دسته ها

درمان یبوست سگ | کدام سگ‌ها مستعد یبوست هستند؟

یبوست سگ
به این مقاله امتیاز دهید
0/5

یبوست سگ می‌تواند به‌طور تصادفی شروع شود و ناگهان پایان یابد. زمانی که سگ‌ها نتوانند در طول برنامه روزانه مدفوع طبیعی داشته باشند یبوست رخ می‌دهد. آن‌ها ممکن است مدفوع سفتی داشته باشند که بسیار دردناک است. بسیاری از سگ‌هایی که از یبوست رنج می‌برند برای اجابت مزاج مشکل دارند و معمولا این مشکل را با زور زدن یا درد تجربه می‌کنند. همچنین انسداد که شکل شدیدتری از یبوست است اغلب به یک وضعیت پزشکی جدی، دائمی یا غیرقابل برگشت می‌انجامد.

علل ایجاد یبوست سگ

در شرایط عادی ماده مدفوع از طریق دستگاه گوارش به روده بزرگ می‌رسد. جایی که آب و الکترولیت‌ها از توده جذب می‌شوند. روده بزرگ نیز وظیفه دارد آب را جذب کند. از طریق فرآیندی به نام “امواج پریستالتیک” مواد مدفوع به روده بزرگ منتقل می‌شود. مختل یا کندشدن این روند، باعث توقف توده مدفوع در روده بزرگ خواهد شد و رطوبت از بین می‌رود. از علل زمینه‌ای یبوست در سگ می‌توان به کمبود ورزش و برخی دیگر از مشکلات جدی‌تر مانند سرطان اشاره کرد. بر اساس محل بروز مشکل در امتداد دستگاه گوارش این عوامل متفاوت خواهد بود.

یبوست در سگ‌ها

برخی از شایع ترین دلایل یبوست سگ خانگی شامل موارد زیر است:

رژیم غذایی که فیبر کافی ندارد اغلب چه برای انسان‌ها و سگ‌ها مشکل‌ساز می‌شود. همچنین سگ‌ها ممکن است چیزهایی را بخورند که باعث انسداد روده می‌شود. مانند مو، اسباب‌بازی و استخوان‌ها.

بیشتر بخوانید:  هربال یا گلوله مویی گربه چیست؟ + علائم و درمان

پودر استخوان و سایر منابع کلسیم غذایی در ایجاد یبوست نقش دارند. سن نیز از عوامل تاثیرگذار یبوست است. به نظر می‌رسد سگ‌های مسن بیشتر مستعد یبوست هستند. به دلایلی ناشناخته بی‌تحرکی اغلب منجر به کندترشدن فرایند دفع می‌شود. همچنین از عوامل دیگر یبوست می‌توان به تومورهای دستگاه گوارش، مشکلات بزرگ شدن پروستات، کم‌آبی بدن یا عدم تعادل الکترولیت داروها، از جمله مواد افیونی، دیورتیک‌ها، آنتی هیستامین‌ها، برخی از آنتی اسیدها، برخی داروهای سرطان سگ بیماری‌های متابولیک، مانند کم‌کاری تیروئید و مشکلات کلیوی (کلیه) بیماری‌ها و آسیب‌های نخاعی، اختلالات سیستم عصبی مرکزی، استرس سگ و مشکلات روانی اشاره کرد. اختلالات ارتوپدی نیز باعث می‌شود سگ نتواند به راحتی چمباتمه بزند. جراحی، روش‌های پزشکی و داروهای تجویز شده ممکن است منجر به یبوست شود.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع مکمل و مولتی ویتامین سگ
به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

چطور متوجه یبوست سگ شویم؟

اکثر سگ‌ها حداقل باید یک بار در روز مدفوع تولید کنند. حرکات روده‌ای آن‌ها با تعداد دفعات تغذیه روزانه هماهنگ است. اگر سگ شما یبوست داشته باشد برای دفع احتمالا چندین بار تلاش خواهد کرد. ممکن است سگ را در حالی مشاهده کنید که بیش از حد می‌چرخد، یا مکرراً چمباتمه می‌زند یا حتی در موارد شدید گریه می‌کند. از علائم بالینی می‌توان به غذانخوردن سگ، استفراغ، مقدار کمی مدفوع آبکی یا مدفوع حاوی مخاط (بدون مدفوع طبیعی) و کاهش وزن اشاره کرد. یبوست سگ‌ها گاهی بسیار پرتنش و دردناک است و اگر روی شکم یا کمرشان فشار بیاورید گربه ناله می‌کند.

اگر سگ شما در مدت 48 تا 72 ساعت پس از دفع قبلی مدوفوع نکرده باشد باید با دامپزشک خود تماس بگیرید. بیشتر مشکلات یبوست از طریق معاینه فیزیکی و سابقه پزشکی تشخیص داده می‌شوند. دامپزشک شما احتمالاً هنگام ارزیابی شکم سگ، کولون سفتی را احساس می‌کند. معاینه رکتوم نیز برای رد تنگی‌های رکتوم (تنگی مجرای خروجی ناشی از مشکل قبلی)، تومورها، اجسام خارجی یا سایر ناهنجاری‌ها انجام می‌شود. برای تعیین میزان یبوست و وجود یا عدم وجود انسداد رادیوگرافی شکم (اشعه ایکس) ضروری خواهد بود.

همچنین برای تشخیص کم‌آبی یا عفونت آزمایش خون و آزمایش ادرار انجام می‌شود. در موارد پیشرفته سونوگرافی شکم ممکن است علت یبوست سگ شما را شناسایی کند. عدم دفع مدفوع برای چند روز و مدفوع سفت و خشک شبیه سنگریزه از نشانه‌های یبوست است. اگر سگ شما برای اجابت مزاج روز می‌زند و با نتیجه کم یا بدون نتیجه همراه است، یا مقادیر کمی ماده مدفوع همراه با خون را مشاهده کردید به احتمال زیاد سگ شما از یبوست رنج می‌برد.

علل ایجاد یبوست سگ

عوارض یبوست در سگ‌ها

اکثر سگ‌ها پس از تکمیل درمان پزشکی بهبودی خود را بدست می‌آورند. اما سگ‌هایی که بیماری‌های زمینه‌ای جدی‌تری دارند باید از طریق ترکیبی از درمان‌های پزشکی، رژیم غذایی و جراحی مدیریت شوند. مگاکولون از عواقب یبوست در سگ‌ها است. مگاکولون به روده بزرگ و ضعیفی گفته می‌شود که باعث یبوست شدید می‌شود. در این شرایط ماهیچه‌های روده بزرگ ضعیف شده و نمی‌توانند مواد مدفوع را از روده بزرگ خارج کنند. این شرایط بر اثر اختلالات عصبی مشکلات عضلات پوشش‌دهنده روده بزرگ یا هر دو اتفاق می‌افتد. مگاکولون ممکن است به عنوان یک بیماری اولیه یا ثانویه به دنبال یبوست طولانی مدت ایجاد شود. این عارضه هنگامی رخ می‌دهد که روده بزرگ با مواد مدفوع در مدت طولانی بزرگ می‌شود و توانایی آن برای انقباض کاهش می‌یابد یا از بین می‌رود.

آیا یبوست برای سگ خطرناک است؟

اگر یبوست برای مدت طولانی ادامه داشته باشد مدفوع در دستگاه گوارش جمع می‌شود که عواقب دردناکی را به همراه دارد. بدن در این شرایط نمی‌تواند مواد زائد را به روش معمولی دفع کند، در نتیجه روده‌ها این مواد را از طریق خون تخلیه می‌کنند. به این ترتیب سموم وارد جریان خون شده و سگ شما ممکن است دچار مسمومیت خونی شود.

درمان یبوست در سگ‌ها

یبوست سگ‌ها ممکن است به ندرت اتفاق بیفتد. اگر مشکل به تازگی شروع شده باشد چند درمان خانگی ممکن است دوباره اوضاع را به حرکت درآورد. قبل از افزودن هر گونه مکملی با دامپزشک خود تماس بگیرید و به خاطر داشته باشید که هیچ استراتژی برای همه سگ‌ها یکسان نیست.

اما برخی از راهکارهای قدیمی برای درمان یبوست شامل موارد زیر است:

پوره کدو تنبل به دلیل داشتن فیبر و رطوبت کافی برای تنظیم دستگاه گوارش بسیار موثر است. غذای نرم‌تر و رطوبت بیشتر به تنظیم سیستم گوارش آن‌ها و ایجاد مدفوع نرم‌تر کمک می‌کند. ترکیب غذای کنسرو شده با غذای معمولی از ناراحتی معده جلوگیری می‌کند. برای نرم‌شدن مدفوع و تنظیم حرکات روده سگ سعی کنید مکمل‌های فیبر رژیمی را در بدن آن‌ها افزایش دهید. از دامپزشک خود بخواهید انواع و دوزهای خاصی از مکمل‌ها را برای سگ شما تجویز کند.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع کنسرو و سوپ سگ
به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

خوردن آب کافی برای جلوگیری از یبوست سگ خانگی بسیار موثر است. بهتر است سگ خود را به نوشیدن آب زیاد تشویق کنید. ورزش از دیگر فعالیت‌هایی است که می‌تواند در درمان یبوست کمک کند. سگ خود را به پیاده‌روی طولانی ببرید تا روده‌های او تحریک شوند. راه‌های عالی برای ارتقای سلامت دستگاه گوارش شامل ورزش‌هایی مانند دویدن، آوردن و تعقیب و گریز هستند. استفاده از نرم‌کننده مدفوع یا ملین نیز بسیار مفید است. یک دامپزشک ممکن است برای سگ شما یک ملین یا نرم کننده مدفوع تجویز کند.

چه زمانی به دامپزشک مراجعه کنیم؟

اگر متوجه شده‌اید که سگ‌تان زیاد می‌چرخد، خود را روی زمین می‌کشد، مکرراً چمباتمه می‌زند یا حتی از درد گریه می‌کند ممکن است دچار یبوست شده باشد. مدفوع ممکن است بسیار کوچک و حاوی آب یا مخاط باشد که به اسهال شباهت دارد اما این می‌تواند نشان دهد که سگ شما از یبوست رنج می‌برد. برای تشخیص می‌توانید به آرامی شکم سگ خود را فشار دهید تا متوجه شوید آیا سگ احساس تنش یا درد دارد. روزانه به حرکات روده سگ خود توجه کنید.

درمان یبوست در سگ‌ها

یبوست سگ باید ظرف 48 ساعت با مصرف آب کافی، ورزش روزانه و یک رژیم غذایی متعادل برطرف شود. اگر یبوست از بین نرفت و سگ شما علائم ناراحتی یا استفراغ را نشان داد باید فوراً به دامپزشکی مراجعه کنید. برای شناسایی هر گونه ناهنجاری مانند تومورها، اجسام خارجی یا کولون متسع یک معاینه فیزیکی توسط دامپزشک صورت می‌گیرد. گاهی‌اوقات برای شناسایی علت یبوست، آزمایش خون، اشعه ایکس یا سونوگرافی انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید:  بررسی کامل علت استفراغ سگ + راه درمان آن چیست؟

یبوست سگ پامرانین

یک پامرانین سالم به طور معمول بین 1 تا 2 بار در روز مدفوع تولید می‌کند. اگر هر دو روز فقط یک مدفوع داشته باشد احتمالاً دچار یبوست شده است. کم‌آبی شایع‌ترین علت یبوست سگ پامرانین شناخته می‌شود. مدفوع سگ شما از 75 درصد آب تشکیل شده است. اگر حیوان خانگی شما به اندازه کافی آب ننوشد مایعات کافی به روده نمی‌رسد و مدفوع سفت خواهد شد. همچنین سگ شما ممکن است یک جسم خارجی خورده باشد. چمن، سکه، سنگریزه‌های کوچک و موارد دیگر از اجسامی هستند که سگ ممکن است آن‌ها را بخورد.

بسیاری از داروها نیز مانند آنتی هیستامین‌های تجویز شده برای آلرژی و مکمل‌های آهن باعث یبوست می‌شوند. همچنین اگر پامرانین شما برای مدت طولانی در خانه تنها بماند ممکن است برای رفتن به دستشویی بیش‌ازحد خود را کنترل کند که در نتیجه به این کار عادت خواهد کرد. این اتفاق در ماشین‌سواری طولانی و در هواپیما نیز رخ می‌دهد و سگ جلوی مدفوع خود را می‌گیرد. اگر تنها غذای خشک به سگ سالمند خود بدهید می‌تواند به سرعت باعث یبوست شود.

یبوست سگ بعد از عمل

اگر سگ شما بعد از جراحی دچار یبوست شود ممکن است سگ قبل از جراحی ناشتا بوده و در طول اقامت در بیمارستان یا چند روز اول در خانه غذای سالم و نوشیدنی کافی نخورده باشد. همچنین بیهوشی می‌تواند باعث کند شدن موقت دستگاه گوارش شود. از عوامل دیگر می‌توان به داروهای ضد درد اشاره کرد که باعث یبوست می‌شوند. (برخی از نمونه‌ها عبارتند از Previcox، Rimadyl، Novox و Carprofen). استرس عمل نیز از عوامل تحرک روده و یبوست است.

اگر سگ شما از یبوست رنج می‌برد چه کاری می‌توانید انجام دهید؟

به سگ خود یک رژیم غذایی غنی از رطوبت بدهید. غذای تازه از رطوبت بیشتری برخوردار هستند که باعث می‌شود مدفوع نرم‌تر و سریع‌تر دفع شود. برخی روغن‌ها مانند روغن زیتون برای پیشگیری و رفع یبوست بسیار مفید هستند. با افزودن روغن به رژیم غذایی سگ‌تان، غذا راحت‌تر از دستگاه گوارش عبور می‌کند. انجیر و آلو نیز به این دلیل داشتن مقدار زیادی فیبر ملین‌های طبیعی هستند. از ملین‌ها به مقدار زیاد استفاده نکنید زیرا ممکن است باعث اسهال شود. برای مثال برای سگی که 20 کیلوگرم وزن دارد دو عدد آلو در روز کافی است. همچنین می‌توانید از تکه‌های کدو تنبل پخته استفاده کنید. کدو تنبل به دلیل داشتن فیبر و رطوبت برای یبوست و اسهال بسیار موثر است. مطمئن شوید که سگ شما همیشه به آب آشامیدنی تمیز دسترسی دارد. مصرف مایعات کافی و همچنین پیاده‌روی به تحریک روده بسیار کمک می‌کنند.

سگ‌های مستعد یبوست

چه سگ‌هایی بیشتر مستعد یبوست هستند؟

یبوست یک مشکل رایج در سگ‌ها است و به ناتوانی در دفع مدفوع طبیعی به طور منظم اشاره دارد. یبوست ممکن است برای هر سگی اتفاق بیفتد اما سگ‌های مسن‌تر بیشتر دچار یبوست می‌شوند. کمبود الکترولیت یا مشکل کلیوی در سگ‌های مسن شایع‌تر است. بزرگ‌شدن پروستات در سگ‌های نر مسن نیز می‌تواند باعث یبوست شود. همچنین سگ‌هایی که عادات غذایی ضعیفی دارند و مواد غذایی با فیبر و نوشیدنی کافی مصرف نمی‌کنند و مواد غیر خوراکی می‌خورند بیشتر در معرض انسداد و یبوست قرار می‌گیرند. رژیم غذایی کم فیبر، ننوشیدن آب کافی یا ورزش‌نکردن از عوامل مهم تاثیرگذار است که منجر به یبوست می‌شود.

چگونه غذای مناسب می تواند از یبوست جلوگیری کند؟

وقتی مواد تازه به آرامی پخته می‌شوند رطوبت طبیعی و الیاف به‌خوبی حفظ خواهد شد. این کار روده سگ شما را تحریک می‌کند و باعث می‌شود مدفوع نرم شود. این کار برای اجابت مزاج صاف و بدون دردسر بسیار ایده آل است. از آن‌جایی که یکی از وظایف اصلی روده بزرگ جذب آب است. گاهی‌اوقات مدفوع باقی‌مانده سفت و خشک می‌شود که دفع آن را دشوارتر می‌کند. اگر مدفوع سگ شما سفت و اجابت مزاج ندارد یا بسیار محدود است و چمباتمه می‌زند و فشار می‌دهد احتمالا از یبوست رنج می‌برد.

ادامه یبوست برای مدت طولانی‌تر باعث می‌شود مدفوع در روده‌ها جمع شود که برای سگ بسیار دردناک خواهد بود. برای یبوست در سگ‌ها دلایل زیادی وجود دارد. با‌این‌حال رژیم غذایی مهم ترین عاملی است که بر عملکرد روده بزرگ تأثیر می‌گذارد. در اکثر موارد درمان‌های خفیف مانند افزایش مایعات و فیبر غذایی یا ورزش و شیاف‌های ملین و تنقیه ممکن است مفید باشند. اما باید با راهنمایی دامپزشک استفاده شوند به خصوص اگر یبوست برای دوره‌های طولانی ادامه داشته باشد. یبوست در سگ‌ها را نباید نادیده گرفت زیرا در صورت عدم درمان می‌تواند مشکلات جدی‌تری را به دنبال داشته باشد. اگر سگ شما بیش از 24 ساعت مدفوع نکرده است و درمان‌های خانگی که انجام داده اید موثر نبوده حتماً به دامپزشکی مراجعه کنید.

برای نگهداری از پتت نیاز به مشاوره رایگان داری؟

فرم زیر رو پر کن تا باهات تماس بگیریم

"*" فیلدهای الزامی را نشان می دهد

پشتیبانی دیجی‌پت
پشتیبانی دیجی‌پت

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *