دسته ها

آشنایی با سزارین گربه و روش‌های مراقبت پس از سزارین

سزارین گربه
به این مقاله امتیاز دهید
0/5

سزارین گربه نوعی جراحی بزرگی است که طی آن یا بچه‌گربه‌ها از رحم گربه خارج می‌شوند. بیشتر اوقات گربه‌ها بعد سزارین به‌سرعت و بدون ‌عارضه بهبود می‌یابند. این روش زمانی ضروری است که زایمان طبیعی مادر یا نوزادش را در معرض خطر قرار دهد. مهم‌ترین علل سزارین افتادگی رحم، پیچ‌خوردگی رحم، اینرسی رحم، پارگی رحم و باریک شدن کانال زایمان است. در ادامه به بررسی بیشتر سزارین در گربه‌ها و مراقبت‌های پس از آن می‌پردازیم.

بیشتر بخوانید:  تأثیر حیوانات خانگی بر کودکان + راهنمای انتخاب حیوان خانگی

چگونه میتوان تشخیص داد که گربه باید سزارین شود؟

علل زیادی وجود دارد که حیوانات خانگی ماده مجبور به سزارین می‌شوند، علت سزارین در گربه ممکن است به‌خاطر یک کانال زایمان باریک و موقعیت نامناسب بستر باشد. در برخی موارد، سزارین می‌تواند جان مادر و نوزاد را نجات دهد. در بعضی ‌اوقات گربه‌هایی که قبلاً از طریق سزارین زایمان کرده‌اند، در زایمان‌های بعدی نیز باید سزارین کنند. مرگ جنین، ناهنجاری‌های آن و جنین بزرگ از علل سزارین در گربه است.

علائم زایمان سخت (دیستوشی)

دیستوشی به زایمان سخت اشاره دارد و یک اورژانس پزشکی است. اگر گربه مادر هریک از علائم زیر را نشان داد، فوراً به دام‌پزشکی مراجعه کنید:

  • 20 دقیقه فشار شدید که موفق به دنیا آوردن یک بچه گربه نمی‌شود.
  • گربه در حال زایمان طبیعی است، اما هیچ بچه گربه‌ای به دنیا نیاورده است.
  • بارداری گربه بیش از 65 روز طول بکشد.
  • ترشحات قرمز تیره یا روشن از واژن خارج شود.
  • تب بالای 103 درجه فارنهایت داشته باشد.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع مکمل و مولتی ویتامین گربه
به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

چه کارهایی را قبل از سزارین گربه انجام دهیم؟

یک یا دو روز قبل از جراحی ممکن است بخواهید حیوان خانگی خود را با خیال راحت حمام کنید؛ زیرا ممکن است بعد از عمل سزارین مدتی طول بکشد تا بتوانید دوباره این کار را انجام دهید. می‌توانید چند ساعت قبل به او غذا بدهید، اما بهتر است قبل از جراحی چیزی نخورده باشد. اگر دارو مصرف می‌کند، می‌توانید آن‌ها را در صبح روز جراحی نیز به او بدهید، در عرض یک هفته پس از سزارین از هیچ محصول موضعی کک و کنه روی او استفاده نکنید. دام‌پزشک شما دستورالعمل‌های خاص قبل از عمل سزارین گربه را به شما می‌دهد.

چه کارهایی را قبل از سزارین گربه انجام دهیم

سزارین گربه چگونه انجام می‌شود؟

عمل سزارین معمولاً ساده است. در مواردی که جان مادر و فرزندان او در خطر باشد و بیرون آوردن نوزاد اهمیت دارد از عمل سزارین استفاده می‌شود. در همه موارد دقت و مراقبت زیادی برای اطمینان از ایمنی و سلامت همه بیماران انجام می‌شود. دام‌پزشک شما وضعیت گربه را ارزیابی می‌کند و برای تعیین اندازه و شکل لگن از نظر ناهنجاری‌ها و همچنین بررسی وجود بچه گربه در کانال زایمان، تپش واژینال دیجیتالی را انجام می‌دهد. او یک سابقه پزشکی از شما دریافت می‌کند که شامل بارداری‌های قبلی، تاریخ جفت‌گیری و زمان شروع زایمان می‌شود. در برخی موارد ممکن است بتواند به‌آرامی بچه گربه را خارج کند. او همچنین ممکن است در تلاش برای تقویت انقباضات رحمی و انجام زایمان طبیعی، اکسی توسین تجویز کند. اکسی توسین هورمونی است که انقباضات رحمی را تحریک می‌کند.

در ابتدا شکم مادر تمیز و تراشیده می‌شود تا محل جراحی مشخص شود. سپس مادر تزریق بی‌حسی موضعی را در اطراف محل برش پیشنهادی دریافت می‌کند تا ناحیه بی‌حس شود. سپس یک آرام‌بخش معرفی می‌شود تا به مادر اجازه دهد کاملاً آرام شود. برای ایمنی آن‌ها، فقط داروهای آرام‌بخش خفیف را برای محافظت از جان مادر و فرزندانش استفاده می‌کنیم. سپس برش خط وسط ایجاد و رحم نمایان می‌شود.

هر نوزاد به‌آرامی از رحم خارج می‌شود و در مراقبت‌های نوزادان قرار می‌گیرد که در آن تنفس تحریک می‌شود، کیسه آمنیوتیک خارج می‌شود، مایع از ریه‌های آن‌ها خارج شده و بند ناف آن‌ها بسته می‌شود. سپس محل برش مادر بخیه می‌شود.

بازیابی بیهوشی

پس از جراحی ماده بیهوشی باید به‌سرعت از بین برود. بیشتر گربه‌ها و سگ‌ها تا زمانی که به خانه می‌روند به‌طور کامل از بیهوشی بهبود می‌یابند و بهبودی کامل از بیهوشی ممکن است دو تا شش ساعت طول بکشد. در طول دوره نقاهت، حیوان خانگی خود را به‌دقت زیر نظر داشته باشید تا زمین نخورد و به خود آسیب نرساند، یا روی توله‌های تازه متولدشده غلت نخورد. قبل از اینکه او را با توله‌ها تنها بگذارید، مطمئن شوید کاملاً بیدار است و می‌تواند به‌تنهایی بایستد و به مراقبت از نوزادان خود علاقه نشان می‌دهد.

آیا سزارین برای گربه عوارض دارد

عوارض حین عمل سزارین بسیار کم است. گفته می‌شود هرگونه عمل جراحی، از جمله سزارین خطراتی دارد. عوارض سزارین عبارت‌اند از:

  • خونریزی بعد از عمل
  • عفونت
  • ماستیت
  • پیومترا: عفونت رحم
  • مرگ بیهوشی

آیا سزارین برای گربه عوارض دارد

چگونه باید از بچه گربه‌ها مراقبت کنیم؟

بچه گربه‌ها باید به محض رسیدن به خانه آماده شیردهی باشند. ممکن است مادر به اندازه کافی بیدار یا هوشیار نباشد که بتواند به‌تنهایی از عهده شیردهی برآید؛ بنابراین ممکن است مجبور شوید به مادر کمک کنید تا او را آرام بخوابانید تا بچه‌گربه‌ها بتوانند شیر بخورند. بچه گربه‌ها را به‌آرامی در کنار پستانک‌های مادر قرار دهید. اگر به نظر می‌رسد بچه ‌گربه تمایلی به شیردهی ندارد، می‌توانید نوک سینه را ماساژ دهید تا مقداری شیر بیرون بیاورد که ممکن است سبب شود بچه گربه شیر خوردن را شروع کند. غذای گربه باردار از اهمیت بسیار بالایی در دوران شیردهی برخوردار است.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع غذای خشک گربه باردار به فروشگاه آنلاین دیجی پت مراجعه کنید

مراقبت‌های لازم پس از عمل سزارین گربه

برای اطمینان از ایمنی نوزادان، باید در 24 ساعت اول پس از جراحی، مادر و بچه گربه‌های او را به‌طور مداوم تحت ‌نظر داشته باشید. این کار مستلزم بیدار ماندن یک شبه و قرار دادن بچه گربه‌ها روی سرپستانک‌هاست تا اطمینان حاصل شود که آن‌ها تغذیه می‌کنند، غذای بچه گربه در این دوران حائز اهمیت است و هورمون‌های طبیعی مادر برای القای غرایز مادری او فعال می‌شوند.

با استفاده از حوله‌های فراوان و منبع گرمای ایمن محیط را گرم و خشک نگه دارید. درصورت خیس شدن حوله‌ها آن‌ها را به‌طور مرتب تعویض کنید. تازه مادران به‌منظور تولید شیر برای نوزادان جدید به مایعات زیادی نیاز دارند و تا 3 برابر رژیم غذایی معمولی خود مصرف می‌کنند. اطمینان حاصل کنید غذا و آب کافی همیشه در دسترس باشد. زخم جراحی را کنترل کنید. علائم عفونت مانند قرمزی یا تورم را بررسی کنید و برای جلوگیری از عفونت این ناحیه را تمیز نگه دارید. همچنین تخت را تمیز نگه دارید تا خطر عفونت را به حداقل برسانید. بند ناف را بررسی کنید تا مطمئن شوید تمیز بوده و متورم نیستند.

وقتی بچه گربه‌ها زیاد گریه کنند به چه معناست؟

بچه گربه‌ها باید 90 درصد مواقع بخوابند یا شیر بخورند. اگر بیشتر مواقع آن‌ها گریه یا ناله می‌کنند، معمولاً چیزی اشتباه است. عفونت‌های رحم، تولید ناکافی شیر و شیر بی‌کیفیت یا آلوده شایع‌ترین علل بی‌قراری یا ناسالم بودن بچه گربه‌ها هستند. اگر درباره سلامتی آن‌ها نگرانی دارید، باید فوراً از دام‌پزشک خود بخواهید بچه گربه‌ها و مادر آن‌ها را معاینه کند.

اگر مادر در ابتدا شیر کافی نداشت، می‌توانید برای یک یا دو روز اول بعد از سزارین گربه به بچه گربه‌ها کمک کنید. دام‌پزشک شما باید بتواند جایگزین شیر برای بچه‌ گربه‌ها و همچنین بطری‌های شیردهی مناسب برای دهان کوچک بچه‌ گربه‌ها را در اختیار شما قرار دهد.

وقتی بچه گربه‌ها زیاد گریه کنند به چه معناست

چه زمانی باید بخیه‌های او برداشته شود؟

بسته به نوع جنس بخیه استفاده‌شده بخیه‌ها ممکن است نیاز به برداشتن نداشته باشند. بسیاری از دام‌پزشکان از بخیه‌های داخلی و قابل ‌جذب استفاده می‌کنند که ‌رؤیت نمی‌شوند و نیازی به برداشتن ندارند. اگر بخیه سزارین گربه قابل دیدن است حدود 10 تا 14 روز بعد از جراحی باید برداشته شوند.

بیشتر بخوانید:  هفت بیماری کشنده در گربه‌ها

سخن پایانی

یک بچه‌ گربه تازه متولدشده نمی‌تواند دمای بدن خود را به‌خوبی تنظیم کند. اگر بچه گربه‌ها نزدیک مادرشان بمانند دمای اتاق خیلی مهم نیست. با این ‌حال، اگر آن‌ها با مادر خود نیستند، دمای اتاق باید 85-90 درجه فارنهایت (29.5-32 درجه سانتی‌گراد) باشد. برای جلوگیری از هرگونه احتمال هیپو یا هیپرترمی (سرد شدن یا گرمازدگی) نوزادان باید درصورت امکان در داخل خانه نگهداری شوند.

برای نگهداری از پتت نیاز به مشاوره رایگان داری؟

فرم زیر رو پر کن تا باهات تماس بگیریم

"*" فیلدهای الزامی را نشان می دهد

اشکان اسدپور
اشکان اسدپور

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *