دسته ها

آموزش صحیح مسواک زدن گربه + زمان مناسب مسواک زدن گربه

مسواک زدن گربه
به این مقاله امتیاز دهید
0/5

مسواک یکی از مهم‌ترین لوازم نگهداری گربه است.مسواک زدن گربه، یکی از ضروری‌ترین کارها برای پیشگیری از بیماری این حیوانات است. اگر علاقه‌مند به نگهداری از گربه‌ها هستید، باید یک سری نکات را بدانید. حیوانات خانگی مانند ما انسان‌ها نیاز به مراقبت و رعایت بهداشت دارند. باید آنها را به حمام کردن، مسواک زدن و … عادت دهید. در غیر این صورت بیماری‌های دردناکی به سراغ آن‌ها می‌آید. اما روش صحیح مسواک زدن دندان‌های این حیوانات بامزه چگونه است؟ چند بار در روز باید دهان گربه‌ها را شست و شو داد؟ در ادامه به این سوالات و خیلی از پرسش‌های مرتبط دیگر پاسخ داده‌ایم؛ با ما همراه باشید.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع مسواک، خمیردندان و قطره گربه به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

فواید مسواک زدن گربه

اولین سوالی که احتمالا برای شما پیش آمده را می‌دانیم! اصلا آیا مسواک زدن گربه ضرورتی دارد؟ بیش از نیمی از گربه‌های بالای سه سال مبتلا به بیماری پریودنتال (عفونت بافت های اطراف دندان) هستند. بیماری پریودنتال با التهاب لثه شروع می‌شود. این التهاب بر اثر تماس پلاک با لثه ایجاد می‌شود. (پلاک‌ها لایه‌های زرد رنگی هستند که روی دندان‌ها می‌مانند) اگر با مسواک زدن منظم، پلاک‌ها از بین نروند، ضخیم شده و به تارتار تبدیل خواهند شد. تارتار رسوب پلاک‌ها و ترکیب آن‌ها با باکتری‌ها است. این بیماری در دندان‌های انسان‌ها نیز به وجود می‌آید. در این زمان به این التهابات ژنژیویت می‌گویند. در صورت عدم درمان، ژنژیویت به بیماری پریودنتال مخرب تبدیل می‌شود. این بیماری می‌تواند خیلی دردناک باشد. در زمان شدت بیماری، دندان‌های گربه عزیز شما شل می‌شود. در نهایت پس از مدتی حیوان، دندان خود را از دست می‌دهد. تنها با رعایت بهداشت دهان و مسواک زدن دندان‌های این حیوانات خانگی می‌توان از بروز پریودنتال جلوگیری کرد.

روش مسواک زدن گربه

زمان مناسب مسواک زدن گربه

سوال دوم این جاست! چه زمانی باید دندان‌های گربه‌ها را مسواک زد؟ گربه‌ها نیز مانند ما به مراقبت روزانه دندان نیاز دارند. این کار به کاهش پلاک‌ها و جلوگیری از تجمع جرم لابه لای دندان و دهان کمک می‌کند. البته، در ابتدای کار باید گربه خود را برای پذیرش مسواک زدن آماده کنید. زمانی که گربه شما به این روند عادت کند، کار شما آسان خواهد شد. مسواک زدن روزانه این حیوانات خانگی بیشترین تاثیر را دارد. همچنین برای شما و گربه یک روتین منظم به وجود می‌آورد. اما اگر نمی‌توانید هر روز این کار را تکرار کنید، حداقل سه بار در هفته دندان باید دهان گربه را شست‌وشو دهید. فراموش نکنید که بازی مسواک زدن گربه‌ها را تا زمانی که هنوز بچه هستند، با آنها انجام دهید. بچه گربه‌ها همراه با بازی به مسواک عادت می‌کنند. هر چه سن گربه بیشتر شود، عادت دادن او به شست‌وشوی دهان سخت‌تر می شود. روند عادت دادن گربه‌های جوان و مسن معمولا بیشتر طول می‌کشد.

بیشتر بخوانید:  چرا گربه بیرون خاک دستشویی می کند؟ | آموزش دستشویی گربه

نحوه مسواک زدن گربه چگونه است؟

در این قسمت نحوه مسواک زدن گربه را برای شما توضیح دادیم. بهترین طریقه مسواک زدن گربه‌ها، به گونه‌ای است که این کار به یک تجربه شیرین برای هر دوی شما تبدیل شود. برای گرفتن بهترین نتیجه، مراحل زیر را دنبال کنید.

روش‌های تمیز نگه داشتن و نظافت دهان گربه

  1. مرحله اول

زمان و مکان آرامی را برای شروع انتخاب کنید. برای این کار اتاق کوچکی را در نظر بگیرید. جایی که بتوانید گربه خود را روی سطحی مانند پیشخوان یا میز (روی پتو یا حوله) قرار دهید. یا او را در بغل خود بنشانید. حتما درهای اتاق را ببندید. به این صورت راه‌های فرار گربه مسدود می‌شود!

  1. مرحله دوم

قسمت پنبه‌ای گوش پاک کن را در روغن تن ماهی بزنید. روغن تن ماهی هیچ اثری برای نظافت دهان گربه ندارد. بیشتر گربه‌ها طعم آن را دوست دارند؛ به همین خاطر می‌تواند شست‌وشوی دهان را به بازی مسواک زدن گربه تبدیل کند. این کار باعث می‌شود آن‌ها به مسواک زدن علاقه‌مند شوند.

  1. مرحله سوم

در بهترین روش مسواک زدن گربه، باید سر او را در زاویه 45 درجه نگه دارید. سپس به آرامی لب‌های او را به عقب بکشید. در این حالت ممکن است دهان او بسته بماند؛ عیبی ندارد! به آرامی نوک گوش پاک کن را در امتداد ناحیه‌ای که دندان از لثه بیرون آمده بمالید. در این قسمت معمولا پلاک‌ها جمع می‌شوند. به همین خاطر لثه را ملتهب می‌کنند. فقط سطوح خارجی دندان‌ها را سعی کنید تمیز کنید. در ابتدا برای مسواک زدن گربه پرشین و نژادهای دیگر، کشیدن گوش پاک کن روی چند دندان به جای کل دهان کافی است؛ به خصوص اگر گربه شما از این فرآیند خوشش نمی‌آید و حرکات عصبی از خود بروز می‌دهد.

  1. مرحله چهارم

هنگامی که گربه شما کاملا  به گوش پاک کن عادت کرد، وقت استفاده از مسواک فرا رسیده. البته مسواک مخصوص گربه‌ها!

برای شست‌وشوی دهان حیوان خود، از خمیر دندان انسان‌ها استفاده نکنید؛ بلکه خمیر دندان مخصوص گربه‌ها را تهیه کنید. خمیردندان‌های انسانی حاوی موادی هستند که نباید قورت داده شوند. این مواد اگر بلعیده شوند، می‌توانند باعث ناراحتی معده یا اختلالات گوارشی شوند. برخی از خمیردندان‌های انسانی حاوی مقادیر زیادی سدیم هستند؛ این مواد حتی ممکن است حیوان شما را بیمار کند.

طریقه مسواک زدن گربه

 

مسواک زدن برای نژادهای مختلف گربه

یکی از سوالات مهمی که در زمینه مسواک و خمیردندان گربه مطرح می‌شود این است: از چه مسواکی برای شست‌وشوی دهان گربه‌های با نژادهای مختلف باید استفاده کرد؟ مسواک‌هایی که مخصوص گربه‌ها طراحی شده اند عبارت‌اند از:

  • مسواک‌های برسی با دسته‌های زاویه دار
  • برس‌های کوچکی که به راحتی در دست شما قرار می‌گیرد.
  • مسواک‌های انگشتی (که برای قرار گرفتن روی نوک انگشت شما طراحی شده‌اند).

می‌توانید برای برخی از نژادهای گربه‌ها، از مسواک بسیار نرمی که برای نوزادان انسان طراحی شده‌اند، استفاده کنید. توجه کنید که مسواک گربه‌ها باید خیلی نرم باشد. همچنین  می‌توانید مسواک‌های انگشتی مخصوص این حیوانات را خریداری کنید. البته همانطور که گفتیم گوش پاک کن هم برای این کار، گزینه خوبی است. اگر مطمئن نیستید که برای گربه خود و نژاد آن از چه مسواکی باید استفاده کنید، با یک دامپزشک مشورت کنید. در نهایت، ترجیحا باید به سراغ گزینه‌ای بروید که فرچه‌های آن دقیقا به زیر خط لثه (مرز بین دندان و لثه) برسد. صرف نظر از نوع مسواک، توجه کنید که الیاف برس آن نرم باشد. همچنین هنگام مسواک زدن گربه پرشین و سایر نژادها، با ملامیت رفتار کنید. مسواک را به آرامی حرکت دهید. زیرا ممکن است نوک مسواک به طور اتفاقی به لثه فشار بیاورد. در این صورت لثه گربه عزیز شما تحریک می‌شود.

بیشتر بخوانید:  8 راه پیشگیری انتقال بیماری‌ از گربه به انسان + روش‌های درمان

جوش شیرین برای شست و شوی دندان‌های گربه؟!

بسیاری از افراد توصیه می‌کنند که برای تمیزی دندان و دهان گربه از جوش شیرین استفاده کنید. اما آیا واقعا این ماده در تمیزی و سفیدی دندان‌های این حوانات نقش موثری دارد؟ توصیه می‌کنیم برای نظافت دهان گربه خود به سراغ جوش شیرین نروید؛ زیرا این ماده خاصیت قلیایی دارد. اگر گربه اتفاقا آن را قورت دهد، اسید معده اش را بهم می‌ریزد. علاوه‌بر این، جوش شیرین طعم خوبی ندار؛ به همین دلیل ممکن است گربه شما هنگام مسواک زدن با این ماده، عصبی شود.

نکات مهم مسواک زدن گربه

سعی کنید به مدت 30 ثانیه هر طرف دندان‌های او را مسواک کنید. توجه کنید که دهان گربه حاوی تعداد زیادی باکتری است. به همین دلیل سعی کنید هنگام مسواک زدن دندان‌های این کوچولوها، دستکش بپوشید. شاید بگویید با دستکش نمی‌توانید به راحتی این کار را انجام دهید؛ پس حتما پس از اتمام کار، دست‌های خود را با آب و صابون به خوبی بشویید. همچنین قبل از استفاده از مسواک، دست و مسواک را جداگانه شست‌وشو دهید. مسواک را هر سه ماه یک بار عوض کنید. اگر چندین گربه دارید، برای هر کدام از آن‌ها از مسواک متفاوت استفاده کنید.

برای نگهداری از پتت نیاز به مشاوره رایگان داری؟

فرم زیر رو پر کن تا باهات تماس بگیریم

"*" فیلدهای الزامی را نشان می دهد

پشتیبانی دیجی‌پت
پشتیبانی دیجی‌پت

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *