دسته ها

چرا گربه بیرون خاک دستشویی می کند؟ | آموزش دستشویی گربه

دستشویی گربه
به این مقاله امتیاز دهید
0/5

امروزه بسیاری از خانواده‌ها تمایل به نگهداری حیوانات اهلی دارند و گربه یکی از مهم‌ترین آن‌هاست و می‌توان آن را در انواع نژادها و مدل‌های مختلف خریداری نمود. اما تنها خرید گربه حائز اهمیت نیست و مراحل نگهداری از آن و همچنین دستشویی گربه از اصلی‌ترین مواردی هستند که باید به آنها توجه ویژه‌ای داشته باشید. نگهداری گربه مشکلات مختلفی می‌تواند به دنبال داشته باشد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها مربوط به دستشویی گربه خارج از خاک خواهد شد. بسیاری با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند که عواقب ناخوشایندی نیز به دنبال دارد. اما قبل از این که به معایب و مشکلات این امر بپردازیم باید با مواردی آشنایی داشته باشیم تا بتوانیم مناسب‌ترین روش‌های جلوگیری از دستشویی کردن گربه خارج از خاک را انتخاب نماییم. به کمک برخی روش‌ها می‌توان این مشکل را به صورت کلی برطرف نمود اما ابتدا باید بدانیم که مشکل از چیست و چرا گربه ما خارج از ظرف خاک خود دستشویی می‌کند! در ادامه توضیحات کامل‌تری را درباره دستشویی گربه نوزاد و به طور کلی دستشویی گربه ها را ارائه خواهیم داد.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع توالت و لوازم آموزش ادرار گربه به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

 

چرا گربه بیرون خاک دستشویی می‌کند؟

ابتدا باید بدانید که هیچ گربه‌ای بدون دلیل در خارج از خاک دستشویی نخواهد کرد؛ چرا که گربه‌ها به صورت غریزی خاک را برای دستشویی کردن خود انتخاب می‌کنند؛ اما گاهی اوقات به دلایلی نظیر: استرس و یا مبتلا شدن به برخی بیماری‌ها شاهد رفتارهای نامعقول از آن‌ها هستیم. گربه موجودی آسیب پذیر است و در وهله اول پس از مشاهده افراد غیر معقول از آن، بهتر است سریعا به مطلب دامپزشک مراجعه کنید تا مشکل را برطرف نمایید. چنانچه مشکل گربه شما سریع‌تر برطرف نشود امکان وقوع مشکلات وسیع‌تری وجود خواهد داشت. کسانی که گربه خانگی دارند به خوبی می‌دانند که گربه نیاز به ظرف خاک گربه برای دستشویی کردن است و چنانچه این ظرف در لانه و یا جای خاصی از خانه وجود نداشته باشد گربه حالت بیقراری پیدا می‌کند و باید حتما یک محل خاکی برای دستشویی کردن خود پیدا کند. گاهی اوقات دستشویی مختل می‌شود و شاهد دفع دستشویی در خارج از خاک در آن‌ها هستیم که در این مواقع باید مشکل را جدی بگیرید.

بیشتر بخوانید:

بیشتر بخوانید:  میزان غذای گربه در روز چقدر است؟

دلایل دستشویی کردن گربه بیرون از خاک چیست؟

دلایل دستشویی کردن گربه بیرون از خاک چیست؟

دستشویی گربه‌ ها در بیرون از خاک دلایل متفاوتی می‌تواند داشته باشد و نمی‌توان این مشکل را به یک مورد خاص نسبت داد. از جمله مهم‌ترین دلایل دستشویی گربه خانگی در بیرون از خاک می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. دلایل رفتاری

گاهی اوقات گربه‌های سالم به دلایل مختلف رفتاری حاضر به دستشویی در ظرف خاک خود نیستند.

  1. کثیف بودن ظرف

در ابتدا باید بدانید که گربه‌ها موجودات بسیار وسواسی هستند و به هیچ وجه حاضر به شریک شدن ظرف دستشویی با گربه دیگری نخواهند بود و چنانچه بیش از یک گربه در خانه نگهداری می‌کنید به هیچ وجه نباید ظرف آن‌ها را شریک کنید. همین وسواس بودن است که باعث شده گربه‌ها تمایل به دفع در خاک تمیز داشته باشند و از این رو اگر ظرف دستشویی آنها تمیز نشده و یا بو بدهد، دستشویی کنار تخت و یا روی پادری را به آن ترجیح می‌دهند.

  1. محل ظرف دستشویی

یکی از عادت های عجیب و غریب اما خوب گربه‌ها در انتخاب محل دستشویی کردن است. گربه‌ها مکان‌های آرام و به دور از دید را برای دستشویی خود انتخاب می‌کنند و مکان‌های پر‌رفت‌وآمد محل مناسبی برای قرار دادن ظرف دستشویی آنان نخواهد بود. همچنین ظرف دستشویی گربه نوزاد باید دور از محلی قرار گیرد که گربه در آن مشغول خوردن غذا و آشامیدن آب می‌شود و حتما باید ظرف دور از محل غذاخوری او قرار گیرد.

  1. نامناسب بودن ظرف دستشویی گربه

ظرف خاک دستشویی گربه خانگی در انواع اقسام مدل‌ها و طرح‌های مختلف ارائه شده که می‌توانید بهترین مورد را با توجه به سلیقه و جثه گربه خود خریداری نمایید. در حالت کلی ظرف دستشویی گربه در خاک به دو نوع سرپوشیده و باز دسته بندی می‌شوند. بهتر است هر دو نوع ظرف را برای دستشویی کردن گربه خود انتخاب کنید تا پس از انتخاب آن توسط گربه یکی از آن‌ها را حذف کنید.

نامناسب بودن ظرف دستشویی گربه

  1. نامناسب بودن خاک ظرف گربه

گاهی اوقات افراد پس از چند مدت نگهداری از گربه خود شاهد دستشویی گربه خارج از خاک می‌شوند و این در حالی است که نوع خاک ظرف دستشویی را عوض کرده‌اند. گربه‌ها گاهی ممکن است از بوی خاک جدید خود خوش‌شان نیاید و یا به دلایل مختلفی حاضر به دستشویی در خاک جدید نشوند. در این مواقع باید برند خاک قدیمی دستشویی را دوباره خریداری کنید.

  1. استرس از جمله دلایل دستشویی نکردن گربه در ظرف خاک

استرس یکی از عادت‌های گربه‌ها است و هریک از نژادهای گربه در صورت قرار گرفتن در برخی شرایط دچار استرس خواهند شد. برای درک این مطلب ابتدا باید بررسی کنید که اخیرا چه کار تازه‌ای در خانه خود به انجام رسانده‌اید که احیانا باعث ایجاد استرس در گربه شما شده است؟ برای مثال؛ آوردن یک گربه دیگر به خانه، به دنیا آمدن فرزند جدید، عوض شدن محیط خانه و… از جمله عوامل استرس‌زا برای یک گربه به شمار می‌روند و چنانچه متوجه دستشویی نکردن گربه در ظرف خاک خود شدید می‌توانید آن را به آرامی با شرایط موجود وفق دهید.

بیشتر بخوانید:

بیشتر بخوانید:  علائم و درمان بیماری توکسوپلاسموز گربه (ارتباط آن با نازایی)

  1. نبودن ناخن در گربه

چنانچه ناخن‌های گربه خود را جدیدا زده باشید این امر می‌تواند یکی از دلایل دستشویی نکردن آن در خاک باشد. چنانچه ناخن‌های گربه از ته گرفته شوند باعث اذیت شدن دست‌ها در هنگام کندن خاک خواهند شد و از این رو باید منتظر درآمدن ناخن‌ها باشید.

  1. دستشویی نکردن گربه در خاک به دلیل بیماری

یکی از دلایل دستشویی گربه نوزاد خارج از خاک را می‌توان به بیماری‌های سلامتی او نسبت داد. گربه‌ها امکان مبتلا شدن به بیماری‌های مختلفی را دارند، مانند بیماری دیابت گربه.از این رو در صورت مواجه شدن با چنین مشکلی، حتما سلامت گربه خود را بررسی کنید.

روش های جلوگیری از دستشویی کردن گربه بیرون خاک

روش های جلوگیری از دستشویی کردن گربه بیرون خاک

برای جلوگیری از دستشویی گربه در خارج از خاک باید اقداماتی را به انجام برسانید. از جمله مهم‌ترین اقدامات برای دستشویی گربه در خاک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تمیز کردن دستشویی گربه: در صورت دستشویی گربه خارج از خاک، سریعا محل را پیدا کرده و به تمیز کردن کامل آن بپردازید. در این صورت علاوه‌بر تمیز بودن سطوح خانه، از پیدا کردن محل دستشویی توسط گربه نیز جلوگیری خواهد شد تا بتوانید این عادت بد گربه را سریع‌تر ترک نمایید.
  • اضافه کردن جعبه با خاک‌های بیشتر: یک جعبه خاک اضافی برای گربه خود تعبیه نمایید تا رفتار جدید آن را شناسایی کنید.
  • جعبه خاک متفاوتی را انتخاب کنید: همانطور که در بخش‌های قبل نیز به آن اشاره شد جعبه خاک‌ها در مدل‌های مختلفی عرضه شده‌اند و می‌توانید از مدل‌های دیگری از جعبه خاک‌ها برای دستشویی گربه خود استفاده کنید.
  • نوع خاک را بررسی کنید: خاک گربه معطر یکی از بهترین گزینه‌ها برای شما است و با جایگزین کردن خاک معطر می‌توانید توجه گربه را به ظرف دستشویی جلب کنید.
  • جدا کردن گربه‌ها: چنانچه چند گربه در خانه خود نگهداری می‌کنید برای جلوگیری از تنش میان آن‌ها بهتر است برای مدتی گربه‌ها را جدا از یکدیگر نگه دارید تا مطمئن شوید تنش میان آن‌ها به اتمام رسیده است.
  • با دامپزشک مشورت کنید: چنانچه مشکل دستشویی گربه خارج از خاک رفع نشد بهتر است این مشکل را با دامپزشک خود در میان بگذارید. دامپزشک به دلیل تجربه‌ای که در این زمینه دارد بهترین راهنمایی‌ها را به شما خواهد کرد.

آموزش دستشویی بچه گربه

بچه گربه‌ای که تازه با شرایط نگهداری در خانه آشنا می‌شود باید به صورت کامل آموزش داده شود تا شاهد دستشوی گربه در خارج خاک نشده و بسیاری از عادت‌های بد خود را ترک نماید. برای دستشویی گربه نوزاد

باید مراحل زیر را طی کنید:

  • ظرف دستشویی گربه پرشین مخصوص را خریداری نمایید.
  • به گربه خود نشان دهید که ظرف دستشویی برای او تهیه شده تا کار خود را در آن به انجام برساند.
  • پس از این که گربه در ظرف مخصوص دستشویی کرد، او را تشویق کنید تا متوجه شود کار درستی انجام داده است.
  • چنانچه گربه شما دیر متوجه ظرف دستشویی خود شد نباید او را سرزنش کنید، چرا که در این صورت اثرات سو در آن خواهد داشت.

بیشنر بخوانید:

بیشتر بخوانید:  راه تشخیص و درمان عفونت چشم بچه گربه | نشانه‌ها و علائم عفونت چشم بچه گربه

آموزش دستشویی بچه گربه

اهمیت تمیز کردن محل دستشویی گربه

گربه‌ها بیش از آن چیزی که فکر می‌کنید بر محل دستشویی خود وسواس دارند و چنانچه ظرف دستشویی گربه کثیف باشد از دستشویی کردن در آن امتناع خواهند کرد. برای تمیز کردن خاک دستشویی گربه ابتدا زباله ها را دور بریزید و مطمئن شوید که هیچگونه ماده اضافی به جز خاک در ظرف وجود نداشته باشد. بو دادن خاک اصلی ترین دلیل بر امتناع گربه از دستشویی کردن در خاک خواهد بود و به همین دلیل تا حد امکان از خاک معطر استفاده کنید تا در اغلب اوقات بوی خوش از خاک را شاهد باشید. برای شست‌وشو جعبه خاک می‌توانید از مواد مخصوص استفاده نمایید و توصیه می‌کنیم که از جعبه خاک لاینر استفاده کنید تا تمیز کردن محل دستشویی گربه آسان‌تر شود.

اهمیت خاک مناسب دستشویی گربه

انتخاب خاک مناسب برای ظرف دستشویی گربه بسیار حائز اهمیت است. خاک دستشویی گربه در دو نوع کلامپینگ و غیر کلامپینگ عرضه شده که هریک از آن‌ها ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارند. نوع کلامپیک باعث جمع شدن ادرار به صورت توده‌ای می‌شود و خاک غیر کلامپینگ با وجود خیس شدن، ذرات ادرار را به صورت جداگانه نگه خواهد داشت. چنانچه خاک بستر دستشویی گربه را مناسب انتخاب کرده باشید گربه خود ادرار خود را به خارج از خاک انتقال می‌دهد و خاک شما تمیز باقی خواهد ماند؛ اما در غیر این صورت خاک با ادرار مخلوط شده و عواقب بدی به دنبال خواهد داشت. پس این انتخاب خاک است که به راحتی شما در نگهداری گربه کمک خواهد کرد و از این رو در ابتدا چند خاک را گربه مخصوصا دستشویی گربه پرشین خود امتحان کنید تا بهترین مورد را با توجه به پسند گربه انتخاب نمایید.

برای نگهداری از پتت نیاز به مشاوره رایگان داری؟

فرم زیر رو پر کن تا باهات تماس بگیریم

"*" فیلدهای الزامی را نشان می دهد

پشتیبانی دیجی‌پت
پشتیبانی دیجی‌پت

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *