگیرید و کمی انگشت شست را به عقب و انگشت اشاره را به سمت جلو فشار داده تا ناخن بیشتر بیرون بیاید؛ بعد با حرکت سریع و محکم ناخن را کوتاه کنید. قابل ذکر است که باید مراقب قسمت انتهایی ناخن که رگ‌های خونی جریان دارد باشید که آسیبی وارد نشود. همچنین اگر سگمان پشمالو بود، حواسمان باشد که موهای سگ را نگیریم هرچقدر ناخن گیر سگ تیزتر باشد ناخن تمیزتر و بهتر کوتاه می‌شود و در انتها ناخن را سوهان بکشید تا صاف شود.

بیشتر بخوانید:  قلاده آموزشی سگ چیست؟ | چرا استفاده از قلاده و بند برای سگ اهمیت دارد؟

چگونه استرس سگ را در موقع ناخن گرفتن کم کنید

استرس سگ امری طبیعی است سگ‌ها هنگام ناخن گرفتن از خود نشان می‌دهند؛ مثلا، گوش‌های‌شان را به عقب می‌کشند دم شان را بالا می‌برند، بزاق ترشح می‌شود، خمیازه می‌کشند، قلاده را نیز لیس می‌زنند، قایم می‌شوند، نفس‌نفس می‌زند و مقعد خود را به نمایش می‌گذارند. با دیدن چنین موقعیت‌هایی می‌توان برای آرامش سگ از موسیقی ملایم مثل جاز و پاپ استفاده کنیم که بسیار موثر است؛ زیرا ضربان قلب را کنترل می‌کند، راه‌های دیگری نیز وجود دارند از جمله بازی، تفریح، بیرون رفتن، غذا خوردن و… باعث کاهش استرس سگ می‌شود. از لباس‌های فشاری سگ استفاده کنید؛ این لباس‌، بدن حیوان را به صورت محکم نگه می‌دارد و باعث سرحال شدن سگ می‌شود. در مواقع آتش‌بازی و رعدوبرق می‌توان برای کاهش استرس سگ از این لباس‌ها استفاده کرد؛ لمس فیزیکی و ماساژ دادن باعث می‌شود اضطراب و خشم سگ کاهش یابد.

گرفتن ناخن‌های سگ امری بسیار ضروری و در عین حال بسیار حساس و اضطراب‌آور هم برای صاحبان و هم برای خود سگ است. اگر برای اولین بار است که می‌خواهید ناخن‌های سگ خود را بگیرید باید در مرحله‌ی اول خوب یاد بگیرید و روش صحیح گرفتن ناخن سگ که توسط دامپزشک و یا آرایشگر سگ انجام می‌شود را مشاهده کنید.

همانطور که در این مقاله از دیجی پت گفته شد بهتر است برای اولین بار این امر در طول یک هفته انجام شود که مراحل انجام آن در بالا ذکر شده است. توجه داشته باشید که در هنگام گرفتن ناخن سگ اگر پای او زخمی شد و یا خونریزی داشت خونسردی خود را حفظ کنید و کارهای لازم برای بهبود زخم را انجام دهید. تمامی موارد جلوگیری از خونریزی را به طور کامل برای شما عزیزان توضیح داده‌ایم.

برای نگهداری از پتت نیاز به مشاوره رایگان داری؟

فرم زیر رو پر کن تا باهات تماس بگیریم

"*" فیلدهای الزامی را نشان می دهد

پشتیبانی دیجی‌پت
پشتیبانی دیجی‌پت

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *